دادخواست اجازه ازدواج مجدد با رضایت همسر اول

دادخواست اجازه ازدواج مجدد با رضایت همسر اول

دادخواست اجازه ازدواج مجدد با رضایت همسر اول

 

یکی از تفاوت های قانون خانواده در ایران و بعضی از کشورهایی که از نظام حقوقی سویل لا پیروی می کنند، حق داشتن دو همسر و بیشتر برای مردان است که برگرفته از فقه اسلامی می‌باشد. اما در حقوق خانواده ایران و قانون حمایت از خانواده و همچنین قانون مدنی، به صورت مطلق، حق اجازه ازدواج زوج، به وی داده نشده است. بلکه با لحاظ نمودن محدودیت های اجتماعی و همچنین واگذاری این موضوع به دادگاه خانواده، این حق به صورت محدود مورد پذیرش قانون‌گذار قرار گرفته است. یکی از دلایلی که می توان اجازه ازدواج مجدد را درخواست نمود، بیماری همسر است. دادخواست اجازه ازدواج مجدد با رضایت همسر اول نیز در جایی که توافقی بین زن و شوهر در این موضوع باشد، از سوی دادگاه خانواده قابلیت پذیرش دارد.

گروه وکلای خانواده مهر تهران، اقدام به تنظیم نمونه دادخواست های خانواده نموده است و این دادخواست ها به همراه راهنمای طرح دادخواست در اختلافات خانوادگی در سایت رسمی موسسه حقوقی محمدرضا مهری منتشر خواهد شد.

 

نمونه دادخواست اجازه ازدواج مجدد با رضایت همسر اول

خواهان: نام زوج در این قسمت درج شود.

خوانده: نام زوجه در این قسمت درج شود

وکیل یا نماینده قانونی: در صورت داشتن وکیل، مشخصات و نام وکیل در این قسمت درج شود.

تعیین خواسته و بهای ان: صدور حکم به اجازه ازدواج مجدد به لحاظ رضایت همسر اول

دلایل و منضمات: تصویر مصدق شناسنامه طرفین، تصویر کارت ملی، تصویر اسناد مالکیت و فیش حقوقی، تصویر شناسنامه فرزند، تصویر مصدق رضایت محضری زوجه یا رضایت نامه عادی وی

وکیل ملک در قزوین

ریاست محترم مجتمع قضایی / دادگستری …………

با سلام و احترام به استحضار عالی می رساند:

اینجانب در تاریخ ………. با خوانده محترم ازدواج نمودم که ثمره این ازدواج یک فرزند پسر شش ساله می‌باشد.

نظر به اینکه اینجانب توانایی اداره کردن دو خانواده را با توجه به درآمد ماهیانه و اسناد مالکیت پیوست دارم و همسر اول اینجانب نیز اجازه اختیار همسر دوم را به اینجانب داده است مستندا به بند 1 ماده 16 قانون حمایت خانواده صدور حکم بر اجازه ازدواج مجدد مورد تقاضاست.

با تجدید مراتب احترام

نام و نام خانوادگی

امضاء

دادخواست اجازه ازدواج مجدد به لحاظ عدم قدرت همسر به ایفای وظایف زناشویی

تعیین خواسته و بهای ان: صدور حکم بر اجازه ازدواج مجدد به لحاظ عدم قدرت خوانده به ایفای وظایف زناشویی

ریاست محترم مجتمع قضایی / دادگستری …………

با سلام و احترام تصدیع می‌دهد:

اینجانب در تاریخ ……….. به موجب سند ازدواج شماره …….. تنظیمی در دفتر ازدواج شماره ……. شهرستان …… با خوانده محترم ازدواج نمودم که ثمره این ازدواج دو فرزند دختر 3 و 7 ساله می‌باشد.

خوانده مدتی است که به علت بیماری ………. قادر به ایفای وظایف زناشویی نمی باشد که وضعیت موجود برای اینجانب غیر قابل تحمل می‌باشد.

علیهذا با عنایت به مراتب فوق مستندا به بند 2 ماده 16 قانون حمایت خانواده صدور حکم بر اجازه ازدواج مجدد مورد استدعاست.

با تجدید مراتب احترام

نام و نام خانوادگی

راهنمای تقدیم دادخواست اجازه ازدواج مجدد

تقدیم دادخواست اجازه ازدواج مجدد به دادگاه خانواده در تهران و مراکز استآن‌ها، مستلزم مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و تکمیل دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی می‌باشد. در تمامی شهرهای ایران، طرح دعوا در دادگاه یا دادسرا، نیاز به ثبت نام متقاضی در سامانه ثنا و ابلاغ الکترونیک دارد. با در دست داشتن گواهی ثبت نام در سامانه ثنا، امکان طرح دعوا وجود خواهد داشت.

ازدواج با زن شوهردار

مشاوره آنلاین با وکیل متخصص خانواده

جهت تعیین وقت مشاوره آنلاین با وکیل متخصص خانواده، و راهنمایی درباره نحوه تنظیم لایحه به دادگاه خانواده با تخصصی ترین گروه وکلای خانواده تهران و عضو گروه وکلای مهر تماس حاصل فرمایید.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر تهران

امتیاز دهی به مقاله

3 دیدگاه

  • آقای وکیل سلام شوهرم بدون اجازه دادگاه ازدواج مجدد کرده است چه طور می تونم شکایت کنم و اینکه آیا این کار ایشون جرم محسوب می شه؟

    • “سلام وقت بخیر
      در اینگونه موارد دفاتر ازدواج حق ندارند بدون حکم دادگاه ازدواج مجدد را به ثبت برسانند. ولی اگر همسرتان، ازدواج مجدد خود را ثبت نکرده است، جرم محسوب می شود و ممکن است به حبس محکوم شود. ضمن اینکه بر اساس بند ۱۲ عقدنامه امکان اخذ طلاق را برای شما فراهم نموده است.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *