دعاوی ضرب و شتم

دعاوی ضرب و شتم

دعاوی ضرب و شتم


امروز با موضوع بررسی دعاوی ضرب و شتم و نحوه شکایت از ضرب و شتم با شما خواهیم بود.

در بسیاری از نوشتارهای حقوقی و غیر حقوقی، عبارت ضرب و شتم را بسیار شنیده اید که معمولا به معنی کتک کاری و ایجاد آثار تروما و جرح به کار می‌رود.

توجه عزیزان را به این نکته جلب می‌کنیم که به کار بردن عبارت ضرب و شتم، به جای ضرب و جرح، غلط مصطلحی است که حتی در گزارش های مامورین انتظامی به وفور دیده می‌شود، در حالی که شتم به معنای فحاشی و دشنام است و می‌توان با عنوان فحاشی، توهین و یا قذف از آن در معنی حقوقی استفاده کرد.

اما انواع دعاوی ضرب و شتم که موضوع این نوشتار است و توسط بهترین وکیل کیفری شمال تهران مورد بررسی قرار گرفته بسیار گسترده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

نکات مهم در بررسی دعاوی ضرب و شتم

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

آیا ایراد ضرب و جرح عمدی هم مجوجب تعیین و محکومیت به مجازات خواهد شد؟

ایراد ضرب و جرح عمدی در حالت دفاع مشروع چه صورتی دارد و آیا باید باز هم دیه پرداخت شود؟

گرفتن ضرر و زیان ناشی از جرم

مجازات ضرب و شتم همسر و یا شکستن عضوی از اعضای همسر چیست؟

[/stextbox]

 

گروه وکلای مهر تهران و موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، پاسخگوی سوالات شما در موضوع دعاوی ضرب و شتم خواهد بود.

تعریف ضرب و شتم

همانگونه که در صدر مطلب ذکر شد، ضرب و شتم به عنوان مترادف به کار می‌رود که غلط مصطلح است و در این نوشتار به ضرب و جرح عمدی خواهیم پرداخت، برای دیدن مجازات فحاشی و توهین، مجازات افترا و مجازات قذف، به مقالات دیگر سایت موسسه حقوقی مهر پارسیان مراجعه فرمایید.

ضرب به معنی وارد آوردن ضربه ای است که اثر آن، کبودی، سیاه شدگی، ورم، و یا سرخی باشد و دیه مقرر در قانون مجازات اسلامی دارد.

جرح، در هر موردی که ضربه موجب شکستن عضو، مجروح شدن و از هم گسیختگی نسوج بدن، جاری شدن خون حتی در زیر پوست شود، اصطلاح جرح به کار خواهد رفت. جرم ضرب و جرح در محدوده آن دسته از جرائمی که علیه تمامیت جسمانی اشخاص می باشد، قرار می گیرد و موضوع آن (اشخاص) تشکیل می دهند.

ضرب و جرح عمدی با رعایت شرایطی می تواند موجب قصاص شود مگر اینکه شرایط قصاص فراهم نباشد که در این صورت حکم به پرداخت دیه خواهد شد.

قطع عضو و یا جرح آن اگر عمدی باشد موجب قصاص است و حسب مورد مجنی علیه می تواند با اذن ولی امر جانی را قصاص کند

قطع عضو یا جرح آن سه نوع است: عمد- شبه عمد- خطا

قطع عضو یا جرح آن در موارد زیر عمدی است الف: وقتی که جانی با انجام کاری قصد قطع عضو یا جرح آن را دارد چه آن کار نوعاً موجب قطع یا جرح باشد یا نباشد.

وکیل پرونده پیچیده ملکی

ب: وقتی که جانی عمداً کاری انجام دهد که نوعاً موجب قطع یا جرح عضو باشد هرچند قصد قطع یا جرح نداشته باشد.

ج: وقتی که جانی قصد قطع عضو یا جرح را ندارد و عمل او نوعاً موجب قطع یا جرح نمی باشد ولی نسبت به مجنی علیه براثر بیماری یا پیری یا ناتوانی یا کودکی نوعاً موجب قطع یا جرح باشد و جانی به آن آگاهی داشته باشد.

در چه مواردی فقط دیه پرداخت می شود؟

ضرب و جرح خطای محض

قتل یا جرح یا نقص عضو که به طور خطا محض واقع می شود و آن در صورتی است که جانی نه قصد جنایت نسبت به مجنی علیه را داشته باشد و نه قصد واقع شده بر او را مانند آنکه تیری را به قصد شکاری رها کند و به شخصی برخورد کند.

ضرب و جرح در اثر خطای شبه عمد

قتل یا جرح یا نقص عضو که به طور خطا شبیه عمد واقع می شود و آن در صورتی است که جانی قصد فعلی را که نوعاً سبب جنایت نمی شود داشته باشد و قصد جنایت را نسبت به مجنی علیه نداشته باشد مثل طبیبی مباشرتاً بیماری را به طور متعارف معالجه کند و اتفاقاً علت جنایت بر او شود.

دعاوی ضرب و شتم در دفاع مشروع

یکی از مواردی که مسئولیتی از باب ایراد ضرب و جرح عمدی متوجه شخص ضارب نیست، دفاع مشروع است که در باب آن مفصل سخن گفته ایم.

در دفاع مشروع وارد آوردن ضربه و یا جرح نسبت به طرف، باید با خطر متناسب بوده و از حدود آن تجاوز نشود، مثلا اگر امکان دفع خطر با فرار کردن از محل درگیری وجود دارد، درگیر شدن و مشارکت در نزاع، خود می‌تواند موجب محکومیت مرتکب شود.

وکیل آنلاین دادسرای امنیت اخلاقی

یا در مقابل کسی که با دست خالی اقدام به ایراد ضرب و جرح می کند، متوسل شدن به سلاح گرم یا سرد، نمی تواند دفاع مشروع قلمداد شود.

چگونگی اثبات ضرب و جرح همسر

در دعاوی خانوادگی معمولا شاهدی بر ایراد ضرب و جرح توسط همسر وجود ندارد، یکی از راههای اثبات ایراد ضرب و جرح توسط همسر، شهادت همسایه ها مبنی بر بروز اختلاف و درگیری بین زن و شوهر است.

نظریه پزشکی قانونی که معمولا در دعاوی ضرب و شتم از سوی مقام قضایی درخواست می شود، یکی دیگر از دلایلی است که در دعوای ضرب و جرح عمدی توسط زن یا شوهر مورد استناد قرار می گیرد.

سابقه بدرفتاری و شکایت های مکرر و یا هر موضوع دیگری که برای قاضی علم آور باشد نیز از ادله اثبات ضرب و جرح عمدی همسر محسوب می شود.

نشانی و شماره دفتر وکیل کیفری شمال تهران

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت انتخاب و معرفی وکیل برای دعاوی ضرب و شتم، وکیل و مشاور حقوقی دعاوی ضرب و جرح، وکیل طلاق توافقی در شمال تهران، وکیل ملکی شمال تهران، مشاوره با وکیل تلفنی محدوده ونک، مشاوره با وکیل آنلاین خیابان گاندی، در ساعات اعلامی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

تهران- گاندی جنوبی- خیابان ۱۴- پلاک۱۴- طبقه۴- واحد ۹ دفتر وکالت محمدرضا مهری

شماره همراه دفتر وکیل ضرب و جرح عمدی

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *