دادگاه خانواده غرب تهران

دادگاه خانواده غرب تهران

دادگاه خانواده غرب تهران


با معرفی دادگاه خانواده غرب تهران همراهتان هستیم.

دادگاه خانواده، به دادگاهی گفته می‌شود، که به تمام اختلافات خانوادگی از جمله طلاق و مهریه و حضانت و… رسیدگی می‌نماید.

دعاوی مربوط به حقوق و تکالیف زن و مرد بر اساس قانون حمایت از خانواده، به صورت تخصصی و ویژه در دادگاه خانواده مورد رسیدگی و صدور حکم قرار می‌گیرد؛ سنت حسنه ارجاع به داوری و سازش در دعاوی خاص خانواده وجود دارد.

روال بعضی از دادگاه‌های خانواده در تهران ارجاع اولیه دعاوی خانواده به شورای حل اختلاف است. شورای حل اختلاف نمی‌تواند به درخواست طلاق رسیدگی نماید، یا به اصطلاح حقوقی، صلاحیت رسیدگی به دعوای طلاق را به موجب قانون ندارد.

تمکین خاص

اما امکان مذاکره با زن و مرد برای صلح و سازش در شورای حل اختلاف خانواده مهیاست. اعضای شورای حل اختلاف با دعوت از زن و مرد (طرفین دعوای طلاق) اقدام به ایجاد صلح و سازش خواهند نمود.

در پرونده‌هایی که در صلاحیت شورای حل اختلاف نیست در صورتی که طرفین با یکدیگر صلح و سازش نکنند، پرونده جهت رسیدگی به دادگاه خانواده ارسال خواهد شد.

دادگاه خانواده غرب تهران کجاست؟

مجتمع قضایی شهید مفتح تهران

نه شعبه دادگاه ویژه خانواده در مجتمع قضایی شهید مفتح تهران مشغول فعالیت و خدمات رسانی هستند.

نشانی مجتمع قضایی شهید مفتح: شهر زیبا ، خیابان مخابرات ، میدان الغدیر، پشت کانون اصلاح و تربیت

مناطق شهرداری تحت پوشش دادگاه خانواده غرب تهران: 22 و21 و5  کد پستی: 1474993355

تلفن تماس دادگاههای خانواده تخصصی غرب تهران : 5-44339700-44339630 دفترکل 3-44339632  نمابر: 44339631

دعاوی تخصصی قابل رسیدگی در دادگاه خانواده

ماده ۴ قانون حمایت خانواده 1391

رسیدگی به امور و دعاوی زیر در دادگاه خانواده انجام می‌گیرد:

1ـ نامزدی و خسارات ناشی از بر هم ‌ زدن آن.

مشاوره آنلاین با وکیل کیفری

در صورتی که بدون دلیل موجه، توافق طرفین در نامزدی و انجام تعهدات از سوی یکی از طرف‌ها نادیده گرفته شود بر اساس قانون، طرف مقصر بایدخسارت وارد شده به طرف دیگر را جبران کند.

لیست بهترین وکلای خانواده

به عنوان مثال اگر در مرحله نامزدی کادوهایی رد و بدل شود امکان پس گرفتن آنها وجود دارد. الزام شخصی که به تعهدات خود عمل نمی‌کند به پس دادن هدایای نامزدی از طریق دادگاه خانواده امکان‌پذیر است. حتی در بعضی پرونده‌ها نیز دیده شده است که هزینه خرید گل و شیرینی نیز از بر هم زننده نامزدی مطالبه شده است.

البته در خصوص این‌که کدام خسارت قابلیت پس گرفتن دارد بهتر است در مشاوره با وکیل تخصصی و با تجربه خانواده مطرح شود.

۲ـ ازدواج دائم، موقت و اذن در ازدواج

اجازه ازدواج دختر باکره از سوی پدر یا جد پدری صادر می‌شود؛ در مواردی که پدر یا جد پدری بدون دلیل موجه از دادن اجازه ازدواج خودداری می‌کنند، دختر می‌تواند از طریق دادگاه درخواست صدور اجازه ازدواج نماید.

تمامی دعاوی و موضوعات مربوط به ازدواج دائم و موقت (صیغه یا ازدواج مدت‌دار) نیز در دادگاه خانواده مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

تمکین خاص

۳ـ شروط ضمن عقد نکاح (ازدواج)

شروط ضمن عقد نکاح به شروطی گفته می‌شود که هنگام ازدواج در سند ازدواج نوشته می‌شود، سند ازدواج دارای یکسری از شروط می‌باشد، اما می‌توان علاوه بر آن‌ها شروط دیگری نیز اضاف کرد، به طور مثال می‌توان شرط تحصیل در خارج از کشور را نیز اضافه نمود.

عمل نکردن به شروط ضمن عقد ازدواج از دیگر دعاوی است که امکان الزام (اجبار توسط دادگاه) متعهد به انجام شروط در دادگاه خانواده وجود دارد.

به عنوان مثال فرض کنید زوج ضمن عقد ازدواج پذیرفته که سه دانگ از منزلی که در آینده خریداری می‌نماید به نام همسرش کند.

وکیل ملکی اهر

اما با خرید ملک از انجام تعهد سر باز می‌زند. در این موارد زوجه (زن) می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده الزام زوج (مرد) به ایفای تعهد را مطالبه کند.

۴ـ ازدواج مجدد

اجازه ازدواج مجدد مرد بدون رای و اجازه دادگاه خانواده ممنوع است؛ در دعوی اجازه ازدواج مجدد، لازم است تا زن نیز به عنوان خوانده در دعوی حضور داشته باشد. دادگاه خانواده بعد از بررسی موضوع، نسبت به اتخاذ تصمیم شایسته اقدام خواهد نمود.

۵ ـ جهیزیه

تهیه لوازم و اثاثیه زندگی به عهده مرد است؛ اما طبق رسم جاری (عرف) در کشور ما، تهیه جهیزیه را خانواده عروس عهده دار می‌شود.

مالی که به عنوان جهیزیه به منزل شوهر برده می‌شود هبه (هدیه، بخشیدن) محسوب می‌شود. با وجود اصل مال امکان رجوع از هبه (پس گرفتن هدیه) وجود دارد. رسیدگی به دادخواست استرداد جهیزیه (پس گرفتن جهیزیه) نیز در صلاحیت دادگاه خانواده گذارده شده است.

۶ ـ مهریه

بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، برای مطالبه مهریه ابتدا باید به اداره اجرای اسناد رسمی ثبت مراجعه نمود. این فرآیند، امکان مراجعه مستقیم به دادگاه خانواده جهت مطالبه مهریه را محدود کرد.

اما در صورتی که از طریق اداره اجرای اسناد رسمی ثبت امکان وصول مهریه فراهم نشد، دادگاه خانواده براساس درخواست متقاضی رسیدگی می‌نماید و حکم به محکومیت مرد بابت پرداخت مهریه صادر خواهد کرد.

۷ـ نفقه زوجه و اجرت‌المثل ایام زوجیت

در صورت خودداری مرد ازپرداخت نفقه همسر و  فرزند، دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارد. اما با توجه به این‌که معمولا نفقه‌ای که می‌توان گرفت کمتر از بیست میلیون تومان است پرونده جهت رسیدگی به شورای حل اختلاف خانواده ارجاع می‌شود.

۸ ـ تمکین و نشوز

پاسخ به تجدیدنظرخواهی حکم چک

دعوای الزام به تمکین زمانی مطرح می‌شود که زن با همسرش رابطه زناشوئی (رابطه جنسی) برقرار نمی‌کند و این برقرار نکردن رابطه موجب طرح دعوی الزام به تمکین از سوی مرد می‌شود.

در این صورت دادگاه خانواده در صورت احراز عدم تمکین زن، حکم به الزام زن به تمکین صادر خواهد نمود. اجرای حکم الزام به تمکین اعلامی است و اجبار زن به تمکین خاص به واسطه قوه قهریه متصور نیست لذا در صورت عدم تمکین خاص، زن از دریافت نفقه محروم خواهد شد. در صورت اثبات به سختی افتادن مرد، امکان اجازه ازدواج مجدد مرد از دادگاه فراهم می‌شود.

۹ـ طلاق، رجوع، فسخ و انفساخ نکاح، بذل مدت و انقضای آن

ثبت طلاق، ازدواج و رجوع از طلاق، طبق قانون به عهده مرد است.

ثبت نکردن هر یک از موارد فوق اگر طی سند رسمی و در دفتر ازدواج انجام نشود ممکن است موجب بروز دعاوی متعدد شود. رسیدگی به دعاوی مربوط به این موضوعات در صلاحیت دادگاه خانواده است. در ازدوج موقت موضوع طلاق مطرح نیست. اما گاهی الزام مرد به بذل (بخشیدن) باقی‌مانده مدت عقد موقت در دادگاه خانواده طرح می‌شود. یا اثبات بذل مدت (بخشیدن) نیز ممکن است در دادگاه طرح شود.

۱۰ـ حضانت و ملاقات طفل

در صورتی که پدر و مادر از فرزند جدا باشند یکی از دعاوی قابل طرح در دادگاه خانواده، درخواست ملاقات طفل از سوی پدر یا مادر است، یا به عنوان مثال، پدری که فرزند را قبل از 7 سالگی از دیدار مادر محروم می‌کند، با صدور حکم حضانت مادر، باید فرزند را تحویل وی داده و صرفا حق ملاقات فرزند را خواهد داشت.

حتی ممکن است دادگاه خانواده بنا به ملاحظاتی دیدار و ملاقات فرزند با یکی از والدین یا هر دوی آنها را به مصلحت ندانسته و حکم به محرومیت آنها از حضانت و ملاقات فرزندان را صادر کند.

پس گرفتن پولی به اشتباه واریز شده

۱۱ـ نسب (نسبیت داشتن)

۱۲ـ رشد، حجر و رفع آن

اثبات رشد برای افراد زیر 18 سال نیز در صلاحیت دادگاه خانواده است. احراز و صدور حکم حجر (عدم رشد یا مجنون شدن یا سفیه شدن) و همچنین حکم رفع حجر نیز در صلاحیت دادگاه خانواده می‌باشد.

وکیل دادسرا غرب تهران

۱۳ـ ولایت قهری، قیمومت (تعیین قیم و سرپرست) امور مربوط به ناظر و امین اموال محجوران (صغیر و مجنون و سفیه) و وصایت (وصیت) در امور مربوط به آنان (محجوران)

۱۴ـ نفقه اقارب (فرزند و پدر و مادر و اقوام)

۱۵ـ امور راجع به غایب مفقود‌الاثر

۱۶ـ سرپرستی کودکان بی‌سرپرست

۱۷ـ اهدای جنین

۱۸ـ تغییر جنسیت

به دعاوی اشخاص موضوع اصول دوازدهم (۱۲) و سیزدهم (۱۳) ( ایرانیان زرتشتی و مسیحی و کلیمی) قانون اساسی حسب مورد طبق قانون اجازه رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیرشیعه در محاکم مصوب ۱۳۱۲/۰۴/۳۱ و قانون رسیدگی به دعاوی مطروحه راجع به احوال شخصیه و تعلیمات دینی ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی مصوب ۱۳۷۲/۰۴/۰۳ مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیدگی می‌شود.

تصمیمات مراجع عالی اقلیت‌های دینی مذکور درامور حسبی و احوال شخصیه آنان از جمله نکاح و طلاق، معتبر و توسط محاکم قضائی بدون رعایت تشریفات، تنفیذ (تأیید) و اجراء می‌گردد.

برای مشاوره با بهترین وکیل خانواده در غرب تهران با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

بهترین وکیل دادگاه خانواده غرب تهران چگونه قابل دسترسی است؟

موسسه حقوقی بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با داشتن بهترین وکلای خانواده در تهران؛ آماده پذیرش پرونده اختلافات خانوادگی در سراسر تهران است.

وکیل دادگاه خانواده غرب تهران نیز بعد از بررسی اولیه شرایط پرونده معرفی خواهد شد

وکیل تمکین

آیا امکان مشاوره حقوقی آنلاین با وکیل خانم دادگاه خانواده غرب تهران وجود دارد؟

وکیل الزام به تنظیم سند رسمی غرب تهران

با توجه به اینکه تنظیم و اعلام وکالت در محاکم دادگستری به صورت الکترونیکی و آنلاین انجام می‌شود، گروه وکلای مهرپارسیان، امکان مشاوره حقوقی آنلاین با وکیل خانواده را نیز فراهم نموده است.

وکیل دادگاه خانواده غرب تهران

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (36 امتیاز)

9 دیدگاه

  • سلام من یه سوال داشتم من تهرانم همسرم شهرستانن میخوایم طلاق توافقی داشته باشیم بعد همسرم به خاطر کارش نمیتونه بیاد تهران الان من کجا برم درخواست طلاق بدم؟

    • سلام، در خصوص طرح دعوی طلاق زن مختار است در دادگاه محل اقامت خود یا خوانده(همسرش) اقامه دعوا نماید. در صورتی که همسرتون برای حضور به دادگاه معذور باشند می‌توانند به شما یا شخص دیگری برای حضور در مراجع قضائی وکالت بدهند.

  • سلام. یک واحد آپارتمان به بنده ارث رسیده است و من این واحد را به صورت مجانی به برادرم داده‌ام تا هر وقت که بخواهد در این واحد سکونت کند. حالا همسر من راضی نیست و میگوید باید یا از برادرم پول اجاره دریافت کنم و یا او را از آنجا بیرون کنم و مستاجری بیاورم که از او هر ماه اجاره درفت کنم. میخواهم بدانم آیا همسرم میتواند من را مجبور به این کار کند؟

    • سلام. با توجه به ماده ماده ۱۱۱۸ قانون مدنی، زن مستقلا می‌تواند در دارائی خود هر تصرفی را که می‌خواهد بکند. جهت دریافت اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067661

  • سلام یه سوال داشتم. عموی من معتاده. بچه هاش شکایت کردن. میخوام بدونم حکم پدری که معتاده و نمیتونه خرجی خانواده را بده و باعث درگیری و ناآرامی در خانواده میشه چیه؟

    • سلام دوست عزیز
      اگر عموی شما معتاد است و فرزندان وی به دادگاه شکایت نمایند، یکی از رای‌هایی که دادگاه براساس قانون صادر می‌نماید، این است که پدر به مدت سه ماه در کمپ‌های ترک اعتیاد بصورت اجباری شرکت نماید تا ترک کند. برای ارائه مشاور دقیق تر و بررسی موضوع شما با گروه وکلای مهر با شماره 910067664 تماس بگیرید.

  • سلام وقت بخیر من قصد ازدواج با همکارم رو دارم و پدر بزرگم  اجازه رو نمیدن من پدرم ۶ سالگی از دست دادم و ایشونم اصرار داره با پسر عموم ازدواج کنم آیا من حتما به اجازه ایشون نیاز دارم ؟

    • سلام دوست عزیز
      اجازه ازدواج دختر باکره از سوی پدر یا جد پدری صادر می‌شود. در مواردی که پدر یا جد پدری بدون دلیل موجه از دادن اجازه ازدواج خودداری می‌کنند، دختر می‌تواند از طریق دادگاه درخواست صدور اجازه ازدواج نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *