مجازات جعل خبر

مجازات جعل خبر

مجازات جعل خبر

 

در روزهای اخیر، انتشار خبری جعلی درباره هنرمند محبوب کشورمان، آقای محمدرضا گلزار مبنی بر اخذ وام ده میلیارد تومانی از بانک انصار، موجب توهین به این چهره سرشناس و محبوب و تشویش اذهان عمومی گردید. هر چند باور این گونه اخبار جعلی و نشر اکاذیب از فردی چون محمدرضا گلزار بسیار سخت است، اما خوراک تبلیغاتی برای رسانه های معاند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فراهم آورده است.

گروه وکلای مهر تهران به سرپرستی محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و وکیل جناب آقای محمدرضا گلزار، ضمن اعلام انزجار از این حرکت ناجوانمردانه، ضمن محکوم کردن این عمل غیر اخلاقی، اقدام به طرح شکایت از مسببین جعل این خبر نموده که در مراحل شناسایی و دستگیر عاملین این امر می‌باشد. متن کامل بیانیه محمدرضا مهری وکیل محمد رضا گلزار به شرح زیر است:

به نام خدا

در روزهای اخیر برخی از شبکه های اجتماعی با انتشار نامه ای مجعول و ساختگی مدعی گردیدند که مدیرعامل بانک انصار دستوری مبنی بر تسریع در پرداخت وام ده میلیارد تومانی و خارج از ضوابط به محمدرضا گلزار را صادر نموده است.

محمدرضا مهری وکیل محمدرضا گلزار اعلام نمود که با طرح شکایت کیفری و ارجاع پرونده از سوی دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای تهران به پلیس فتا، تحقیقات تخصصی و قنی جهت شناسایی و تعقیب کیفری هویت ایجادکننده ی این خبر دروغ و منتشرکنندگان ان آغاز گردیده است. اداره کل روابط عمومی و تبلیغات بانک انصار نیز در بیانیه‌ای رسمی، جعلی بودن نامه و کذب بودن خبر را تأیید نموده است.

بنا بر اظهارات وکیل گلزار، انتشار اخبار دروغ از طریق فضای مجازی به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی، علاوه بر اینکه ﺣﻖ ﺩﺳﺘﺮﺳﯽ آزاد ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﺍﻥ ﺑﻪ اخبار و ﺍﻃﻼﻋﺎت و گردش آزاد اطلاعات را مختل می‌نماید، به موجب ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای جرم انگاری گردیده و فارغ از اینکه ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، مرتکب، تحت عنوان مجرمانه ی نشر اکاذیب از طریق سیستم های رایانه‌ای، قابل تعقیب بوده و افزون بر اعاده حیثیت، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

شیوه اعتراض به احکام مالیاتی

حکم جعل اخبار در قانون چیست؟

به‌موجب ماده ۷۳۴ قانون مجازات اسلامی در تعزیرات که به بحث جعل رایانه‌ای پرداخته، آمده است: هرکس به ‌طور غیر مجاز مرتکب اعمال زیر شود، جاعل محسوب و به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یک ‌صد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هردو مجازات محکوم خواهد شد:

الف) تغییر یا ایجاد داده‌های قابل استناد یا ایجاد یا واردکردن متقلبانه داده به آن‌ها.

ب) تغییر داده‌ها یا علایم موجود در کارت‌های حافظه یا قابل پردازش در سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا تراشه‌ها یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانه داده‌ها یا علایم به آن‌ها.

همچنین در ماده ۷۳۵ قانون مجازات عمومی در تعزیرات آمده است: هرکس با علم به مجعول بودن داده‌ها یا کارت‌ها یا تراشه‌ها از آن‌ها استفاده کند، به مجازات مندرج در ماده فوق محکوم خواهد شد.

به‌موجب ماده ۷۴۴ از همین قانون، هرکس به ‌وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و ان را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به ‌نحوی‌که عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هردو مجازات محکوم خواهد شد. چنانچه تغییر یا تحریف به‌صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هردو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

همچنین ماده ۷۴۶ قانون مقرر می‌دارد: هرکس به‌قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به‌وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت، رأسا یا به‌عنوان نقل‌ قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به ‌طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یاد شده به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان)، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

وکیل روابط موجر و مستاجر

در ضمن قانون در ماده ۷۴۷ به بعد در موارد زیر برای اشخاص حقوقی مسئولیت کیفری قایل شده است. چنانچه جرایم رایانه‌ای به نام شخص حقوقی و در راستای منافع ان ارتکاب یابد، شخص حقوقی دارای مسئولیت کیفری خواهد بود:

الف) هرگاه مدیر شخص حقوقی مرتکب جرم رایانه‌ای شود.

ب) هرگاه مدیر شخص حقوقی دستور ارتکاب جرم رایانه‌ای را صادر کند و جرم به وقوع بپیوندد.

ج) هرگاه یکی از کارمندان شخص حقوقی با اطلاع مدیر یا در اثر عدم نظارت وی مرتکب جرم رایانه‌ای شود.

د) هرگاه تمام یا قسمتی از فعالیت شخص حقوقی به ارتکاب جرم رایانه‌ای اختصاص ‌یافته باشد.

درخصوص اینکه نسبت به جرایم رایانه‌ای از این دست عملا واکنشی نشان داده می‌شود، بنده آمار دقیقی ندارم اما انچه مسلم است نمی‌توان متوقع بود که جرایم مختلفی که به اشکال گوناگون ارتکاب می‌شوند بدون شکایت یا پیگیری تعقیب و مجازات شوند.

هرچند این جرایم احیانا موجب ضرر عمومی ‌شوند و از جرایم غیرقابل گذشت شناخته شوند. زیرا نسبت به موارد ارتکاب جرم چه رایانه‌ای و چه غیر ان به‌گونه‌ای است که مقامات قضایی عملا قادر نیستند هر مورد را راسا و شخصا پیگیری کنند. باید فرد یا اشخاص ذی‌نفع خود در این مورد اقدام به اعلام شکایت کنند تا تعقیب قضایی شود.

شاید عدم پیگیری افراد در این موارد و احیانا کثرت تعداد جرایم ارتکابی این بهانه را به دست می‌دهند که درصدد حذف ابزار به‌جای تعقیب و مجازات افراد برآیند.

به این معنا به‌جای اینکه در پی شناسایی و تعقیب و مجازات کسانی باشند که اخبار جعلی را از طریق فضای مجازی منتشر می‌کنند و از همین طریق احیانا منتشر اشاعه اکاذیب می‌شود و یا احیانا همچنان در قانون نیز آمده است اقدام به انتشار مطالبی می‌کنند که نتیجه ان کلاهبرداری و بردن مال غیره است، درصدد از بین بردن ابزار اطلاع‌ رسانی برآیند.

دانشگاه های پزشکی در مجارستان

مانند اینکه اگر مثلا، از اتومبیل برای آدم ‌ربایی یا برای ترور یا برای حمل اموال مسروقه یا برای جابه‌جایی مواد مخدر استفاده شد و احیاناً این موارد از چند مورد فراتر رفت ما قایل به ان شویم که به‌ طورکلی استفاده از اتومبیل ممنوع شود تا کسی نتواند با استفاده از ان مرتکب جرایم شود

شکایت وکیل محمدرضا گلزار با عنوان جعل خبر دریافت وام از بانک انصار

شکواییه

شاکی: نام: محمدرضا  نام خانوادگی: گلزار آذری  نام پدر: پ  شماره ملّی: ۰۰۱  تاریخ تولد۰۱/۰۱/۱۱۱۱شماره شناسنامه: ۱۱۰  دین: اسلام  مذهب: شیعه  شغل: هنرمند  نشانی: تهران

وکیل شاکی:

محمدرضا مهری، نام پدر: حسینعلی، شماره ملی:۰۰۶۴۰۹۶۸۰۷، شماره پروانه وکالت:۲۳۷۵۰، نشانی: تهران- خیابان گاندی- خیابان۱۴-پلاک۱۴-طبقه۴

محمدعلی مهری، نام پدر: موسی، شماره ملی: ۰۰۷۹۳۹۶۸۵۲، شماره پروانه وکالت: ۲۱۵۴۲، نشانی: کرج، چهارراه طالقانی، ساختمان امیر، طبقه اول، واحد یک

مشتکی عنه: ناشناس

موضوع: نشر اکاذیب از طریق فضای مجازی، جعل خبر

تاریخ وقوع: ۲۷ مهر ۱۳۹۷      محل وقوع: فضای مجازی

سرپرست محترم دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای تهران

با سلام و احترام،

به موجب اختیارات حاصله ناشی از وکالتنامه پیوست، به استحضار حضرتعالی می رساند.

در روزهای اخیر، برخی از شبکه های اجتماعی در فضای مجازی، نامه ای مجعول و ساختگی که بر خلاف حقیقت، حاکی از دستور مدیرعامل بانک انصار مبنی بر موافقت و تسریع در پرداخت وام ده میلیارد تومانی خارج از ضوابط قانونی به موکل اینجانبان می باشد را منتشر نموده اند.

نظر به اینکه اداره کل روابط عمومی و تبلیغات بانک انصار در سایت ان بانک به نشانی www.ansarbank.com در مورخ ۲۸ مهر ۱۳۹۷، ضمن جعلی و کذب دانستن نامه ی مزبور، اعلام نموده که اساساً موکل اینجانب هیچگونه حسابی www.ansarbank.com نزد بانک فوق الاشاره ندارد.

وکیل دادسرای جنایی تهران

با توجه به اینکه موکل اینجانب از هنرمندان سرشناس این کشور بوده و انتشار چنین اکاذیب و شایعات و جعل خبر درباره ایشان، موجب خدشه به وجهه و اعتبار ایشان و ورود ضرر مادی و معنوی به ایشان و تشویش اذهان عمومی گردیده است، لذا مستندا به ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای، ضمن درخواست اخذ استعلام از پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا)، تقاضای شناسایی و تعقیب کیفری انتشاردهندگان اکاذیب صدرالذکر مورد استدعا می‌باشد. وکلای شاکی

اخبار مربوط به اعلام نتیجه شکایت آقای محمدرضا گلزار از منتشر کنندگان خبر جعلی دریافت وام چند میلیاردی، تشویش اذهان عمومی و توهین به این هنرمند محبوب از طریق شبکه های اجتماعی گروه وکلای مهر و موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان منتشر خواهد شد.

دپارتمان کیفری گروه وکلای مهر تهران

 

۵/۵ - (۴۶ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *