مطالبه خسارت در دیوان عدالت اداری

مطالبه خسارت در دیوان عدالت اداری

احراز وقوع تخلف و تصدیق خسارت

به نظر محمدرضا مهری بهترین وکیل دیوان عدالت اداری در ایران، بر اساس رویه موجود در دیوان عدالت اداری، تقدیم دادخواست تصدیق خسارت وارده از سوی سازمان های دولتی در دیوان عدالت اداری، بدون درخواست احراز تخلف سازمان طرف شکایت، مردود خواهد بود.

رای قطعی شماره ۹۳۰۹۹۷۰۹۵۵۳۰۰۲۰۳ شعبه سوم تجدید نظر دیوان عدالت اداری که در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۹۳ در تایید رای شعبه ۸ بدوی (نخستین) دیوان عدالت اداری صادر شده است، موید (تأیید کننده) این نظریه است.

رای قطعی مذکور به رد دادخواست شاکی در دیوان عدالت اداری اشاره دارد، چرا که شاکی بدون درخواست احراز تخلف از سوی شهرداری، تقاضای تصدیق خسارت از دیوان عدالت اداری نموده است.

موارد درخواست تصدیق ورود خسارت از دیوان عدالت اداری

بر اساس ماده ۱۰ قانون تشکیلات دیوان عدالت اداری، دیوان می‌تواند در سه مورد ورود خسارت بر اثر اتخاذ تصمیم ها و انجام اقدامات مراکز دولتی، صدور رأی از مراجع شبه قضایی و شمایات استخدامی، ورود کرده و پس از احراز تخلف و تصدیق خسارت، بنا به درخواست شاکی، رای مقتضی (مناسب) صادر نماید.

در ادامه بحث که توسط دپارتمان حقوق اداری و عمومی موسسه حقوقی و داوری مهر پارسیان مورد بررسی قرار گرفته است به حالات مختلف موضوع می‌پردازیم.

وکیل جرایم رایانه‌ای شریعتی

خسارت وارده به دلیل اتخاذ تصمیم ها و اقدامات مراکز دولتی و شهرداری ها

برای مطالبه خسارت در موارد بالا که بر اثر اتخاذ تصمیمات قانونی و غیرقانونی مراکز دولتی و موسسه های عمومی ایجاد می‌شود، لازم است تا در ابتدا یکی از شعب دیوان عدالت اداری، احراز وقوع تخلف از موارد قانونی و یا انجام امر غیر قانونی را احراز نماید و در صورت احراز این شرایط، حکم به ورود خسارت بدهد.

پس از صدور رأی از دیوان و قطعیت رأی و یا عدم اعتراض ذینفع و قطعی شدن دادنامه (حکم)، محکوم له (کسی که حکم به نفع او صادر شده است) می‌تواند از طریق ارائه دادخواست به محاکم عمومی و حقوقی، طبق قانون آیین دادرسی مدنی، خسارت خود را با درخواست تعیین میزان خسارت مطالبه نماید.

خسارت وارده به دلیل اتخاذ تصمیم ها و اقدامات مامورین دولتی و موسسه های عمومی

در مواردی هم که مقصر در ایجاد و ورود خسارت، تصمیم یا اقدام قانونی و غیر قانونی مامورین و مجریان دولتی و عمومی باشد به روال بالا عمل خواهد شد.

خسارت وارده به دلیل تصمیم ها و آراء مراجع شبه قضایی

پس از صدور رای یا تصمیم مراجع شبه قضایی، شخص حقیقی یا حقوقی که از این تصمیم متضرر شده و تصمیم یا رأی را خلاف محتویات پرونده می داند، ابتدا لازم است اعتراض خود را به دیوان عدالت اداری در مهلت مقرر تقدیم نماید.

به فرض ابطال یا نقض تصمیم یا رأی مذکور، می توان احراز وقوع تخلف و تصدیق خسارت را از دیوان عدالت اداری درخواست نمود.

افراز ملک

در صورت مالی بودن موضوع، مانند دریافت اضافه مبلغ مالیات بر درآمد، نیازی به طرح موضوع احراز تخلف برای استرداد (پس گرفتن) مبلغ اضافه دریافتی از سازمان امور مالیاتی را ندارد و صرف تایید وارد بودن شکایت طبق رای قطعی دیوان کفایت می کند.

اما اگر شاکی، علاوه بر استرداد مبالغ دریافتی، مطالبه ضرر و زیان و خسارت نماید، طرح پرونده جدید و احراز تخلف و تصدیق خسارت لازم است.

جهت مشاوره با بهترین وکیل دیوان عدالت اداری در ایران با گروه وکلای مهر پارسیان تماس بگیرید.

خسارت وارد شده به دلیل تضییع حقوق استخدامی

رعایت تشریفات استخدام در ادارات و مراکز دولتی و موسسه های عمومی، لازم است.

اما گاهی ممکن است بنا به مصوبه هیأت وزیران یا دستگاه مربوطه بر اساس قانون، مجوزی برای استخدام فرد یا افراد معینی صادر و به رئیس اداره مربوطه ابلاغ شود.

گاهی ممکن است عدم تبدیل وضعیت استخدامی افراد، عدم پذیرش مدرک تحصیلی جدید در رتبه شغلی و مسائلی از این دست که موجب بروز و ورود خسارت به شخص شود، اتفاق بیفتد.

در این حالت نیز ذینفع (شخصی که از طرح دعوا سود و نفعی ببرد) لازم است تا پس از اخذ حکم و گواهی احراز تخلف و تصدیق خسارت از طریق دیوان عدالت اداری، نسبت به مطالبه خسارت بر اثر تضییع حقوق استخدامی اقدام نماید.

دادخواست مطالبه خسارت و تعیین میزان خسارت پس از صدور حکم در دیوان عدالت اداری

پس از احراز وقوع تخلف و تصدیق خسارت توسط دیوان عدالت اداری، متقاضی لازم است تا از طریق طرح دعوای جدید در دادگاه عمومی، بر اساس رای قطعی دیوان عدالت اداری، تعیین میزان خسارت و صدور حکم به محکومیت طرف مقابل بر پرداخت خسارت وارده را بخواهد.

اعتراض به تشخیص اراضی ملی

دادگاه حقوقی حق ورود به ماهیت خسارت را ندارد. در این گونه موارد دادگاه حقوقی صرفا با تعیین کارشناس نسبت به تعیین میزان خسارت و صدور حکم به پرداخت خسارت بر اساس نظر دیوان عدالت اداری اقدام خواهد نمود.

سوال: آیا می توان خسارت ناشی از حکم قاضی یا دستور دادگاه را از دیوان عدالت اداری مطالبه نمود؟

پاسخ: بر اساس قانون تشکیل دیوان عدالت اداری، مراجع قضایی و تشکیلات قوه قضاییه از حیث آراء قضایی، مستثنا از رسیدگی در دیوان عدالت اداری هستند.

در صورتی که رأی دادگاه یا تقصیر و قصور قاضی موجب ورود خسارتی به شخص شده باشد، می توان با اثبات موضوع در دادسرای انتظامی قضات یا دادسرای ویژه کارکنان دولت در تهران و پس از اخذ نتیجه، نسبت به مطالبه خسارت از دادگستری یا قاضی رسیدگی کننده حسب مورد اقدام نمود.

سوال: نحوه دریافت خسارت از قراردادهای دولتی و ارجاع پرونده‌های قراردادهای دولتی به داوری در دیوان عدالت اداری چگونه است؟

پاسخ: دیوان عدالت اداری به قراردادهای دولتی و عمومی ورود نمی کند و دریافت خسارت بر اثر قراردادهای دولتی و سایر مواردی که از تصمیمات یا اقدامات مقامات دولتی و یا مقامات نهادهای عمومی نباشد، احراز آن‌ها در صلاحیت و شرح وظایف دیوان عدالت اداری وارد نیست و می توان مستقیما به محاکم حقوقی مراجعه نمود.

بهترین وکیل دیوان عدالت اداری ایران

تشکیل دپارتمان حقوق اداری، استخدامی و عمومی در موسسه حقوقی و داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان و گروه وکلای مهر به همت محمدرضا مهری بهترین وکیل دیوان عدالت اداری در ایران، نوید بخش انجام امور مربوط به پرونده‌های دیوان عدالت اداری به صورت تخصصی و ویژه می‌باشد.

وکیل پرونده های بانکی

پاسخگویی به کلیه سوالات عزیزان درباره شرایط طرح دعوا در دیوان عدالت اداری، اختلافات کارگر و کارفرما در دیوان عدالت اداری، عدم صدور حکم کارگزینی و ورود خسارت به متقاضی، نحوه دریافت خسارت در دیوان عدالت اداری، نحوه دریافت گواهی احراز تخلف و تصدیق خسارت در دیوان عدالت اداری را از بهترین گروه وکلای ایران بخواهید.

دپارتمان حقوق اداری، عمومی و استخدامی گروه وکلای مهر

۵/۵ - (۳ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *