نحوه شکایت کیفری ترک انفاق

نحوه شکایت کیفری ترک انفاق

نحوه شکایت کیفری ترک انفاق


امروز با موضوع نحوه شکایت کیفری ترک انفاق با شما خواهیم بود.

پرداخت هزینه های متعارف زندگی پس از انعقاد عقد نکاح، تهیه وسایل زندگی و منزل مناسب، هزینه های بههداشتی و درمانی، هزینه های تحصیلی، و در مجموع همه هزینه هایی که عرف در زندگی مشترک زوجین، مورد پذیرش قرار داده است، به عهده مرد می باشد.

در صورت داشتن تمکن مالی مناسب و عدم انجام وظیفه در پرداخت هزینه های زندگی، ضمانت اجرای مجازات ترک انفاق کیفری در قاون حمایت خانواده و قانون مجازات اسلامی تعیین شده است

موسسه حقوقی بین المللی و داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با هدف دسترسی آسان اقشار جامعه به اطلاعات و خدمات مشاوره حقوقی و انتخاب بهترین وکیل دادگستری در تهران و ایران، به بررسی نحوه شکایت ترک انفاق کیفری توسط وکیل پایه یک دادگستری خانواده پرداخته و در سایت گروه وکلای مهر منتشر خواهد کرد.

 نکات مهم در موضوع نحوه شکایت کیفری ترک انفاق

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]
دادستانی انتظامی مالياتی

در چه مواردی امکان طرح شکایت ترک انفاق کیفری وجود دارد و در چه مواردی می توان مطالبه نفقه کرد؟

آیا می توان از عدم پرداخت نفقه فرزند و اقارب نیز طرح شکایت کیفری نمود؟

بهترین وکیل و مشاور حقوقی مطالبه نفقه همسر، فرزند و اقارب در ایران کیست؟

آیا لیست ده تایی بهترین وکلای ایران که در فضای مجازی تبلیغ می شود واقعیت دارد؟

[/stextbox]

 

مواردی که امکان طرح شکایت کیفری ترک انفاق وجود دارد.

جرم ترک انفاق کیفری که برای آن مجازات تعیین شده است، دارای ارکانی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت و پس از آن بررسی نحوه شکایت کیفری ترک انفاق را شاهد خواهید بود.

ماده ۶۴۲ قانون مجازات اسلامی در بیان شرایط برخورداری زن از حمایت قانونی در صورت عدم پرداخت نفقه وی توسط شوهر و همچنین برشمردن سایر افراد واجب النفقه اشعار می دارد:

«هر کس با داشتن استطاعت مالی نفقه زن خود را در صورت تمکین ندهد، یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع نماید، دادگاه او را از سه ماه و یک ‌روز تا پنج ماه حبس محکوم می‌نماید.»

اما قانونگذار با توجه به اینکه در سال ۱۳۹۱ قانون حمایت از خانواده را اصلاح و تصویب نمود، مجازات ترک انفاق را به مجازات درجه ۶ تغییر داد و هم اکنون قانون جدید حمایت خانواده ملاک عمل در دادسراها و دادگاههای کیفری ۲ جهت رسیدگی به شکایت کیفری ترک انفاق  می باشد.

ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده جدیدـ هرکس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد(ترک انفاق) یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع کند به حبس تعزیری درجه شش محکوم می شود.  حبس تعزیری درجه ۶، حبس بیش از شش ماه تا دو سال است.

تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و درصورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزائی یا اجرای مجازات موقوف می شود.

تهران وکیل

تبصره ـ امتناع از پرداخت نفقه زوجه ای که به موجب قانون مجاز به عدم تمکین است و نیز نفقه فرزندان ناشی از تلقیح مصنوعی یا کودکان تحت سرپرستی مشمول مقررات این ماده است.

تحولات قانون جدید حمایت خانواده در نحوه شکایت کیفری ترک انفاق

زوجه که دارای حق حبس باشد، مستحق نفقه است و در صورت عدم پرداخت نفقه مرد قابل تعقیب کیفری است.

فرزند ناشی از لقاح مصنوعی مانند فرزندان طبیعی مستحق دریافت نفقه است و ترک انفاق فرزندان نیز قابل شکایت کیفری در دادسراست

قبول سرپرستی کودکان بی سرپرست و عدم پرداخت نفقه آنها موجب محکومیت کیفری خواهد بود.

با توجه به اطلاق متن ماده، ترک انفاق همسر، فرزندان و اقارب مشمول مجازات تعیین شده خواهد بود.

شرایط استحقاق نفقه درباره همسر بر اساس قانون مدنی

ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی بیان می دارد همین که نکاح به طور صحت واقع شد روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می شود دو شرط زیر برای وجوب نفقه تعیین شده است:

۱-دایمی بودن ازدواج که قانون مدنی در ماده ۱۱۰۶ تصریح دارد: در عقد دایم نفقه زوجه به عهده شوهر است.

۲-تمکین کامل زوجه. که الببته زوجه ای که دارای حق حبس است از این قاعده مستثناست.

 مراحل و نحوه شکایت کیفری ترک انفاق

تنظیم شکواییه ترک انفاق با رعایت موارد قانونی و شرح کامل جزییات آن، اولین گام جهت طرح شکایت کیفری ترک انفاق است.

شکواییه ترک انفاق به دادسرای عمومی محل سکونت زوجین تقدیم می شود و پس از ثبت نام در سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی قوه قضاییه، شکایت در سیستم دادسرا ثبت و به کلانتری محل سکونت ارجاع می شود تا با تکمیل تحقیقات مقدماتی و سعی در ایجاد صلح و سازش پرونده را به دادسرا اعاده نمایند.

وکیل نزاع دسته جمعی

در صورتی که طرفین حاضر به سازش نشدند، پرونده به همراه طرفین به شعبه بازپرسی و یا دادیاری دادسرا اعاده شده و ضمن تحقیق  از طرفین به دلایل شاکی که می تواند شهادت شهود، متن پیامک های ارسالی و دریافتی، عدم تهیه منزل مشترک و مناسب، تحقیق از مطلعین و تحقیاقات محلی و در نهایت وجود قرائن علم آور برای قاضی است، رسیدگی و اتخاذ تصمیم خواهد شد.

در صورت توجه اتهام به شوهر، برای وی قرار تامین کیفری مناسب که معمولا قرار کفالت است برای وی صادر می‌شود و در صورت عجز از معرفی کفیل یا سپردن وثیقه تا روز دادگاه بازداشت خواهد شد.

نکته جالب در موضوع نحوه شکایت کیفری ترک انفاق این است که به محض پرداخت نفقه از سوی شوهر پرونده در هر مرحله ای که باشد مختومه خواهد شد.

پیشگیری از طرح شکایت ترک انفاق کیفری

در صورت عدم تمکین خاص همسر و ترک زندگی مشترک، موارد را طی اظهارنامه رسمی به وی ابلاغ نموده و پس از ابلاغ اظهارنامه در صورتی که حاضر به تمکین نشد، دادخواست الزام به تمکین زوجه به دادگاه خانواده ارائه نمایید.

در صورت بروز مشکل با همسر، و تمایل به پرداخت نفقه، مبلغ نفقه را به حساب وی واریز نمایید تا مورد تعقیب گیفری قرار نگیرید.

در صورت استفاده زوجه از حق حبس و عدم تمکین، نفقه وی را طی فیش بانکی واریز نمایید.

رسیدهای خرید و صورتحساب های کالاها و خدماتی که جهت پرداخت نفقه مد نظر قرار دارد تا نگهداری نمایید.

در چه مواقعی امکان طرح شکایت کیفری ترک انفاق وجود دارد؟

با توجه به اینکه جرم ترک انفاق، از جمله جرایم مستمر است، هر ماه امکان طرح شکایت کیفری ترک انفاق وجود دارد، به عنوان مثال اگر در مهرماه شکایت ترک انفاق شده و منجر به نتیجه نشد، مانع طرح شکایت ترک انفاق در آبان نیست و هر ماه می توان شکایت ترک انفاق کیفری را مطرح نمود.

انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور

آیا محکومیت به مجازات ترک انفاق کیفری سوء پیشینه کیفری موثر محسوب می شود؟

بسته به میزان مجازات تعیین و اجرا شده در ترک انفاق دارد، با توجه به اینکه جرم ترک انفاق جرم عمدی است، می تواند با اجرای مجازات، محرومیت از حقوق اجتماعی را نیز برای مرتکب به همراه داشته باشد.

در صورتی که منجر به صدور قرار موقوفی اجرا شود و یا با رضایت شاکی پرونده مختومه شود، از موارد محکومیت موثر کیفری نیست.

بهترین وکیل شکایت کیفری ترک انفاق

دفتر وکالت محمدرضا مهری، که در لیست ده تایی بهترین وکلای ایران قرار دارد، با همراهی موسسه حقوقی مهر پارسیان و تخصص گروه وکلای مهر، به روز ترین مشاوره حقوقی خانواده و بررسی شرایط ترک انفاق کیفری را به عزیزان ارائه می دهد.

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

شماره تماس وکیل خانواده شمال تهران

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

شماره همراه وکیل خانواده تهران

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

گروه وکلای مهر

[/stextbox]

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *