شورای حل اختلاف ویژه پرونده‌های مطبوعاتی

شورای حل اختلاف ویژه پرونده‌های مطبوعاتی

شورای حل اختلاف ویژه پرونده‌های مطبوعاتی


مروری بر تشکیل شورای حل اختلاف ویژه پرونده‌های مطبوعاتی موضوع بحث امروز است.

با توجه به حجم زیاد پرونده‌های قضایی که شامل موارد حقوقی و کیفری می گردد، به خاطر همین، مراجع متعددی با توجه به موارد حقوقی تشکیل گردیده است تا در کنار مراجع عمومی دادگستری، عهده دار رسیدگی به پرونده ی اشخاص و طرفین اختلاف دعوی باشد.

مراجعی که تنها در بعضی از موارد صلاحیت رسیدگی را دارند و در بسیاری از امور حق دخالت و صلاحیت رسیدگی ندارند.

مرجع شورای حل اختلاف به عنوان یکی از نهادهای قضایی با توجه به اینکه اختیار و صلاحیت محدودی در رسیدگی دارد، ولی در صورتی که طرفین نسبت به مسائل مالی پایین دچار اختلاف هستند و یا اینکه با تراضی یکدیگر، اختلاف خود را ارجاع می دهند، شورای حل اختلاف مذکور می‌تواند ورود پیدا کند و امر متنازع فیه را فیصله دهد و حل و فصل کند.

در این میان شوراهای حل اختلاف که به تایید و نظر رئیس قوه‌ی قضاییه تشکیل می گردند، می‌توانند شعبی را با توجه به حیطه و محدوده صلاحیت خود داشته باشند که این شعب به نحو تخصصی در بعضی از امور حقوقی در کنار شوراهای حل اختلاف با توجه به ان چیزی که به عنوان صلاحیت تعیین شده به اختلافات رسیدگی می کنند.

یکی از این شعب تخصصی شورای حل اختلاف، شورای حل اختلاف ویژه پرونده‌های مطبوعاتی است که در مورد مسائل مطبوعاتی به طور محدود، صلاحیت رسیدگی دارد.

سوالات مرتبط با شعب تخصصی شورای حل اختلاف ویژه پرونده‌های مطبوعاتی

-صلاحیت شعبه ی تخصصی پرونده‌های مطبوعاتی در شورای حل اختلاف چیست؟

نمونه شکایت در دادسرای فرهنگ و رسانه

موارد مجاز و قانونی جرایم سیاسی و مطبوعاتی چیست؟

مواردی که شعبه مطبوعاتی و شورای حل اختلاف ویژه پرونده‌های مطبوعاتی، حق و صلاحیت رسیدگی دارد، چیست؟

مواردی که مراجع دیگر صلاحیت رسیدگی به پرونده مطبوعاتی را دارد، چیست؟

وکیل متخصص جهت مشاوره پرونده‌های مطبوعاتی و سیاسی کیست؟

صلاحیت شعبه تخصصی پرونده‌های مطبوعاتی در شورای حل اختلاف

یکی از شعب تخصصی شورای حل اختلاف، شعبه ی مربوط به پرونده‌های مطبوعاتی می باشد که به پیشنهاد رئیس قوه‌ی قضاییه تشکیل می گردد.

تشکیل شعبه تخصصی پرونده‌های مطبوعاتی از این جهت می باشد، اقداماتی که از سوی مطبوعات و یا اصحاب رسانه صورت می‌گیرد، آیا اقدامات آن‌ها که موجب شکایت شاکی خصوصی گردیده است، جرم می باشد و یا اینکه جرمی واقع شده است یا خیر.

در صورتی که جرمی واقع شده باشد، شورای تخصصی ویژه پرونده‌های مطبوعاتی، در مورد ان در صورت رضایت طرفین اظهار نظر و رسیدگی می کند.

اعضای رسیدگی کننده شعب تخصصی پرونده‌های مطبوعاتی از اصحاب رسانه هستند و یک نفر قاضی دادگستری به عنوان ناظر در هر شعبه حضور خواهد داشت.

با توجه به اینکه رسیدگی به جرایم و تخلفات اشخاص از جهات مجازات غیرمالی افراد، در صلاحیت شورای حل اختلاف نمی باشد و فقط در مورد جرایمی می باشد که جنبه مالی و یا مجازات مالی داشته باشد.

این قاعده هم در مورد شعب تخصصی ویژه پرونده‌های مطبوعاتی هم صدق می کند.

با توجه به اینکه یکی از وظایف شورای حل اختلاف، رسیدگی به جرایم قابل گذشت و یا جنبه خصوصی جرایم غیر قابل گذشت از طریق ایجاد صلح و سازش می باشد، این صلاحیت هم در حیطه اختیارات شعب تخصصی نیز می باشد ولی منوط به این است که طرفین با تراضی یکدیگر، این امر را به شعب تخصصی ویژه پرونده‌های مطبوعاتی ارجاع داده باشند.

وکیل ملکی در تهرا‌نپارس | وکیل در تهرا‌نپارس

شعب تخصصی شورای حل اختلاف ویژه پرونده‌های مطبوعاتی در وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی مستقر می باشد که رسیدگی می کند.

موارد مجاز و قانونی مطبوعات و رسانه ها

با توجه به وظایف مطبوعات و رسانه ها، هر کدام وظایفی و اختیارات مشترکی را دارا هستند که قانون ان را مشخص و معین کرده است که از جمله ان انتشار اخبار و حوادث و وقایع داخلی و خارجی به منظور افزایش آگاهی افراد می‌باشد.

در این بین می‌توانند به نقد سازنده در مورد افراد و مسئولین به دور از هرگونه توهین و یا افترا بپردازند و در صورتی که به این عمل مبادرت ورزند از جهت کیفری قابل تعقیب و مجازات می‌باشند.

همچنین مطبوعات و رسانه ها می‌توانند نظرات،انتقادات سازنده ی مردم و یا سایر مسئولین را در مورد سایر افراد و مسئولین با رعایت مو ازین قانونی و حفظ مصالح ملی انتشار دهند.

موارد صلاحیت شعبه ی تخصصی ویژه پرونده‌های مطبوعاتی

شعبه ی تخصصی پرونده‌های مطبوعاتی، در صورتی صلاحیت رسیدگی به پرونده‌های مطبوعاتی و رسانه ای را دارد که دارای شرایط ذیل باشد:

– طرفین اختلاف و دعوی، با تراضی یکدیگر مرجع را برای رسیدگی انتخاب نمایند که در این صورت اقدام به ایجاد صلح و سازش بین طرفین می کند.

– دعوی در زمینه جرایم قابل گذشت باشد

با توجه به اینکه جرایمی که به طور معمول رسانه ها و یا مطبوعات با توجه به ماهیت کاری و حرفه ایشان ممکن است مرتکب شوند، در زمینه ی افترا و نشر اکاذیب و یا توهین به اشخاص حقیقی می باشد و این جرایم هم همگی از جرایم قابل گذشت می باشد، در نتیجه با تراضی یکدیگر می‌توانند شعب تخصصی پرونده‌های مطبوعاتی در شورای حل اختلاف را مرجع رسیدگی خود قرار دهند.

دعوای حقوقی تسلیط ید

در صورتی که رسانه و یا مطبوعاتی در مواردی مانند توهین به اشخاص دولتی و یا حکومتی دچار جرم شوند، در این صورت شعب تخصصی پرونده‌های مطبوعاتی، به هیچ وجه صالح به رسیدگی نخواهند بود.

– در صورتی که اقدامات مطبوعات و یا رسانه ها در زمینه ارتکاب جرایمی باشد که غیر قابل گذشت می باشد، در این صورت با تراضی طرفین اختلاف می توان نسبت به جنبه خصوصی جرم، شعبه ی تخصصی پرونده‌های مطبوعاتی را وارد به جهت رسیدگی و حل و فصل دعوی نمایند.

به این دلیل شعبه تخصصی پرونده‌های مطبوعاتی صالح به رسیدگی می باشد که بررسی نماید آیا جرمی توسط مطبوعات و یا رسانه صورت گرفته و در صورت وقوع، قابل گذشت و صلح و سازش می باشد یا خیر.

در صورت رضایت طرفین و گذشت، شعبه تخصصی پرونده‌های مطبوعاتی، اقدام به صدور گزارش اصلاحی و صلح و سازش بین طرفین اختلاف و شاکی و کارمندان مطبوعات و رسانه می‌نماید که این تصمیم شعبه تخصصی پرونده‌های مطبوعاتی، قطعی و غیر قابل تجدید نظر می‌باشد.

موارد صلاحیت مراجع دیگر پرونده‌های مطبوعاتی

در صورتی که مطبوعات و رسانه ها مرتکب جرایمی‌شوند که در زمینه ی مسائل سیاسی و یا امنیتی باشد و یا به صورت توهین به اشخاص دولتی و حکومتی باشد در این صورت، شعبه ی تخصصی پرونده‌های مطبوعاتی صالح به رسیدگی نمی باشد بلکه بسته به جرایمی که جنبه ی عمومی جرم دارند، می‌تواند دادسرای انقلاب و یا دادسرای تخصصی ویژه جرایم علیه امنیت، صلاحیت رسیدگی داشته باشد.

وکیل متخصص امور شورای حل اختلاف و شعب تخصصی

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با مشاوره محمد رضا مهری، به عنوان بهترین وکیل در زمینه امور مربوط به شورای حل اختلاف و شعب تخصصی ویژه پرونده‌های مطبوعاتی امکان پذیر است.

توقیف سرقفلی در محکومیت های مالی

 آقای فرامرز نصیری شفتی، وکیل و مشاور حقوقی بازرگانی و شهرداری ها و کارشناس رسمی دادگستری در امور گمرکی و بهترین وکیل دعاوی مالی و بازرگانی، محمد علی مهری، بهترین وکیل امور داوری و قراردادهای داوری بین‌الملل، به همراه تیم وکلای تخصصی، اقدام به مشاوره و قبول دعاوی شما عزیزان می کنند.

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری توسط وکلای متخصص فرهنگ و رسانه امکان پذیر است.

جهت هماهنگی از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره همراه وکیل آنلاین دادسرای فرهنگ و رسانه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (12 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *