همه چیز درباره ثبت شرکت

همه چیز درباره ثبت شرکت

همه چیز درباره ثبت شرکت


امروز با موضوع همه چیز درباره ثبت شرکت با شما خواهیم بود.

شرکت‌ها در دو دسته تجاری و غیرتجاری تقسیم می‌شود. شرکت‌های تجاری، شرکت‌هایی هستند که نوع فعالیت آنها بازرگانی می‌باشد که هفت نوع: سهامی، با مسولیت محدود، تعاونی، تضامنی، نسبی، مختلط سهامی و مختلط غیرسهامی هستند.

شرکت‌های غیرتجاری، شرکت‌هایی هستند که هدف از تاسیس آنها فعالیت‌های غیرتجاری به طور مثال فرهنگی و آموزشی می‌باشد: مانند شرکت مدنی.

ثبت یک شرکت می‌تواند فعالیت‌های تجاری و غیرتجاری افراد را ساماندهی کرده و مزایای قانونی که دولت به آنها داده، به همراه داشته باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. امروزه ثبت شرکت در غالب با مسولیت محدود و سهامی خاص طرفداران بیشتری برای ثبت دارد. ما در این نوشتار قصد داریم همه چیز درباره ثبت شرکت که ضروریست را به آن بپردازیم.

نکات مهم و توضیحات کامل در خصوص همه چیز درباره ثبت شرکت

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

مزایا و معایب ثبت شرکت چیست؟

شرکت با مسولیت محدود چه نوع شرکتی می‌باشد؟

شرکت سهامی خاص چه نوع شرکتی می‌باشد؟

تابعیت شرکت‌ها به چه شکل می‌باشد؟

موارد مورد نیاز برای ثبت شرکت چیست؟

ثبت شرکت به چه صورتی انجام می‌گیرد؟

جرايم مربوط به ثبت شرکت‌ها کدامند؟

[/stextbox]

 

همه چیز درباره ثبت شرکت با مسولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه آورده خود به شرکت مسولیت نسبت به تعهدات و قروض شرکت دارند.

وکیل متخصص امور بانکی

به میزان آورده هر یک از شرکا در شرکت، سهم‌الشرکه می‌گویند. شرایط انتقال سهم‌الشرکه بدین صورت است که عده‌ای از شرکا که لااقل سه چهارم سرمایه شرکت متعلق به آنها است، با داشتن شرایط اکثریت عددی (اکثریت مطلق) و در دفتر اسناد رسمی انجام می‌گیرد.

مدیران در شرکت با مسولیت محدود کلیه اختیارات لازم را برای نمایندگی و اداره شرکت خواهند داشت؛ مگر در اساسنامه غیر این تصریح شده باشد و هر قراردادی راجع به محدود کردن اختیارات مدیران در مقابل اشخاص ثالث باطل می‌باشد.

این شرکت با حداقل دو شریک و حداکثر بین هر چند نفر تشکیل می‌گردد.

حداقل و حداکثر سرمایه برای این نوع شرکت در قانون پیش‌بینی نشده است.

مدیر شرکت می‌تواند خارج از شرکا باشد.

از معایب این شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) مسولیت شرکا به میزان سهم‌الشرکه آنها می‌باشد و اشخاص برای فرار از مسولیت و عدم اجرای تعهدات خود این نوع شرکت را تشکیل می‌دهند.

2) نقل و انقال سهم‌الشرکه در این شرکت آزادانه نیست و با به رضایت عده‌ای از شرکا با میزان سهم‌الشرکه معین در دفتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد.

همه چیز درباره شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص از شرکت‌های تجاری و بازرگانی است که برای تاسیس آن حداقل سه سهامدار و دو بازرس که اجباری می‌باشد نیاز است. بازرسین نباید از نزدیکان و بستگان درجه 1 و 2 هیت مدیره و مدیرعامل باشند.

سرمایه شرکت به قطعات مساوی سهام تقسیم می‌شود که سهام می‌تواند به صورت با نام و بی‌نام باشد. سهام جز حقوق مالی محسوب می‌شود. مسولیت دارندگان سهام محدود به سهام آنان می‌باشد.

بطلان شرط ضمن عقد در قراردادهای بانکی

در شرکت سهامی خاص مدیر عامل می‌تواند خارج از شرکا انتخاب شود.

از مزایای این شرکت می‌توان به این نکته اشاره کرد که بانک‌ها و موسسات برای این نوع شرکت نسبت به شرکت با مسولیت محدود اعتبار بیشتری قایل هستند و معمولا جهت افتتاح اعتبارات اسنادی ال سی و تسهیلات بانکی دیگر یکی از شروطشان این است که نوع شرکت، سهامی خاص باشد.

در شرکت سهامی خاص مدیران کلیه اختیارات لازم را در راستای فعالیت شرکت برای امور شرکت دارند.

همه چیز درباره تابعیت ثبت شرکت

شرکت‌ها تابعیت مملکتی را دارند که اقامتگاه آنها در آن مملکت است و در واقع شرکتی ایرانی محسوب می‌شود که در ایران تشکیل شده و مرکز اصلی شرکت نیز در ایران باشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت

  • ارایه اساسنامه شرکت با درج نوع شرکت و نوع فعالیت شرکت
  • ارایه اظهارنامه
  • ارایه شرکت نامه (برای شرکت‌های با مسولیت محدود)
  • مدارک هویتی تمامی اعضا
  • ارایه گواهی عدم سو پیشینه کیفری برای اعضا هیت مدیره و مدیر عامل
  • پرداخت 35درصد از سرمایه اولیه شرکت که حداقل مبلغ برای سرمایه اولیه شرکت یک میلیون ریال می‌باشد و ارایه فیش واریزی (برای شرکت سهامی خاص.

همه چیز درباره ثبت شرکت

ثبت شرکت از طریق سیستم اینترنتی سایت اداره ثبت شرکت‌ها انجام می‌پذیرد و با توجه به الکترونیکی شدن روند ثبت شرکت نیازی به مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها نیست.

قدم اول: انتخاب شرکا

قدم دوم: ورود به سامانه ثبت شرکت‌ها

قدم سوم: انتخاب نام شرکت (می‌توانید برای نام شرکت 5 الویت داشته که از بین الویت‌ها یک اسم انتخاب شود)

ابطال وکالت بلاعزل

قدم چهارم: نشانی شرکت که نشانی به عنوان مرکز اصلی شرکت می‌باشد.

قدم پنج: سرمایه شرکت ( حداقل سرمایه 1000000ریال می‌باشد و حداکثری برای سرمایه وجود ندارد)

قدم ششم: میزان سهام شرکا

قدم هفتم : معرفی شعبه اگر شرکت دارای شعبه باشد.

وجه افتراق و اشتراک بین شرکت‌های با مسولیت محدود و سهامی خاص

  • در شرکت با مسئولیت محدود تعداد شرکا 2 نفر و در شرکت با سهامی خاص تعداد سهامداران 3 نفر می‌باشد.
  • حداقل سرمایه برای ثبت هر دو شرکت یک میلیون ریال می‌باشد.
  • در شرکت سهامی خاص حداقل 35 درصد از سرمایه اولیه نقدا در یکی از شعبه بانک‌ها تودیع و 65 درصد در تعهد سهامداران می‌باشد، ولی در شرکت با مسولیت محدود نیازی به این تودیع نیست و کل سرمایه تحویل مدیر عامل شرکت می‌شود.
  • انتخاب بازرس در شرکت سهامی خاص الزامیست؛ اما در شرکت با مسئولیت محدود اختیاریست.
  • مدت مدیریت در شرکت سهامی خاص 2 سال که قابل تمدید است؛ اما در شرکت با مسئولیت محدود برای مدت نامحدود انتخاب می‌شود.
  • شرایط حد نصاب در مجامع عمومی شرکت سهامی خاص آسان‌تر و در شرکت با مسئولیت محدود به مراتب سخت‌تر است.
  • مدیران در شرکت سهامی خاص الزاما باید از بین سهامداران باشد؛ اما در شرکت با مسئولیت محدود می‌تواند خارج از شرکا باشد.
  • حق رای در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه است و در شرکت سهامی خاص به تعداد سهام است.
  • تقویم آورده شرکا در سهامی خاص توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام می‌شود؛ اما در شرکت با مسئولیت محدود توسط خود شرکا صورت می‌گیرد.
  • در شرکت‌ها اعضای اصلی باید به سن قانونی رسیده باشند و نباید دارای سوپیشینه کیفری باشند.
فرجام خواهی در پرونده های بانکی

بهترین وکیل ثبت شرکت در تهران

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به مدیریت محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری به همراه تیم وکلای تخصصی، که دارای مدارک علمی و تخصصی در امور حقوقی و تجاری هستند، در زمینه‌ی امور حقوقی و تجاری، در مورد ثبت شرکت‌ها و موسسات تجاری و غیر تجاری، اقدام به مشاوره و قبول وکالت نسبت به ثبت شرکت در تهران می‌نمایند.

برای هماهنگی جهت مشاوره حقوقی، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

سازمان حقوقی مهر

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

  • دو شریک، شرکت با مسئولیت محدودی ثبت کرده‌اند و هرکدام پنجاه درصد سهم الشرکه را دارند.
    یکی از ایشان به عنوان مدیر صاحب امضا تعیین شده است. بعد از مدتی بین ایشان اختلاف می‌افتد.
    برگزاری مجمع و عزل مدیر امکان پذیر نیست زیرا تصمیمات در شرکت با مسئولیت محدود، طبق ماده ۱۰۶ ق.ت در جلسه اول به اکثریت لااقل نصف سرمایه اتخاذ می شود و در این شرکت هر شریک نصف سرمایه را دارد و هرکدام نظری برخلاف شریک دیگر ارایه می‌کند و نظر هر شریک، نظر شریک دیگر را خنثی می‌کند.
    به ناچار برای تصمیم گیری و خروج از بن بست، جلسه دیگری برگزار می شود. در جلسه دوم تصمیمیات با موافقت اکثریت عددی شرکا اتخاذ می‌شود اما اکثریت عددی شرکا نیز در این فرض قابل تصور نیست چون کلا دو شریک در شرکت وجود دارد که هرکدام نظری مخالف با دیگری دارد.
    برای خروج از بن بست، راه انحلال هم بسته است زیرا انحلال شرکت با مسئولیت محدود طبق ماده ۱۱۴ ق.ت نیاز به تصمیم دارندگان بیش از نصف سرمایه دارد درحالی که هریک از شرکا فقط نصف سرمایه را دارند و درنتیجه هیچ یک از شرکا بیش از نصف سرمایه را ندارد که بتواند به تنهایی تصمیم بر انحلال شرکت بگیرد.
    شریک دیگر که مدیریت شرکت را برعهده گرفته است، آن گونه که می‌خواهد مدیریت و کنترل شرکت را در دست گرفته و بنابراین شریک دیگر نه راهی برای انحلال و نه حتی راهی برای خروج از شرکت دارد زیرا انتقال سهم الشرکه او به شخص ثالث و خروج او از شرکت طبق ماده ۱۰۲ ق.ت نیاز به رضایت اکثریت عددی شرکا دارد که دارای سه چهارم سرمایه نیز باشند.
    آیا قوانین موجود، راه حلی برای حل مشکل این شخص ارایه می کنند؟

    • سلام وقت به خیر

      در چنین مواردی متاسفانه با بن بست قانونی مواجه هستیم . در شرکت های با مسئولیت محدود فسخ شرکت یا انحلال به درخواست یکی از شرکا پیش بینی نشده است.
      راهکار عملی ما در مشاوره ها به مخاطبان گرامی حول این محور است که برای خروج از بن بست قانونی می تواند اینچنین باشد که یکی از شرکا، سند طلبی مانند چک به شخص ثالثی بدهد و آن شخص بخشی از سهم الشرکه شریک را توقیف کند تا در نهایت آن بخش سهم الشرکه در قالب مرحله اجرای حکم و پس از طی تشریفات و مراحل مندرج در قانون اجرای احکام مدنی به شخص ثالث منتقل شود.
      سپس این شریک و طلبکار صوری او اکثریت عددی را به دست می آورند و البته که این راهکار صرفا یک ترفند برای جبران نقص قانون است و طرف مقابل شما نیز می تواند متقابلا از این راهکار استفاده نماید، جهت انجام این موارد پیشنهاد می گردد با وکیل متخصص امور شرکت ها در موسسه ما اخذ زمان مشاوره نمایید.

      دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمد رضا مهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *