جرم افشای اسرار

 جرم افشای اسرار

 

در این مقاله سعی بر ان شده است تا شرایط تحقق جرم افشای اسرار، مستند قانونی جرم انتشار اسکرین شات از چت خصوصی و تهدید به انتشار ان که در بعضی مواقع با جرم اخاذی توام می‌شود، مجازات افشای اسرار، افشای اسرار حرفه ای، تهدید به انتشار اسکرین شات، معرفی بهترین وکیل کیفری تهران و ویژگیهای بهترین وکیل پایه یک تهران  را برای شما عزیزان تشریح نماییم.

 

جرم افشای اسرار حرفه ای توسط پزشک یا وکیل

   لزوم حفظ اسرار مردم و حرمت افشای ان، قبل از انکه یک تکلیف قانونی باشد، یک تکلیف اخلاقی و شرعی است که در قوانین موضوعه ایران مورد حمایت کیفری قرار گرفته است. تخلف از این تکلیف قانونی در روابط میان دو شخص عادی جامعه و منافع خصوصی انان نیز تحت شرایطی جنبه کیفری به خود می گیرد و ضرر ان بیشتر متوجه شخص صاحب سر و افشا کننده خواهد بود.

جنانچه برخی از رازداران حرفه ای به اعتبار شغل و حرفه و وضع خاص اجتماعی خود، از اسرار مردم اطلاع یافته و ان اسرار را فاش نمایند، ضرری که در اثر افشاء اسرار حاصل می‌شود، متوجه جامعه می گردد. از همین رو مقنن در راستای تقویت بنیان اعتماد میان افراد جامعه نسبت به یکدیگر و تامین حقوق و آزادی های فردی، اعتماد و اطمینان به افرادی که دارای شغل و حرفه خاص می‌باشند مبادرت به جرم انگاری جرم افشای اسرار حرفه ای و شغلی نموده است.

نمونه شکایت تهمت و افتراء

 

عنصر قانونی جرم افشای اسرار

مقنن در سال ۱۳۷۵ در ماده ۶۴۸ قانون تغزیرات مقرره ای و ضع نموده است که مطابق ان چنانچه پزشکان و جراحان و به طور کلی اطبا و دارو فروشان در ملازمه با شغل خود که محرم اسرار می‌باشند، اسرار مردم در غیر از مواردی که قانون اجازه داده است افشا نمایند و دارای شاکی خصوصی باشند به مجازات سه ماه و یک روز تا یک سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار ریال تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند.

ماده ۶۴۸ در بیان مجازات اشخاصی است که به مناسبت حرفه یا شغل خود مرتکب افشا اسرار می‌شوند و شامل اشخاص عادی جامعه نمی‌شود. ضمن انکه با گسترش سریع و روز افزون تجهیزات الکترونیکی و توسعه وسایل رایانه‌ای، هنگامی که شخص مبادرت به افشا سر می نمود قابل تعقیب و مجازات نبوده است بنابراین مقنن در ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای (ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی-کتاب تعزیرات مصوب ۱۳۷۵) این نقیصه را مرتفع نموده است.

مطابق ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای که براساس آخرین اصلاحات ماده ۷۴۵ قانون تعزیرات شناخته می‌شود هر شخص حقیقی که توسط وسیله های رایانه‌ای و مخابراتی مثل کامپیوتر، لب تاب، تب لت، تلفن همراه هوشمند و غیره بدون اجازه یا رضایت دیگری صدا یا تصویر یا فیلم های خانوادگی و خصوصی و به طور کلی اسرار دیگری را بدون مجوز قانونی منتشر کند و بدین وسیله منجر به هتک حیثیت شود یا در دسترس دیگری قرار دهد به حبس از نودویک روز تا دوسال  ( حبس درجه ۶ مطابق ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی) یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هردو مجازات محکوم می‌شوند.

سرقت ادبی

 

جرم انتشار اسکرین شات از چت خصوصی و تهدید به انتشار یا افشای اسکرین شات

برخی از عزیزان خواهان پاسخ به این سوال هستند که آیا انتشار اسکرین شات و به عبارتی تصویر چت و گفتگوی خصوصی جرم می باشد  و یا اگر جرم می باشد مطابق کدام مستند قانونی می توان متخلف یا مجرم را محکوم به مجازات نمود؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت مطابق مقرره ماده ۷۴۵ قانون تعزیرات، افشای اسرار خصوصی دیگران که شامل اسکرین شات از چت و گفتگوی شخصی هم می‌شود جرم بوده و مرتکب به مجازات تعیین شده محکوم می‌شود.

در قوانین موضوعه جزایی نه تنها انتشار اسکرین شات (عکسبرداری از روی صفحه) از چت خصوصی جرم است و مرتکب قابل تعقیب و مجازات است بلکه تهدید به انتشار اسکرین شات از چت شخصی و خصوصی جرم انگاری شده است. در این مورد باید توجه داشت  مطابق ماده ۶۶۹ قانون مجازات، اگر تهدید کننده، تهدید را عملی نکند نیز قابل تعقیب و مجازات است چرا که ماده ۶۶۹ جرم مطلق می باشد و صرف نظر از نتیجه جرم، جرم محقق می‌شود. بنابراین صرف تهدید به انتشار تصاویر جرم است و مرتکب به مجازات مندرج در ماده ۶۶۹ محکوم خواهد شد

 

شمول جرم افشای اسرار حرفه ای

قانون‌گذار در ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی بعضی از اشخاص حقیقی موضوع حکم قانون را که به لحاظ ویژگی و خصوصیت شغل و حرفه خود همانند پزشکان، جراحان و اطبا را احصا نموده است و در قسمت دوم ماده تصریح نموده است که تمامی کسانی که به واسطه حرفه خود محرم اسرار مردم می‌شوند مشمول ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی می‌شوند و البته تشخیص تحقق جرم یا عدم تحقق جرم با قاضی دادگاه خواهد بود.

تصرف غیر قانونی

 

افشای اسرار توسط صاحبان حرفه پزشکی

در ماده ۴ آیین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلان حرفه های  پزشکی و وابسته مصوب ۳۰/۴/۱۳۷۸ صریحا بیلن شده است که اشخاص شاغل در حرفه های پزشکی مثل پزشک، داروساز، طبیب و امثالهم جز در موارد قانونی حق افشای اسر و نوع بیماری بیمار را ندارند. لذا با توجه به مقرره فوق الذکر باید گفت حرف پزشکی تنها منحصر به طبیب و داروساز و جراح نیست بلکه دندانپزشک ، پرستار، فیزیوتراپ و غیره را نیز شامل می‌شود

 

لزوم حفظ اسرار موکل توسط وکلای دادگستری و مشاورین حقوقی

مطابق ماده ۳۰ قانون وکالت مصوب ۱۵/۱۱/۱۳۱۵ وکیل می‌بایست اسرار  مربوط به اعتبار و شرافت موکل را حفظ نماید. بنابراین وکلای دادگستری از جمله رازداران شناخته می‌شوند. وکلا در برابر موکلین خویش ملزم به رعایت اسرار می‌باشند و این وظیفه پس از ختم وکالت نیز می‌بایست رعایت شود.

اشخاص دیگر نیز مطابق قوانین خاص ملزم به رعایت اسرار حرفه ای می‌باشند که شما عزیزان را در این مقاله به مواد قانونی ارجاع می دهیم.

۱.مترجمان رسمی( ماده ۲۷ آیین نامه مترجمان رسمی مصوب ۱۳۷۴)

۲.قضات و کارکنان دادگستری(ماده ۱۰۳ قانون ایین دادرسی کیفری)

۳.ماده ۱ تا ۳ قانون افشای اسرار دولتی

  1. ماده ۷۵ر قانون تجارت الکترونیک

۶.ماده ۷ قانون مرکز آمار

 

بهترین وکیل پایه یک تهران

 جهت تعیین وقت مشاوره حضوری و تعیین بهترین وکیل پایه یک تهران در پرونده‌های، تهدید و اخاذی از طریق انتشار اسکرین شات، طرح شکایت درباره جرم افشای اسرار، مشاوره حقوقی مجازات جرم افشای اسرار، با بهترین گروه وکلای حقوقی تهران تماس بگیرید.

وکیل پایه یک دادگستری فرشته

 

۵/۵ - (۱۷ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *