• آیا با بورس و انواع ان آشنایی دارید؟
  • چه کالاهایی موضوع بورس قرار میگیرند ؟
  • آیا روش های سرمایه گذاری مطمئن را میشناسید؟
  • معنای فرابورس و تفاوت ان با بورس چیست ؟
  • بورس چه ارکانی دارد؟
  • پذیرش شرکتها در فرابورس چه مزایاییدارد؟

مشاوره حقوقی بورس و اوراق بهادار

در گذشته نه چندان دور افراد ، سرمایه نقد خویش را نزد خود نگه می داشتند علت این امر را میتوان نبود سازمان و نهادی که بتواند این اعتماد را ایجاد کند و نداشتن آشنایی با سازمآن‌های سرمایه گذاری دانست.

تجار و حتی افراد عادی می‌توانند به میزان دارایی و سرمایه ی خود هر چند بسیار اندک باشد در شرکت های بزرگ سرمایه گذاری کرده و در سود ان شریک شوند.

از جمله ی این بازار های سرمایه گذاری میتوان به بازار بورس و اوراق بهادار اشاره کرد.

مشاوره حقوقی بورس و اوراق بهادار
مشاوره حقوقی بورس و اوراق بهادار

سازمان بورس و اوراق بهادار یک موسسه عمومی غیردولتی است که دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل بوده و بودجه ی ان از طریق دریافت کارمزد از شرکتها و سهمی از حق پذیرش در بورس ها و دیگر درآمدها تامین میگردد.

بورس اوراق بهادار به بازار متشکل و رسمی سرمایه گفته میشود که در ان اوراق مشارکت و قرضه ی دولتی و خصوصی  تحت مقررات و ضوابط خاص مورد معامله قرار میگیرد و جهت حمایت از صاحبان سرمایه ی راکد و دارندگان پس انداز و همچنین جذب سرمایه ی افراد و بخش خصوصی جهت تامین پروژه های سرمایه گذاری بلند مدت می‌باشد.

در بورس  قیمت سهام بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می گردد.

سرمایه گذاران جهت انجام خرید و فروش بورس از طریق شرکتهای کارگذاری اقدام می‌نمایند.

کارگزاری ها بنگاههایی هستند که عهده دار خرید و فروش سهام – امتیاز تقدم سهام – اوراق مشارکت پذیرفته شده در بورس و اوراق تبعی هستند. کارگزاری ها در این داد و ستد عنوان نماینده ی خریداران و فروشندگان را دارند که با این نمایندگی اقدام به انجام معامله می‌نمایند و بابت ان  حق العمل و یا حق کارگزاری دریافت می‌نمایند .کارگزاری ها علاوه بر خرید و فروش خدمات دیگری نظیر مشاوره ی عرضه و پذیره نویسی – مشاوره ی سرمایه گذاری و بازار گردانی را نیز انجام میدهند.

از مزیت های بازار بورس میتوان به سود بیش تر نسبت به سایر روشهای سرمایه گذاری ، اطمینان از قانونی بودن این  روش ، وجود شفافیت و اطلاع از اوضاع بازار در هر زمان ، قابلیت تبدیل به نقد شدن با سرعت و سهولت  اشاره کرد .

بازار بورس به سه دسته ی کلی تقسیم می‌شود :

بورس کالا: در این بورس ، فروشندگان کالای خود را عرضه کرده و بعد از انجام کارشناسی و قیمت گذاری توسط کارشناس به خریداران ارائه می‌شود. معمولا مواد خام و مواد اولیه در این نوع بورس ارائه می گردد.  بورس کالا به دو نوع فیزیکی و بازار ابزار مشتقه تقسیم می‌شود.

درخواست پذیرش کالا در بازار بورس باید توسط مشاور پذیرش که از میان شرکت های کارگزاری که د ارای مجوز کارگزار معرف و شرکت‌ های  تامین سرمایه انتخاب می‌شوند –  به بورس ارائه گردد و بعد از احراز تکمیل بودن مدارک در بورس ثبت می گردد.

پذیرش کالا در بازار فیزیکی بورس دارای شرایطی به شرح ذیل است (این شرایط حداقل شرایط هستند)

۱-متقاضی پذیرش کالای فیزیکی  باید سابقه فعالیت قابل اتکاء در بازار کالای مورد پذیرش داشته باشد و نیز  گزارش روشنی از مستدام بودن فعالیت متقاضی موجود باشد.

۲ – میزان عرضه کالا توسط متقاضی  پذیرش به نحوی باشد که امکان پی بردن به عادلانه  بودن قیمت را در بورس فراهم آورد.

۳ – کالای مورد درخواست نباید مشمول محدودیت‌هایی از قبیل محدودیت قیمت‌گذاری قانونی و انحصار در عرضه و یا تقاضا باشد که مانع از کشف عادلانه بودن قیمت کالا گردد.

ابزار مشتقه (Derivative Contract)

به ان دسته قراردادهای مالی گفته  می‌شود که ارزش خود را از کالای فیزیکی  می گیرند.دارایی پایه می‌تواند به شکل سهام – کالا – بورسهای خارجی – نرخهای بهره – صنعت ساخت و ساز یا هر نوع دارایی دیگر باشد.

دارایی پایه از میان محصولات پذیرفته‌ شده در بورس کالا و یا کالاهای دارای بازار نقدی قوی به تشخیص هیئت پذیرش ، انتخاب می‌گردد.

مشخصات قرارداد به  پیشنهاد بورس به تصویب هیئت پذیرش خواهد رسید.

بورس ارز : خرید و فروش پولهای خارجی در این بورس انجام می‌شود .

: دارایی هایی از قبیل سهام و اوراق مشارکت مورد معامله ی این نوع بورس است.(Securities)بورس اوراق بهادار

فرابورس : فرابورس با ساختاری همانند بورس با شرایط معامله و پذیرشی ساده جهت گسترش حوزه شمول بازار بورس ایجاد گردید.

از مهم ترین وظایف فرابورس ایران می توان به ساماندهی و هدایت بخشی از بازار سرمایه که شرایط ورود به بورس اوراق را نداشته اند یا راغب به ورود سریع تر به بازار را دارند با به دست آوردن  کم ترین شرایط در اسرع زمان ممکن وارد بازار شده و کلیه مزیت های شرکت های پذیرنده در بازار اوراق بهره مند میشوند .

ماده ۲ قانون بورس اوراق بهادار مصوب سال ۱۳۴۵ تشکیلات و ارکان بورس را اینگونه تقسیم بندی کرده است:

شورای بورس : عهده دار تعیین قوانین و مقررات و نظارت بر نحوه ی اجرای قوانین و مقررات و اعزام نماینده ناظر در هییت مدیره و هییت داوری می‌باشد.

ریاست شورای بورس را رییس کل بانک مرکزی برعهده دارد که این وظیفه در غیاب او برعهده قایم مقام وی میباشد.

سازمان کارگزاران بورس و دبیرکل :عهده دار ایجاد تسهیلات جهت خرید و فروش اوراق بهادار میباشد.

هیات پذیرش اوراق بهادار :

هیئت‌داوری : ریاست این هیئت‌ با نماینده ی قوه قضاییه میباشد.

 فرابورس (over the counter)که اختصاراْ otc خوانده میشود  با مجوز شورای عالی بورس و تحت نظر سازمان بورس اوراق بهادار تشکیل گردیده است .

مزایای پذیرش شرکت ها در فرابورس

– تامین مالی ارزان و آسان

– سهولت تبدیل به نقدینگی سهام

– امتیاز استفاده از معافیت مالیاتی

– نقل و انتقال سریع و کم هزینه

– شفافیت و اعتبار قیمت سهام

– اطلاع رسانی یکنواخت و عادلانه به سرمایه گذاران

– امکان وثیقه گذاری سهام و دریافت ساده تر تسهیلات بانکی

– معرفی شرکت و محصولات به اقشار جامعه و افزایش اعتبار شرکت

– خروج غیرتشریفاتی از فرابورس

اصلی ترین قانون حاکم بر بازار بورس و سرمایه   قانون بازارا اوراق بهادار جمهوری اسلامی مصوب

۱\۹\۱۳۸۴ است که دارای ۶۰ ماده و ۲۹ تبصره می‌باشد.

 

موسسه حقوقی بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با مدیریت دکتر محمدرضا مهری  با در اختیار داشتن کادری مجرب از وکلای پایه یک دادگستری پاسخگوی تمامی سوالات در تمامی زمینه ها از جمله بورس و اوراق بهادار شما عزیزان می‌باشد.