جرم کلاهبرداری در تقاضای ثبت املاک

جرم کلاهبرداری در تقاضای ثبت املاک

جرم کلاهبرداری در تقاضای ثبت املاک


امروز با بررسی جرم کلاهبرداری در تقاضای ثبت املاک با شما هستیم.

اشخاص با تنظیم سند رسمی در معاملات، مالکیت خود را ثبت می کنند تا در صورت حدوث اختلاف نسبت به ملک، بتوانند در دادگاه با اقامه سند رسمی از مالکیت خود دفاع کنند.

از این جهت سند رسمی از چنان اتقان و استحکامی برخوردار است که هیچ دلیل دیگر علیه مفاد و مندرجات ان پذیرفته نمی‌شود.(1309ق.م.)

هنگامی که افراد اقدام به معامله می کنند در مرحله بعد تقاضای ثبت ان را می کنند و به اسم منتقل الیه، انتقال می یابد.

گاه پیش می‌آید که افراد ملکی را که به نام خود نیست و هیچ گونه حق مالکیتی نسبت ان ندارند و یا ملکی را به عنوان متصرف و امین در اختیار خود دارند و یا اینکه قبلا به اسم آن‌ها بوده ولی دیگر، به اسم آن‌ها نمی باشد را به اسم خود، به موجب سند رسمی ثبت می کنند.

به این صورت به نحوی خود را به عنوان مالک ملک مورد نظر ثبت می کنند که این خود مالکیت واقعی افراد را با مخاطره رو به رو می کند و از این جهت از ارزش و اعتبار سند رسمی می کاهد.

از همین رو قانون‌گذار با این افعال و اقدام غیرقانونی افراد برخورد می کند و ان را جرم معرفی می کند.

ماهیت این عمل غیر قانونی، جرم کلاهبرداری در ثبت املاک می‌باشد.

نکات مهم در معرفی وکیل کلاهبرداری ثبتی

  • ماهیت ماده ی 33 ق.ث. چیست؟
  • جرم کلاهبرداری در تقاضای ثبت املاک چیست؟
  • مصادیق کلاهبرداری در تقاضای ثبت املاک چیست؟
  • مجازات جرم کلاهبرداری در تقاضای ثبت املاک چیست؟
  • مرجع صالح برای رسیدگی به جرم کلاهبرداری در تقاضای ثبت املاک کدام است؟
  • وکیل متخصص کلاهبرداری ثبتی چه ویژگیهایی دارد؟
شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی

ماهیت ماده ی 33 قانون ثبت

این ماده به اثر ثبتی معاملات رهنی و معاملات با حق استرداد اشاره می کند که در اینگونه از معاملات براساس ماهیت آن‌ها، شخصی که از بابت بدهی که به دیگری دارد، ملک خود را در حق طلب طلبکار به رهن می گذارد و یا در مقابل ان را به طلبکار خود منتقل می کند با این شرط که تا مدت معینی حق فسخ داشته باشد و دین را پرداخت کند، در غیر اینصورت بر اساس ماده ی 34ق.ث. می‌تواند از اجرائیه ثبت تقاضای انتقال ان را به خود بکند.

در نتیجه انتقال دهنده می‌تواند تقاضای ثبت ملک را به نام خود بکند مگر در موارد مصرح در ماده ی 33ق.ث.. عمل انتقال دهنده به هیچ وجه مشمول جرم کلاهبرداری در تقاضای ثبت املاک نمی‌شود.

 جرم کلاهبرداری در تقاضای ثبت املاک

مصادیق جرم کلاهبرداری در ثبت املاک در مواد قانون ثبت به طور دقیق بیان شده است و این جرم به دلیل اینکه با توسل به وسایل متقلبانه و فریب، به گونه ای ملکی را که به اسم او نمی باشد، تقاضای ثبت ان را از ثبت می‌نماید و در حالیکه، قانونا هیچ حقی برای او متصور نیست؛ پس در نتیجه با توسل به تقلب حقی را که قانونا به او تعلق ندارد را به خود منتقل می کند و از این جهت کلاهبرداری می‌باشد.

مصادیق کلاهبرداری در تقاضای ثبت املاک

اولین مصداق از جرم کلاهبرداری در تقاضای ثبت املاک در ماده ی 105ق.ث. تعریف شده است.

الف)رفتار فیزیکی

این جرم با انجام فعل و ترک فعل صورت می‌گیرد. رکن رفتار فیزیکی جرم، تقاضای ثبت برای انتقال به موجب سند رسمی می‌باشد.

مجازات اسیدپاشی در قانون جدید چیست؟

صورت دیگر جرم که با ترک فعل حاصل می‌شود به این نحو است که شخص در موقع تقاضا برای ثبت مالک بوده و بعد از انتقال به دیگری سند رسمی را به اسم خود(انتقال دهنده)بگیرد و یا در صورتی که هنوز سند مالکیت را نگرفته است،بر خلاف اخطار اداره ی ثبت،برای تصدیق مالکیت انتقال گیرنده حاضر نشود.

ب)شرایط حاصله برای تحقق جرم

اولین شرط برای تحقق جرم این است که نسبت به ملک مورد نظر هیچ گونه ثبتی انجام نشده باشد و ملک به ثبت نرسیده باشد؛چرا که اگر ملک سابقه ی ثبتی داشته باشد و شخص ان را به دو صورت(عادی و رسمی)منتقل کند مشمول جرم نمی‌شود بلکه می‌تواند مشمول معامله ی معارض یا انتقال مال غیر باشد.

-برای خود تقاضای ثبت نماید نه برای دیگری؛ در غیر اینصورت ممکن است مشمول معامله معارض شود.

-شرط دیگر ماده این است که شخصی که تقاضای ثبت می‌نماید، مالکیت قانونی او سلب گردیده باشد و یا اینکه سابقا به دیگری انتقال داده باشد.

-حتما مالک بوده باشد در صورتی که مالک نباشد انتقال مال غیر می‌باشد.

-از موارد ماده 33 و 34 قانون ثبت نباشد.

پ)نتیجه ی حاصله

جرم با توجه به اینکه از مصادیق کلاهبرداری می باشد مقید به ثبت رسمی رسیدن ان می باشد و مال منتقل الیه به اسم او به ثبت برسد.

ماده ی 106 قانون ثبت

ماده مزبور در مورد وراثی می باشد که با علم به اینکه در زمان حیات مورث مالکیت مورث از او سلب شده و یا مورث ملک را به دیگری منتقل کرده است، تقاضای ثبت سند رسمی ان را می‌نماید.

دفتر وکیل تخصصی اعاده دادرسی

تمام شرایط جرم مذکور در ماده ی 105ق.ث. می باشد که بیان شد.

با توجه به قسمت آخر ماده مزبور بعد از فوت مورث، وراث، مالکین اموال متوفی می‌شوند و باید تعهدات ناشی از معاملات مورث را ایفاء کنند.

در این صورت باید وراث تکلیف ملکی را که مورث معامله و به دیگری منتقل کرده است را با امضاء و مهر خود آگاهی و اطلاع خود از انتقال ان به دیگری را اعلام و مشخص کنند.(قسمت آخر ماده ی 106ق.ث.)

مجازات جرم کلاهبرداری در تقاضای ثبت املاک

با توجه به اینکه این جرم یکی از مصادیق کلاهبرداری در قوانین ثبتی می باشد، به حکم مواد قانونی مصرح،کلاهبردار محسوب می‌شود، در نتیجه مباشر ان به مجازات کلاهبرداری محکوم خواهد شد.

جرم کلاهبرداری ثبتی، از جرایم غیرقابل گذشت می باشد و گذشت بزه دیده موجب تخفیف مجازات خواهد شد.

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم کلاهبرداری در تقاضای ثبت املاک

با توجه به اینکه مرجع انجام تحقیقات مقدماتی در رسیدگی به جرم،دادسرا می باشد، لذا در صورت تحقق جرم کلاهبرداری در تقاضای ثبت املاک، دادسرای محل وقوع جرم یعنی محلی که ملک به موجب سند رسمی به اسم انتقال دهنده، ثبت شده است،می‌باشد.

مجازات جرم کلاهبرداری در تقاضای ثبت املاک،با توجه به مجازات جرم کلاهبرداری،از نوع درجه4 می باشد و بنابراین دادگاه صالح برای رسیدگی، دادگاه کیفری 1 می‌باشد.

وکیل متخصص کلاهبرداری ثبتی

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

وکیل مفاسد اقتصادی کرج

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

شماره موبایل وکیل کلاهبرداری ثبتی

 

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

6 دیدگاه

  • سلام من سئوال در ارتباط با موضوع کلاهبرداری از قوانین ثبت ملکی داشتم .خواستم بپرسم اگه یه ادم فرصت طلبی از بیسوادی وسادگی یه عده ای روستایی که مالک زمینهای زیادی هستند اما این زمینها ثبت وسند نشده اند به اسمشون (بخاطر بیسوادی وجهل) با توجه به اینکه اهالی روستا ،ریش سفبدان ،معتمدین وشورای شورای همگی گواه هستند که این زمینها ملک کسایی دیگه است نه اون فرد سودجو که رفته اونا رو به اسم خودش در ثبت اسناد سند کرده .این مالکان واقعی بعد از اینکه متوجه اینکار فرد متقلب شده اند رفتند دادگاه شکایت کرده اند قاضی هم در جواب به همه گفته تنها سند معتبری که میتواند در صدور رای به ان استناد کند هون سند ثبت این فرد (متقلب )است .حالا این افراد باید چیکار کنند از چه روشی برای دوباره پس گرفتن زمینهایشان استفاده کنند .خوتهش میکنم راهنمایی کنید

  • ,وب خوبی دارید خصوصا برای افرادی که از مسایل حقوقی مربوط به زندگی شخصی وروزمره شان اگاهی ندارند مثل میراث ،دیه ،انواع کلاهبرداری ،حضانت و…

  • سلام یک زمینی را خریدم بعد از دوسال متوجه شدم زمینی که به من فروخته شده متعلق به کسی دیگری است از شخصی که خریدم شکایت فروش مال غیر کردم آیا میتوان از املاک شکایت کنم بعنوان معاونت در فروش مال غیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *