قرارداد احداث، تملک و بهره‌ برداری

قرارداد احداث، تملک و بهره‌ برداری

قرارداد احداث، تملک و بهره‌ برداری


با بررسی موضوع قرارداد احداث، تملک و بهره‌ برداری (B.O.O) همراهتان هستیم.

قراردادهای بین­ المللی تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی کشورها و همچنین رشد و توسعه شرکت­‌های تجارتی (خدماتی – سرمایه­ گذاری) دارند. در کشورهای درحال توسعه نیاز به انتقال سرمایه و تخصص و تکنولوژی خارجی بسیار زیاد است و به همین دلیل استفاده از ظرفیت قراردادهای بین‌­المللی از روش‌­های مطلوب این دولت‌­ها برای توسعه زیربنایی اقتصادی است.

یکی از این قراردادها که هم برای کشورهای در حال توسعه و هم برای شرکت­‌های خصوصی دارای اهمیت است، قراردادهای سرمایه­ گذاری و تامین­ مالی است. قراردادهای سرمایه‌­گذاری اقسامی دارند که قراردادهای احداث، تملک و بهره­‌برداری (B.O.O) مخفف Build-Own-Operat از مهم‌­ترین این قراردادها است.

قرارداد احداث، تملک و بهره­‌برداری (B.O.O)چیست؟

قراردادهایی که درآن كنسرسیوم و یا شركت پیمانكار بدون اینكه مكلف باشد، مسئول ساخت و بهره برداری از پروژه می­باشد، ساخته شده را به دولت و یا بخش دولتی و یا كارفرما واگذار نماید. در این قراردادها مالكیت پروژه مربوط به كنسرسیوم است و بهره برداری كنسرسیوم محدود به مدت معینی نیست. به عبارت دیگر، مالكیت حقوقی پروژه تا پایان عمر مفید پروژه در اختیار كنسرسیوم است و دولت در این پروژه ها فقط نقش خریدار محصولات یا خدمات حاصل از پروژه را دارد.

مراحل قرارداد احداث، تملک و بهره­‌برداری (B.O.O)

این نوع از قراردادهای سرمایه­گذاری بین المللی(خارجی) دارای سه مرحله ذیل است، که عبارتنداز؛

قراردادهای (B.O.O) سه مرحله­ ای است که شامل؛ احداث و ساخت پروژه، تملیک آن به سرمایه‌­گذار و در نهایت بهره­‌برداری از پروژه توسط شرکت سرمایه­‌گذار است.

کلاهبرداری در ثبت املاک

مرحله اول- در قراردادهای (B.O.O)یک سرمایه‌­گذار که ممکن است یک شرکت یا مجموعه‌­ای از شرکت‌­های خصوصی خارجی باشد اقدام به انعقاد قرارداد با یک دولت می­‌کند. شرکت خصوصی متعهد می­‌شود تا موضوع قرارداد را با هزینه و سرمایه خود احداث کند (مثل تاسیس پالایشگاه)

مرحله دوم- پس از احداث و راه‌­اندازی پروژه، طبق قرارداد (B.O.O) شرکت سازنده و سرمایه­‌گذار مالک کل پروژه می‌­شود و هیچ تعهدی به انتقال مالکیت به بخش دولتی ندارد.

مرحله سوم- سرمایه­‌گذار که پس از احداث، پروژه را مالک (تملک) شده است، بدون هیچگونه محدودیت زمانی اقدام به بهره‌­برداری از پروژه می­‌کند.

ویژگی های قرارداد احداث، تملک و بهره‌­برداری

شرکت سرمایه­‌گذار می‌­تواند پس از احداث و انتقال مالکیت پروژه به خویش، هزینه‌­های احداث و ساخت پروژه را تمام و کمال از پروژه جبران کند. همچنین با مالکیت همیشگی پروژه می­‌تواند بهره­ و سود مالی و تجاری خود را از پروژه دریافت کند. مثلا شرکت سرمایه­‌گذار می­‌تواند پس از راه‌­اندازی و تملک پروژه، برای بازگرداندن سرمایه و برداشت سود مالی خود اقدام به دریافت عوارض یا استفاده از سایر روش­‌های تجاری نماید.

قرارداد احداث، تملک و بهره‌­برداری (B.O.O) نیز مانند قراردادساخت، بهره‌برداری و واگذاری (B.O.T) بین یک دولت و یک یا چند شرکت خصوصی قدرتمند برای انجام پروژه­‌های انبوه و هزینه‌­بر در حوزه‌­های آب، برق، نفت، گاز و سایر زیرساخت‌­های مهم منعقد می‌­شود.

مزایای قرارداد احداث، تملک و بهره‌­برداری

رواج قراردادهای (B.O.O) علاوه بر منافع مالی و رفاهی، اقتصاد یک کشور را به سمت بخش خصوصی می­کشاند و این خصوصی­‌سازی مزایای مختلفی برای یک کشور دارد. خصوصی‌­سازی موجب می­شود موقعیت­‌های متعدد مالی برای دولت طرف قرارداد و شرکت سرمایه­‌گذار شکل بگیرد و همین موضوع سبب ایجاد انگیزه برای سرمایه­‌گذاری­‌های آتی است.

لیست وکلای ملکی تهران

یکی از راهکارهای موثر برای گسترش خصوصی‌­سازی درکشورهای درحال توسعه، بهره­‌مندی از ظرفیت قراردادهای سرمایه­ ‌گذاری است. سرمایه‌­گذاری‌­های خارجی موجب توسعه ظرفیت­‌های پیمانکاری در داخل کشور می­‌شود؛ چرا که شرکت‌­های سرمایه‌­گذار، برای انجام پروژه در داخل یک کشور، نیازمند ایجاد قراردادهای مختلف با پیمانکاران فرعی است که این پیمانکاران می‌­توانند از داخل کشور به کار گرفته شوند و بدین ترتیب زمینه­‌های اشتغال­زایی نیز فراهم خواهدشد.

مشکلات اجرایی قرارداد احداث، تملک و بهره‌­برداری

در این نوع از قرارداد مالکیت پروژه و بهره برداری از آن، بعد از احداث، در اختیار کمپانی سرمایه‌گذار قرار می­گیرد. در این­که طرف سرمایه‌گذار در قرارداد احداث، تملک و بهره­ برداری یک کمپانی خارجی باشد لزومی وجود ندارد. ولی حقیقت امر این است که در این شیوه شرکت‌های سرمایه‌گذار توانمند چند ملیتی و خارجی، توان پرداخت و تامین هزینه‌های هنگفت احداث پروژه‌های گسترده در کشورهای در حال توسعه را دارند.

در کشورهای توسعه یافته این دسته از قراردادها در حیطه‌های انرژی فسیلی میان دولت و بخش خصوصی همان کشور متداول شده است. به همین دلیل نگرانی خاصی در ارتباط با مسائل و موضوعات امنیتی نداشته و کمپانی خصوصی برای اهداف اقتصادی و حاکمیتی همان کشور فعالیت می‌نماید.

جایگاه قرارداد احداث، تملک و بهره­برداری در کشور ایران

جذب سرمایه‌­گذار برای احداث یک پروژه نیازمند متحمل شدن ریسک­‌های اقتصادی و تامین منابع مالی و … است. به همین خاطر لزوم وجود سیاست‌­های کلان در جهت بهره­‌گیری از سرمایه­‌گذاری بخش خصوصی از کشورهای متقاضی ضروری است.

باتوجه به آنکه در کشور ایران پروژه­‌های کلان در اختیار بخش­های دولتی هستند، استفاده از این قراردادها در ایران سابقه طولانی ندارند. اما با توجه به مزایای فراوان آن­ها در جهت خصوصی­‌سازی، در سال‌های اخیر پروژه­‌های مختلفی از طریق جذب سرمایه خارجی انجام شده است که قراردادهای احداث، تملک و بهره­ برداری نقش مهمی ایفا کرده‌­اند. در سال‌های اخیر در کشور ایران، بیشترین سرمایه‌­گذاری از طریق قرارداد احداث، تملک و بهره­برداری در بخش انرژی به‌­ویژه در دو بخش آب و برق صورت گرفته است. یکی از نمونه­‌های اعمال این قرارداد، ساخت نیروگاه توسط شرکت­‌هایی از کشورهای ایتالیا و آلمان و … بوده است که با قرارداد احداث، تملک و بهره­برداری انجام شده است.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (21 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *