مشاوره حقوقی تخلفات ساختمانی

تصرفات غیر قانونی شهرداری در ملک دیگران

تصرفات غیر قانونی شهرداری در ملک دیگران


امروز با موضوع مشاوره حقوقی تخلفات ساختمانی و معرفی وکیل تخلفات ساختمانی شرق تهران با شماییم.

مشاوره حقوقی ملکی قبل از هرگونه اقدامی که جهت احقاق حق صورت خواهد پذیرفت، اولین و بهترین راه محسوب می شود.

دفتر وکالت محمد رضا مهری با همکاری بیش از صد ویکیل پایه یک دادگستری در سراسر کشور، و بیش از پانزده سال سابقه خدمات قضایی و وکالتی، آماده پذیرش مشاوره حقوقی تخلفات ساختمانی و نیز مشاوره حقوقی ملکی شما عزیزان است، طرح هر شهروند یک وکیل، یکی از طرحهای در دست اجرای دفتر حقوقی مهاجرتی مهر پارسیان است.

نکات مهم

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی و مرجع اعتراض به رای کمیسیون های تخلفات ساختمانی کجاست؟

جستجوی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی تخلفات ساختمانی چگونه امکان پذیر است؟

[/stextbox]

عدم تمدید پروانه ساختمانی

اگر بنیاد مسکن در  سال ۹۰ در حریم شهر پروانه مسکونی بدون اخذ نظریه کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری یا تبصره ۱ ماده ۱ جهاد کشاورزی موضوع قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها یا معرفی به سازمان نظام مهندسی یا بدون  داشتن مهندس ناظر و تایید نقشه های ساختمان صادر نموده است، حال بر اساس تذکرات سازمان بازرسی مبنی بر اینکه مرجع صالحه صدور پروانه شهرداری است و مراجعین جهت تمدید پروانه به شهرداری مراجعه می نمایند در این صورت :

۱- آیا باتوجه به اینکه بنیاد ضوابط شهرسازی مانند رعایت مقررات ملی ساختمان و معرفی به سازمان مهندسی و  تایید نقشه ها و تغییر کاربری در صدور پروانه را رعایت نکرده است و هفتاد درصد ساختمان شکل گرفته است آیا پروانه دارای اعتباراست؟

پرسش و پاسخ حقوقی بیمه

۲- آیا صدور پروانه بنیاد  برای مالک حقوق مکتسبه ایجاد کرده است ؟

۳- آیا شهرداری مکلف است پروانه را تمدید کند یا تجدید؟

۴_ آیا باتوجه به اینکه منشاء و مبنای صدور پروانه برخلاف قانون تعاریف محدوده و حریم شهر می باشد شهرداری می تواند ساختمان را به عنوان بدون پروانه به کمیسیون ماده صد ارسال نماید؟

جواب

  1. پروانه فاقد اعتبار است. بنیاد مسکن حق صدور پروانه در حریم شهر ندارد لذا پروانه صادره نیز خلاف قانون است.
  2. امر خلاف قانون حق مکتسبه ای ایجاد نمیکند.
  3. در این مورد خلاف قانون، برای شهرداری نیز تکلیفی برای تمدید نیست.
  4. موضوع در فرض مسئله در صلاحیت کمیسیون ماده صد است. اگر خسارتی نیز در این خصوص وارد شود بر عهده بنیاد مسکن می باشد.

تعیین تکلیف وضعیت توافقات شهردرای با مالک جدید

زمینی مشاع در گذشته به خاطر بلوار،  عقب نشینی داشته و بعد یک شریک از باقیمانده زمین سهم خود را بدون اشاره به موضوع، به غیر انتقال داده است. امروز اگر سایر شرکا  با شهرداری در مورد ما به ازای کل عقب نشینی توافق کنند  عوض متعلق به مالک و شریک قدیم است یا خریدار؟

جواب

قاعدتا عوض متعلق به جانشین و قائم مقام مالک پیشین یعنی خریدار است. البته گاهی عواملی همچون نحوه تنظیم و نقل و انتقال مبیع ممکن است موضوع را تحت تأثیر قرار دهد.

آيا شهرداری مجاز به اخذ عوارض تابلو از مغازه ها می باشد؟

جواب

آرای متعددی از هیات عمومی دیوان عدالت اداری صادر شده مبنی بر اینکه اخذ عوارض از تابلوهای معرفی غیرقانونی است. لذا فقط اخذ عوارض از تابلوهای تبلیغاتی جایز است. حال اینکه تابلوهای مغازه ها معرفی است یا تبلیغاتی گاهی در تطبیق موضوع بر مصداق اختلاف است، که در این موارد باید به کمیسیون ماده 77 و بعد دیوان عدالت اداری اعتراض ارائه شود.

وکیل اعاده دادرسی تخصصی کیفری

با توجه به آرای دیوان در خصوص کسری پارکینگ آیا شهرداری ها در غالب کمیسیون توافقات می توانند از مودی وجهی توافقی یا با نظر کارشناس رسمی دادگستری اخذ کنند؟

جواب

این عوارض قانونی نیست اما بهتر است توافق کنید زیرا شهرداری می تواند از صدور پروانه در این حالت امتناع کند یا اینکه در صورت صدور پروانه، کسر پارکینگ شما بعد از احداث بنا به تاریخ وقوع تخلف محاسبه می شود.

متاسفانه برخی افراد و از آن بدتر برخی وکلا اقدام به ابطال عوارض کسر پارکینگی می کنند که مازاد بر جریمه ماده صد نیست و به خیال خود خدمت و در واقع خیانتی به حقوق شهروندان و آب در آسیاب شهرداری ها می ریزند.

بخشیدن جریمه در کمیسیون ماده صد شهرداری

آیا کمیسیون ماده 100 اختیار دارد تا به استناد اضطرار (در مورد خانواده های بی بضاعت کمیته و بهزیستی که از عوارض صدور پروانه از شهرداری ها نیز معافند) جریمه تخلف «بدون پروانه بودن ساخت و ساز به علت نسقی بودن»  را منتفی بداند؟(بافرض رعایت تمامی ضوابط فنی و شهرسازی)

جواب

قواعد ماده 100 قانون شهرداری آمره بوده و آرای کمیسیون ماده 100 نیز قطعی و لازم الاجراست و دلایلی مانند اضطرار نمی تواند از علل عدم اجرای رای کمیسیون ماده 100 باشد در غیر این صورت این عمل شهرداری تصرف غیر مجاز در اموال شهرداری و همچنین نقض قوانین مملکتی موضوع ماده 576 قانون مجازات بخش تعزیرات می باشد.

مشاوره حقوقی

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

وکیل کمیسیون ماده 77 ونک

جهت انتخاب بهترین مشاور حقوقی تخلفات ساختمانی در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

021-88795408

021-88796143

09120067665

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

[/stextbox]

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

  • سلام خسته نباشید به تازگی یه خونه 40 متری دوبلکس خریدم که کنتور برق نداره رفتم اداره برق انشعاب نمیدن میگن ملک شما مشاع با یک پروانه ساختمانی باید تفکیک بشه،مالک قبلی از یه منزل بزرگ فرسوده 5 منزل جدا ساخته وبرای همه یک پروانه و عدم خلافی گرفته ، حالا ما به مشکل برخوردیم ترو خدا راهنمایی کنید چکار کنیم ،از مالک قبلی تقاضا کردیم مشکل حل کنه ولی هنوز خبری نیست ایا اگه بریم دادگاه ما به خواستمون میرسیم یا نه تشکر

    • سلام بسته به نوع قراردادی هست که شما رو مالک نشون میده
      متن قرارداد باید توسط وکلا مطالعه بشه تا بتونن نظر قطعی درباره امکان طرح شکایت بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *