حق حبس زوجه چیست؟

حق حبس زوجه چیست؟

حق حبس زوجه چیست؟


امروز با موضوع حق حبس زوجه چیست؟ با شما هستیم.

حق حبس زوجه در عقد نکاح از حقوق ویژه و خاصی است که قانونگذار در عقد نکاح برای زوجه در نظر گرفته تا از این طریق زوجه بتواند برای مطالبه مهریه از حق حبس استفاده نماید.

حق حبس زوجه در عقد نکاح از اهمیت ویژه ای نسبت به سایر عقود برخوردار است.

به همین دلیل وکیل متخصص حقوق خانواده و همکار گروه وکلای مهر، در این نوشتار به بررسی تعریف و مصداق حق حبس زوجه، شرایط اعمال حق حبس زوجه، آثار حق حبس در رابطه زناشویی، اعمال حق حبس زوجه جهت مطالبه مهریه پرداخته است.

نکات مهم در موضوع حق حبس زوجه چیست؟

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

تعریف حق حبس زوجه چیست؟

حق حبس زوجه چه آثار حقوقی در رابطه طرفین ایجاد می نماید؟

اعمال حق حبس زوجه چه شرایطی دارد؟

آیا حق حبس مختص زوجه است؟

بهترین وکیل حقوق خانواده در تهران کیست؟

[/stextbox]

 

 حق حبس زوجه جهت وصول مهریه

حق حبس مختص عقد نکاح نیست و در عقود معوض از جمله بیع، اجاره نیز کاربرد دارد.

در عقود معوض، هر یک از طرفین عقد، دارای حق حبس می باشد به این معنا که این حق را دارد تا عوضی که به طرف عقد انتقال داده به او تسلیم نکند تا طرف، حاضر به تسلیم عوض شود به نحوی که در زمان واحد هر دو طرف، عوض را تسلیم نمایند.

وکیل دادگستری شمال تهران

حق حبس زوجه در عقد نکاح

هر چند حق حبس فقط در عقد نکاح نیست اما می توان گفت آثاری که از خود به جا می گذارد در عقد نکاح اهمیت بیشتری دارد به این خاطر که به موجب ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی تا زمانی که مهریه به زوجه تادیه و تسلیم نشده است زوجه با اعمال حق حبس می تواند از تمکین و ایفا تکالیف زناشویی خودداری نماید.

شرایط حق حبس زوجه در عقد نکاح

قانونگذار برای اعمال حق حبس توسط زوجه شرایطی را پیش بینی کرده است که ذیلا به توضیح آن می پردازیم:

اولا مهریه باید حال باشد و در مهریه موجل( مدت دار )، زوجه حق حبس ندارد، توضیح آنکه مطابق ماده ۱۰۸۳ قانون مدنی مهریه می تواند حال یا مدت دار باشد.

نکته ای که بسیار مهم است مطابق ماده ۱۰۸۵ چنانچه زوجه از حق حبس استفاده نماید این موضوع اسقاط کننده نفقه نیست و زوج مکلف به پرداخت نفقه است.

نتیجه ای که گرفته می شود این است که تمام یا قسمتی از مهریه می تواند کلا یا جزئاً حال یا وعده دار باشد.
اگر مهریه وعده دار باشد هنگامی زوجه حق مطالبه آن را خواهد داشت که مدت مورد نظر سپری شود و از آنجا که از هنگام نکاح، شوهر مجاز است که تکالیف زناشویی را از زوجه مطالبه کند، زوجه نمی تواند حق حبس خود را اعمال نماید.

اما اگر شوهر از زن وظایف زناشویی را مطالبه نکند  و زمان تادیه مهریه فرا رسد زن می تواند از حق حبس خود تا پرداخت مهریه، استفاده نماید. چنانچه مهریه مدت دار نباشد از آنجا که بر اساس ماده ۱۰۸۲ به محض وقوع نکاح، زن مالک مهریه می شود، و در صورتی که مهریه وجه نقد باشد ز.جه خواهد توانست مهریه را استیفا کند و تا زمانی که شوهر آن را پرداخت ننماید زن می تواند حق حبس را اعمال نماید.

تنفیذ وصیت‌نامه

ثانیا به موجب ماده ۱۰۸۶ زوجه باید برای اعمال حق حبس، اقدام به انجام تکالیف زناشویی ننماید به عبارت بهتر چنانچه زوجه پیش از اعمال حق حبس، تکالیف زناشویی را به اراده و اختیار خود انجام دهد یا اصطلاحا تمکین کند، این امر مسقط حق حبس خواهد بود و دیگر نمی تواند از تمکین و سایر وظایف و تکالیف زناشویی خودداری کند.

تاثیر اعسار زوج در اعمال حق حبس زوجه

اعسار به معنای تنگ دستی و ناتوانی در پرداخت است. اعسار زوج مسقط حق حبس نیست چرا که  هرچند در حالت اعسار زوج مطالبه مهریه از زوج ممکن نیست اما این موضوع با اعمال حق حبس منافاتی ندارد و در هر حال با وجود شرایط، زن می تواند از حق حبس استفاده کند.

ضمن آنکه در مواردی که اجرای ثبت یا دادگاه به زوج برای پرداخت مهلت می دهد یا اقساط تعیین می کند نبایست پنداشت که مهریه موجل شده است.

به این دلیل که این مهلت بر زوجه تحمیل شده است و به معنای اسقط حق حبس از طرف زوجه نیست و حتی آگاهی زوجه از اعسار زوج، حق حبس را از بین نمی برد.

این نوشتار با موضوع حق حبس زوجه چیست در سایت موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان منتشر خواهد شد.

آثار حق حبس زوجه در نکاح

اولا با اعمال حق حبس  توسط زوجه، او را نمی توان به تمکین ملزم نمود، ثانیا در صورت تعیین اقساط توسط دادگاه، حق حبس زن تا اتمام پرداخت تمام اقساط به قوت خود باقی خواهد ماند.

ثالثا با اعمال حق حبس، زن هم می تواند تمکین نکند و هم نفقه دریافت کند و رابعا چنانچه زوج از پرداخت نفقه به زوجه خودداری کند در صورت اساطاعت مالی زوج، زوجه حق شکایت کیفری خواهد داشت.

حق الوکاله چک برگشتی

خدمات گروه وکلای مهر در خصوص حق حبس زوجه

حق حبس برای زوجه امتیازی بسیار خاص و ویژه است چرا که وی می تواند علاوه بر دریافت مهریه و نفقه، از تمکین نیز خودداری کند بدون آنکه شوهر بتواند الزام به تمکین او را از دادگاه بخواهد.

حتی اگر شوهر استطاعت مالی در پرداخت نفقه داشته باشد زوجه می تواند عیله وی شکایت کیفری مطرح نماید. چنانچه شما خوانندگان محترم در خصوص حق حبس زوجه ابهاماتی دارید حتما با وکیل متخصص حقوق خانواده مشاوره نمایید. موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان با بهره مندی از گروه وکلای مهر که همگی از وکلای پایه یک دادگستری می باشند به شما عزیزان در تمامی موضوعات حقوق خانواده از جمله حق حبس زوجه، مطالبه مهریه، مطالبه نفقه، حضانت و غیره مشاوره حقوق ارائه داده و قبول وکالت می نمایند.

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

گروه وکلای مهر

[/stextbox]

 

۵/۵ - (۱۶ امتیاز)

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *