جایگاه حقوقی بیت کوین در ایران

بهترین وکیل حقوق ارزی در این نوشتار به بررسی جایگاه حقوقی بیت کوین در ایران پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

جایگاه حقوقی بیت کوین در ایران

تبادلات پولی و بانکی سنتی، از طریق واسطه هایی مانند بانک‌ ها، قابلیت انجام دارند. به صورت معمول جهت خرید آنلاین از یک سایت خارجی یا داخلی، به کارت بانکی و رمز دومی نیاز داریم که از سوی بانک افتتاح کننده حساب در اختیار مشتری قرار می گیرد. اما با رواج مبادلات پولی اینترنتی، جایگاه ارز دیجیتال و پول مجازی در بسیاری از کشورها، مشخص شده و قانون استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای مجازی در کشورهایی مانند: ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی، آلمان، چین، ژاپن و هندوستان، به تصویب رسید. پول بی پشتوانه بیت کوین، که به تشریح معنی آن و جایگاه حقوقی بیت کوین در ایران و نیز سایر ارزهای مجازی خواهیم پرداخت، مزایا و معایبی دارد. نبود قانونی مشخص در ایران جهت تبیین جایگاه حقوقی بیت کوین در ایران، عدم آگاهی کافی مردم از نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال، معایب سرمایه گذاری با ارز دیجیتال، کلاهبرداری از متقاضیان خرید ارز دیجیتال، چالش های حقوقی است که توسط متخصصین قانون جرایم رایانه‌ ای گروه وکلای مهر و دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی، حقوقدان و وکیل پایه یک تهران، مورد بررسی قرار گرفته است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جایگاه حقوقی بیت کوین در ایران با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مباحث و سوالات قابل طرح درباره جایگاه حقوقی بیت کوین در ایران

  • آیا قانونی جهت خرید و فروش بیت کوین و ارز دیجیتال در ایران وجود دارد؟
  • در صورتی که از طریق خرید یا فروش بیت کوین مورد کلاهبرداری قرار گرفتیم چه اقدامی باید انجام دهیم؟
  • جایگاه حقوقی بیت کوین در ایران چه تفاوتی با جایگاه حقوقی ارز مجازی با سایر کشورها دارد؟
  • آیا از طریق جایگاه حقوقی بیت کوین در ایران، می توان از کلاهبرداری بین‌ المللی از طریق بیت کوین اقدام کرد؟
  • کلاهبرداری از متقاضیان خرید ارز دیجیتال در ایران و مشاوره درباره نحوه شکایت کلاهبرداری رایانه‌ ای از مشتریان ارز دیجیتال و بیت کوین چگونه قابل انجام است؟
  • جهت مشاوره حقوقی با بهترین وکیل تهران، درباره جایگاه حقوقی بیت کوین در ایران و راه خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران چه باید کرد؟
اعتراض به عملیات اجرایی

مفهوم ارز دیجیتال و بیت کوین

Bitcoin، یکی از ارزهای دیجیتال است که طی چند سال گذشته جایگاه ویژه ای در پرداخت های آنلاین پیدا کرده است. ایده این ارز دیجیتال از طریق برنامه نویسی فرد یا افرادی کلید خورد که بر اساس این برنامه، نظام پرداخت و خرید آنلاین، در واقع مانند روش تبادل کالا به کالا در قدیم شبیه شد. به این معنی که در انتقال بیت کوین، هیچ واسطه ای وجود ندارد و بانک‌های دولتی و خصوصی هیچ نقشی در انتقال بیت کوین ایفا نمی کنند. بسیاری از کشورها، بیت کوین را یک کالا می دانند و ارزش پولی برای آن قائل نیستند. از همین رو می توان پرداخت بهای کالا با بیت کوین و سایر ارزهای مجازی مانند اتریوم را مبادله کالا به کالا نامید. اما در اقتصاد جهانی و کشورهای پیشرفته، با پذیرش بیت کوین، جایگاه حقوقی ان نیز تعریف شده و مورد حمایت و نظارت دولت ها قرار گرفت. جایگاه حقوقی بیت کوین در ایران، هنوز با اما و اگر های زیادی رو به رو است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جایگاه حقوقی بیت کوین در ایران با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

جایگاه حقوقی بیت کوین در سایر کشورها

مقررات امور مالیاتی ایالات متحده آمریکا، بیت کوین را به عنوان یک کالا و دارایی می داند و جایگاه حقوقی مایملک و دارایی را درباره آن قابل اجرا می داند. جایگاه حقوقی بیت کوین در چین نیز به دلیل عدم صدور بیت کوین از سوی بانک یا موسسه مالی خاص، آن را در زمره کالای خاص، ارزیابی نموده است. از سوی دیگر، وزارت دارایی آلمان به عنوان سیاست گذار اقتصادی این کشور، در تبیین جایگاه حقوقی بیت کوین، از آن به عنوان ابزار جدید پرداخت و مانند یک ارز شخصی می نگرد و جایگاه ارزی و پولی برای آن قایل نیست. بیت کوین به عنوان اولین نظام پرداخت دیجیتال، جای خود را بین ارزهای دیگر باز کرده و در آینده ای نزدیک شاهد مبادلات ارزی از طریق بیت کوین و جایگزینی آن با دلار آمریکا خواهیم بود. هر چند آمریکا، آلمان و چین، بیت کوین را در زمره دارایی هایی می دانند که به آن مالیات تعلق می گیرد.

وکیل شمال تهران

مزایای استفاده از بیت کوین در معاملات

پایگاه داده غیر متمرکز بلاک چین (Block chain)، به امنیت کامل پرداخت از طریق کیف پول مجازی و واحد پولی بیت کوین، به ما کمک می کند. وقتی شما ایمیل شخصی خود را باز می کنید و یا اطلاعات حساب بانکی خود را چک می کنید، در واقع از یک سازمان واسطه کمک می گیرید و از طریق سرورهای پشتیبان به صفحات خود منتقل می شوید. در پایگاه های بلاک چین اطلاعات بین میلیون ها کاربر تقسیم شده و به هیچ عنون قابل کنترل از سوی شخص یا اشخاص خاصی نیست. بنابراین اگر کسی بخواهد بلاک چین را هک کند، باید اطلاعات میلیون ها کاربر را هک کند که در عمل غیر ممکن به نظر می‌ رسد. بطور مثال اگر بلاک چین بر روی سیستم اینستاگرام اجرا شود، کسی به جز کاربر نمی‌ تواند پستی را حذف نماید. به همین دلیل مزایای استفاده از بیت کوین، می‌ تواند در تبیین جایگاه حقوقی آن در ایران به ما کمک نماید. مزایایی از قبیل؛

  • انجام تراکنش فوری در پرداخت از طریق کیف پول بیت کوین.
  • پرداخت های جهانی با کارمزد های بسیار پایین.
  • نمایش انتقال پول از هر نقطه ای به نقطه دیگر برای اطلاع همه کاربران و جلوگیری از سو استفاده احتمالی.
  • عدم وجود سیستم متمرکز و کنترل کننده که امنیت پرداخت را تضمین می کند.
  • امکان درو زدن تحریم ها برای کاربران ایرانی که با انتقال پول و حواله ارز به صورت سنتی و از طریق بانک‌ ها دچار مشکل شده اند.

معایب استفاده از بیت کوین

  • امکان استفاده در عملیات های تروریستی و قاچاق و فعالیت های نامشروع بدون امکان ردیابی.
  • قابل بازگشت نبودن پول پرداختی در صورت اشتباه کاربر.
  • عدم پذیرش جایگاه حقوقی بیت کوین به عنوان پول از سوی کشورها تا کنون.
  • مشخص نبودن پرداخت کننده یا فروشنده بیت کوین.
مجازات سحر تبر

کلاهبرداری از متقاضیان خرید بیت کوین

در حال حاضر بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا مانند: مایکروسافت و فروشگاه اینترنتی آمازون، بیت کوین را می پذیرند. در آینده ای نزدیک بسیاری از مبادلات به وسیله بیت کوین و سایر ارزهای مجازی انجام خواهد شد. اما به دست آوردن بیت کوین، راه های متعددی دارد. از جمله راه‌ های تحصیل بیت کوین، استخراج آن است که در ابتدای شروع به کار بیت کوین امکان‌ پذیر بود. در حال حاضر امکان استخراج بیت کوین وجود ندارد. خرید از صرافی ها، خرید آنلاین بیت کوین با مستر کارت و ویزا کارت، و برنده شدن بیت کوین در سایت های بخت آزمایی از راه های دیگر خرید و به دست آوردن بیت کوین می‌ باشد. برای ذخیره بیت کوین، نیاز به کیف پول یا والت دارید. با ایجاد یک حساب کاربری و بروزرسانی سیستم رایانه‌ ای و همچنین نصب نرم افزار های امنیتی و انتی ویروس ها، می توانید به صورت محدود و برای مصرف روزمره، بیت کوین تهیه نمایید. توجه داشته باشید که به دلیل نوسانات زیاد که به عوامل گوناگونی بستگی دارد، خرید و پس انداز بیت کوین و ارز مجازی روش مناسبی برای سرمایه گذاری محسوب نمی‌ شود. در صورتی که به هر دلیلی در مسیر خرید و فروش بیت کوین و استخراج آن مورد کلاهبرداری قرار گرفتید، با مشاورین و وکلای گروه وکلای مهر، بهترین گروه وکلای تهران، مشاوره فرمایید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جایگاه حقوقی بیت کوین در ایران با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

جایگاه حقوقی بیت کوین در ایران

با توجه به اینکه هنوز قانون خاصی در باره استفاده یا عدم استفاده از بیت کوین در ایران، توسط هیچ مرجعی به تصویب نرسیده است، خرید و فروش بیت کوین در ایران با هیچ مانع قانونی رو به رو نیست. در معاملاتی هم در ایران، مبادلات به وسیله بیت کوین و ارز مجازی انجام شده است. به نظر می‌ رسد، استفاده از بیت کوین در ایران مانند استفاده از فیلترشکن، نه جرم است و نه قانونی. اما با توجه به نبود قانون و نداشتن جایگاه حقوقی بیت کوین در ایران، در استفاده از این ارز مجازی و یا کالای مجازی، دقت بیشتری باید به خرج داد، چرا که در صورت بروز خسارت یا کلاهبرداری اینترنتی از سوی سرورها و سایت های خارج از کشور، امکان حمایت حقوقی ضعیف می‌ باشد.

وکیل ملک تهران | وکیل ملکی در تهران

مشاوره حقوقی جرایم رایانه‌ ای و بهترین وکیل حقوقی تهران

نبود قانون مشخصی جهت تبیین جایگاه حقوقی بیت کوین در ایران و عدم به رسمیت شناختن ارزهای مجازی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین ضعف قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون مبارزه با پولشویی، امکان حمایت حقوقی از دارندگان بیت کوین در ایران را کم رنگ کرده است. هر چند در قالب تحصیل مال از طریق نامشروع یا کلاهبرداری رایانه‌ ای، امکان طرح شکایت کلاهبرداری از متقاضیان خرید بیت کوین، وجود دارد. ولی با توجه به ناشناخته بودن مسیر انجام این تبادلات و عدم تمرکز در فعالیت های بیت کوین در دولت و یا کشور خاصی، بهترین گزینه استفاده محدود از بیت کوین می‌ باشد. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی و راستی آزمایی در خرید بیت کوین از مراجع مختلف، می توانید با دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری و متخصص جرایم رایانه‌ ای در تهران، تماس بگیرید.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده ‌های ارز دیجیتال پیچیدگی ­های زیادی دارند. با بهره ‌گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهر پارسیان می ­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان، در حوزه دعاوی ارزی، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می ­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جایگاه حقوقی بیت کوین در ایران با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

مجازات کشیدن مو

1- مزایای ارز دیجیتال چیست ؟
این نوع ارز ها ویژگی های منحصر به فردی دارند که باعث تمایز آن ها نسبت به سایر ارز های رایج شده است که در این نوشتار تمام این ویژگی ها بطور کامل بیان شده است.

2- معایب ارز دیجیتال چیست ؟
با وجود تمام مزایایی که برای ارز دیجیتال وجود دارد اما هنوز هم معایبی در استفاده از این نوع ارز ها وجود دارد که در این نوشتار بیان شده است.

5/5 - (12 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *