همه چیز درباره بخشیدن مهریه

همه چیز درباره بخشیدن مهریه

همه چیز درباره بخشیدن مهریه


امروز با موضوع همه چیز درباره بخشیدن مهریه با شما خواهیم بود

مهریه مال زن است و مرد بر اساس شرع و قانون باید آن را بپردازد. زن می‌تواند از این حق خود بگذرد. مهریه مالی است که مرد موظف به پرداخت آن از هنگام وقوع عقد نکاح است اما زن می‌تواند هر وقت مایل بود مهریه را ببخشد و یا پس از گرفتن آن را باز گرداند.

زن می‌تواند مهریه را هر آنچه که ارزش مالی یا اجتماعی داشته باشد، قرار دهد مثل طلا، املاک، پول‌های رایج و … بخشیدن مهریه باید بعد از وقوع عقد باشد و قبل از عقد کاری بی اثر است، زیرا با وقوع عقد زن مالک مهریه می‌شود.

در شرایطی زن می‌تواند بعد از بخشیدن مهریه از بخشش خود رجوع کند و مهریه خود را مطالبه کند.

نکات مهم در زمینه همه چیز درباره بخشیدن مهریه

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

در زمان بخشیدن مهریه باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

راه‌های بخشیدن مهریه به چه صورتی می‌باشد؟

آیا بخشیدن مهریه بصورت مشروط امکان دارد؟

[/stextbox]

حالت ‌های مختلف برای بخشیدن مهریه

حالت اول: چنانچه زن ذمه مرد را بری کند، یعنی دیگر تکلیفی برای مرد برای پرداخت مهریه نماند و به طور کلی این تکلیف ساقط شود زن نمی‌تواند به مهریه خود رجوع کند و آن را مطالبه کند.

حالت دوم: در زمان طلاق که زن با بخشیدن مهریه درخواست طلاق دارد و در قبال طلاق مهریه خود را به شوهر بذل می‌کند. در این حالت نیز زن می‌تواند از بخشش خود رجوع کند اما در ایام عده این فرصت را دارد و با رجوع از بخشش خود طلاق از حالت بائن که غیر قابل رجوع بوده، در میاید و به طلاق رجعی تبدیل می‌شود و مرد می‌تواتد رجوع کند و طلاق ملغی می‌شود

بهترین وکیل طلاق

حالت سوم: حالت دیگر برای بخشیدن مهریه می‌توان در نظر گرفت، هبه مهریه توسط زن است که در این حالت تکلیف شوهر در پرداخت مهریه به طور کلی از بین نمی‌رود چرا که زن می‌تواند تحت شرایطی از هبه مهریه رجوع و مهر خود را مطالبه کند. هبه یا بخشش مهریه می‌تواند رسمی باشد یا اینکه به صورت سند عادی باشد.

در سند عادی هبه چنانچه مرد رجوع را قبول نکند باید ابتدا در دادگاه اثبات و بعد رجوع انجام گیرد و حکم قطعی دادگاه به منزله ثبت رجوع است و اگر سند هبه رسمی و در دفتر‌خانه تنظیم شده باشد نیازی به اثبات ندارد و زن می‌تواند رجوع خود را از هبه مهریه اعلام کند

نکاتی که در زمان بخشش مهریه باید به آن توجه کرد

برای بخشیدن مهریه نیازی به مراجعه به دادگاه نیست حتی اگر به صورت یه دست نویس با امضا و اثر انگشت مهریه بخشیده شده باشد . برای بخشیدن مهریه مراجعه به دفتر خانه اسناد رسمی و تنظیم اقرار نامه ثبتی راه کم دردسرتری است. ثبت رسمی هبه دلیل بر عدم رجوع هبه نیست و امکان انکار و تردید در مورد هبه رسمی وجود ندارد.

چنانچه قصد رجوع از مهریه را داشته باشید بخشیدن مهریه را به صورت هبه انجام داده که قابل رجوع باشد و در حالت ابراء مهریه اقدام نکنید که در چنین حالتی امکان رجوع و پشیمانی از بخشش مهریه براتون امکان‌پذیر نمی‌باشد.

چنانچه در زمان هبه مهریه ، شرط عدم رجوع از هبه گذاشته شود، هبه غیر قابل رجوع می‌شود

چنانچه بخشیدن مهریه در اثر اجبار باشد ، با اثبات اجبار در دادگاه، بذل مهریه بی‌اثر می‌شود.

وکیل چک در اهواز

زوجه باید در اقرارنامه بخشیدن مهریه با ذکر مشخصات کامل خود با رضایت کامل اقرار و اعتراف کند مبنی بر اینکه از تمام یا بخشی از مهریه خود به موضوع قباله نکاحیه ثبت شده در دفتر ازدواج با شماره ثبت به بذل و بخشش مهریه اقرار کرده و چنانچه بخشی از مهریه را بذل می‌کند در آخر باید به این نکته اشاره کند که حق اخذ و دریافت مابقی بر ذمه شوهر باقی است و حق اخذ ودریافت آن را دارد.

و در پایان، اپر سند عادی باشد دو شاهد، هویت طرفین را تصدیق و امضا می‌کنند. و اگر سند رسمی نیازی به شاهد نیست و طبق قوانین مربوطه در دفتر اسناد رسمی انجام می‌گیرد.

بذل مشروط و ضمانت اجرایی آن

بخشش مهریه از سوی زوجه چنانچه مشروط باشد و زوج به شرط خود وفا نکند،  با طرح دعوی می‌تواند مهریه خود را مطالبه کند. در واقع عدم اجرای شرط از جانب زوج، تخلف از شرط محسوب شده و زوجه با اعمال آن می‌تواتد مهریه خود را استیفا کند.

چنانچه زوج در این زمینه، زوجه را فریب داده باشد بخشش مهریه باطل است و مهریه به قوت خود باقی است.

در بذل مشروط چنانچه شرط مورد نظر توسط زوج انجام گیرد، طبق توافق و شرایط مقرر فی مابین بخشش مهریه صحیح و زوجه امکان عدول از مهر را ندارد و با انجام شرط، زوج از مهریه مبرا شده و تکلیفی نسبت به آن ندارد.

وکیل متخصص در مورد همه چیز درباره بخشیدن مهریه

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

دقت در بخشش مهریه از اهمیت بالایی برخوردار است که شما عزیزان می‌توانید برای مشاوره دراین زمینه، با گروه وکلای مهر همکار موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید. برای انتخاب وکیل دادگستری و مشاور حقوقی، همه روزه از ساعت‌های 9 الی 19 و پنجشنبه‌ها 9 الی 15 با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

نحوه شکایت ترک انفاق

88799562-021

88795408-021

88796143-021

موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *