دریافت مالیات از خانه های خالی

دریافت مالیات از خانه های خالی

دریافت مالیات از خانه های خالی به باور اقتصاد دانان موجب رونق بازار مسکن و تعادل در عرضه و تقاضا خواهد شد. مالکین خانه های خالی و واحد های آپارتمانی در شهرهای بیش از صد هزار نفر، که مایل به اجاره دادن واحدهای مسکونی خود نیستند، بر اساس قانون جدید مالیات های مستقیم و اصلاحیه این قانون، مکلف به پرداخت مالیات تصاعدی هستند. اما اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم در بخش دریافت مالیات از خانه های خالی به دلیل نداشتن سامانه جامع املاک در وزارت راه و شهرسازی که طبق قانون متولی تشکیل سامانه ملی املاک و اسکان کشور می باشد، و سختی شناسایی املاک خالی، تا کنون معطل مانده است. اما با وعده مسئولان، قرار است از خرداد ماه ۱۳۹۷ قانون معطل مانده شکل اجرایی به خود بگیرد.

 گروه وکلای مهر تهران با تشکیل دپارتمان تخصصی مالیات بر املاک و مستغلات و نحوه اعتراض به تعیین مالیات بر املاک و خانه های خالی، توضیح مصادیق خانه های خالی مشمول مالیات، راه طرح شکایت در دیوان عدالت اداری و معرفی بهترین وکیل امور مالیاتی ایران، اقدام به تهیه نوشتاری در این موضوع نموده است که در ادامه خواهید خواند.

سوالات درباره نحوه دریافت مالیات از خانه های خالی

  • مالیات نقل و انتقال املاک در سال ۱۳۹۷ چگونه محاسبه می‌شود؟
  • شناسایی خانه های خالی و ویلاهای تفریحی جهت مطالبه مالیات بر املاک و مستغلات چگونه صورت می‌پذیرد؟
  • نحوه اعتراض به تعیین مالیات خانه های خالی و مالیات املاک و مستغلات چگونه است؟
  • بهترین وکیل جرایم مالیاتی ایران و بهترین مشاور حقوقی جهت تنظیم لایحه اعتراض بر مالیات کیست؟
  • آیا از آخرین تحولات قانون مالیات های مستقیم اطلاعی دارید؟
دعوی بطلان عقود مشارکتی بانکها

اصلاح قانون مالیات های مستقیم

در ۳۱ تیرماه سال ۱۳۹۴ قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم از تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان گذشت و با ابلاغ رئیس جمهور در ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ توسط روزنامه رسمی کشور به چاپ رسید و بر اساس قانون مدنی ۱۵ روز پس از انتشار قابلیت اجرایی پیدا نمود.

بر اساس ماده ۵۴ مکرر این قانون، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف شد تا پس از شناسایی و معرفی خانه های خالی از سکنه که بیش از یکسال خالی مانده اند و یا در سامانه املاک، سابقه اجاره ای ندارند، نسبت به صدور برگ تشخیص مالیاتی و وصول مالیات از خانه های خالی در شهرهایی که جمعیت آن‌ها بیش از صد هزار نفر است اقدام نماید. مالیاتی که به واحدهای خالی تعلق می گیرد، به شرحی که در قانون آمده است، معادل مالیات بر اجاره املاک و به صورت تصاعدی خواهد بود.

آیین نامه قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم، تشکیل سامانه ملی املاک و اسکان کشور را به عهده وزارت راه و شهرسازی قرار داده است تا پس از انطباق خانه های موجود در کشور و شهرهای بیش از صد هزار نفر جمعیت، نسبت به معرفی مالکان به سازمن امور مالیاتی اقدام نماید. اما تا تاریخ ارسال این نوشتار، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم اجرایی نشده و وعده مسئولان جهت تشکیل سامانه مذکور به منظور شناسایی و دریافت مالیات از خانه های خالی عمل نشده است.

نحوه شناسایی و معرفی خانه های خالی جهت مطالبه مالیات

شناسایی از طریق تشکیل سامانه ملی املاک و اسکان کشور: وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی ساخت و تولید مسکن در کشور و دارا بودن بازوی اجرایی نظارت بر مهندسین ناظر، موظف شد با تشکیل سامانه مذکور نسبت به معرفی خانه های خالی و املاک ویلایی که ساکن ندارد، سازمان امور مالیاتی را در این راه یاری نماید.

شماره موبایل وکیل ملکی در تعطیلات

شهرداری های شهرهای بیش از صد هزار نفر جمعیت: شهرداری ها مکلف شده اند در زمان صدور پروانه ساختمان و پایان کار، نسبت به معرفی واحدها به سازمان امور مالیاتی جهت تشکیل پرونده مالیاتی اقدام نمایند. در صورتی که خانه ای پس از صدور پایان کار به مدت یکسال خالی مانده باشد از سال دوم به بعد مالیات بر خانه های خالی تعیین و از مالک مطالبه می‌شود.

نحوه اعتراض به تعیین مالیات برای خانه های خالی

اعتراض به هر نوع تصمیم اداری یا رای صادر شده از سوی مسئولان مالیاتی و یا برگ تشخیص صادر شده و یا اینکه ادعای خالی نبودن ملک با دلایل و مستندات شود، در دیوان عدالت اداری امکان‌پذیر است.

رسیدگی در دیوان عدالت اداری با تقدیم دادخواست طبق شرایط قانونی  انجام می‌شود. ممکن است اجاره ملک به صورت دستی و خارج از بنگاه های معاملات املاک انجام شده و در سامانه ها ثبت نشده باشد. در این حالت با انجام تامین دلیل و معرفی شهود و مطلعین می توان به تعیین مالیات بر خانه های خالی، اعتراض نمود. البته مراحل اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی در مقاله ای با همین عنوان در سایت گروه وکلای مهر تهران و گروه وکلای رسمی تهران قابل مطالعه و بهره‌برداری است.

وکیل دعاوی مالیاتی در دیوان عدالت اداری

با حضور و همراهی جمعی از بهترین وکلای دادگستری در گروه وکلای مهر که با تشکیل دپارتمان های تخصصی حقوقی در ایران به صورت تخصصی در موضوعات حقوقی و دعاوی علیه سازمان امور مالیاتی در دیوان عدالت اداری، اقدام خواهند نمود، این گروه به مرجعی قابل اعتماد جهت واسپاری پرونده‌های حقوق عمومی در دیوان عدالت اداری تبدیل شده است. مدیر گروه وکلای مهر، با داشتن سابقه قضاوت در دادگستری و همچنین پژوهش مستمر و تنقیح قوانین جدید و بررسی تغییرات قوانین، سعی در به روز رسانی خدمات حقوقی و وکالتی با استفاده از صد وکیل پایه یک دادگستری، وکیل متخصص در امور خانواده، وکیل متخصص ثبت شرکت ها در تهران، وکیل متخصص طلاق توافقی، وکیل متخصص قراردادهای تجاری داخلی، وکیل متخصص داوری و اجرای رای داوری، داشته و امیدوار است بهترین خدمات در زمینه وکالت و امور حقوقی را به هم وطنان ارائه نماید.

آسمان مجازی برج ایفل

دپارتمان حقوق عمومی گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *