قراردادهای کار با مدت موقت

قراردادهای کار با مدت موقت

قراردادهای کار با مدت موقت


امروز با شما هستیم تا به بررسی قراردادهای کار با مدت موقت بپردازیم

موضوع امنیت شغلی در جوامع در حال توسعه به بزرگترین دغدغه افراد تبدیل شده است و بر اساس مسایل روانشناسی شغلی یک کارمند از زمانی به که به یک محیط شغلی وارد می‌شود، برای او این مطلب حایز اهمیت بسیاری است که تا چه زمانی به حیات کاری خود قرار است در آن محیط ادامه دهد.

غالب قرارداد‌های که امروزه با کارمندان و کارگران منعقد می‌شود به صورت مدت موقت است، اما از سویی دیگر موقت بودن به زعم بسیاری از کارفرمایان یک امتیاز برای آنها تلقی می‌گردد.

چرا که در توجیه وجه تمایز قرارداد دایم کار و قرارداد موقت کار می‌گویند که اگر قرارداد کار دایم باشد کارمند و یا کارگر اصطلاحا ادعای آب و گل می‌نمایند و برای خود حقی بیش از آنچه در قراردادهای با مدت موقت کار سراغ داریم از ما مطالبه خواهد کرد.

درست چیزی شبیه عقد نکاح دایم و موقت که در نکاح موقت زوجه از زوج ارث نخواهد برد! با ما باشید تا با ابعاد حقوقی قرارداد کار با مدت موقت بیشتر آشنا شویم.

نکات مهم قراردادهای کار با مدت موقت

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

آیا قرارداد کار با مدت موقت حاشیه امنیت برای کارگر ایجاد نمی‌نماید؟

در قراردادهای موقت کار چه مواردی برای کارگر و کارفرما از اهمیت بیشتری برخوردار است؟

آیا امضا برگه تسویه‌ای که برخی از کارفرمایان در زمان پرداخت حقوق از کارمندان اخذ می‌نمایند وجاهت قانونی دارد؟

[/stextbox]

 

چه مواردی از اصل حقوق کارگر به عنوان هزینه‌های قانونی کسر می‌گردد؟

مالیات بر حقوق و مزایا و کسورات مربوط به حق بیمه تامین اجتماعی و سایر کسورات قانونی از دریافتی ماهانه کارگر کسر و خالص پرداختی از طرف کارفرما به نامبرده پرداخت می‌شود.

شکایت از شرکت برق

معمولا در خصوص حق فسخ قراردادهای کار با مدت موقت چه مواردی قراردادها درج می‌شود؟

طبق رویه‌ی قراردادهای اینچنینی پس از پایان خدمت از سوی هر یک از طرفین قابل فسخ خواهد بود، ولی در حین اجرای آن نیز با توافق طرفین و پرداخت حق سنوات معادل یک ماه آخرین حقوق و مزایای دریافتی در ازای هر سال خدمت می‌توان این قرارداد را فسخ کرد؛ مشروط بر اینکه این تصمیم یک ماه قبل به طرف مقابل اعلام شده باشد.

قراردادهای کار موقت طبق چه ماده قانونی تنظیم می‌گردد؟

با توجه به بند (و) از ماده 10 قانون کار بین طرفین تنظیم گردیده است.

تعلیق قرارداد کار چه اثری بر سابقه خدمت کارگر دارد؟

چنانچه تحت شرایطی انجام تعهدات یکی از طرفین قرارداد کار موقتا متوقف شود و قرارداد کار به حال تعلیق درآید پس از رفع موانع قرارداد کار با احتساب سابقه خدمت (از لحاظ بازنشستگی و افزایش مزد) به حال اولیه بر می‌گردد.

آیا گرفتن برگه تسویه حساب در اخر هرماه از کارگر عمل قانونی‌ای هست؟

اینکه از کارمند برگ تسویه گرفته شود تابع توافقات کارگر و کارفرما است و این اوراق اگر به صورت غیراکراهی و با رضایت کارگر از وی دریافت شود، برای کارفرما سند پرداخت محسوب می‌شود.

اگر سفته‌ای از بابت ضمانت حسن انجام کار از کارگر گرفته شود در پایان زمان قرارداد کار موقت وضعیت سفته به چه شکل خواهد بود؟

این سفته پس از پایان قرارداد باید به شخص کارگر مسترد گردد و الا وی می‌تواند از طرق قانونی آن را مسترد نماید، کارگر باید دقت نماید که پس از تسویه می‌بایست حتما سفته مذکور را مسترد نماید و الا می‌تواند این تعهد و ضمان مالی برای وی آثار حقوقی را در بر داشته باشد.

تغییرات قانون طلاق توافقی

 آیا مدت خدمت نظام وظیفه (ضرورت، احتیاط و ذخیره) و همچنین مدت شرکت داوطلبانه کارگران در جبهه، جزو سوابق خدمت و کار آنان محسوب می‌شود؟

پاسخ به این پرسش مثبت است و کارگران بدون پرداخت هیچگونه وجهی می‌توانند مدت مذکور را در سابقه خود لحاظ نمایند و چنانچه وجهی را تا پیش از این جهت اضافه کردن سابقه مذکور پرداخت کرده‌اند می‌توانند آن وجه را مسترد نمایند.

آیا قرارداد با مدت موقت و قرارداد دایم به لحاظ بیمه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

هر سه نوع قرارداد ذکرشده در قانون کار مشمول مقررات تامین ‌اجتماعی می‌شوند و کارفرما به‌عنوان مسئول کارگاه موظف است حق ‌بیمه را به شعب سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.

برای صحت قرارداد کار در زمان انعقاد قرارداد رعایت چه شرایطی الزامی است؟

مشروعیت مورد قرارداد

معین بودن موضوع قرارداد

عدم ممنوعیت قانونی و شرعی طرفین در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر

لازم به ذکر است اصل بر صحت کلیه قراردادهای کار است؛ مگر آنکه بطلان آنها در مراجع ذیصلاح به اثبات رسد. قرارداد کار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین باید حاوی موارد ذیل باشد:

نوع کار یا حرفه یا وظیفه‌ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد.

حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن.

ساعات کار، تعطیلات و مرخصی‌ها.

محل انجام کار.

تاریخ انعقاد قرارداد کار.

مدت قرارداد، چنانچه کاربرای مدت معین باشد.

موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل ایجاب نماید.

در مواردی که قرارداد کتبی باشد قرارداد در 4 نسخه تنظیم می‌گردد که یک نسخه از آن به اداره کار محل و یک نسخه نزد کارگر و یک نسخه نزد کارفرما و نسخه دیگر در اختیار شورای اسلامی کار و در کارگاههایی که فاقد شورا هستند در اختیار نماینده کارگر قرار می‌گیرد.

اگر ملک خریداری شده مساحت مورد نظر را نداشته باشد تکلیف چیست؟

فلسفه تنظیم قرارداد موقت کار چیست؟

مساله‌ای که باعث شده تشکل‌های کارگری تحت عناوین مختلف به این نوع قراردادها اعتراض داشته باشند. نماینده کارگری در شورای عالی کار، چند سالی است که اکثر نیروها در قالب قراردادی جذب بازار کار می‌شوند و وقتی قرارداد آنها مبهم و خارج از چارچوب قوانین و مقررات و تامین اجتماعی باشد، نمی‌توانند نسبت به قرارداد اعتراضی داشته باشند، چون هنگام تنظیم قرارداد، به تفاهم رسیده و آن را پذیرفته‌اند.

وقتی تقاضا برای کار در کشور بالا باشد و در مقابل، عرضه در حد پایینی قرار داشته باشد، کارفرما به نوعی از این موقعیت استفاده کرده و به سمت تنظیم قراردادهای موقت با کارگران می‌رود تا در پایان سال بتواند کارگر را جواب کند و نیروی جدید بیاورد. این در حالی است که این اقدام، ماهیتا درست نیست.

وقتی کارگری رسمی جذب می‌شود، می‌تواند تشکل‌هایی ایجاد و حقوقی را مطالبه کند، اما یک کارگر قراردادی فرصتی برای این کار ندارد.

وکیل روابط کار در تهران

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

شماره‌های تماس

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067665

گروه وکلای مهر

 

[/stextbox]

 

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *