نمونه قرارداد فروش خودرو

نمونه قرارداد فروش خودرو

نمونه قرارداد فروش خودرو


امروز با بررسی موضوع نمونه قرارداد فروش خودرو با شما همراه هستیم.

در ماه‌های اخیر با رشد چشمگیر قیمت خودرو و حجم بالای معاملات خودرو قطعا شما و یا دوستان و آشنایانتان با قرارداد فروش خودرو سر و کار خواهند داشت و اکثر این قراردادها در بنگاه‌های معاملات خودرو یا همان نمایشگاه‌ها منعقد می‌شود؛ آن هم در فرم‌های چاپی که بدین منظور در اختیار بنگاه‌ها قرار دارد.

صرف نظر از اینکه حقوقدانان نقدهای شدیدی نسبت به این فرم‌های چاپی دارند و اینگونه فرم‌ها را فاقد کفایت لازم برای انعقاد یک قرارداد خوب می‌دانند، باید طرفین معاملات خودرو توجه داشته باشند که ممکن است.

بعضی بنگاه‌داران و دلالان به قصد سودجویی هرچه بیشتر با خودکار مبارکشان عباراتی را در قرارداد بگنجانند

که خودروهای فروشی که به هر نحو احتمال دارد عیوبی داشته باشند را به سادگی اصطلاحا رد کنند و طرفین پس از امضا نتوانند اعتراضی کنند

برای اینکه دچار چنین مشکلاتی نشوید می‌توانید پیش از امضا قرارداد نسخه پیش‌نویسی از آن را به وکلای مجرب موسسه مهر پارسیان بسپارید تا با خیال آسوده‌تری بتوانید امنیت اموال و سرمایه خویش را تضمین کنید.

نکات مهم و توضیحات کامل در خصوص نمونه قرارداد فروش خودرو

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

چه مدارکی برای انعقاد قرارداد فروش خودرو لازم داریم؟

پرطرفدارترین قرارداد فروش خودرو چه قراردادی هست؟

انعقاد قرارداد فروش خودرو در نمایشگاه‌های خودرو بدون حضور وکیل موسسه مهر پارسیان چه عواقب و آثاری را در پی خواهد داشت؟

[/stextbox]

 

مدارک لازم برای نمونه قرارداد فروش خودرو

پیش از پرداختن به موضوع نمونه قرارداد فروش خودرو به جهت سهولت کار شما عزیزان توضیح خواهیم داد که در معامله خودرو و انعقاد قرارداد فروش خودرو مدارکی چه مدارکی به عنوان پیش‌نیاز لازم است؟

مدارک لازم جهت انعقاد قرارداد فروش خودرو مدارکی از قبیل سند سبز مالکیت پلاک خودرو، قرارداد رسمی مالکیت خودرو، کارت ماشین، بیمه‌نامه شخص ثالث و همچنین برای تطبیق مشخصات مالک، اوراق هویتی از قبیل کارت ملی و کپی آن می‌باشد،

وکیل ملکی در تهرا‌نپارس | وکیل در تهرا‌نپارس

که باید نسبت به صحت و درست بودن آن دقت شود و پس از انعقاد قرارداد فروش خودرو خریدار باید پیش از تسویه حساب کامل، حساب عوارض شهرداری خودرو و یک نسخه از خلافی خودرو را از مراکز پلیس به علاوه یک در همان تاریخ از فروشنده دریافت کند.

به امانت گذاشتن خودرو پیش از انعقاد قرارداد فروش خودرو

بنگاه‌ها صرفا نقش واسطه را ایفا می‌کنند،

در این صورت فروشنده پس از توافق متصدی بنگاه، می‌تواند خودروی خود را به ‌طور امانت در آنجا قرار دهد تا به فروش برسد

که در این صورت فروشنده باید برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی در زمانی که خودروی وی به طور امانت نزد بنگاه قرار می‌‌ماند،

سند معتبری مبنی بر امانی بودن آن از بنگاه دریافت کند

که از آن تاریخ تصرفات بنگاه و مسئولیت آن مانند مسئولیت امانتدار است.

متداولترین نوع قرارداد فروش خودرو چه نوع قراردادی است؟

رایج‌ترین معاملات خودرو را خرید و فروش وکالتی تشکیل می‌دهد،

که به علت معاملات پیاپی و به منظور فرار از پرداخت مالیات نقل و انتقالات و انتقال خودروی دارای مجوز طرح ترافیک، خرید و فروش از این طریق صورت می‌گیرد. امروزه این گونه معامله فراوان دیده می‌شود

و در نتیجه قرارداد فروش خودرو تنظیم نمی‌شود.

در این موارد صاحب خودرو پس از دریافت قیمت خودرو، به خریدار وکالت رسمی و محضری بلاعزل می‌دهد که به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کند تا سند مالکیت را به نامش تنظیم شود.

خریدار هم که وکالت دارد و به قول عامه مردم وکالتی خریده، از انتقال قطعی خودرو به خریدار بعد امتناع می‌کند و با استناد به وکالت خود اقدام به فروش می‌کند؛

بهترین وکیل شهرداری تهران

که بعضا مشاهده شده است که یک خودرو چندین بار به شکل وکالتی منتقل شده است.

این روش هرچند سهولت انتقال را راحت کرده است اما می‌تواند برای صاحب اصلی پلاک و آخرین مالک مشکلات فراوانی را به همراه داشته باشد.

نمونه قرارداد فروش خودرو (قولنامه خودرو)

در ادامه متن نمونه قرارداد فروش خودرو آمده است؛ در هر زمانی می‌توانید از خدمات مشاوره گروه وکلای مهر بهره‌مند گردید.

ماده 1 : طرفین قرارداد

1-1.فروشنده/فروشندگان ………………………. فرزند ………….. به شماره شناسنامه ………………..صادره از ……………کدملی …………………….. متولد ………….. ساکن ……………………………………………….. تلفن  ………………………..
۱-۲ – خریدار/خریداران ………………………. فرزند ………….. به شماره شناسنامه ………………..صادره از ……………کدملی …………………….. متولد ………….. ساکن ……………………………………………….. تلفن  …………………………

۲: موضوع و مشخصات مورد معامله

عبارتست از انتقال …………………. دانگ یکدستگاه خودرو …………………… از نوع …………… مدل ………………………….  سیستم ……………. رنگ ………… سیلندر …………………….. شماره راهنمایی و رانندگی ……………………………… شماره شاسی ……………………………………….. شماره موتور ……………………………………… که با تمام تجهیزات، متعلقات و منصوبات آن از قبیل ……………………… در آن می‌باشد.

ماده 3 : ثمن معامله

۳-۱

بهای معامله به طور مقطوع به عدد ( ………………………….. ریال ) و با حروف ( ……………………….. ریال ) تعیین گردید .

۳-۲

همزمان با این توافق مبلغ با حروف ( …………………………….. ریال ) نقداً / طی چک شماره …………………… عهده بانک ………………..  شعبه …………………… کد ………………… به فروشنده پرداخت گردید. باقیمانده مبلغ با حروف ( ………………………………………… ریال ) در زمان تنظیم سند در دفتر اسناد رسمی پرداخت خواهد شد.

ماده 4 : شرایط معامله

۴-۱

طرفین متعهد شدند جهت تنظیم سند ، طبق قرارداد در تاریخ به حروف ……………………….به همراهی یکدیگر به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنند و در تاریخ  ……………. در دفتر اسناد رسمی شماره ………………………… حاضر شوند و فروشنده متعهد گردید سند را به نام خریدار یا هر کس که خریدار معرفی نماید انتقال دهد.

اعاده دادرسی مجدد

در ضمن، اجرای تعهد ( تنظیم سند ) از طرف فروشنده به نام منتقلٌ‌الیه بعدی، منوط به احراز انتقال از طریق ارایه قرارداد می‌باشد و در صورت عدم حضور هر یک از طرفین در دفتر خانه اسناد رسمی مربوطه، گواهی سر دفتر مثبت تخلف نامبرده می‌شود.

۴-۲ –

عدم ارایه مستندات و مدارک لازم جهت تنظیم سند از طرف فروشنده و عدم پرداخت ثمن توسط خریدار، در حکم عدم حضور است و سر دفتر در موارد مذکور به تقاضای ذینفع مجاز به صدور گواهی عدم حضور می‌باشد .

۴-۳ –

مورد معامله با تمام لوازم موجود و اسناد و مدارک، با رؤیت کامل فنی، بدنه، توسط خریدار و یا کارشناس منتخب وی صورت گرفت و از کمیت و کیفیت آن آگاه می‌باشد.

4-4.

مسئولیت هر گونه تخلف اعم از راهنمایی و رانندگی، کیفری و مدنی که با استفاده از مورد معامله تا زمان تحویل، به وقوع پیوسته باشد به عهده فروشنده است.

۴-۵ –

هزینه‌های نقل و انتقال اعم از دارایی و عوارض شهرداری به عهده فروشنده، حق‌الثبت و حق‌التحریر به عهده …………………………. می‌باشد.

۴-۶ – کلیه خیارات از جمله خیار غبن به هر عنوان ادعا و به هر میزان با اقرار طرفین و با علم و اطلاع کامل نسبت به عرف بازار اسقاط گردید. موارد تقلب و تدلیس از این موضوع مستثنی است.

۴-۷ –

در صورتیکه معلوم گردد مورد معامله به هر علتی غیر از عامل قوه قاهره مانند مصادره، رهن، عملیات اجرایی دادگستری یا اجرای اسناد رسمی، مستحق للغیر و یا غصبی بودن، قانونا قابل انتقال به خریدار نبوده،

فروشنده موظف است کلیه هزینه‌هایی را که خریدار متقبل شده، پرداخت نموده و مبلغ به حروف ( ……………………………………… ریال ) به عنوان خسارت عدم انجام تعهد به وی پرداخت و ثمن دریافتی را با احتساب خسارت قانونی مسترد نماید.

وکیل تجدید نظر غرب تهران

۴-۸ –

مورد معامله و کلیه اوراق و مستندات در تاریخ با حروف ……………………… ساعت ………………………….. تسلیم خریدار شد/ خواهد شد.

۴-۹ –

در صورت عدم حضور هر یک از طرفین برای تنظیم سند در دفترخانه اسناد رسمی تعیین شده ، ممتنع از حضور، مکلف است به ازای هر روز تاخیر مبلغ باحروف ( …………………………………………. ریال ) به عنوان خسارت تاخیر اجرای تعهد در وجه طرف مقابل پرداخت نماید. خسارت مذکور مستقل از تعهد اصلی بوده و با آن قابل جمع است.

۴-۱۰ –

در صورت عدم پرداخت مابقی ثمن قرارداد توسط خریدار، فروشنده حق دارد معامله را فسخ و وسیله نقلیه را (در صورت تحویل شدن) مسترد نماید.

ماده 5 : در صورتیکه معامله به صورت اقساطی باشد.

۵-۱ –

چک‌ها و یا سفته‌ها در حکم ثمن معامله می‌باشد در صورتیکه پرداخت ……………….. قسط از اقساط به صورت متوالی از طرف خریدار به تاخیر افتد فروشنده حق دارد معامله را فسخ و وسیله نقلیه را مسترد نماید. خریدار در صورت استنکاف از استرداد مورد معامله ملزم و متعهد به تحویل مورد معامله و جبران خسارت وارده می‌باشد

و در صورتیکه مورد معامله به هر علتی تلف شده باشد

خریدار مسئول پرداخت خسارت وارده خواهد بود. جبران خسارت پس از کسر میزان مبالغ پرداختی بوده و مبنای قیمت مورد معامله به نرخ روز بازار محاسبه می‌گردد.

۵-۲ –

پس از پرداخت آخرین قسط فروشنده موظف است سند را به نام خریدار انتقال دهد.

محل امضاء و اثر انگشت فروشنده/فروشندگان                             نام و نام خانوادگی و محل امضاء و اثر انگشت شاهد نخست

تغییر مجازات حبس

 

محل امضاء و اثر انگشت خریدار/خریداران                                  نام و نام خانوادگی و محل امضاء و اثر انگشت شاهد دوم

خدمات سازمان حقوقی مهر پارسیان جهت تنظیم قرارداد فروش خودرو

خدمات مشاوره گروه وکلای مهر در خصوص تنظیم قرارداد فروش خودرو می‌تواند آرامش شما را انعقاد یک قرارداد بدون نقص تضمین کند.

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

برای هماهنگی جهت مشاوره حقوقی، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

021-88799562

021-88795408

021-88796143

سازمان حقوقی مهر

 

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *