همه چیز درباره مستثنیات دین

همه چیز درباره مستثنيات دين

همه چیز درباره مستثنيات دين


امروز با موضوع همه چیز درباره مستثنیات دین با شما هستیم.

توضیح کامل مستثنیات دین از زبان محمدرضا مهری

بعضی از تعهدات و قراردادهایی که منعقد می کنیم، ممکن است ما را نسبت به شخص مقابل متعهد پرداخت مبلغی به عنوان تعهد پرداخت و یا دین نماید.

در صورت عدم انجام تعهدات قراردادی، ممکن است دعوایی علیه ما در دادگاه صالح مطرح و منجر به صدور حکم محکومیت ما به پرداخت مبالغی به دلیل استنکاف از انجام تعهدات شود.

نمونه لایحه تصرف عدوانی حقوقی

هر طلبکاری در مراجعه به دادگاه و یا اجرای اسناد رسمی ثبت، می تواند درخواست توقیف اموال منقول و غیر منقول بدهکار را نماید تا در آینده برای وصول طلب خود دچار مشکل نشود.

اما بحث در اینجاست که آیا طلبکار می تواند هر نوع مالی که از بدهکار شناسایی کرد را توقیف نموده و برای وصول طلب به مزایده بگذارد، و یا استثنایی در زمان توقیف مال وجود دارد؟

استثنائات توقیف اموال بدهکار و به مزایده گذاردن آنها در قانون به عنوان مستثنیات دین معرفی شده که بحث امروز ماست.

نکات مهم در موضوع همه چیز درباره مستثنیات دین

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

در صورت توقیف مالی که در شمار مستثنیات دین است چه اقدامی می توان انجام داد؟

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی مستثنیات دین کیست؟

چگونه می‌توان معامله صوری به قصد فرار از دین با سوء استفاده از قانون مستثنیات دین را اثبات نمود؟

برای اعتراض به مزایده اموال و ابطال مزایده چه باید کرد؟

خدمات دفتر وکالت محمدرضا مهری درباره مستثنیات دین چیست؟

[/stextbox]

 

مستثنیات دین مواردی است که امکان توقیف آنها در برابر بدهی‌ها وجود ندارد. این موارد طبق قانون مشخص شده است.

مواردی هستند که زندگی جاری فرد بدهکار به آن وابسته است و قرار نیست که یک نفر را بخاطر بدهی که دارد، از زندگی ساقط کنیم. در واقع قانونگذار این موضوع را پیش‌بینی کرده است تا از حداقل‌های مورد نیاز زندگی او حمایت کند.

مصادیق مستثنیات دین و حکم آن

موارد مستثنیات دین در قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی ذکر شده است.

تجاوز به کودک درون

شخصی که از کسی طلبی دارد، اگر مدیون دین را پرداخت نکرد، طلبکار به تنهایی نمی‌تواند اقدام به توقیف و برداشتن طلب خود از اموال مدیون بکند.

برای مثال برای گرفتن بدهی ماشین او را بدون رضایت مدیون بردارد و بفروشد، بلکه باید از دادگاه درخواست کند و بعد از اینکه دادگاه احراز کرد، حکم به توقیف و گرفتن بدهی از اموال مدیون را می‌دهد که این همان محکومیت مالی قلمداد می‌شود.

به همین دلیل مستثنیات دین در ماده ۲۴ قانون نحوه‌ی اجرای محکومیت‌های مالی آمده است

  • منزل مسکونی که عرفا در شان مدیون در حالت عدم تمکن مالی او باشد.

یعنی حداقل منزلی که شخص بدهکار متناسب با شان و جایگاه اجتماعی با توجه به این که مال دیگری ندارد باید داشته باشد را نمی‌توان توقیف کرد.

مثال: تصور کنید یک استاد دانشگاه با سابقه‌ای به دلیل کلاهبرداری‌ای که از او شده است تمام اموال خود را از دست داده است و فقط یک منزل ۵۰ متری کهنه برایش باقی مانده است، از قبل هم از دوست خود مبلغی قرض کرده بود و الان از دار دنیا فقط آن منزل را دارد، دوست او نمی‌تواند منزلش را توقیف کند تا هم بدون خانه باشد و هم شان و جایگاه اجتماعی او زیر سوال برود!

  • اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع نیازهای ضروری مدیون و افراد تحت سرپرستی او لازم است:

برای گرفتن طلب خودمان نمی‌توانیم به سراغ لوازم مورد نیاز منزل مثل یخچال و گاز و… برویم. به قول معروف خیلی روا نیست فرش زیر پای فرد رو برداریم!

  • آذوقه موجود به قدر احتیاج مدیون و افراد تحت سرپرستی او برای مدتی که عرفا آذوقه ذخیره می‌شود.

تشخیص این موضوع مسلما تابع عرف و عادتهای روزمره‌ی افراد است که چه میزانی قابل توقیف است و چه میزان نه.

  • کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن آنها

این مورد به نظر واضح می‌رسد و نیازی به توضیح ندارد که علم مهمتر از ثروت است و نباید علم را بخاطر پول متوقف کنیم!

  • وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه‌وران، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آنها و افراد تحت سرپرستی آنها لازم است.

ما برای دریافت طلب خود نمی‌توانیم وسایلی که مایه‌ی کار و کسب درآمد فرد بدهکار هست را توقیف کنیم مانند ماشین تاکسی یک تاکسی دار که روزانه با آن کسب درآمد می­‌کند.

  • تلفن مورد نیاز مدیون

امروزه تلفن و ارتباطات که بخش­‌های اصلی زندگی ما شده است و ما نمی‌توانیم برای مثال سیم‌کارت فرد را توقیف کنیم.

مجازات قانونی ازدواج سفید چیست؟

مبلغی که در ضمن عقد اجاره به کسی که ملک را اجاره داده است پرداخت می‌شود، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره‌بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و آنچه به اجاره داده است مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شأن او نباشد.

عسر و حرج چیست و چه آثاری دارد؟

فردی یک ملک دارد که اجاره داده است و با آن اجاره‌ای که دریافت می کند، یک آپارتمان کوچک اجاره کرده و خرج زندگی خود را با درآمد کار نیمه وقت خود و مابقی اجاره ای که می‌ماند به صورت حداقلی می‌گذراند.

گرفتن مبلغی که بابت اجاره‌ی خانه دریافت می‌کند بجای دین او، او و خانواده‌اش را در وضعیتی قرار می‌دهد که دچار سختی زندگی می‌شوند و این درست نیست.

به همین دلیل قانونگذار این مورد را نیز مستثنا کرده است به شرطی که خانه‌ای که دارد از شان او بالاتر نباشد.

تکلیف منزلی که بیش از شان محکوم است چیست؟

در این شرایط ملک را می‌فروشند و مبلغی را متناسب با شان بابت تهیه خانه به مدیون می‌دهند و مابقی را به طلبکار می‌دهند. به هر حال طلب را به نحوی متناسب با توافق یا حکم دادگاه در صورت عدم توافق، از اضافه‌ی مال می‌دهند.

تبدیل مالی که در حکم مستثنیات دین است و فروخته شده چیست؟

اگر تبدیل مال به پول با حکم قانون باشد می‌توان توقیف کرد به شرطی که مدیون قصد تبدیل آن به همان مال اولیه را نداشته باشد.

برای مثال خانه‌ای به حکم قانون در یک طرح عمرانی توسط دولت خریداری شده است و اگر فرد بخواهد با آن پول مجدد منزلی برای سکونت تهیه کند قابل توقیف نیست.

انحلال قرارداد مشارکت در ساخت

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی مستثنیات دین

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری در رشته املاک و مستغلات، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل مطالبه و وصول طلب در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۸ و پنج شنبه از ساعت ۹ الی ۱۴ با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

 

امتیاز دهی به مقاله

۲ دیدگاه

  • سلام یه خونه دارم به قیمت کارشناسی ۷۰۰ملیون و ۹۰ متر بربع که بنا به شغلم که نظامی هستم و در شهر دیگری مشغولم در آن ساکن نیستم و رهن می‌باشد و توسط خانمم برای مهریه از طریق ثبت توقیف گردیده

    آیا مستثنیات دین محسوب میشود

    خونه شیراز و خودم اهواز مشغول کار و نظامی هستم
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *