عدم پرداخت پیش‌قسط مهریه

عدم پرداخت پیش‌قسط مهریه

عدم پرداخت پیش‌قسط مهریه


امروز با موضوع عدم پرداخت پیش‌قسط مهریه با شما هستیم.  

در قوانین خانواده و قانون مدنی و یا سایر قوانین مرتبط با مهریه، نحوه قسط‌بندی مهریه، میزانی برای قسط و اقساط مهریه مشخص نشده است حتی ملاکی هم برای آن ارایه نشده است و تماما اختیار تعیین آن به قاضی رسیدگی‌کننده محول شده است.

اما اینگونه به نظر می‌رسد که در تصمیمات قضایی رویکردی داخلی‌ ناشی از سیاست‌های زندان زدایی وجود دارد و مسایل از رویه‌ای خاص پیروی می‌نمایند. سوالی که ذهن عده زیادی از بدهکاران مهریه را به خود مشغول کرده این است که اگر پیش پرداخت و یا اقساط بیش از حد توان مالی ما بود چه کنیم؟ آیا اصولاً راهی جز تجدیدنظرخواهی برای اعتراض به میزان اقساط تعیینی وجود دارد؟

توجه داشته باشید که عدم پرداخت پیش قسط مهریه و همچنین ادعای عدم توانایی پرداخت پیش قسط مهریه در صورتی که در دادگاه پذیرفته نشود، موجب صدور حکم جلب زوج خواهد شد.

نکات مهم در خصوص عدم پرداخت پیش‌ قسط مهریه

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]
طلاق توافقی چگونه است؟

آیا به عدم پرداخت پیش قسط مهریه خسارت تاخیر تعلق می‌گیرد؟

شرایط پرداخت پیش قسط مهریه به چه شکل است؟

عرف تعیین مبلغ برای پیش پرداخت چه میزان است؟

[/stextbox]

 

میزان پیش قسط مهریه را شرایط بدهکار تعیین می‌نماید یا صرفا بسته به نظر قاضی است؟

قاضی است که می‌تواند با توجه به مهریه و میزان آن، شرایط مالی زوج و دفاعیات زوجه، نحوه قسط بندی مهریه و میزان پیش قسط مهریه را تعیین کند. بنابراین مبلغ اقساط مهریه یا همان میزان اقساط مهریه برای همه یکسان نیست و در هر پرونده‌ای و در هر شعبه‌ای، قاضی دادگاه خانواده به صورت موردی تصمیم‌گیری می‌کند.

بدیهی است که رای اعسار از پرداخت مهریه ظرف ۲۰ روز در دادگاه تجدید نظر استان، امکان تجدید نظر خواهی و اعتراض وجود دارد. اگر برای مهریه تا ۲۰ میلیون تومان از شورای حل اختلاف اقدام شده باشد مرجع تجدیدنظر به رای شورای حل اختلاف دادگاه خانواده خواهد بود.

نپرداختن اقساط مهریه چه آثاری در پی خواهد داشت؟

نپرداختن مهریه تا ۱۱۰ سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن با شرایطی که در قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی آمده است از موجبات صدور حکم جلب شوهر خواهد بود و نسبت به مازاد ۱۱۰ سکه طلا حتی در صورت تقسیط توسط دادگاه، در صورت نپرداختن اقساط امکان جلب شوهر وجود ندارد.

آیا عدم پرداخت پیش قسط مهریه در وضعیت طلاق و یا غیرطلاق تفاوتی دارد؟

پیش قسط مهریه در طلاق زوج از استثنائات پرسش قبلی نیست اما با این توضیح که اگر قبل از طلاق مهریه توسط زوجه مطالبه شده باشد (چه از طریق دادگاه و چه از طریق اجرای ثبت) و متعاقبا توسط زوج دادخواست اعسار داده شده باشد و حکم قطعی در خصوص وضعیت اعسار مرد صادر شده باشد، با همان شرایط و با دادن دادخواست طلاق از جانب مرد، امکان طلاق زن وجود دارد.

اقامت در هلند

ولی اگر زن درخواست مهریه نکرده باشد و مرد دادخواست یک طرفه طلاق تقدیم دادگاه کرده باشد و بعد از صدور حکم قطعی طلاق، مدعی عدم توانایی پرداخت کل مهریه را داشته باشد می‌‌بایستی دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را تقدیم دادگاه کند.

رویه دادگاه‌ها در برخورد با اعسار مرد از پرداخت مهریه در ضمن طلاق چگونه است؟

رویه دادگاه‌ها در این مورد کاملا سختگیرانه است. تحت شرایطی بعضی از شعب محاکم، اعسار زوج را وقتی دادخواست طلاق داده باشد نمی‌پذیرند. شعب دیگری هم که می‌پذیرند معمولا پیش پرداخت سنگین‌تری برای زوج در نظر می‌گیرند.

آیا خسارت تاخیر تادیه شامل پیش پرداخت مهریه نیز می‌شود؟

پاسخ به این پرسش منفی است و زن نمی‌تواند مضاف بر اصل حق ادعای خسارت تاخیر در پرداخت نماید.

آیا می‌توان پیش قسط مهریه را تعدیل کرد؟

دعوی تعدیل مهریه باید به صورت مجزا طرح گردد و تا صدور حکم قطعی تاثیری در توقف اجرای احکام مهریه ندارد.

وکیل تعدیل مهریه

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی در زمینه قانون حمایت از خانواده و یا سایر مباحث حقوقی دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

دادسرای خانواده تهران

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

گروه وکلای مهر 

 

[/stextbox]

 

۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *