جرم استخراج غیرمجاز رمزارز

جرم استخراج غیرمجاز رمزارز

جرم استخراج غیرمجاز رمزارز


در مقاله جرم استخراج غیرمجاز رمزارز به بررسی ماهیت کیفری جرم استخراج (ماینینگ) غیرمجاز رمزارز در نظام حقوقی ایران خواهیم پرداخت.

امروزه کسب درآمد از رمزارزها و استخراج این ارزها، یکی از مهمترین روش‌ های کسب درآمد به  شمار می‌ رود. فعالین بازارهای رمزارزها علاوه بر معامله کردن این ارزها، به کار استخراج رمزارزها نیز می‌ پردازند و این کسب درآمد از رمزارزها، به  صورت یک اپیدمی در دنیای سایبری امروز مطرح شده است.

این موضوع هر روز درحال توسعه بیشتر است و ابعاد قضیه نیز به تناسب آن تغییرها قابل توجهی می کند. دگرگونی قوانین و مقررات یا نوسان های قیمت و ارزش رمزارزها، تمایل ها و گرایش ها را دچار تحول می کند و به  هرحال این موضوع تا همیشه وجود خواهد داشت و نمی توان مانع آن شد. روش ها و شیوه های درآمدی از طریق رمزارزها به اشکال مختلف که از رایج ترین آن ها، استفاده از دستگاه هایی موسوم به ماینر است و وظیفه آن ها استخراج رمزارزهای مربوطه می باشد، بهره برداری از ماینرها درحال افزایش است و بیت کوین و اتریوم از معروف‌ ترین رمزارزها می‌ باشند که می‌ توان آن‌ ها را استخراج نمود.

این کار نیز باید به ‌صورت قانونی و بر طبق قوانین موجود با خرید دستگاه های استخراج رمزارزها (بیت-کوین) باید صورت بگیرد وگرنه مشمول مجازات خواهد بود، تنها رمزارزهایی که دارای مجوز از وزارت صنعت معدن و تجارت، هستند را می‌ توان استخراج نمود و در صورت استخراج سایر ارزها، نهادهای نظارتی پیگیر تخلفات خواهند شد.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 در ارتباط باشید.

استخراج (ماینینگ) رمزارز

استخراج رمزارز یک فرآیند پیچیده محاسباتی و فن آوری برای اعتبارسنجی تراکنش های رمزارزها از طریق شبکه رمزارزها است. به تعبیر دیگر، منظور از استخراج (Mining) رمزارز همان اتفاقی است که برای استخراج سنگ ها و فلزهای گران‌ بها از معادن جهت استفاده رقم می خورد، با این تفاوت که در دنیای رمزارزها، استخراج به مجموعه فرآیندهایی گفته می‌ شود که طی آن در شبکه بلاک چین سکه‌ های جدید به دست می‌ آید.

اهداف استخراج رمزارز

استخراج رمزارز دو هدف کلی، به شرح ذیل را دنبال می کند که عبارتند از؛

  • تولید رمزارزهای جدید.
  • تائید تراکنش‌ های شبکه.

اوصاف انحصاری استخراج رمزارزها

استخراج رمزارزها (بیت کوین و سایر رمزارزهای مجاز) اوصاف منحصر به فردی دارد که، سبب تمایز آن ها از سایر پول‌ های رایج دنیا می‌ شود و این ویژگی‌ ها به شرح ذیل عبارتند از؛

  • عدم تائید و اثبات معامله،
  • عدم نیاز به نظارت سازمانی خاص،
  • به دلیل نبود قوانین پیچیده و سخت، روال استخراج رمزارزها راحت و آسان است،
  • سختی و پیچیدگی و امنیت بالا فرآیند استخراج رمزارزها،
  • ناشناس بودن هویت استفاده کنندگان دستگاه های استخراج رمزارز،
  • عدم تعلق مالیات به دستگاه‌ های استخراج رمزارزها،
  • غیرقابل برگشت بودن تراکنش‌ ها.

دستگاه استخراج رمزارز

دستگاه استخراج رمزارز (ماینر) رایانه های سخت افزاری هستند که در شبکه استخراج رمز ارزها تراکنش‌ ها را تائید و پردازش می‌ کنند که منجر به ایجاد و یا استخراج رمزارزهای جدید می‌ شوند. هر دستگاه استخراج رمزارز (ماینر) مخصوص یک رمزارز محسوب می شود و رایانه‌ های شبکه تراکنش را در ازای پرداخت به رمزارز پردازش می‌ کنند.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 در ارتباط باشید.

بلاک چین

بلاک چین (Blockchain) از دو کلمه بلاک (Block) و چین (Chain) متشکل شده و معنای لغوی بلاک چین، زنجیره بلاک (زنجیره بلوک) است، در واقع در مورد زنجیره‌‌ ایی از اطلاعات دیجیتالی است که هر بلاک این اطلاعات را در خود نگهداری می‌ کند، به تعبیر دیگر، بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده، غیرمتمرکز و اشتراکی است که به صورت زنجیره‌ ای از سوابق به نام بلاک ساخته شده است. هر بلاک در این زنجیره، مسئول ذخیره‌ سازی نوعی از اطلاعات (مانند: سوابق معامله ها) است. بلاک چین، ارزش رمزارز و تمام کوین ها را تامین می‌ کند.

استخراج (ماینینگ) غیرمجاز رمزارز

اشخاص با تصور کسب ثروت‌ های کلان و آسان به کار استخراج (ماینینگ) رمزارز می پردازند و در کنار استفاده‌ کنندهگان از دستگاه‌ های استحراج برخی مشاغل، مانند: تهیه، ارائه و نصب دستگاه، تهیه و ساخت محفظه بی‌ صدا نمودن فعالیت دستگاه و… به وجود آمده است. در این میان برخی افراد از جرم نبودن تولید و استخراج ارز دیجیتال حرف می‌ زنند، اما صرف نظر از تولید رمزارز و استخراج آن در خصوص استفاده از دستگاه‌ های استخراج هر چند قانونی صریح در این خصوص وجود ندارد لیکن موضوع بدین شکل نمی‌ باشد چرا که از مقررات لازم الاجرای فعلی احکامی قابل استنباط می‌ باشد.

گواهی تولد

در خصوص دستگاه استخراج‌ کننده ارز دیجیتال یا ماینر باید گفت که ماینر تنها به وسیله پردازشگر‌های قدرتمند قادرند کار تائید تراکنش‌ های تولید ارز‌های رمزنگاری شده را انجام دهند که فعالیت آن نیاز به اتصال به شبکه برق دارد. از سوی دیگر اکثر دستگاه‌ ها به روش غیرقانونی و قاچاق وارد کشور شده‌ اند و ابهام مهمی که در این حوزه وجود دارد این است که عمل استخراج توسط اموال قاچاق صورت می‌ گیرد.

در ارتباط با ممنوع بودن استخراج (ماینینگ) ارز به نحو غیرقانونی و جواز دستگاه‌ های استخراج باید گفت که به موازات هشدار‌های اعلامی مسئولان ذی ربط و اخبار کشف مزارع استخراج بیت کوین و دستگاه‌ های استخراج رمزارز قاچاق و نیز جمع‌ آوری دستگاه‌ های استخراج رمزارز (ماینر) و ابزار‌های آن‌ ها، بسیاری از افراد از سود سرشار استخراج این ارز دیجیتالی صحبت می‌ کنند و در راستای تامین امنیت معامله ها در رمزارز‌ها از کد‌های فوق‌ العاده پیچیده برای رمز‌گذاری اطلاعات حساس مالی و انتقال آن‌ ها استفاده شده است و در بیان تفاوت ارز‌های سنتی با ارز‌های دیجیتال باید به این نکته توجه داشت که انتشار و تولید ارز‌های سنتی در دست دولت‌ ها و با نظارت آن‌ ها است، اما ارز‌های دیجیتال یک ارز آزاد محسوب می شود که انتشار آن در اختیار هیچ شخص و شرکتی نیست و در بستر فضای مجازی تولید می‌ شوند.

توسعه‌ دهندگان رمزارز‌ها این کد‌ها را بر پایه اصول پیچیده فنی و رایانه‌ ای بنا کرده‌ اند که آن‌ ها را غیرقابل نفوذ می‌ کند. ارز‌های دیجیتال امکان معامله شدن توسط ارز‌های واقعی را نیز دارا می‌ باشند و میتوان در بعضی از مارکت‌ های خاص و صرافی‌ های شناخته شده ارز‌های دیجیتال را با دلار، پوند، یورو و… جایگزین نمود. این دسته از ارز‌ها که شامل؛ بیت کوین و سایر آلت کوین‌ ها از جمله؛ اتریوم، کاردانو و… می شوند روز به روز درحال گسترش می‌ باشد و به عنوان یکی از مهمترین ارز‌های مبادلاتی در عرصه تجارت مطرح شده اند.

فرآیند صدور مجوز استخراج رمزارزها

با توجه به آثار مخرب استفاده از این دستگاه‌ ها بر شبکه تولید و توزیع برق کشور هیات وزیران با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی مصوباتی پیرامون تکلیف دارندگان دستگاه‌ های استخراج (ماینر) و نحوه فعالیت و مجوزات آن تصویب کرده است که براساس این مصوبه ها استفاده از رمزارز‌ها فقط با قبول مسئولیت خطرپذیری (ریسک) از سوی متعاملین صورت می‌ گیرد و مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادله های داخل کشور مجاز نخواهد بود.

استخراج فرآورده‌ های پردازشی رمزنگاری شده رمزارزها، با اخذ مجوز از وزارت صنعت معدن و تجارت مجاز است، لیکن کلیه دارندگان دستگا‌ه‌ های استخراج رمزارز (ماینر) را مکلف نموده که حداکثر ظرف مدت 1 ماه از زمان اعلام وزارت صنعت معدن و تجارت، نسبت به ثبت مشخصات هویتی خود به همراه تعداد و نوع دستگاه‌ هایی که در مالکیت آن‌ ها است، در سامانه‌ ای که وزارت صنعت معدن و تجارت تعیین کرده، طبق فرم موجود در این سامانه اقدام کرده و از طریق درگاه پرداخت اینترنتی در نظر گرفته شده در همین سامانه، نسبت به پرداخت کلیه حقوق و عوارض دولتی اقدام کنند.

اگر چه ثبت دستگاه‌ های استخراج رمزارز در این سامانه به  صورت خود اظهاری و اختیاری است، اما در صورت ثبت نشدن دستگاه‌ ها و پس از گذشت 1 ماه از تاریخ شروع ثبت، عواقب ناشی از عدم ثبت دستگاه‌ ها در سامانه برعهده مالک و دارنده دستگاه خواهد بود. براساس پیش‌ بینی‌ های صورت گرفته در مصوبه هیات دولت اگر دارندگان دستگاه‌ های استخراج رمزارز در دوره در نظر گرفته شده در مصوبه اقدام به ثبت دستگاه‌ های خود در سامانه مورد نظر وزارت صنعت معدن و تجارت نکنند، سازمان تعزیرات تکلیف آن دستگاه‌ ها را مشخص خواهد کرد و البته این مصوبه به وزارت صنعت معدن و تجارت این اختیار را داده است تا در مناطق آزاد تجاری صنعتی و به ویژه اقتصادی، صلاحیت صدور مجوز یاد شده را به سازمان‌ های مناطق مربوط حسب مورد واگذار نماید.

تکلیف سازمان ملی استاندارد در برابر واردات دستگاه های استخراج رمزارز

طبق «تصویب نامه در خصوص دارندگان دستگاه های استخراج رمزارز (ماینر) مصوب 1399» در خصوص مجوز لازم جهت واردات دستگاه‌ های استخراج‌ کننده (ماینینگ) به عنوان یک کالای مجاز مشروط (کالایی که واردات “ورود”) آن ها مستلزم طی کردن تشریفات گمرکی باید انجام گیرد، تا براساس قانون، مجوز لازم از سوی مرجع مربوطه صادر شود. سازمان ملی استاندارد ایران مکلف گردیده تا با همکاری وزارتخانه‌ های نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات برچسب انرژی و استاندارد‌های کیفیت توان الکترونیکی و استاندارد‌های فناوری مرتبط برای تولید و واردات تجهیزات مربوط به دستگاه‌ های استخراج را تدوین و ابلاغ نماید.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 در ارتباط باشید.

تکلیف وزارتخانه‌ های نیرو و نفت در برابر تامین برق دستگاه های استخراج رمزارز

طبق «تصویب نامه در خصوص استفاده از رمزارزها مصوب 1398» تامین برق متقاضیان استخراج رمزارز‌ها فقط با دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا احداث نیروگاه جدید خارج از شبکه سراسری صورت می‌ گیرد و وزارتخانه‌ های نیرو و نفت مکلف اند که طی مصوبه ها، حسب مورد، ساعت و زمان اوج مصرف در طی سال را تعیین و ابلاغ و از طریق شرکت‌ های تابع و وابسته با نصب کنتور هوشمند نسبت به کنترل مصرف در این ساعات اقدام نمایند، از نکته های برجسته این مصوبه ها عبارتند از؛

  • ممنوعیت استفاده از انشعاب برق و گاز مصرف خانگی، عمومی، کشاورزی، صنعتی و سایر مصارف برای استخراج رمزارز‌ها (ماینینگ)،
  • تعیین شرایط اعطاء مجوز به معنای بدون محدودیت بودن استفاده از شبکه برق نبوده،
  • ممنوعیت مصرف برق و گاز ولو در شبکه مجاز برای استخراج، در ساعت و زمان اوج مصرف.
وکیل پایه یک دادگستری خانم

تکلیف دارندگان دستگاه های استخراج رمزارز (ماینر) و ضمانت اجرای تخلف از آن

كلیه دارندگان دستگاه های استخراج رمزارز (ماینر) مكلف هستند ظرف 1 ماه از زمان اعلام وزارت صنعت معدن و تجارت، نسبت به ثبت مشخصات هویتی خود به همراه تعداد و نوع دستگاه هایی كه در مالكیت آن ها می باشد، در سامانه ای كه وزارت مذكور تعیین می نماید، طبق برگه (فرم) موجود در این سامانه اقدام نموده و حسب مورد از طریق درگاه پرداخت اینترنتی تعبیه شده در همین سامانه، نسبت به پرداخت كلیه حقوق و عوارض دولتی اقدام نمایند و اگر دارندگان دستگاه های مذکور ظرف مهلت مقرر فوق الذکر نسبت به اعلام و ثبت دستگاه ها و پرداخت حقوق و عوارض دولتی مرتبط با آن اقدام ننمایند، سازمان تعزیرات حكومتی پرونده های موجود را مبتنی بر دستورالعمل موضوع این تصویب نامه تعیین تكلیف خواهد نمود.

دستگاه های استخراج رمزارزها (ماینرها)

دستگاه های استخراج رمزارزها (ماینرها) دستگاه‌ هایی پیشرفته برای استخراج رمزارزها می‌ باشند. این دستگاه‌ ها برای استخراج رمزارزها، نیاز به  مصرف برق زیاد داشته و تولید گرما و صدای زیاد می‌ کند.

انواع دستگاه های استخراج رمزارز

دستگاه های استخراج رمزارز غیرمجاز

از عمده موانع و چالش های استفاده از دستگاه های استخراج (ماینرها) رمزارز غیرمجاز در ایران، علاوه بر مجوزهای مختلف که باید از مراجع قانونی آن کسب شود، بحث انرژی است. دستگاه های استخراج رمزارز مصرف بالای انرژی برق دارند و این مصرف انرژی بدون هماهنگی با سازمان های درگیر تولید آن، میتواند برای اقتصاد و منابع انرژی کشور زیان بار باشد.

طبق «تصویب نامه درخصوص دارندگان دستگاه های استخراج رمزارز (ماینر) مصوب 1399» مجوزهای ارائه شده برای استفاده از دستگاه های استخراج رمزارز، شامل بندهایی در مورد نوع و شکل استفاده از برق مصرفی که طبق معمول از نوع برق صادراتی و با تعرفه ای در این محدوده می باشد، است. همچنین در روند اعطای یک مجوز به دستگاه استخراج رمزارز نیز سازمان مربوطه مجاز به اطلاع رسانی به شرکت های زیر مجموعه برق مانند: توزیع و نیروگاه ها می باشد.

پس رعایت یک فرآیند قانونی، مشخص، الزامی است که بدون طی کردن آن، در عمل هیچ امکانی برای استخراج وجود نخواهد داشت و هر عمل خلاف این روال تخلف از قانون و دستگاه و فعالیت در حوزه استخراج رمزارزها غیرمجاز است.

البته استفاده از دستگاه های استخراج رمزارز بدون مجوز رواج زیادی دارد و طمع برخی سودجویان در مورد بهره برداری از انرژی رایگان و همچنین عدم تمکین به قوانین سبب می شود که دستگاه های استخراج بسیاری در سطح کشور بدون مجوز و کاملا غیرقانونی کار کنند.

دستگاه استخراج رمزارز مجاز

چنانچه ذکر شد، استفاده از دستگاه های استخراج رمزارزهای غیرقانونی در کشور برخی موارد به دلیل نقص قانون یا برخی موارد به دلیل عدم وجود قانون، بسیار رایج است. باتوجه به تلاش حاکمیت برای حفظ انرژی برق در روزهای بی  آبی و بحران های طبیعی، مقابله با به کارگیری این دستگاه ها بیشتر شده است و به صورت دقیق در همین نقطه مزیت استفاده از ماینرهای قانونی بیشتر جلب توجه می کند.

نمونه شکواییه صدور چک بلا محل

البته لازم به ذکر است که، مشکلات اخذ مجوز در یک چهارچوب کاغذ بازی، با اوضاع پیش آمده در زمینه کمبود انرژی، دستگاه های استخراج مجاز یک امکان بسیار ارزشمند محسوب می گردد.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 در ارتباط باشید.

تفاوت میان دستگاه های مجاز و غیرمجاز استخراج رمزارز

  • درصورت شناسایی دستگاه استخراج رمزارز قانونی توسط مراجع ذی‌ ربط، دستگاه استخراج رمزارز مصادره و توقیف نخواهد شد و مشمول جریمه نمی‌ شود.
  • دستگاه های استخراج رمزارز دارای مجوز علاوه بر ثبت در سامانه های ارگان های انرژی باید در سامانه های مالیاتی و وزارت صمت نیز قید شوند. موضوعی که میتواند از میزان درآمد و سود مورد انتظار اشخاص کم کند، ولی یک راه کسب درآمد پایدار و قابل اعتماد خواهد بود که هیچ چالشی آن را تهدید نمی کند، در حالی که این موضوع در موارد غیرقانونی در عمل تهدید بزرگی محسوب می شود و ممکن است که سبب یک جریمه بزرگ، پایانکار و از بین رفتن تمامی سود مالی زیاد است.
  • دستگاه های استخراج رمزارز مجاز دارای کدهای مخصوص استعلام از وزارت صنعت مدن و تجارت هستند و امکان انجام کلاهبرداری در آن ها بسیارکم است. پس یکی دیگر از ویژگی های دستگاه های استخراج رمزارز مجاز، قابلیت اعتماد است، چون این دستگاه ها بطور کامل شناسنامه دار بوده و قابل جعل نیستند.
  • ارزش دستگاه های استخراج رمزارز مجاز در مقابل دستگاه های غیرقانونی بلااثر است. این موضوع به دلیل امکان خرید و فروش آزاد و البته مجوزی که به صورت قانونی برای آن کسب شده است.
  • امکان خروج راحت از بازار استخراج با فروش تجهیزات بدون تحمیل ضرر و زیان، در حالی که در صورت فعالیت غیرقانونی با چالش های بسیاری در فروش قطعات و اعتماد به مشتریان و سایر موارد مشابه رو به رو خواهید بود.

جرائم مرتبط با استخراج غیرمجاز رمزارز و مجازات های آن ها

جرائم مرتبط با استخراج رمزارز غیرمجاز به شرح ذیل عبارتند از؛

  • جرم اقدام به استفاده از خدمات اداره برق بدون دریافت انشعاب قانونی

طبق قانون مجازات استفاده كنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز مصوب 1396، هرشخصی بدون دریافت انشعاب قانونی برق اقدام به استفاده غیرمجاز از خدمات اداره برق برای تولید رمزارز بنماید، به مجازات های ذیل محکوم خواهد شد که عبارتند از؛

  1. الزام به پرداخت بهای خدمات مصرفی،
  2. محکومیت به جبران خسارت و سایر حقوق تضییع شده مربوطه،
  3. محکومیت به پرداخت جزای نقدی تعزیری درجه 6 (بیش از 20 میلیون ریال تا 80 میلیون ریال) در خصوص مصارف خانگی،
  4. محکومیت به پرداخت 1 تا 2 برابر بهای خدمات مصرفی، در مصارف غیرخانگی،
  5. در صورت تکرار حسب مورد محکومیت به پرداخت حداکثر جریمه نقدی تعزیری درجه 6 (80 میلیون ریال) و قطع انشعاب به مدت 3 ‌ماه تا 6 ماه است.

نکته: مبنای محاسبه جریمه ها بالاترین نرخ تعرفه می باشد.

نکته: منظور از استفاده غیرمجاز از خدمات اداره برق؛ استخراج فرآورده‌ های پردازشی رمزنگاری شده رمزارزها، بدون اخذ مجوز از وزارت صنعت معدن و تجارت مجاز است.

کلاهبرداری از طریق رمز ارز

  • جرم استفاده غیرمجاز با داشتن انشعاب قانونی برق

طبق قانون مجازات استفاده كنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز مصوب 1396، هرشخصی علیرغم داشتن انشعاب قانونی برق، اقدام به استفاده غیرمجاز از خدمات اداره برق برای تولید رمزارز نماید، به  مجازات های ذیل محکوم خواهد شد که عبارتند از؛

  1. الزام به پرداخت بهای خدمات مصرفی،
  2. محکومیت به جبران خسارت و سایر حقوق تضییع شده مربوطه،
  3. محکومیت به پرداخت جزای نقدی تعزیری درجه 6 (جزای نقدی بیش از 20 میلیون ریال تا 80 میلیون ریال) در خصوص مصارف خانگی،
  4. محکومیت به پرداخت 1 تا 2 برابر بهای خدمات مصرفی، در مصارف غیرخانگی،
  5. در صورت تکرار حسب مورد محکومیت به حداکثر جریمه نقدی تعزیری درجه 6 (80 میلیون ریال) و قطع انشعاب به مدت 3 ‌ماه تا 6 ماه است.

نکته: مبنای محاسبه جریمه ها بالاترین نرخ تعرفه می باشد.

نکته: منظور از استفاده غیرمجاز از خدمات اداره برق؛ استخراج فرآورده‌ های پردازشی رمزنگاری شده رمزارزها، بدون اخذ مجوز از وزارت صنعت معدن و تجارت مجاز است.

  • جرم اخلال در عملکرد دستگاه‌ های اندازه‌ گیری مصرف برق
وکیل داوری شمال تهران

طبق قانون مجازات استفاده كنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز مصوب 1396، هر شخصی به هر طریق اقدام به هر  نوع تصرف یا تغییری در وضعیت دستگاه‌ های اندازه‌ گیری برق و یا شبکه برقی نماید، به نحوی که منجر به اخلال در کارکرد صحیح و ثبت ارقام مصرفی گردد، به مجازات های ذیل محکوم خواهد شد که عبارتند از؛

  1. الزام به اعاده وضع به حال سابق،
  2. محکومیت به پرداخت بهای خدمات مصرفی،
  3. محکومیت به جبران خسارت وارده و سایر حقوق تضییع شده،
  4. محکومیت به پرداخت جزای نقدی تعزیری درجه 6 (بیش از 20 میلیون ریال تا 80 میلیون ریال).
  • جرم اخلال در عملکرد دستگاه‌ های اندازه‌ گیری مصرف برق توسط مامور یا ماموران دستگاه های ذی ربط

مشاور حقوقی سرمایه گذاری رمز ارز

در مواردی كه مامور یا ماموران دستگاه های ذی ربط به هر طریق اقدام به هر نوع تصرف یا تغییری در وضعیت دستگاه‌ های اندازه‌ گیری برق و یا شبکه برقی نماید، به نحوی که منجر به اخلال در کارکرد صحیح و ثبت ارقام مصرفی گردد، مرتکب یا مرتکبان به  مجازات های ذیل محکوم خواهند شد که عبارتند از؛

  1. الزام به اعاده وضع به حال سابق،
  2. محکومیت به پرداخت بهای خدمات مصرفی،
  3. محکومیت به جبران خسارت وارده و سایر حقوق تضییع شده،
  4. محکومیت به پرداخت حداکثر جزای نقدی تعزیری درجه 6 (80 میلیون ریال)،
  • جرم اخلال در عملکرد دستگاه‌ های اندازه‌ گیری مصرف برق به صورت سازمان یافته

در مواردی كه هر شخص به هر طریق اقدام به هر نوع تصرف یا تغییری در وضعیت دستگاه‌ های اندازه‌ گیری برق و یا شبکه برقی نماید، به نحوی که منجر به اخلال در کارکرد صحیح و ثبت ارقام مصرفی به صورت سازمان یافته گردد، مرتکب یا مرتکبان به مجازات های ذیل محکوم خواهند شد که عبارتند از؛

  1. الزام به اعاده وضع به حال سابق،
  2. محکومیت به پرداخت بهای خدمات مصرفی،
  3. محکومیت به جبران خسارت وارده و سایر حقوق تضییع شده،
  4. محکومیت به پرداخت حداکثر جزای نقدی تعزیری درجه 6 (80 میلیون ریال)،
  • جرم تخریب یا تحریق یا از كار انداختن در وسایل و تاسیسات برق و متعلقات مربوط به آن بدون اخلال در نظم و امنیت عمومی

هركس در وسایل و تاسیسات برق و متعلقات مربوط به آن و دستگاه های تولید و توزیع و انتقال برق كه به هزینه یا سرمایه دولت یا با سرمایه مشترک دولت و‌ بخش غیردولتی یا توسط بخش خصوصی برای استفاده عمومی ایجاد شده، مرتكب تخریب یا ایجاد حریق یا از كار انداختن یا هر نوع خرابكاری دیگر ‌شود، بدون آنكه منظور او اخلال در نظم و امنیت عمومی باشد به مجازات حبس تعزیری درجه از 3 تا 10 سال محكوم خواهد شد.

  • جرم تخریب یا تحریق یا از كار انداختن در وسایل و تاسیسات برق و متعلقات مربوط به آن به منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه و مقابله با حكومت اسلامی

هركس در وسایل و تاسیسات برق و متعلقات مربوط به آن و دستگاه های تولید و توزیع و انتقال برق كه به هزینه یا سرمایه دولت یا با سرمایه مشترک دولت و ‌بخش غیردولتی یا توسط بخش خصوصی برای استفاده عمومی ایجاد شده، مرتكب تخریب یا ایجاد حریق یا از كار انداختن یا هر نوع خرابكاری دیگر به منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه و مقابله با حكومت اسلامی گردد، مجازات محارب را خواهد داشت.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 در ارتباط باشید.

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم استخراج غیرمجاز رمزارز و جرائم ناشی از آن

طبق «مصوبه مقررات تامین برق مراکز استخراج رمزارزها مورخ 1397 وزیر نیرو» به تخلف جرائم در حوزه استخراج رمزارزها طبق «قانون مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز مصوب 1396» رسیدگی می شود که مرجع صالح دادگاه های کیفری دو می باشد.

جرائم مرتبط با دستگاه های استخراج رمزارز و مجازات های آن ها

جرائم مرتبط با دستگاه های استخراج رمزارز غیرمجاز به شرح ذیل عبارتند از؛

  • جرم قاچاق، حمل و نگهداری دستگاه‌ های استخراج رمزارز

طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392، در صورت ارتکاب به قاچاق، حمل و نگهداری دستگاه‌ های استخراج رمزارز، به مجازات های ذیل محکوم می‌ گردد که عبارتند از؛

  • ضبط دستگاه‌ های استخراج رمزارز.
  • محکومیت به پرداخت جریمه نقدی معادل 1 تا 3 برابر ارزش دستگاه‌ های استخراج رمزارز.
  • جرم قاچاق حرفه ای دستگاه‌ های استخراج رمزارز.
وکیل شکایت از پزشک عمل دماغ

طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاچاقچی حرفه ای دستگاه‌ های استخراج رمزارز علاوه و مجازات های حبس به شرح ذیل به مجازات محکوم می شوند؛

  • ضبط دستگاه‌ های استخراج رمزارز قاچاق،
  • محکومیت به پرداخت حداکثر جزای نقدی،
  • محکومیت به 74 ضربه شلاق تعزیری،
  • محکومیت به مجازات حبس 91 روز تا 6 ماه حبس برای دستگاه‌ های استخراج رمزارز با ارزش تا 1 میلیارد ریال،
  • محکومیت به مجازات بیش از 6 ماه تا 2 سال برای دستگاه‌ های استخراج رمزارز با ارزش بیش از 1 میلیارد ریال.

جرم نگهداری‌، عرضه‌ یا فروش‌ دستگاه‌ های استخراج رمزارز قاچاق‌ توسط واحد‌های صنفی

طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نگهداری‌، عرضه‌ یا فروش‌ دستگاه‌ های استخراج رمزارز قاچاق‌ حسب مورد توسط واحد‌های صنفی تخلف محسوب و مرتکب علاوه بر ضبط کالا به شرح ذیل جریمه می‌ شود؛

  • الف‌) مرتبه‌ اول – جریمه‌ نقدی‌ معادل‌ 2 برابر ارزش دستگاه‌ های استخراج رمزارز قاچاق،
  • ب‌) مرتبه‌ دوم – جریمه‌ نقدی‌ معادل‌ 4 برابر ارزش دستگاه‌ های استخراج رمزارز قاچاق،
  • ج‌ ) مرتبه‌ سوم – جریمه‌ نقدی‌ معادل‌ 6 ‌برابر ارزش دستگاه‌ های استخراج رمزارز قاچاق و نصب‌ پارچه‌ یا تابلو بر سر در محل‌ کسب‌ به ‌عنوان‌ متخلف ‌صنفی‌ و تعطیل‌ محل‌ کسب‌ به‌ مدت‌ 6 ‌ماه‌.

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم قاچاق دستگاه استخراج غیرمجاز رمزارز و جرائم ناشی از آن

طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رسیدگی به جرائم قاچاق، قاچاق سازمان‌ یافته، قاچاق حرفه‏‌ ای دستگاه های استخراج رمزارز که مجازات آن حبس یا انفصال از خدمات دولتی باشد، در صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب است.

البته یکی دیگر از مراجع صالح که در حوزه تخلف ناشی از دستگاه های استخراج رمزارزها فعالیت می کند، سازمان تعزیرات حکومتی می باشد که حدود صلاحیت آن را «تصویب نامه در خصوص دارندگان دستگاه های استخراج رمزارز (ماینر) مصوب 1399» مشخص نموده است و تخلف دارندگان دستگاه های استخراج رمزارز (ماینر) نسبت به اعلام و ثبت دستگاه ها و پرداخت حقوق و عوارض دولتی مرتبط با آن اقدام نمایند، رسیدگی به آن در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده‌ های ارزی پیچیدگی های زیادی دارند. با بهره‌ گیری از وکلای باتجربه‌  و مجرب موسسه حقوقی مهرپارسیان می توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان، در حوزه دعاوی ارزی، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل جرم استخراج غیرمجاز رمزارز در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌ های تماس ثابت موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با موسسه پارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *