درخواست تخفیف مجازات

درخواست تخفیف مجازات

درخواست تخفیف مجازات


امروز با بررسی موضوع درخواست تخفیف مجازات با شما هستیم.

درخواست تخفیف مجازات، در مواقعی که جهت دفاع از موکل، بر اساس شواهد و مدارک موجود و اقرار متهم، راهی که در قانون باشد، وجود ندارد، به کار می‌آید. در قانون مجازات اسلامی، واژه تقلیل مجازات و تبدیل مجازات، زیر مجموعه درخواست تخفیف مجازات قرار گرفته اند.

درخواست تخفیف مجازات در دادگاه بدوی، تخفیف مجازات در دادگاه تجدید نظر، تخفیف مجازات اعدام مواد مخدر، تخفیف مجازات پس از صدور حکم قطعی و تخفیف مجازات در صورت رضایت شاکی، از مواردی هستند که وکیل کیفری می‌تواند به عنوان ابزاری در دفاع به نفع متهم، از آن‌ها استفاده نماید.

تخفیف مجازات یکی از ابزارهایی است که با توجه به اوضاع و احوال مجرم و نحوه ارتکاب جرم و تشخیص اینکه در صورت تخفیف مجازات و تبدیل مجازات به نوعی دیگر، امکان اصلاح مجرم، بیشتر خواهد بود، به عهدۀ قاضی دادگاه گذارده شده است.

گروه وکلای مهر در دپارتمان اختصاصی و تخصصی حقوق کیفری، با توجه به وصول سوالات متعدد از سوی موکلین، با مشاوره دکتر محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، موارد درخواست تخفیف مجازات را مورد بررسی قرار داده و نتیجه ان در سطور بعدی به نظر عزیزان خواهد رسید.

با طرح سوالاتی از سوی کاربران به شرح زیر و پاسخ به سوالات درباره درخواست تخفیف مجازات موارد تخفیف، تبدیل و تقلیل مجازات، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

سوالات متداول دربارۀ تخفیف مجازات

  • درخواست تخفیف مجازات با تبدیل و تقلیل مجازات چه تفاوتهایی دارد؟
  • درخواست تخفیف مجازات در چه جرایم و مجازاتهایی قابل طرح است؟
  • آیا قاضی مکلف به قبول درخواست تخفیف مجازات است؟
  • تخفیف، تبدیل و تقلیل مجازات در دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی هم امکان‌پذیر است؟
  • درخواست تخفیف مجازات در دادگاه تجدید نظر چه وضعی دارد؟
  • آیا امکان تقلیل مجازات و تبدیل مجازات جهت اجابت درخواست تخفیف مجازات، به صورت همزمان امکان دارد؟
  • درخواست تخفیف مجازات پس از صدور حکم قطعی و گذشت شاکی قابل پذیرش است؟
  • شرایط درخواست تخفیف مجازات چیست؟
  • وکیل متخصص کیفری جهت مشاوره درباره درخواست تخفیف مجازات کیست؟
پذیرش اعمال نفوذ بر خلاف حق

شرایط درخواست تخفیف مجازات

برای درخواست تخفیف مجازات و یا اعمال تخفیف مجازات از سوی دادگاه، شرایطی باید فراهم باشد تا در صورت فراهم بودن شرایط درخواست تخفیف مجازات، امکان بررسی، توسط دادگاه کیفری، فراهم شود.

مجازات و محکومیت از نوع تعزیری باشد. بنابراین در سایر مجازاتها تخفیف مجازات تابع قوانین خاص خود است.

اعلام گذشت شاکی خصوصی یا مدعی خصوصی در جرایم غیر قابل گذشت

انجام همکاری موثر متهم با مامورین و قضات دادسرا در شناسایی شرکا یا معاونان جرم و یا کشف اشیا و ادله و اموال

اوضاع و احوالی که بر اثر تحریک در شرایط خاص، موجب ارتکاب جرم توسط متهم شده اند مانند انگیزه شرافتمندانه

اعلام جرم توسط خود متهم و معرفی به مرجع قضایی یا انتظامی، قبل از تعقیب و یا اقرار متهم در مرحله تحقیق که موثر در کشف جرم باشد.

اعلام پشیمانی متهم، داشتن حسن شهرت و سابقه، وضع خاص متهم مانند بیماری یا مسن بودن.

تلاش متهم در جبران اثرات و خسارتهای ناشی از جرم.

کم بودن اثرات منفی جرم ارتکابی، از شرایط درخواست تخفیف مجازات می‌باشد.

تفاوت تخفیف مجازات تبدیل مجازات و تقلیل مجازات

در قانون جدید مجازات اسلامی، به جای تخفیف مجازات از واژه تقلیل مجازات استفاده شده است. در واقع تبدیل و تقلیل مجازات را زیر مجموعه ای از تخفیف مجازات قرار داده است.

در مواردی که مجازات به دلیل وجود جهات تخفف یا درخواست تخفیف مجازات، به نوع دیگری که به حال متهم، مناسب تر باشد، تبدیل می‌شود. در واقع ماهیت مجازات تغییر یافته و قاضی حق ندارد مجازات را در نظام تخفیف، به مجازات شدیدتری تبدیل نماید. وجود جهات تخفیف مجازات، تکلیفی برای قاضی ایجاد نمی کند که مکلف به پذیرش درخواست تخفیف مجازات باشد، بلکه این اختیاری است که قانون به قاضی تفویض نموده است.

وکیل پایه یک دادگستری بوشهر

اجابت درخواست تخفیف مجازات، توسط دادگاه تجدیدنظر، دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی یا دادگاه ویژه روحانیت نیز بلامانع است. اما درخواست تخفیف مجازات در دیوان عالی کشور با توجه به عدم رسیدگی ماهیتی دیوان عالی کشور به پرونده‌ها امکان‌پذیر نیست.

در قوانینی که برای مجازات ها، حداقل تعیین نمی کنند، نیازی به ارائه درخواست تخفیف نیست، چرا که دادگاه میتواند تا هر مقداری که بخواهد حداقل مجازات را تقلیل دهد.

موارد خاص درخواست تخفیف مجازات

تخفیف مجازات جرایم مواد مخدر

در صورت وجود جهات تخفیف مندرج در قانون مبارزه با مواد مخدر، امکان تخفیف تا نصف حداقل مجازات حبس امکان‌پذیر است و اگر مجازات حداقل نداشته باشد، تا نصف همان مجازات قابل تخفیف است.

میزان تخفیف مجازات جرایم مواد مخدر، در حبس ابد، 15 سال خواهد بود و همکاری محکومین مواد مخدر با نیروی انتظامی یا ستاد مبارزه با مواد مخدر به شرط موثر بودن، پس از صدور حکم قطعی، موجب برخورداری از تخفیف مجازات مواد مخدر خواهد بود. در مجازات اعدام مواد مخدر، درخواست تخفیف به کمیسیون عفو و بخشودگی قوه قضاییه ارسال خواهد شد.

درخواست تخفیف مجازات به استناد ماده 6 اصلاح پاره ای از قوانین دادگستری:

در کلیه محکومیتهای جنحه ای در صورتی که حکم صادر شده مورد اعتراض دادستان قرار نگیرد، محکوم می‌تواند با مراجعه به دادگاه و اسقاط حق تجدیدنظر یا پژوهش و یا فرجام خواهی خود، درخواست تخفیف مجازات نماید.

در این صورت دادگاه، با حضور دادستان، در وقت فوق العاده یک چهارم از مجازات حبس یا جزای نقدی مندرج در حکم را تقلیل می‌دهد.

قرار ترک تعقیب و بایگانی پرونده

تخفیف مجازات کلاهبرداری

بر اساس ماده یک قانون تشدید مجازات کلاهبرداری، و رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور، تخفیف مجازات در جرم کلاهبرداری و جرایم در حکم کلاهبرداری، امکان‌پذیر است. اما دادگاه نمی‌تواند کمتر از یک سال حبس برای مجازات جرم کلاهبرداری صادر نماید و یا مجازات حبس مدرج در محکومی کلاهبرداری به نوع دیگری تبدل کند.

مشاوره حقوقی درخواست تخفیف مجازات

جهت احراز شرایط تقدیم درخواست تخفیف مجازات، مشاور حقوقی با یکی از وکلای پایه یک دادگستری و یا وکیل متخصص کیفری، راهکاری مناسب تشخیص داده می‌شود.

معتبرترین موسسه حقوقی کشور که با رعایت جمیع قوانین و اخذ مجوزهای لازم فعالیت های گسترده در ارائه مشاوره حقوقی خانواده، مشاوره حقوقی املاک و مستغلات، مشاوره حقوقی شرکتها، مشاوره حقوقی قراردادها و مشاوره حقوقی کیفری، فعالیت می کند، موسسه حقوقی و داوری مهر پارسیان می‌باشد.

معرفی وکیل پایه یک دادگستری، جهت مطالعه پرونده و قبول وکالت و دفاع از طرفین پرونده، از دیگر خدمات گروه وکلای مهر، با مشاوره محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی می‌باشد.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل مهاجرتی در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

  • 021-88795408
  • 021-88796143
  • 09120067665

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

  • با سلام.
    من به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۷ ماه حبس محکوم شدم. درجه ۶.
    آیا در دادگاه تجدید نظر امکان کاهش درجه جرم وجود دارد؟ مثلا تبدیل به درجه ۷ بشود؟

    • با سلام، دادگاه تجدیدنظر استان می تواند با توجه به جهات تخفیف و شرایط مقرر در قانون، میزان مجازات را تقلیل دهد و یا نوع مجازات را به نحوی که مساعد به حال متهم باشد تبدیل نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *