مجازات شروع به جرم

مجازات شروع به جرم

مجازات شروع به جرم در قانون مجازات اسلامی تصریح شده است. شروع به جرم اعمالی متصل و مقدماتی مربوط به جرم است و مطابق قانون مجازات اسلامی زمانی مستوجب مجازات است که برای مرتکب ان ضمانت اجرای کیفری پیش‌بینی شده باشد. مجازات شروع به جرم در جرایم مهم مثل مجازات شروع به جرم کلاهبرداری، مجازات شروع به جرم آدم ربایی، شروع به جرم سرقت و خیانت در امانت حایز اهمیت است از این رو وکلای همکار گروه وکلای مهر در این یادداشت شرایط تحقق شروع به جرم، مجازات شروع به کلاهبرداری، مجازات شروع به سرقت و شروع به جرم در جرایم مهم را مطابق قانون مجازات اسلامی در سایت موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به مدیریت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری بررسی نموده اند.

سوالات متداول در خصوص مجازات شروع به جرم

  • آیا شروع به جرم مجازات دارد؟ شرایط تحقق شروع به جرم چیست؟ مجازات شروع به جرم کلاهبرداری چیست؟
  • مجازات شروع به جرم بر اساس طبقه بندی قانون مجازات اسلامی به چه نحوی است؟
  • مجازات شروع به جرم در چه جرایمی متصور است؟ مجازات شروع به کلاهبرداری مطابق قانون به چه صورت است؟
  • وکیل پایه یک دادگستری در جرایم رایانه‌ای چه ویژگیهایی دارد؟
  • مجازات شروع به آدم ربایی و مجازات شروع به سرقت چیست؟

شرایط تحقق شروع به جرم

شروع به جرم عبارت از رفتاری است که در جهت عملی نمودن قصد مجرمانه  انجام شده یعنی شخص اقدام به تهیه وسایل و مقدمات جرم نموده، لیکن به واسطه یک عامل خارجی و غیر اختیاری به نتیجه نمی‌رسد. از این تعریف استنباط می‌شود چنانچه شخصی پس از تهیه مقدمات با اراده خود از ارتکاب جرم منصرف شود شروع به جرم تحقق نمی یابد و قابل تعقیب نیست. البته  به موجب ماده ۱۲۴ قانون مجازات اسلامی اگر همان مقدار رفتاری که مرتکب شده در قانون جرم انگاری شده باشد به مجازات جرم مستقل محکوم می‌شود. نکته ای که در خصوص تحقق شروع به جرم اهمیت دارد این است که مطابق تبصره ماده ۱۲۲ چنانچه فعل مجرمانه ارتباط مستقیم با ارتکاب جرم داشته باشد اما به دلایلی مادی که مرتکب از ان بی‌اطلاع بوده به نتیجه نرسد اقدامات انجام گرفته را می توان در حکم شروع به جرم دانست.،

شیوع ایدز در لردگان

نحوه اعمال مجازات شروع به جرم در قانون مجازات اسلامی

شروع به جرم در همه جرایم قابل تعقیب نمی باشد بلکه شروع به جرم در برخی موارد قابل تعقیب است. در حقیقت اصل قانونی بودن جرم و مجازات بر تاسیس حقوقی شروع به جرم نیز حاکم است در نتیجه می توان گفت هر شروع به جرمی قابل تعقیب نیست. بلکه مواردی از شروع به جرم قابل تعقیب و مجازات است که در قانون تصریح شده باشد. ماده ۱۲۲ قانون مجازات اسلامی مجازات شروع به جرم را به صورتی که در ذیل آمده است بیان داشته است:

الف: در جرائمی که مجازات قانونی آن‌ها سلب حیات، حبس دائم یا حبس تعزیری درجه یک تا سه است به حبس تعزیری درجه چهار
ب: در جرائمی که مجازات قانونی آن‌ها قطع عضو یا حبس تعزیری درجه چهار است به حبس تعزیری درجه پنج
پ:  در جرائمی که مجازات قانونی آن‌ها شلاق حدی یا حبس تعزیری درجه پنج است به حبس تعزیری یا شلاق یا جزای نقدی درجه شش

مطابق ماده ۱۲۲ فوق الذکر شروع به جرایم تعزیری درجه یک تا پنج با تاکید بر اینکه مجازات قانونی ان، حبس باشدقابل مجازات خواهند بود یعنی جرایم تعزیری درجه یک تا ۵ که مجازات آن‌ها شلاق تعزیری یا جزای نقدی باشند  بلکه تنها شروع به جرایم تعزیری درجه یک تا پنج با مجازات حبس قابل تعقیب می‌باشند. از سوی دیگر شروع به جرایم تعزیری درجه شش تا هشت حتی اگر مجازات قانونی آن‌ها حبس هم باشد قابل مجازات نخواهد بود.

مجازات شروع به کلاهبرداری

مجازات جرم کلاهبرداری در قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری آمده است. تبصره ۲ ماده ۱ نیز در خصوص مجازات شروع به کلاهبرداری مقرره ای وضع کرده است که مطابق ان مجازات شروع به کلاهبرداری  حسب مورد حداقل مجازات مقرر در همان مورد خواهد بود و در صورتی که نفس عمل انجام شده نیز‌جرم باشد، شروع کننده به مجازات ان جرم نیز محکوم می‌شود. در تعیین مجازات شروع به کلاهبرداری ابتدا باید کلاهبرداری ساده و کلاهبرداری مشدد را از یکدیگر تفکیک نماییم.  از انجا که مطابق قسمت اول ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری یک تا هفت سال حبس دارد،  مجازات کلاهبرداری ساده، حداقل یک سال حبس تعزیری دارد. کلاهبرداری مشدد نیز مطابق قسمت دوم ماده فوق الذکر دو تا ده سال حبس تعزری دارد  بنابراین مجازات شروع به کلاهبرداری مشدد نیز حداقل دو سال حبس تعزیری خواهد داشت.

وکیل پرونده قتل

نکته ای که در خصوص تعیین مجازات شروع به کلاهبرداری اهمیت دارد این است که جهت تعیین مجازات باید به قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری مراجعه نمود چرا که قانون تشدید به عنوان قانون خاص شناخته می‌شود و مطابق قواعد حقوقی عام لاحق، نمی‌تواند خاص سابق را نسخ نماید.

مجازات شروع به آدم ربایی

مجازات شروع به آدم ربایی در تبصره ماده ۶۲۱ قانون مجازات اسلامی سه تا پنج سال حبس در نظر گرفته شده است اما به نظر می‌رسد تبصره به موجب بند ۱ ماده ۱۲۲ قانون مجازات اسلامی جدید نسخ ضمنی شده است چرا که مطابق ماده ۱۹ مجازات جرم آدم ربایی حبس درجه ۳ محسوب می‌شود بنابراین مجازات شروع به آدم ربایی حبس بیش از پنج سال تا ده سال مطابق بند ۱ ماده ۱۲۲ اعمال می‌شود.

مجازات شروع به سرقت

قانون‌گذار ماده ۶۵۱ تا  ۶۶۷ قانون مجازات را اختصاص به سرقت تعزیری داده است و در ماده ۶۵۵ شروع به سرقت را تا ۵ سال حبس در نظر گرفته است اما این ماده هم به موجب ماده ۱۲۲ قانون مجازات نسخ شده است بنابراین برای تعیین مجازات شروع به حبس باید ابتدا به ماده مربوطه رجوع نمود و بعد از ان مطابق ماده ۱۹ درجه مجازات را در نظر گرفته و در نهایت مطابق ماده ۱۲۲ مجازات شروع به سرقت تعزیری را تعیین نماییم.

بهترین وکیل پایه یک دادگستری در پرونده‌های کیفری

چنانچه شما عزیزان به عنوان شاکی یا متهم جهت پیگیری پرونده‌های کیفری سوالاتی دارید قبل از هر اقدامی حتما با وکیل پایه یک دادگستری مشاوره نمایید. موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به مدیریت محمدرضا مهری در تمامی پرونده‌های کیفری و حقوقی به شما عزیزان مشاوره حقوقی ارائه نموده و قبول وکالت می‌نمایند.

۵/۵ - (۱۳ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *