شرایط گذشت از قصاص چیست؟

شرایط گذشت از قصاص چیست؟

شرایط گذشت از قصاص چیست؟


امروز با بررسی موضوع شرایط گذشت از قصاص چیست و معرفی بهترین وکیل کیفری ایران با شما هستیم.

در بسیاری از پرونده هایی که نزاع در آن منجر به قتل عمدی شده است، به دلیل عدم اطلاع و آگاهی طرفین از قوانین موضوعه، سالهای زیادی بررسی و رسیدگی به پرونده به طول انجامیده و صدور رای قصاص برای قاتل عمدی که گاه نیز بر اثر عصبانیت لحظه ای مرتکب قتل شده است، شیرازه خانواده دیگری را گسیخته و موجب نابسامانی در جامعه خواهد شد.

قرآن کریم نیز در تجویز قصاص نفس در قتل عمد، گذشت از قصاص را توصیه نموده است.

مهم ترین عامل منتفی کننده اجرای مجازات قصاص نفس، اعلام گذشت ولی دم از اجرای حکم قصاص است که این امر ممکن است با گرفتن خسارت به میزان دیه یا به مصالحه کمتر یا بیشتر از دیه باشد و یا عفو مجرم بدون گرفتن دیه  و بدون دریافت وجهی صورت پذیرد.

هنگامی که قتلی رخ داد، اولیا دم حق درخواست قصاص برای قاتل در قتل عمد را دارند، حال تعدادی از اولیای  دم ممکن است به واسطه رافت یا نیاز مالی، تمایلی به اجرای حکم قصاص قاتل نداشته و مایل به اعلام گذشت و رضایت باشند.

این مقاله به بررسی ابعاد مختلف قضیه شرایط گذشت از قصاص و شرایط اجرای حکم قصاص توسط برترین وکیل کیفری ایران و قاضی سابق دادگستری پرداخته و مطلب در سایت موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان منتشر خواهد شد.

نکات مهم در موضوع شرایط گذشت از قصاص چیست؟

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

آیا همسر در شمار اولیا دم جهت درخواست حکم قصاص قرار دارد؟

وکیل با تجربه دادسرای امنیت اخلاقی

بهترین وکیل پرونده قتل عمد در تهران کیست و چه شرایطی دارد؟

برای درخواست قصاص دو قاتل در یک پرونده قتل چه اقداماتی لازم است؟

[/stextbox]

 

اولیاء‌دم چه کسانی هستند؟

گذشت از قصاص مخصوص اولیاء‌ دم مقتول است و جز آن‌ها کس دیگری نمی‌تواند قصاص را درخواست یا از آن گذشت کند. ولی دم همان ورثه مقتول است به ‌جز همسر (مرد یا زن) که حق قصاص ندارد.

وراث مقتول یا همان اولیاء ‌دم عبارتند از:

طبقه اول: پدر، مادر و فرزندان (در صورت نبود فرزند، نوه مقتول صاحب حق است).

طبقه دوم: پدر بزرگ، مادر بزرگ، خواهر و برادر (درصورت نبود خواهر و برادر، خواهرزاده یا برادرزاده صاحب حق است).

طبقه سوم: عمه، عمو، خاله و دایی (درصورت نبود هیچ‌یک از این‌ها، فرزندانشان صاحب حق­اند).

در توضیح این دسته بندی باید گفت که وارثین طبقه بعد وقتی ارث می  ‌برند که از وارثین طبقه قبل کسی نباشد؛ به ‌عبارت بهتر اگر فردی کشته شود و فرزند، نوه یا پدر و مادر نداشته ‌باشد، افراد طبقه دوم یعنی خواهر و برادر و پدربزرگ و مادربزرگ او صاحب حق قصاص ‌اند، اما اگر مقتول حتی یک فرزند هم داشته‌ باشد، دیگر نوبت به افراد طبقه بعد نمی ‌رسد و آن فرزند تنها، ولی دم مقتول به حساب می‌آید که حق قصاص یا گذشت از آن را دارد.

البته باید به این نکته توجه نمود که اگر مرتکب جرم از ورثه باشد، ولی دم به‌شمار نمی‌آید و حق قصاص و دیه ندارد.

برای مثال پسری یا دختری که پدر خود را به قتل رسانده، دیگر، ولی دم پدر خود نیست؛ بنابراین گذشت وی از خون پدرش، مانع از مجازات او نیست.

دادستانی کل کشور

گذشت از قصاص

حکم اختلاف نظر بین اولیای دم در عفو و قصاص چیست؟

اگر یک نفر چند ولی دم داشته باشد و برخی از آن‌ها خواستار قصاص شوند و برخی دیگر گذشت نمایند یا دیه بخواهند، تکلیف چیست؟

اول- اگر برخی از اولیاء ‌دم خواستار قصاص باشند و برخی دیگر دیه بخواهند، قاتل قصاص می‌شود و سهم دیه افرادی که خواستار دیه‌اند، توسط اولیاءدمِ قصاص‌کننده به آن‌ها پرداخت میشود.

دوم- اگر برخی از اولیا دم خواستار قصاص باشند و برخی دیگر قاتل را عفو کنند، قاتل قصاص می‌شود و سهم دیه افرادی که گذشت کرده‌اند، به قاتل پرداخت می‌شود.

شرایط گذشت از قصاص چیست؟

اول- صاحبان حق قصاص در هر زمانی تا قبل از اجرای حکم قصاص می‌­توانند قاتل را ببخشند؛ لذا حتی اگر قاتل بالای چوبه‌دار باشد، با گذشت اولیاءدم از قصاص رهایی می یابد.

اما بعد از گذشت، دیگر امکان رجوع از آن وجود ندارد و در صورتی که اولیاءدم قاتل را بکشند، خود قاتل محسوب می شوند.

دوم- اگر مقتول پیش از مرگ خود قاتل را عفو کرده باشد، اولیاء دم او دیگر نمی‌توانند قاتل را قصاص کنند؛ چرا که اساسا این حق از آنِ مقتول بوده که با بخشش خود پیش از مرگش، حق قصاص را از بین برده است.

سوم- گذشت باید منجز باشد؛ بدین‌ معنا‌که معلق به تحقق هیچ شرطی نباشد.

برای مثال اگر پدر مقتول بگوید درصورتی قاتل را می‌بخشم که فلان کار را انجام دهد، به این بخشش ترتیب اثر داده نمی‌شود.

البته پیش از اجرای حکم مجددا بررسی می‌شود که شرط تحقق‌ یافته است یا خیر، چنانچه شرط تحقق نیابد، حق قصاص همچنان برای صاحب آن محفوظ است.

آدرس جدید دادسرای جرایم اقتصادی تهران

چهارم- گذشت از قصاص ممکن است مجانی باشد یا در ازای گرفتن دیه، یا کمتر یا بیشتر از آن باشد که در این حالت به آن مصالحه گفته می‌شود.

بهترین وکیل کیفری ایران

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

برای دریافت مشاوره کیفری با وکیل پایه یک دادگستری و عضو گروه وکلای مهر، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

 

5/5 - (17 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *