مطالبه و وصول مهریه

مطالبه و وصول مهریه

مطالبه و وصول مهریه


بهترین وکیل در امور خانواده در این نوشتار به بررسی موضوع مطالبه و وصول مهریه پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند مشاوره هستید با تیم تخصصی گروه وکلای مهر از طریق شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل نمایید.

بررسی نحوه مطالبه و اجرای مهریه از طریق اجرای ثبت

وصول و تقاضای مطالبه مهریه به ۲ روش ممکن می ­باشد؛ ۱- مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت ۲- مطالبه مهریه از طریق دادگاه خانواده.

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

یکی از راه ‌های مطالبه مهریه از شوهر، مطالبه از طریق اجرای ثبت است. زیرا سند ازدواج یا سند نکاحیه جزء اسناد رسمی و لازم­ الاجرا می ­باشد و این توانایی را دارد که از طریق اجرای ثبت نسبت به مطالبه آن اقدام نمود و در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، زوجه یا وکیل وی، باید به همراه داشتن اصل سند ازدواج و مدارک شناسایی، به دفترخانه ­ای که سند ازدواج در آن تنظیم شده است مراجعه و تقاضای صدور اجرائیه نسبت به مهریه نماید و در این روش زوجه یا وکیل وی باید هزینه اجرایی را هم که برابر با نیم ­عشر دولتی است پرداخت ‌کند که بعدا این هزینه از زوج گرفته خواهد شد. برای اجرای مهریه مالی اعم از وجه نقد یا مال ­منقول (ماشین، موبایل یا…) و یا مال غیرمنقول (ملک) توقیف می‌ شود البته به شرط اینکه جزو استثناء های دین (مستثنیات دین) نباشد و پس از احراز هویت تقاضاکننده و صلاحیت او برای درخواست اجراء، سردفتر اخطاریه ­ای را که شامل مورد اجراست تهیه و امضاء و به اداره ثبت ارسال می کند.

اقسام مهریه

با استقرار مهریه در مالکیت زن، وی می ­تواند آن را مطالبه کند و اقسام مهریه به شرح ذیل عبارتند از؛

  • عندالمطالبه

مهریه حال باشد یا موجل، عندالمطالبه است و در این فرض اگر مهریه مؤجل باشد با سررسید حق مطالبه محفوظ است، یعنی به اراده زن و به محض مطالبه وی، مرد موظف به پرداخت مهریه است.

  • عندالاستطاعه

در این قسم از مهریه، وصول مهریه منوط به اثبات استطاعت زوج است. یعنی مرد زمانی ­که توانایی مالی پرداخت مهریه را داشته باشد، مهریه زن را بپردازد.

نیم­ عشر دولتی

بابت اجرای اسناد رسمی نیم ­عشر مبلغ اجراییه گرفته می‌ شود نیم‌ عشر مزبور را حق‌ الاجرا می‌ گویند. حق‌ الاجرا حقی است به صورت پول که دولت از بابت اجراییه اسناد رسمی می‌ گیرد که ۵% مبلغ اجراست.

مراحل اجرای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

طبق بخشنامه ­ای که توسط ریاست قوه ­قضائیه صادر گردیده و ناظر بر قانون برنامه پنجم توسعه است، کلیه محاکم ایران از پذیرش دادخواست مطالبه مهریه در ابتدا و بدون مراجعه قبلی به اداره ثبت منع شده ­اند.

  • گام­ اول، زوجه برای مطالبه مهریه حق رجوع مستقیم به دادگاه ندارد و در ابتدا باید از طریق اجرای ثبت اقدام نماید. بنابراین زوجه یا وکیل وی باید دفترخانه محل وقوع عقد مراجعه و تقاضای صدور اجراییه نماید، یعنی در اجرای مهریه مراجعه به دفتر ازدواجی است که عقد در آنجا ثبت رسمی شده و متقاضی با پرکردن فرم مخصوص درخواست صدور اجراییه را نسبت به هر میزان از مهریه خود که تمایل دارد ارائه می دهد.
  • گام ­دوم، برای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، زوجه یا وکیل وی باید ابتدا در سامانه ثنا ثبت ­نام نماید و به همراه مدارک خود جهت احراز هویت که (شامل؛ سند ازدواج، کارت­ ملی، شناسنامه) می باشد به دفترخانه محل وقوع عقد مراجعه نماید و بعد از ثبت درخواست، دفتر ازدواج مدارک را به اجرای ثبت ارسال نموده و اجرای ثبت بعد از وصول مدارک اقدام به تشکیل پرونده می­ نماید، سپس یک پیامک که حاوی شماره پرونده است برای متقاضی ارسال خواهد نمود.
  • گام ­سوم، این است که بعد از ارسال پیامک با اخذ نوبت اینترنتی سردفتر اقدام به صدور برگه ­اجراییه می ­نماید و پرونده را به اداره ثبت ارسال می کند و زوجه باید به اداره ثبت مراجعه پس از وصول پرونده در اداره ثبت، اموال معرفی شده از طرف زوجه توقیف و به زوج ابلاغ می­ شود.

نکته: چنانچه زوجه اطلاع دقیقی از اموال یا مشخصات آن مثل پلاک ثبتی و… نداشته باشد می ­تواند درخواست استعلام چهارگانه را از مراجع ذی ­ربط جهت شناسایی اموال زوج به ­عمل­ آید و همچنین در این ­مرحله امکان ممنوع ­الخروج نمودن زوج نیز وجود دارد.

نکته: منظور از استعلام چهارگانه؛ ۱. راهور ۲. بانک مرکزی ۳. اداره ثبت املاک ۴. مخابرات است.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس ۸۸۶۶۳۹۲۵-۸۸۶۶۳۹۲۶-۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

  • در گام ­چهارم، زوج ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ مهلت دارد تا نسبت به پرداخت مهریه اقدام نماید. اگر زوج در مهلت ۱۰ روز نسبت به پرداخت مهریه اقدام ننماید، چنانچه زوجه اموالی توقیف نماید، اموال جهت قیمت ­گذاری به کارشناس ارجاع می ­شود که پس از ارزیابی و تعیین قیمت پایه اموال به مزایده گذاشته می ­شود و زوجه از محل فروش آن می تواند مهریه خود را دریافت نماید.
  • گام ­پنچم، بعد از وصول پاسخ استعلام ­ها در صورتی ­که اموالی پیدا شده باشد توقیف و با ارجاع به کارشناس رسمی ارزیابی قیمت می ­شود.
  • گام ­آخر، برگزاری مزایده است که در صورت برنده شدن زوجه در مزایده می ­تواند با پرداخت نیم ­عشر دولتی سند مالکیت به نام خود را از مراجع مربوطه اخذ نماید.

لازم ­به ذکر است ­که، در آخر اگر ظرف ۲ ماه، مالی از زوج پیدا نشود و یا ظرف ۶  ماه کار به نتیجه نرسد به درخواست زوجه یا وکیل او گواهی مبنی بر مراجعه به دادگاه صادر می ­شود.

نکته: برای تشکیل پرونده در دادگاه زوجه باید در ابتدا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و دادخواست خود را مبنی بر مطالبه مهریه با ضمیمه نمودن گواهی صادره از اداره اجرای ثبت را تقدیم نماید.

نکته: بعد از ارجاع پرونده به دادگاه صالح وقت رسیدگی از طریق سامانه ثنا به طرفین ابلاغ می ­شود که در وقت رسیدگی با مراجعه به شعبه رسیدگی کننده و ارائه اظهارات و مدارک می­ توان حکم به محکومیت زوج به پرداخت مهریه مورد مطالبه به صورت یکجا را دریافت کرد.

نکته: در صورتی­ که زوج امکان پرداخت یکجای مهریه را نداشته باشد می­ تواند با دادخواست اعسار تقاضای تقسیط مهریه را با توجه به شرایط مالی و تمکن خود ارائه نماید تا در وقت دیگری رسیدگی به ­عمل ­آید.

نکته: چنانچه زوجه ادله ­ای برخلاف ادعای عدم تمکن زوج دارد می ­تواند به دادگاه ارائه دهد تا از تقسیط مهریه جلوگیری نماید.

نکته: توجه داشته باشید در صورتی ­که آدرس دفترخانه محل وقوع عقد تغییر یافته باشد یا اگر سردفتر فوت کرده باشد، زوجه یا وکیل می­ تواند به کانون سردفتران مراجعه و نشانی دفترخانه را پیدا کند.

نکته: در صورتی­ که اموالی توقیف شود که استثناء های دین (مستثنات دین) باشد، برای مثال زوج دارای یک واحد آپارتمان که در حد شأن و منزلت وی می­ باشد، با اعتراض و تقاضای زوج اعمال استثناء های دین (مستثنات دین) می­ شود، که در این ­صورت با اعتراض وی مال از توقیف خارج می­ شود.

شرایط صدور اجراییه از طریق اجرای ثبت

الف: مطالبه مهریه به موجب سند رسمی باشد،

ب: منجز بودن مهریه و تعهدها،

پ: مهریه و اجرای تهعد مؤجل نباشد (یعنی پرداخت مهریه منوط به رسیدن زمان مشخص شده­ ای نباشد).

مزیت ­های مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

  • در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، زن پس از تشکیل پرونده می­ تواند نسبت به ممنوع ­الخروجی مرد اقدام نماید.
  • در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت فقط حق ­الاجراء تعلق می­ گیرد که میزان آن %۵ مبلغ مورد اجراست و از کسی که اجرائیه بر علیه اوست (زوج) گرفته می­ شود.
  • مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت بسیار سریع ­تر است.
  • صدور اجراییه در اجراییه مشمول مرور زمان نمی­ شود.
  • در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، عملیات اجرائی به محض درخواست کتبی زن شروع می­ شود.
  • در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، به صرف تقاضای ذی­ نفع (زوجه یا وکیل وی) عملیات اجرائی بدون تعیین وقت آغاز می­ شود.

تفاوت­ های مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت با دادگاه

  1. در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، زن پس از تشکیل پرونده می­ تواند نسبت به ممنوع ­الخروجی مرد اقدام نماید، ­در صورتی ­که در دادگاه ممنوع ­الخروج شدن مرد، منوط به صدور حکم و قطعی شدن دادنامه محکومیت وی است.
  2. در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت فقط حق ­الاجراء تعلق می­ گیرد که میزان آن ۵% مبلغ مورد اجراست و از کسی که اجراییه بر علیه اوست (زوج) گرفته می­ شود، ولی مطالبه مهریه در دادگاه زن باید نسبت به پرداخت هزینه ­دادرسی اقدام کند.
  3. مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت بسیار سریع ­تر از دادگاه است، ولی در دادگاه مدت زمان رسیدگی طولانی می­ باشد.
  4. صدور اجراییه در اجراییه مشمول مرور زمان نمی­ شود، ولی در دادگاه چنانچه زوجه از تاریخ صدور اجراییه پس از ۵ سال اقدام ننماید، اجراییه بلااثر تلقی می­ شود و زوجه باید مجددا از دادگاه تقاضای صدور اجرائیه نماید.
  5. در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، عملیات اجرائی به ­محض درخواست کتبی زن شروع می­شود، ولی در محاکم دادگستری عملیات اجرائی پس از صدور حکم قطعی مراحل اجرائی آغاز می شود.
  6. در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، به ­صرف تقاضای ذی­ نفع (زوجه یا وکیل وی) عملیات اجرائی بدون تعیین وقت آغاز می­ شود، در حالی ­که مطالبه مهریه از طریق دادگاه مستلزم تعیین وقت و رسیدگی ماهیتی است و فرآیند رسیدگی طولانی است.

امکان جلب شوهر برای نپرداختن مهریه

 طبق قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ فقط تا میزان ۱۱۰ سکه یا معادل ریالی آن به نرخ ­روز، به سبب نپرداختن مهریه، امکان جلب شوهر وجود دارد. به عبارت دیگر میزان مهریه توافق شده در سند ازدواج هر چقدر باشد معتبر است و امکان مطالبه آن از طریق دادگاه و اجرای ثبت وجود دارد اما صدور حکم جلب زوج تا ۱۱۰ سکه امکان ­پذیر است.

طبق بخشنامه قوه­ قضائیه مورخ ۱۳۹۷ در خصوص زندان صادر شده است به این مطلب تاکید دارد که چون سکه­ گران شده است، دادخواست ­های تعدیل اقساط مهریه خارج از نوبت و با توجه به وسع واقعی زوج تقسیط شود که کسی بی جهت بابت مهریه به زندان نرود.

همانطور که ملاحظه نمودید، دعاوی مربوط به خانواده پیچیدگی ­های زیادی دارند. با بهره‌ گیری از وکلای باتجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهرپارسیان می ­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهرپارسیان، در حوزه دعاوی خانواده، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می ­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس ۸۸۶۶۳۹۲۵-۸۸۶۶۳۹۲۶-۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

وکیل متخصص در دعوی وصول و مطالبه مهریه

وکیل متخصص در دعوای خانواده به وکیلی اطلاق می‌شود که شرایط لازم جهت اخذ پروانه وکالت پایه یک دادگستری را از سوی کانون وکلای دادگستری داشته و موفق به اخذ پروانه وکالت پایه یک دادگستری شده باشد.

داشتن سابقه قضایی در زمینه حقوق خانواده و دادگاه‌ های تخصصی خانواده می‌تواند یکی دیگر از عوامل مقبولیت وکیل متخصص در دعاوی خانواده باشد.

وکیل مهریه شمال تهران

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری متانکلائی با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

۵/۵ - (۲۲ امتیاز)
آخرین تغییرات قانون مهریه

۳ دیدگاه

    • سلام وقت بخیر از نظر حقوقی منعی برای افزایش و یا کاهش میزان مهریه، بعد از عقد وجود ندارد. چرا که بر خلاف نکاح که یک عقد غیر مالی بوده، توافق زوجین بر مهریه، یک عقد و قرارداد مالی است و تابع احکام و شرایط لازم عقود مالی می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *