مصادیق رابطه نامشروع

مصادیق رابطه نامشروع

امروزه یکی از مباحث پر کاربرد در رشته حقوق جزای ایران، بحث مصادیق رابطه نامشروع است. نظرات متفاوتی که حقوقدانان رشته حقوق جزا و جرم شناسی در خصوص مصادیق رابطه نامشروع ارائه نموده اند و همچنین آرای صادره از شعب دادگاه ها، این موضوع را به یکی از چالش برانگیزترین موضوعات حقوق کیفری مبدل ساخته است. گروه وکلای مهر با بهره مندی از بهترین وکلای پایه یک دادگستری در این یادداشت اقدام به تحلیل و تفسیر مصادیق رابطه نامشروع، چگونگی ارتکاب جرم رابطه نامشروع، مرجع صالح به رسیدگی جرم رابطه نامشروع مطابق مواد قانونی و رویه قضایی ایران نموده اند.

 

سوالات متداول در خصوص مصادیق رابطه نامشروع

  • مستند قانونی جرم رابطه نامشروع چیست؟
  • مصادیق رابطه نامشروع چیست؟ آیا گفتگو و چت در فضای مجازی از مصادیق رابطه نامشروع محسوب می‌شود؟
  • آیا صرف تنها بودن زن و مرد نامحرم در اتومبیل و یا مکان های عمومی مثل پارک و سینما از مصادیق رابطه نامشروع محسوب می‌شود؟
  • رویه قضایی دادگاه های ایران در خصوص جرم رابطه نامشروع به چه صورت است؟
  • بهترین موسسه حقوقی تهران کدام است؟
  • مرجع صالح به رسیدگی جرم رابطه نامشروع کجاست؟

 

اعمال منافی عفت

هنگامی که بحث رابطه نامشروع به وجود می‌آید، شاید اولین چیزی که به ذهن خطور کند این است که رابطه نامشروع همان زنا یا اعمال خلاف عفت است. اما در حقیقت باید گفت در حقوق جزای ایران اعمال منافی عفت معنای عام دارد و جرایم زنا، لواط، رابطه نامشروع، تفخیذ، مساحقه و غیره را شامل می‌شود.

 

مستند قانونی جرم رابطه نامشروع

شکایت از دفاتر خدمات مسافرتی

در خصوص جرم رابطه نامشروع  فصل هجدهم قانون مجازات اسلامی در ماده 637 مقرره ای وضع نموده است که مطابق ان چنانچه مرد و زنی که میان آن‌ها رابطه زوجیت نباشد، مبادرت به ارتکاب اعمال منافی عفت غیر از زنا یا رابطه نامشروع نمایند به مجازات تعزیری شلاق تا 99 ضربه محکوم می‌شوند.

 

مصادیق رابطه نامشروع در حقوق جزای ایران

ماده 637 قانون مجازات اسلامی بیان نموده است، چنانچه مرد و زن بدون رابطه زوجیت مرتکب اعمال منافی عفت و رابطه نامشروع غیر از زنا از قبیل تقبیل و مضاجعه شوند به مجازات شلاق تعزیری محکوم می‌شود. ماده فوق الذکر به دو مصداق از مصادیق عدیده رابطه نامشروع اشاره نموده است که تقبیل و مضاجعه نام دارند. اما واقعیت این است که رابطه نامشروع، مصادیق بسیاری در قانون مجازات اسلامی دارد که اعمالی چون تقبیل و مضاجعه را شامل می‌شوند. البته بنا به نص صریح قانون، جرم زنا از شمول مصادیق رابطه نامشروع خارج است و هر کدام جرم مستقل از یکدیگر محسوب می‌شوند. در نتیجه با عنایت به ماده 221 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 اگر آلت تناسلی مرد تا ختنه گاه وارد دبر یا قبل زن شود، زنا محسوب شده و رابطه فیزیکی غیر از دخول، مانند بوسیدن، هم آغوش شدن، ملامسه و قراردادن آلت تناسلی بین ران زن و امثالهم می‌تواند از مصادیق رابطه نامشروع به شمار آید.

تقبیل به معنای بوسه از روی شهوت است؛ بنابراین بوسیدن از روی شهوت از جانب زن و مردی که رابطه زوجیت با یکدیگر ندارند تقبیل نامیده می‌شود که یکی از مصادیق جرم رابطه نامشروع است. مضاجعه به معنای هم آغوش شدن و هم بستر شدن است لذا مرد و زنی که رابطه زوجیت ندارند با یکدیگر هم بستر یا هم آغوش شوند، تحت عنوان جرم رابطه نامشروع قابل تعقیب و مجازات هستند. این دو مصداق از جرم رابطه نامشروع که در ماده 637 قانون مجازات آمده است با رفتار فیزیکی ارتکاب می‌آید حال انکه در رویه قضایی و آرای صادره از برخی از دادگاه ها، رفتار غیرفیزیکی را به عنوان جرم رابطه نامشروع لحاظ نموده اند که در این یادداشت به برخی از  اشاره می نماییم.

اجرای مجازات اشد

 

آرای صادره از دادگاه ها در خصوص مصادیق رابطه نامشروع

در حقوق کیفری، اصل بر تفسیر مضیق است. قاعده تدرالحدود بالشبهات بر این اصل صحه می گذارد به این معنا که در حالت شک نیاید تفسیر، موسع باشد و می‌بایست حکم به برایت داد با این وجود برخی از قضات از ماده 637 تفسیر موسع نموده اند و حتی رفتار غیر فیزیکی مرد و زن در اماکن عمومی مانند پارک، سینما، کافه و امثالهم را مصداق جرم رابطه نامشروع دانسته اند.

اداره‌ی حقوقی قوه‌ی قضاییه در نظریه مشورتی شماره 3492/7 به تاریخ 8/6/88 بیان داشته است که حتی ارتباط تلفنی از مصادیق جرم رابطه نامشروع است و مطابق قانون، مرتکبین به 99 ضربه شلاق تعزیری محکوم می‌شوند. بسیاری از قضات نیز گفتگوهای عاشقانه در فضای مجازی و ارسال پیامک عاشقانه میان زن و مرد نامحرم را از مصادیق رابطه نامشروع دانسته اند. می توان به این گونه نظریات انتقاد کرد و با توجه به مدلول ماده 637 روابط غیر فیزیکی مرد و زن را از شمول رابطه نامشروع خارج بدانیم. برخی از نظریات مشورتی نیز بر اینکه انتقاد به این نظریات وارد است، صحه می گذارد.  به عنوان مثال نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه به شماره 3022/7 بیان می دارد به صرف اینکه زن و مرد تنها در جایی خلوت کرده باشند از مصادیق رابطه نامشروع یا اعمال خلاف عفت محسوب نمی‌شود.

 نظریه مشورتی دیگری نیز توسط اداره حقوقی قوه قضاییه به شماره 937/7 مورخ 23/5/1392 صادر شده است که بیان می دارد، اینکه زن و مرد نامحرم به صرف اینکه در خلوت هستند اعم از منزل یا اتومبیل و غیره از مصادیق جرم رابطه نامشروع نخواهد بود چرا که مطابق ماده 637 رابطه نامشروع رفتار فیزیکی مانند تقبیل و مضاجعه است. در نتیجه می توان گفت این نظریه مشورتی سعی نموده است به نظر حقوقدانانی که وقوع جرم نامشروع را با رفتار فیزیکی ممکن می دانند، نزدیک شود.

وکیل تضمینی تصادفات رانندگی

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم رابطه ی نامشروع

با توجه به نص مواد 102 و 306 قانون آیین دادرسی کیفری، دادسرا به عنوان مرجع تحقیقات مقدماتی در رسیدگی به جرایم، از رسیدگی مستقیم در امور و مصادیق رابطه نامشروع منع شده و به این جرایم به صورت مستقیم در دادگاه کیفری دو رسیدگی می‌شود.

بهترین وکیل پایه یک دادگستری در خصوص جرایم خلاف عفت عمومی

جرم رابطه نامشروع و تمایز ان از جرایمی مانند زنا در تخصص وکیل پایه یک دادگستری می‌باشد. چنانچه شما عزیزان در خصوص پرونده جرم رابطه نامشروع، پرونده‌های اعمال منافی عفت و به طور کلی پرونده‌های کیفری، حقوق خانواده، پرونده‌های حقوقی و ملکی و امثالهم سوالاتی داشتید حتما با وکیل پایه یک دادگستری مشاوره نمایید. گروه وکلای مهر که جملگی از وکلای خوشنام و متخصص در پرونده‌های کیفری و حقوقی می‌باشند، با سال ها تجربه وکالت در مراجع قضایی و غیر قضایی این افتخار را دارد که به شما عزیزان مشاوره حقوقی ارائه نموده و قبول وکالت می‌نمایند.

دپارتمان حقوق کیفری گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *