لیست مواعد آنی در قانون آیین دادرسی کیفری

لیست مواعد آنی در قانون آیین دادرسی کیفری

لیست مواعد آنی در قانون آیین دادرسی کیفری


امروز با موضوع بررسی لیست آنی مواعد قانون آیین دادرسی کیفری جدید با شما هستیم.
موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان با همکاری زبده ترین وکیل کیفری در ایران، اقدام به استخراج لیست مواعد آنی در قانون آیین دادرسی کیفری نموده است و با لحاظ نمودن جدول مواعد آنی مقرر شد در قانون آیین دادرسی کیفری جدید، بحث را ادامه خواهیم داد.

نکات مهم در موضوع لیست مواعد آنی در قانون آیین دادرسی کیفری

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

وظایف ضابطین قضایی حین دستگیری متهم در جرایم مشهود چیست؟

عدم رعایت حقوق دفاعی متهم توسط ضابطین چه عواقبی دارد؟

بهترین راه دفاع در پرونده های کیفری توسط وکیل زبده کیفری چیست؟

[/stextbox]

 

مواعد بلافاصله

شخص یا اشخاص مرتبط

موضوع

مهلت ، مقطع ، زمان، مراحل

نشانک

ماده

ضابطان

ضابطان بلافاصله نتایج و مدارک به‌دست آمده را به اطلاع دادستان می‌رسانند.

بلافاصله

در جرائم مشهود

۴۴

ضابطان

الف- در مرئی و منظر ضابطان دادگستری واقع شود یا مأموران یادشده بلافاصله در محل وقوع جرم حضور یابند و یا آثار جرم را بلافاصله پس از وقوع مشاهده کنند.

 

بلافاصله

جرم مشهود حقیقی

۴۵

بزه‌دیده یا دو نفر یا بیشتر

ب بزه‌دیده یا دو نفر یا بیشتر که ناظر وقوع جرم بوده‌اند، حین وقوع جرم یا بلافاصله پس از آن، شخص معینی را به عنوان مرتکب معرفی کنند.

حین وقوع جرم یا بلافاصله پس از آن،

ناظرین وقوع جرم

۴۵

متهم

پ بلافاصله پس از وقوع جرم، علائم و آثار واضح یا اسباب و ادله جرم در تصرف متهم یافت شود و یا تعلق اسباب و ادله یادشده به متهم محرز گردد.

بلافاصله پس از وقوع جرم

آثار واضح یا ادله در تصرف متهم

۴۵

 

افراد

ث جرم در منزل یا محل سکنای افراد، اتفاق افتاده یا در حال وقوع باشد و شخص ساکن، در همان حال یا بلافاصله پس از وقوع جرم، ورود مأموران را به منزل یا محل سکنای خود درخواست کند.

اتفاق افتاده، یا در حال وقوع باشد؛ در همان حال یا بلافاصله پس از وقوع جرم

استمداد طلبی

۴۵

متهم

ج متهم بلافاصله پس از وقوع جرم، خود را معرفی کند و وقوع آن را خبر دهد.

 

بلافاصله پس از وقوع جرم

معرفی خود

۴۵

ضابطان، متهم ، دادستان

چنانچه در جرایم مشهود، نگهداری متهم برای تکمیل تحقیقات ضروری باشد، ضابطان باید موضوع اتهام و ادله آن را بلافاصله و به طور کتبی به متهم ابلاغ و تفهیم کنند و مراتب را فوری برای اتخاذ تصمیم قانونی به اطلاع دادستان برسانند. در هر حال، ضابطان نمی‌ توانند بیش از بیست و چهار ساعت متهم را تحت‌ نظر قرار دهند.

بلافاصله و به طور کتبی_ نمی‌ توانند بیش از بیست و چهار ساعت

تفهیم اتهام کتبی توسط ضایط-مدت تحت نظر در جرائم مشهود

۴۶

ضابطان دادگستری، مرجع قضایی

چنانچه ضابطان دادگستری در هنگام بازرسی محل، ادله، اسباب و آثار جرم دیگری را که تهدیدکننده امنیت و آسایش عمومی جامعه است، مشاهده کنند، ضمن حفظ ادله و تنظیم صورت‌مجلس، بلافاصله مراتب را به مرجع قضایی صالح گزارش و وفق دستور وی عمل می‌کنند.

بلافاصله مراتب را

جرم دیگری را که تهدیدکننده امنیت و آسایش عمومی جامعه است

۵۷

متهم،

هرگاه در مدت قرار تعلیق تعقیب معلوم شود که متهم دارای سابقه محکومیت کیفری مؤثر است، قرار مزبور بلافاصله به وسیله مرجع صادرکننده لغو و تعقیب از سرگرفته می‌شود. مدتی که تعقیب معلق بوده است، جزء مدت مرور زمان محسوب نمی‌شود.

بلافاصله

در مدت قرار تعلیق تعقیب معلوم شود که متهم دارای سابقه محکومیت کیفری مؤثر است

تبصره ۳ ماده ۸۱

متهم ،شاکی ، دادستان ، بازپرس

در غیر جرایم موضوع ماده (۳۰۲) این قانون، چنانچه متهم و شاکی حاضر باشند یا متهم حاضر و شاکی وجود نداشته یا گذشت کرده باشد و تحقیقات مقدماتی هم کامل باشد، دادستان می‌تواند رأساً یا به درخواست بازپرس، با اعزام متهم به دادگاه و در صورت حضور شاکی به همراه او، دعوای کیفری را بلافاصله بدون صدور کیفرخواست به‌صورت شفاهی مطرح کند

بلافاصله بدون صدور کیفرخواست

 

۸۶

دادستان

دادستان پس از أخذ نظر مراجع ذی‏صلاح و بررسی، در صورت منتفی بودن احتمال، بلافاصله دستور استرداد یا ارسال بسته پستی را صادر می‌کند

بلافاصله دستور استرداد

دستور استرداد یا ارسال بسته پستی

۸۷

ضابطان دادگستری، متهم، بازپرس،

ضابطان دادگستری مکلفند متهم جلب شده را بلافاصله نزد بازپرس بیاورند

بلافاصله نزد بازپرس بیاورند

 

۱۸۵

متهم ، بازپرسی

در صورت حضور متهم در بازپرسی و یا صدور قرار موقوفی، ترک و یا منع تعقیب، ممنوعیت خروج منتفی و مراتب بلافاصله به مراجع مربوط اطلاع داده می‌شود. درصورتی که مدت مندرج در دستور منع خروج منقضی شود این دستور خودبه‌خود منتفی است و مراجع مربوط نمی‏ توانند مانع از خروج شوند.

بلافاصله

منتفی شدن ممنوع الخروج

۱۸۸

بازپرس، متهم، ضابطان دادگستری

بازپرس مکلف است بلافاصله پس از حضور یا جلب متهم، تحقیقات را شروع کند و در صورت عدم امکان، حداکثر ظرف بیست و چهار ساعت از زمان تحت‌نظر قرار گرفتن او توسط ضابطان دادگستری، با رعایت ماده (۹۸) این قانون مبادرت به تحقیق نماید.

بلافاصله پس از حضور یا جلب، حداکثر ظرف بیست و چهار ساعت از زمان تحت‌نظر

فرصت شروع به تحقیق

۱۸۹

کفیل یا وثیقه‏گذار، متهم

کفیل یا وثیقه‏گذار در هر مرحله از تحقیقات و دادرسی با معرفی و تحویل متهم می‌تواند، حسب مورد، رفع مسؤولیت یا آزادی وثیقه خود را از مرجعی که پرونده در آنجا مطرح است درخواست کند. مرجع مزبور مکلف است بلافاصله مراتب رفع مسؤولیت یا آزادی وثیقه را فراهم نماید.

بلافاصله

نحوه رفع مسؤولیت یا آزادی وثیقه

۲۲۸

مقام قضایی 

در صورت الغاء قرار تأمین یا نظارت قضایی، این امر بلافاصله به مراجع مربوط اعلام می‌شود.

این امر بلافاصله به مراجع مربوط اعلام می‌شود.

قدام پس از الغاء.قرار أمین یانظارت  قضایی

تبصره ماده ۲۵۱

بازپرس، متهم دادستان،

در صورت موافقت دادستان با قرار بازپرس، در خصوص عدم صلاحیت، پرونده به مرجع صالح ارسال می‌شود و در موارد موقوفی یا منع تعقیب، بازپرس مراتب را به طرفین ابلاغ می‌کند. در این‌صورت، قرار تأمین و قرار نظارت قضایی ملغی می‌گردد و چنانچه متهم بازداشت باشد، بلافاصله آزاد می‌شود. قاضی مربوط مکلف است از قرار تأمین مأخوذه رفع اثر نماید.

بلافاصله

موافقت دادستان با قرار بازپرس

۲۶۷

بازپرس، متهم دادستان،

در صورتی که عقیده دادستان و بازپرس بر جلب متهم به دادرسی باشد، دادستان ظرف دو روز با صدور کیفرخواست، از طریق شعبه بازپرسی بلافاصله پرونده را به دادگاه صالح ارسال می‌کند.

 

 

 

بلافاصله

شرایط صدور کیفرخواست

۲۶۸

متهم

هرگاه رأی بر برائت، منع یا موقوفی تعقیب و یا تعلیق اجرای مجازات صادر شود و متهم در بازداشت باشد، بلافاصله به دستور دادگاه آزاد می‌شود.

بلافاصله

برائت بدون وقفه مساوی با آزادی

۳۷۶

وکیل،مدیر دفتر،متهم،

پس از تعیین وکیل، مدیر دفتر بلافاصله به متهم و وکیل او و حسب مورد، به شاکی یا مدعی خصوصی یا وکیل آنان اخطار می‌کند تا تمام ایرادها و اعتراض‏ های خود را ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ تسلیم کنند. تجدید مهلت به تقاضای متهم یا وکیل او برای یک نوبت و به مدت ده روز از تاریخ اتمام مهلت قبلی، به تشخیص دادگاه بلامانع است.

بلافاصله

 

۳۸۷

رییس دادگاه کیفری 

هرگاه دادگاه در جلسه مقدماتی، پرونده را کامل و قابل طرح برای دادرسی تشخیص دهد، بلافاصله دستور تعیین وقت رسیدگی و احضار تمام اشخاصی را که حضورشان ضروری است، صادر می‌کند.

بلافاصله دستور تعیین وقت رسیدگی و احضار تمام اشخاصی را که حضورشان ضروری است، صادر می‌کند

شرایط صدور دستور تعیین وقت

۳۹۱

مدیر دفتر دادگاه یا زندان 

دفتر دادگاه تجدیدنظر استان یا زندان مکلف است پس از ثبت تقاضای تجدیدنظر یا فرجام، بلافاصله آن را به دادگاه صادرکننده رأی نخستین ارسال کند.

بلافاصله

دفتر دادگاه تجدید نظر یا زندان

۴۳۹

 

در صورتی‌که تجدیدنظر‏خواهی یا فرجام‌خواهی در مهلت مقرر صورت گیرد، دفتر دادگاه صادرکننده رأی نخستین، بلافاصله یا پس از رفع نقص، پرونده را حسب مورد، به دادگاه تجدیدنظر استان یا دیوان‌عالی کشور ارسال می‌کند.

بلافاصله یا پس از رفع نقص

 

تبصره ماده ۴۳۹

رییس زندان، قاضی اجرای احکام کیفری

رییس زندان نیز مکلف است پس از اتمام مدت حبس چنانچه محکومٌ‌علیه به اتهام دیگری در بازداشت نباشد، فوری برای آزادی زندانی اقدام نماید و نتیجه اقدامات را بلافاصله به قاضی اجرای احکام کیفری اعلام کند.

 

 

 

بلافاصله

تکلیف رئیس زندان

۵۱۸

رییس زندان، زندانی

رییس زندان مکلف است هرگونه انتقال یا اعزام زندانی به زندان یا حوزه‌های قضایی دیگر و نیز بازگشت وی را بلافاصله و حسب مورد، به قاضی اجرای احکام کیفری یا مرجع قضایی مربوط به طور کتبی و با ذکر ادله و سوابق اطلاع دهد.


بلافاصله

تکلیف رئیس زندان

۵۱۹

محکومٌ‌علیه

هرگاه محکومٌ‌علیه در زمان صدور حکم نخستین مبنی بر تقسیط از بابت مجازات بدل از جزای نقدی درحبس باشد بلافاصله به‌وسیله دادگاه صادرکننده رأی آزاد می‌شود. در هر صورت، قابلیت تجدیدنظر‌خواهی از رأی صادره درباره تقسیط مانع از اجرای رأی بدوی دایر بر تقسیط نیست.

بلافاصله

 

۵۳۱

 

بهترین وکیل کیفری در ایران

 

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

برای دریافت مشاوره کیفری با وکیل پایه یک دادگستری و عضو گروه وکلای مهر، همه روزه از ساعت‌های ۱۹ الی۹ و پنجشنبه‌ها۱۵ الی۹ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله
جرم قاچاق چوب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *