جهیزیه یا جهاز

جهیزیه یا جهاز

جهیزیه یا جهاز


امروز قصد داریم به موضوع جهیزیه یا جهاز و مسائل حقوقی آن بپردازیم.

متاسفانه در کشور ما بسیاری از ازدواج‌ها به طلاق ختم می‌شوند. در چنین مواردی رایج است که زوجین (زن و مرد) بر سر جهیزیه به مشکل برخورد کنند. به علاوه، بسیاری از جوانان نیز قبل از ازدواج بر سر خرید جهیزیه دچار مشکل می‌شوند. در این مقاله به طور مفصل به دیدگاه قانون در مورد جهیزیه می‌پردازیم.

 

پاسخ آنلاین به سوالات حقوقی

  • آیا جهیزیه نزد شوهر امانت است؟
  • آیا استفاده اختصاصی شوهر از جهیزیه زن مجاز است؟
  • تکلیف جهیزیه زن پس از طلاق چیست؟
  • تکلیف جهیزیه زن در صورت استفاده نامناسب از جهیزیه توسط شوهر چیست؟
  • آیا والدین زن پس از اهداء جهیزیه به فرزندانشان نسبت به آن حقی دارند؟
  • دعوی استرداد (پس گرفتن) جهیزیه در چه صورتی قابل طرح است؟

برای پاسخ به این قبیل سوالات با ما همراه باشید.

هزینه وکیل برای طلاق

جهیزیه یا جهاز چیست؟

جهیزیه یا جهاز به دارایی و مالی گفته می‌شود که در برخی از فرهنگ‌های جهان، عروس در هنگام ازدواج به خانه مشترک می‌برد. در حالت کلی جهیزیه می‌تواند شامل پول، جنس یا مِلک باشد؛ اما در برخی از جوامع، جهیزیه بیشتر شامل اسباب و لوازم خانه ‌است.

جهاز یا جهیزیه در ایران معمولا شامل سرویس کامل اثاثیه مورد نیاز برای یک زندگی دو یا سه نفره است. رسم تهیه جهاز قدمت بسیار زیاد دارد.

وکیل جهیزیه

جهاز از جمله رسوم ازدواج که از قدیم الایام در فرهنگ ایرانی رواج داشته و با ورود اسلام به ایران و گرویدن افراد زیادی در جامعه ایرانی به دین اسلام، مورد تأیید اسلام نیز قرار گرفت، بردن وسایل زندگی مشترک، به منزل مشترک، توسط عروس است.

اموال و اثاثیه‌ای که توسط عروس، به خانه مشترک برده می‌شود، جهیزیه یا جهاز نام دارد. در برخی از مناطق ایران، بردن جهیزیه مفصل به منزل شوهر، توسط عروس، موجب کسب احترام و اعتبار بیشتری برای عروس می‌شود و عکس این قضیه نیز، صادق است.

وکیل شکایت از خانواده شوهر

با توجه به اینکه بردن جهیزیه توسط زن به منزل شوهر، ایجاد نوعی حق انتفاع (حق استفاده کردن)، برای شوهر می‌نماید، موضوع مالکیت جهیزیه و نحوه استفاده از جهیزیه، در قوانین خانواده و همچنین قانون جدید حمایت خانواده، مورد بررسی قرار گرفته و ضمانت اجرای تخلفات در استفاده از جهیزیه و سایر مسائل حقوقی مرتبط با جهیزیه، در قوانین مختلف، مورد بحث قرار گرفته است.
جهیزیه در قانون

تأمین مایحتاج زندگی و حتی اثاث منزل، طبق قانون مدنی، به عنوان بخشی از نفقه (هزینه و خرج و مخارج) زن، بر عهده ی مرد است و عروس، تکلیفی از نظر قانونی، برای تأمین جهیزیه ندارد.

مهریه زن زنا‌کار

جهیزیه و استرداد آن

اما بر اساس عرف و رسوم ازدواج، معمولا زن بیشتر اثاثیه منزل را تهیه نموده و در سالهای اخیر رسم بر این شده تا تعدادی از اثاثیه توسط زن و مرد به صورت مشترک تهیه شود.

در واقع از نظر قانون جهیزیه، یکی از حقوق مالی زن است، که در هنگام طلاق، باید تعیین تکلیف شود.

جهیزیه، امانتی در دستان شوهر

با توجه به اینکه، طبق ماده ۶۳ قانون اجرای احکام مدنی، مصوب ۱۳۵۶، اموال منقولی (اموالی که بتوان آن‌ها را جابجا نمود، مثل خودرو و یخچال) که مورد استفاده ی اختصاصی زن، قرار بگیرد، به عنوان اموال اختصاصی زن است و اموال منقول که مورد استفاده اختصاصی، مرد قرار می گیرد اموال اختصاصی مرد است و دخل و تصرف در اموال دیگری، بدون اجازه، مالک مال، طبق قوانین کیفری ایران، جرم است.

وکیل استرداد جهیزیه

این موضوع در آیین نامه اجرایی اسناد رسمی لازم‌الاجرا، نیز آمده است. با توجه به حاکمیت قاعده ید (هر مالی که در دست یک نفر باشد نشان از این است که مالک آن مال می‌باشد مگر اینکه خلافش ثابت شود)، اسباب و وسایل اختصاصی، قابل تصرف، توسط دیگری نیست.

قانون استرداد جهیزیه

با توجه به اینکه زن جهت تهیه اثاثیه زندگی مشترک هیچ گونه تکلیفی ندارد و در واقع استفاده شوهر از وسایل زندگی زن با اذن (اجازه) زن امکان‌پذیر است، زن هر زمان می‌تواند جهیزیه خود را مطالبه نماید. اثاثیه‌ای که عین ان موجود نیست و تلف شده است، قابل مطالبه نیست و فقط قیمت آن قابل مطالبه می‌باشد.

وکیل دادگستری شمال تهران

وکیل خانواده پس گرفتن جهیزیه

در مواردی که زوجین (زن و مرد) قصد جدایی از یکدیگر را دارند، چه در طلاق توافقی و چه در طلاق یک طرفه، یکی از مسائلی که باید تکلیف آن روشن شود جهیزیه است که توسط دادگاه رسیدگی کننده، تعیین تکلیف می‌شود.

مدارک لازم جهت دادخواست استرداد جهیزیه (پس گرفتن جهیزیه) عبارتند از:

الف) لیست کامل جهیزیه یا سیاهه اموال که به امضاء شوهر رسیده باشد، در صورتی که سیاهه اموال، به امضاء مرد نرسیده باشد، لازم است به امضاء دو نفر شاهد برسد.
ب) سند ازدواج یا رونوشت سند ازدواج
پ) شناسنامه و کارت ملی
ت) وکالتنامه وکیل

مرجع صالح جهت طرح دعوای استرداد جهیزیه

منظور از مرجع صالح، دادگاهی است که به موجب قانون می‌تواند به آن خواسته رسیدگی کند، بنابراین در صورتی که مبلغ جهیزیه، تا بیست میلیون تومان باشد، مرجع صالح جهت طرح دعوی استرداد جهیزیه (پس گرفتن جهیزیه)، شورای حل اختلاف است و در صورتی که مبلغ جهیزیه، بیش از بیست میلیون تومان باشد، رسیدگی به دعوای استرداد جهیزیه، در صلاحیت دادگاه خانواده است.

وکیل استرداد جهیزیه ونک

دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوای استرداد جهیزیه، دادگاه محل وقوع عقد ازدواج (دادگاه محلی که قرارداد ازدواج در آنجا واقع شده است) و دادگاه محل سکونت خوانده (در اینجا مرد) است و انتخاب دادگاه بر عهده زن می‌باشد.

مراحل استرداد جهیزیه

ابتدا وکیل همسر دادخواست استرداد جهیزیه را ثبت می‌کند. سپس دادگاه با تعیین وقت رسیدگی طرفین را در روز و ساعت معین جهت رسیدگی دعوت می‌نماید. در وقت مقرر، به کلیه اسناد و مدارک طرفین رسیدگی می‌شود و دلایل مورد ارزیابی دادگاه قرار می‌گیرد.
پس از اتمام جلسه رسیدگی و اعلام ختم رسیدگی دادگاه ظرف یک هفته اقدام به صدور رأی مقتضی (مناسب) می‌نماید.

نرخ محاسبه مهریه

اگر جهاز از بین رفته بود و موجود نبود، تکلیف چیست؟

در فرضی که جهیزیه خانم از زبین رفته باشد و موجود نباشد، امکان مطالبه قیمت جهیزیه از شوهر وجود دارد و می‌توان دادخواست مطالبه قیمت جهیزیه، با جلب نظر کارشناس را به دادگاه صالح تقدیم نمود. مراحل رسیدگی و مرجع صالح همان است که درباب دعوی استرداد جهیزیه (پس گرفتن جهیزیه) بیان شد.

به اجرا گذاشتن مهریه بعد از مرگ شوهر

وکیل متخصص در دعوی استرداد جهیزیه چه کسی است؟

وکلای پایه یک دادگستری، در تمامی دعاوی خانواده و پرونده‌های خانواده امکان اعلام وکالت از سوی طرفین (دو طرف دعوا) دعوی را دارند.

به علاوه کارآموزان وکالت نیز در صورتی که مبلغ خواسته کمتر از پنجاه میلیون تومان باشد، امکان دخالت و اعلام وکالت در پرونده را دارند. در غیر این صورت اعلام وکالت،برای کارآموزان مجاز نیست.

مشاوره حقوقی قبل از هر نوع اقدام لازمه طرح دعوی خانواده است.

مؤسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان با داشتن مجرب‌ترین وکلای خانواده می‌توانند در زمینه استرداد (پس گرفتن) جهاز، مشاوره استرداد جهیزیه و دفاع از دعوی استرداد جهیزیه به شما یاری رسانند. جهت اخذ نوبت مشاوره با وکیل خانواده با شماره تلفن‌های موسسه تماس حاصل فرمایید.

استرداد جهیزیه در طلاق

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک ۱۴- طبقه ۴- واحد ۹ و ۱۰

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (دکتر محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف ۱۲ ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – دکتر محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی دکتر محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

۵/۵ - (۳۶ امتیاز)

۲ دیدگاه

  • سلام وقتتون بخیر ما تو جلسه خواستگاری بهمون گفتن که شما باید یخچال و تلویزیون و ماشین لباسشویی را بخرید والان همسرم یک لیست سیاهه از اموال تهیه کرده که این ۳ قلم جنس هم داخل آن ذکر شده حالا میخوام بدونم اگر من این لیست را امضا کنم این ۳ قلم جزو اموال و جهیزیه خانم حساب میشه؟ یا همچنان با توجه به فاکتور هایی که من دارم در مالکیت من قرار دارد؟

    • سلام با توجه به اینکه ۳ قلم مذکور در لیست جهیزیه خانم امده است امضا شما سبب میگردد به لحاظ قانونی و عرفی ان اموال در زمره ی جهیزیه تلقی گردد و عرفا شیر بها نام دارد لذا بر فرض اینکه شما دارای فاکتور هم باشید با توجه به اینکه تاریخ فاکتور ها مقدم است بر تاریخ تنظیم لیست جهیزیه به نظر در زمره اموال زوجه وارد گردیده است و تعلق ان به شما مخدوش میباشد جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱ تماس حاصل نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *