وکیل تدلیس در نكاح

وکیل تدلیس در نكاح

وکیل تدلیس در نكاح


امروز با موضوع معرفی وکیل تدلیس در نکاح و موارد صدور رای اثبات تدلیس در نکاح از سوی دیوان عالی کشور خواهیم پرداخت.

دروغگویی در همه آیین ها مذموم و مورد نکوهش است و در مواقعی از زندگی که لزوم صداقت و راستگویی وجود دارد، دارای کراهت و زشتی بیشتری محسوب می شود.

موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با هدف ارائه خدمات مشاوره حقوقی خانواده به آحاد جامعه و همچنین معرفی بهترین وکیل خانواده جهت پیگیری پرونده های خانواده، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی حقوق خانواده برای عزیزان نموده و در این راستا از آراء دیوان عالی کشور در موضوعات خانواده بهره جسته است.

نکات مهم در معرفی وکیل تدلیس در نکاح

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

برای جستجوی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور خوب خانواده چه باید کرد؟

بهترین دلایل برای اثبات تدلیس در نکاح چیست و چگونه این جرم قابل اثبات است؟

برای فسخ نکاح پس از اثبات تدلیس در نکاح چه باید کرد؟

[/stextbox]

 

فسخ نكاح با اثبات تدلیس در نکاح

چنانچه خواستگار مسائلی به دروغ را بیان کند که زوجه می‌توانسته با کمی تحقیقات آن‌ها را احراز کند، عدم اقدام به تحقیقات اقدام علیه خود بوده و تدلیس در نکاح محسوب نیست.

?تاریخ رای نهایی: 1393/12/18 شماره رای نهایی: 9309970908300841

خلاصه جریان پرونده

در تاریخ92/12/26 خانم م.ف. با وکالت خانم م.ی. دادخواستی به طرفیت آقای الف.ب. به خواسته صدور حکم به فسخ نکاح به لحاظ تخلف از شرط صفت و تدلیس خوانده تقدیم دادگستری شهرستان ارومیه نموده و وکیل خواهان توضیح داده است که موکله به ‌موجب سند نکاحیه شماره 18940- 27/11/91 دفتر ازدواج شماره… شیراز با خوانده عقد ازدواج دائم منعقد نموده است خوانده خود را مجرد و بدون سابقه ازدواج قبلی عنوان نموده‌اند و برای موکله که از خانواده‌های مرفه و مطرح شیراز می‌باشند و تنها دختر خانواده بوده تجرد خوانده و عدم سابقه ازدواج وی بسیار حائز اهمیت بوده است.

وکیل کلاهبرداری شرکت‌ها

متأسفانه بعد از عروسی حدود 2 ماه پیش معلوم گردید خوانده سابقه ازدواج دارد و حتی یک پسر 9 ساله نیز دارد و چنان‌چه موکله از ازدواج قبلی اطلاع پیدا می‌کرد مطلقاً تن به این ازدواج نمی‌دادند.

آیا ادعای دروغ داشتن اقامت اروپا موثر در تدلیس در نکاح است؟

با استناد به ماده 1128 قانون مدنی و خیار حاصل از آن و مواد 198 و 519 قانون آیین دادرسی مدنی تقاضای رسیدگی و صدورحکم به فسخ نکاح به لحاظ تدلیس خوانده دارد، رسیدگی به شعبه دوازدهم دادگاه عمومی (ویژه خانواده) ارومیه ارجاع می‌گردد و جلسه دادگاه در تاریخ 20/1/93 در وقت مقرر با حضور خواهان و وکیل وی تشکیل می‌شود و خوانده علی‌رغم ابلاغ قانونی وقت حضور پیدا نمی‌کند.

خواهان بیان می‌دارد در 29 شهریور سال 92 با خوانده ازدواج کرده‌ام وی گفته بود که اقامت یکی از کشورهای اروپا را دارند و بعد کشف شده که مقیم اروپا نبوده است و او قبلاً دو مورد ازدواج کردند به ما نگفته‌اند و ما را اغفال کردند…، وکیل زوجه هم اظهار می‌دارد زوج مقرر بود مجرد باشند و اقامت اروپا را داشته باشندکه خلاف موارد فوق ثابت شده است.

 لذا ایشان تدلیس کرده‌اند فسخ نکاح را خواستاریم.

دادگاه اخذ توضیح از خوانده را ضروری عنوان و به همین منظور وقت را تجدید می‌کند و در وقت مقرر بعدی تاریخ 1/3/93 پرونده را مورد بررسی قرار می‌دهد وکیل خواهان حاضر می‌شود ولی خوانده حضور پیدا نمی‌کند، وکیل خواهان مطالب قبلی را تکرار و اضافه می‌کند خوانده خود را خواهرزاده آیت‌ا… دستعیب نیز معرفی کرده است که واقعیت نداشت، دادگاه ختم رسیدگی را اعلام و به شرح دادنامه شمار 00311- 7/3/93 با این توجیه که زوجه مدعی است زوج علی‌رغم اینکه دو بار ازدواج کرده بود خود را مجرد و فاقد سابقه ازدواج اعلام کرده وگفته مقیم اروپا است و خواهر زاده آیت‌ا… دستغیب است و از این جهت تدلیس نموده است حال آنکه موارد اعلامی نمی‌تواند تدلیس محسوب شود.

طلاق به درخواست زوجه

دلایل رد ادعای تدلیس در نکاح در دادگاه خانواده

زوجه با کمترین تحقیقات می‌توانسته موارد فوق را احراز کند، با درخواست مدارک قابل تشخیص بوده است، دعوی مطروحه را غیر موجه عنوان و حکم به بطلان دعوی خواهان صادر می‌کند، خانم م.ف. با وکالت خانم م.ی. نسبت به رأی صادره تجدیدنظرخواهی می‌کند و در لایحه اعتراضیه اعلام می‌دارد برابر ماده 1128 قانون مدنی هرگاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف فاقد وصف مقصود بوده برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود خوانده خود را مجرد و فاقد سابقه ازدواج اعلام کرده و گفته اقامت کشور سوئد را دارد و دارای بورس تحصیلی مدرک دکتری است .

موکله با این شرایط ازدواج با خوانده را پذیرفته و عقد متبایناً بر این اوصاف واقع شده است که بعداً معلوم گردیده که زوج هیچ‌یک از اوصاف مذکور را دارا نمی‌باشد و موکله را فریب داده است…. تقاضای نقض رأی بدوی و صدور حکم به فسخ نکاح دارد، رسیدگی در مرحله تجدیدنظر به شعبه پنجم دادگاه تجدیدنظراستان آذربایجان غربی محول می‌گردد و این دادگاه به‌موجب دادنامه شماره 00821- 27/6/93 تجدیدنظرخواهی را وارد ندانسته و با رد آن دادنامه تجدیدنظرخواسته را عیناً تأیید می‌کند، خانم م.ف. از رأی دادگاه تجدیدنظر فرجام‌خواهی به‌عمل می‌آورد ….

رای دیوان عالی کشور درباره تدلیس در نکاح

فرجام‌خواه ایراد و اعتراض مؤثری که مستلزم نقض رأی فرجام‌خواسته باشد ارائه نداده‌اند و در پرونده دلیل کافی بر اثبات ادعا وجود ندارد و دادنامه از لحاظ استدلال و انطباق با دلائل و محتویات پرونده و رعایت تشریفات دادرسی خالی از اشکال مؤثر بوده و دادنامه شماره 0821- 27/6/93 صادره از شعبه پنجم دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی نتیجتاً ابرام می‌گردد. ?رئیس شعبه 23 دیوان عالی کشور – مستشار

وکیل رشا و ارتشا

وکیل تدلیس در نکاح

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

برای دریافت مشاوره کیفری با وکیل پایه یک دادگستری و متخصص تدلیس در نکاح و عضو گروه وکلای مهر، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره دفتر بهترین وکیل خانواده در ایران

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

5/5 - (31 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام. وقت بخیر. همسر بنده در ابتدای ازدواج ادعا کرد که صاحب 4 مغازه تجاری است. ولی بعد از مدتی متوجه شدم که هیچکدام از آن مغازه‌ها برای او نبوده است. میخواهم بدانم آیا میتوانم بابت اینکه من را فریب داده است از او شکایت کنم؟

    • سلام. علاوه بر ضمانت اجرای مدنی تدلیس، قانونگذار در این زمینه ضمانت اجرای کیفری نیز مقرر نموده است و ماده 647 قانون مجازات اسلامی عنوان می‌دارد که، چنانچه هر يک از زو‌جين قبل از عقد ازدو‌اج طرف خود را به امور و‌اهی از قبيل داشتن تحصيلات عالی، تمكن مالی، موقعيت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فريب دهد و عقد بر مبنای هر يک از آن‌ها و‌اقع شود مرتكب به حبس تعزيری از سه ماه تا يک سال محكوم می‌گردد.
      جهت دریافت اطلاعات دقیق‌تر، می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067663

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *