مطالبه مهریه از ضامن

مطالبه مهریه از ضامن

مطالبه مهریه از ضامن


مطالبه مهریه از ضامن پرداخت مهریه، می‌تواند به صورت مستقل مطرح شود و یا اینکه به شرط عدم پرداخت مهریه از سوی بدهکار اصلی، یا زوج، امکان مراجعه به ضامن وجود داشته باشد.

در هنگام توافقات نامزدی و هنگام خواستگاری، اگر ملائت زوج، برای خانواده عروس و یا زوجه، محرز نباشد و تقاضای ضامن شدن پدر داماد یا زوج و یا هرشخص ثالثی بنمایند و فردی حاضر به پذیرش ضمانت پرداخت مهریه باشد، زوجه، تحت شرایطی که در ادامه خواهد آمد، برای وصول مهریه می‌تواند به زوج و ضامن وی به صورت همزمان مراجعه نماید و یا اینکه در صورت استنکاف شوهر از پرداخت مهریه، دعوای مطالبه مهریه از ضامن را مطرح نماید.

مطالبه مهریه از ضامن بر اساس عقد ضمان است که در زمان انعقاد عقد نکاح، جاری شده و مورد پذیرش طرفین و ضامن قرار گرفته است.

نکات مهم در موضوع مطالبه مهریه از ضامن

  • مطالبه مهریه از ضامن چه زمانی قابل طرح است؟
  • آیا می توان مهریه به نرخ روز را از ضامن مطالبه نمود؟
  • بهترین وکیل خانواده تهران کیست و چه زمانی باید با مشاور خانواده مشورت نمود؟

جهت یافتن پاسخ سوالات فوق و سوالات احتمالی بدرباره مطالبه مهریه از ضامن، با مطالعه این مقاله که به همت گروه وکلای مهر نوشته شده است، و مشاوره با بهترین وکیل تهران مستقر در گروه همکاران گروه وکلای مهر، به هدف خواهید رسید.

قانون مهریه و طلاق

ضامن پرداخت مهریه

به موجب ماده ۶۸۴ قانون مدنی، بر اساس عقد ضمان، شخص ضامن، مالی را که پرداخت آن به عهده دیگری است، به عهده می گیرد.

بر اساس قانون، هر دینی را به شرط برخورداری از قوای عقلی و داشتن اهلیت، می توان ضمانت نمود.

طلبکار می‌تواند مطالبه رهن از ضامن نماید. به این معنی که وقتی شخصی ضمانت فرد دیگری را پرداخت مهریه پذیرفت، امکان دریافت رهن نیز از وی وجود دارد. ضامن در پرداخت مهریه، نمی‌تواند پرداخت دینی که ضمات نموده است را مشروط به عدم پرداخت بدهکار اصلی نماید و مطلقا ضامن پرداخت مهریه است.

می توان در مهریه عندالمطالبه، مهریه عندالاستطاعه و نیز مهریه بیش از ۱۱۰ سکه نیز، ضامن قرار داد.

در مهریه عندالاستطاعه، ضامن پرداخت مهریه زمانی باید به تکلیف پرداخت عمل نماید که بدهکار اصلی به استطاعت رسیده باشد، والا درخواست و مطالبه مهریه از ضامن به نظر با توافق طرفین سازگار نمی‌باشد.

ضمانت اجرای عدم پرداخت مهریه

با مطالبه مهریه و عدم پرداخت مهریه توسط ضامن و همچنین عدم اثبات اعسار وی از پرداخت مهریه، می توان بر اساس ماده ۳ نحوه اجرای محمکومیت های مالی، تقاضای بازداشت ضامن تا زمان پرداخت مهریه را نمود.

اما توجه به این نکته ضروری است که دادخواست مطالبه مهریه از ضامن می‌تواند همزمان با مطالبه مهریه از بدهکار اصلی به دادگاه خانواده مطرح شود و نیازی نیست تا عدم پرداخت مهریه توسط شوهر به اثبات برسد و سپس علیه ضامن اقدام نمود. مطالبه مهریه از ضامن و پرداخت مهریه توسط ضامن، ذمه شوهر یا زوج را  به ضامن مشغول نموده و ضامن در صورتی که با رضایت شوهر، مهریه را ضمانت کرده و پرداخت نموده باشد، می‌تواند برای وصول مبلغی که پرداخت نموده است، به شوهر یا بدهکار اصلی مراجعه نماید.

وکیل خانواده شمال تهران

و اما اگر ضمانت پرداخت مهریه توسط ضامن بدون اخذ اجازه متعهد و بدهکار اصلی باشد، ضامن پس از پرداخت دین نمی‌تواند  به زوج، مراجعه نماید.

اعسار زوج از پرداخت مهریه و تکلیف ضامن

اگر شوهر، معسر از پرداخت مهریه تشخیص داده شود، این موضوع به ضامن پرداخت مهریه تسری پیدا نمی کند.

ضامن پرداخت مهریه، در هر صورت مسوول پرداخت مهریه می باشد  و اگر مدعی اعسار از پرداخت مهریه ای است که ضمانت نموده است، باید اعسار خود را در دادگاه صالح به اثبات برساند.

در هر صورت، طلبکار می‌تواند بابت وصول مهریه به نرخ روز و خسارات دادرسی و حق الوکاله وکیل به اصیل و ضامن مراجعه نماید.

مطالبه مهریه به نرخ روز

پرداخت مهریه از سوی ضامن به نرخ روز در قوانین پیش‌بینی نشده است. ولی از قوانین عام، این گونه نتیجه گیری می‌شود با توجه به اینکه ضامن پرداخت مهریه توسط بدهکار را ضمانت کرده است، بنابراین، مطالبه مهریه از ضامن به نرخ روز، کاملا قانونی و بر مبنای انصاف و قانون است.

پرداخت کلیه خسارت‌های دادرسی و هزینه‌های پرداختی به وکیل نیز از بابت تسبیب قابل مطالبه است.

دادگاه صالح جهت مطالبه مهریه از ضامن

دادگاه صالح جهت مطالبه مهریه از ضامن، دادگاه خانواده ای است که صلاحیت رسیدگی به اصل موضوع دارد.

اما اگر مبلغ مهریه کمتر از بیست میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف صالح به رسیدگی است.

در هر صورت می توان ضمن تقدیم دادخواست مطالبه مهریه از ضامن درخواست توقیف اموال بدهکار را نیز با توجه به رسمی بودن سند ازدواج از دادگاه خانواده نمود.

وکیل دادگستری شمال تهران

مدارک لازم جهت دادخواست مطالبه مهریه از ضامن

  1. کارت شناسایی و تکمیل دادخواست مطالبه مهریه از ضامن و خسارات دادرسی.
  2. سند ازدواج که به امضا ضامن هم رسیده باشد.
  3. مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در تهران و مراکز استآن‌ها و دادگستری در سایر شهرها.
  4. پرداخت هزینه دادرسی معادل دعاوی مالی.

وکیل متخصص در دعوی مطالبه مهریه از ضامن

وکیل پایه یک دادگستری و با تجربه در امور خانواده، امکان مشاوره حقوقی و مشاوره خانواده قبل از ازدواج و یا قبل از حدوث اختلاف را دارد.

در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی قبل از عقد نکاح جهت اطلاع از شرایط تعیین ضامن برای پرداخت مهریه و یا در صورت داشتن ضامن در پرداخت مهریه، راههای مطالبه مهریه از ضامن، می توانید با وکلای خانواده و همکار موسسه حقوقی و داوری مهر پارسیان  جهت تعیین وقت مشاوره حضوری تماس بگیرید.

کلیه مراحل پرونده‌های شما در دادگاه‌های خانواده و سایر دادگاهها با حضور دو کیل پایه یک دادگستری و با سابقه پیگیری خواهد شد.

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

اعاده دادرسی در پرونده کلاهبرداری

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

۵/۵ - (۱۴ امتیاز)

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *