مجازات عوامل حادثه متروپل

مجازات عوامل حادثه متروپل

مجازات عوامل حادثه متروپل


با موضوع مجازات عوامل حادثه متروپل با شما همراه هستیم.

دوم خرداد 1401 اتفاق تلخی رخ داد که باعث شد آبادان و ایران عزیز یکبار دیگر مانند حادثه ساختمان پلاسکو تهران غرق در ماتم و اندوه شود.

متأسفانه برج‌های دو قلوی متروپل که به ‌عنوان بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجموعه پزشکی، اداری، تفریحی، تجاری و پارکینگ طبقاتی آبادان در منطقه جنوب غرب خوزستان که در دست ساخت بود و در مراحل پایانی قرار داشت، فرو ریخت.

خبرها حاکی از آن است که بنا به دلایل فنی، ادامه ساخت این برج متوقف شده بود.
با بررسی که پیرامون موضوع داشتیم مطمئن شدیم که واقعا در خلال این ماجرا قبلا اخطارهای صریحی به عوامل ساخت متروپل داده شده بود.
برای مثال مهندس ناظر ساختمان طی نامه‌های متعدد به عوامل ساخت و شهرداری متذکر شده بود.

وکیل دادگستری شمال تهران

علاوه بر این اعلام کرده بود “شهرداری آبادان دستورات لازم جهت توقف کار تا بررسی کامل سازه و ارائه نقشه‌های مقاوم سازی و ثانیاً اصلاح اشکالات سازه موجود را صادر فرمایند.”

با دیدن ایرادات اساسی که به این ساختمان وارد بوده است، به طور ناخود آگاه این مطلب به ذهن خطور می‌کند که آیا در پشت این حادثه ردپایی از سودجویان و سوداگران مرگ وجود دارد؟!

تیم پژوهشی موسسه حقوقی مهر پارسیان، در یک مقاله جداگانه، به صورت کامل، در خصوص شکایت از مهندس ناظر توضیحاتی را برای مخاطبان گرامی ارائه داده است:

شکایت از مهندس ناظر

استفاده از مصالح نامناسب، ساخت بنای مازاد و اضاف بر پروانه، وجود ترک‌های بیش از حد در سازه همه و همه این فرضیه را تا حد یقین تقویت می‌کند.

دادخواست الزام به تحویل مبیع

با پیگیری گروه پژوهشی موسسه حقوقی مهر پارسیان مشخص گردید که دادگستری آبادان پس از وقوع این حادثه منفعل نبوده و به دنبال پیدا کردن سرنخ هایی از عوامل اصلی حادثه می‌باشد.

در این حادثه تلخ عده‌ای از هموطنان ما جان خود را از دست دادند و عده‌ای نیز دچار جراحت و صدمه شدند و خسارت‌های مالی سنگینی نیز به اشخاص تحمیل شد.

نمونه اساسنامه برج‌های مسکونی

در این راستا رئیس کل دادگستری استان خوزستان، دستور بررسی دقیق علت و عوامل حادثه، امدادرسانی به مصدومان و برخورد سریع و قاطع با کلیه مرتبطین و مسببین حادثه را صادر کرد.

شایان ذکر هست که از همان دقایق نخست وقوع این حادثه تلخ، دادستان عمومی و انقلاب آبادان در صحنه حاضر و دستورات مقتضی جهت رسیدگی به موضوع را صادر نموده است.

رئیس کل دادگستری استان خوزستان از دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خواسته است تا در کنار رئیس دادگستری و دادستان آبادان، موضوع را تا حصول نتیجه مقتضی پیگیری و نظارت کنند.

چه مجازاتی در انتظار عوامل حادثه متروپل آبادان است؟

  • وظایف و مسئولیت‌های مهندس ناظر برج‌های متروپل آبادان در احداث بنا چیست؟
  • مسئولیت حقوقی یا کیفری فرو ریختن برج‌های متروپل آبادان با کیست؟
  • آیا می‌توان مسئولیت آواری برج‌های متروپل آبادان را به مهندس ناظر منتسب نمود؟
  • چه مجازاتی در انتظار شهرداری آبادان است؟
  • چه مجازاتی در انتظار مهندس ناظر برج‌های متروپل آبادان است؟

وکیل در اهواز

مراجع صالح جهت طرح شکایت از مهندس ناظر حادثه متروپل آبادان

در مورد شکایت از مهندس ناظر حادثه متروپل باید به این نکته توجه داشت که چنانچه از عدم نظارت دقیق مهندس ناظر جرمی به وقوع بپیوندد مطابق قواعد عمومی صلاحیت، دادسرای محل وقوع جرم می‌تواند مرجع پذیرش شکایت کیفری از مهندس ناظر باشد.

موانع الزام به تنظیم سند رسمی

یعنی دادسرای عمومی و انقلاب آبادان وظیفه پیگیری را عهده‌دار است.

شعبه بازپرسی در دادسرای آبادان پس از تحقیقات کافی چنانچه اعتقاد بر ارتکاب جرم توسط مهندس ناظر داشته باشد با صدور قرار جلب به دادرسی، پرونده را نزد دادستان ارسال می‌کند.

با صدور کیفرخواست توسط دادستان یا نماینده وی مطابق قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ پرونده جهت محاکمه مهندس ناظر به دادگاه ارسال خواهد شد.

پرداخت دیه فوت‌شدگان حادثه و مجازات حبس و تعلیق در انتظار مسببین حادثه متروپل خواهد بود.

مطابق اصل ۴۰ قانون اساسی هیچ شخص اعم از حقیقی یا حقوقی نمی‌تواند استفاده حق خود را وسیله اضرار (ضرر رساندن) به غیر (دیگری) یا تعدی به منفعت عمومی قرار دهد.

بنابراین چنانچه مهندس ناظر این پروژه مسئولیت نظارت بر ساخت و ساز را بر عهده گرفته است، باید تمام محاسبات فنی را مطابق نظام مهندسی نظارت نماید.

چنانچه از عدم نظارت دقیق مهندس ناظر برج‌های متروپل آبادان، این حادثه مالی و جانی رخ داده باشد، ادعای عدم آگاهی مهندس ناظر از مراحل ساخت و ساز و همچنین عملیات اجرایی ساخت در نزد مراجع قضایی آبادان و استان خوزستان قابل استماع (شنیده شدن و پذیرش) نخواهد بود.

بهترین کشور برای مهاجرت مهندس برق

مطابق ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی چنانچه از تقصیر یا بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی مهندس ناظر برج‌های متروپل آبادان خسارت جانی منتهی به قتل غیر عمد حادث شده باشد، مهندس ناظر به یک تا سه سال حبس تعزیری محکوم خواهد شد.

البته چنانچه اولیای دم کشته شدگان حادثه متروپل آبادان مطالبه دیه نمایند مهندس ناظر برج‌های متروپل آبادان محکوم به پرداخت دیه نیز خواهد شد.

قرارداد احداث، تملک و بهره‌ برداری

از طرف دیگر بر اساس ماده ۱ قانون مسئولیت مدنی هر کسی به عمد یا غیرعمد و بدون اجازه قانونی حقوق دیگران را تضییع نماید (از بین ببرد) و به جان و مال دیگران خدشه‌ای وارد نماید، از لحاظ مدنی مسئولیت جبران خسارات مادی و معنوی تضییع شده بر عهده او است.

چه مجازات‌های انتظامی ممکن است در انتظار مهندس ناظر حادثه متروپل باشد؟

پس از شکایت از مهندس ناظر و رسیدگی در شورای انتظامی و اثبات تخلف، مهندس ناظر مطابق ماده ۹۰ آیین‌نامه نظام مهندسی، بسته به اهمیت تخلف انضباطی یا حرفه‌ای توسط شورای انتظامی نظام مهندسی محکوم به مجازات خواهد شد که این محکومیت‌ها درجات مختلفی دارد.

محکومیت‌های ماده ۹۰ شامل اخطار کتبی، توبیخ کتبی، محرومیت موقت یا دائم از پروانه اشتغال، ابطال پروانه نظام مهندسی می‌باشد.

حادثه متروپل آبادان عمدی است یا غیر عمدی؟!

سوالی که بسیاری از کاربران در فضای مجازی دارند این است که آیا ممکن است این حادثه عمدی باشد؟

شاید در حال حاضر نتوانیم اظهار نظر دقیقی در این خصوص بنماییم اما به عقیده دکتر محمدرضا مهری، جرم شناس و قاضی سابق دادگستری این احتمال می تواند وجود داشته باشد که تعمدا افرادی با علم و آگاهی از نقایص موجود سبب حادثه شده باشند.

در ادامه وکیل متخصص امور کیفری موسسه حقوقی مهر پارسیان افزود اگر این حادثه عمدی باشد باید تقصیر افراد در آن مشخص و محرز گردد.

حضور دادستان مرکز استان خوزستان به همراه بازپرس ویژه این پرونده در صحنه ریزش ساختمان این نظر را تقویت می‌نماید و شنیده‌ها حاکی از آن است که تحقیقات پرونده برای پیگیری این حادثه و علل و عوامل آن آغاز شده است.

وکیل ملکی در کلاردشت

بازداشت برخی از عوامل حادثه متروپل آبادان

رییس کل دادگستری استان خوزستان اعلام کرده است که در این خصوص تا کنون تعداد بازداشت‌شدگان حادثه متروپل آبادان به ۸ نفر رسیده است.
به غیر از مالک و پیمانکار این طرح، ۶ نفر دیگر از نیروهای شهرداری آبادان و ناظران این طرح در بین احضارشدگان حضور دارند.
یکی از وظایف دادستان عمومی و انقلاب در مسائلی از این دست، حمایت از حقوق مردم و تعقیب متهمین و معرفی آنها به دستگاه قضایی می باشد.

مجازات عوامل حادثه متروپل

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

مجازات عوامل حادثه متروپل مجازات عوامل حادثه متروپل مجازات عوامل حادثه متروپل مجازات عوامل حادثه متروپل 

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”چه مجازاتی در انتظار عوامل حادثه متروپل آبادان است؟” answer-0=”پرداخت دیه فوت‌شدگان حادثه و مجازات حبس و تعلیق در انتظار مسببین حادثه متروپل خواهد بود.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”چه مجازات‌های انتظامی ممکن است در انتظار مهندس ناظر حادثه متروپل باشد؟” answer-1=”محکومیت‌های ماده ۹۰ شامل اخطار کتبی، توبیخ کتبی، محرومیت موقت یا دائم از پروانه اشتغال، ابطال پروانه نظام مهندسی می‌باشد.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

5/5 - (22 امتیاز)

2 دیدگاه

  • واقعا خجالت آوره که اسم انسان رو کسانی باشه که به خاطر پول و منافع مالی با جون انسانها بازی میکنن.
    اون دختر جوون و شوهرش که طبقه همکف این ساختمون کافه زده بودن و اول زندگیشون دو تائی کار میکردن واقعا چه گناهی داشتن که امثال عبدالباقی های فاسد و شهردار و فرماندار فاسد آبادان و سایر مسئولین استانی و کشوری به فکر جیبشون هستن؟.
    یعنی واقعا این نمیتونه از مصادیق قتل عمد و یا افساد فی الارض و مستحق اعدام باشه؟
    کجای این داستان قصور یا تقصیر یا بی احتیاطی هست؟
    این یک جنایت و فاجعه علیه جان و مال مردم.
    این بی شرف ها چه تفاوتی با کسانی دارن که میان تو خیابون و شعار میدن و آتیش میزنن؟؟؟
    هر در محاربه نیست؟
    التماس تفکر

    • سلام و احترام دوست عزیز و گرامی
      به نظر شخصی ما هم جرم ارتکابی قتل عمد هست و کاشکی اینگونه موارد به عنوان محاربه و افساد فی الارض مورد رسیدگی جدی قرار بگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *