وصیت ناعادلانه پدر

وصیت ناعادلانه پدر

وصیت ناعادلانه پدر


امروز با بررسی شرایط وصیت ناعادلانه پدر با شما هستیم.

آقای 38 ساله از تهران پرسیدند، روز گذشته که کشوی پدرم را باز کردم با وصیت نامه ای مواجه شدم که در آن وصیت نامه برای من کمترین حق در نظر گرفته شده چاره چیست؟

غالب مردم حتی افراد متشرع اطلاعات کاملی از شرایط و مقررات تنظیم وصیت نامه ندارند بنابر این تصمیم گرفتم نکات اساسی این عمل حقوقی را که تصرفات شخص در بخشی از دارایی خود برای زمان پس از مرگ می باشد بطور مختصر بیان کنیم، برخی افراد نیز همانطور که در پرسش فوق شاهد هستید با وصیت‌نامه ‌های ناعادلانه مواجه می‌شوند که در ادامه به تبیین مسایل وصیت می‌پردازیم.

نکات مهم وصیت ناعادلانه

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

آیا وصیت ناعادلانه قابل ابطال است ؟

چه وصیتی می‌تواند شرایط ارث را تغییر دهد؟

آیا می‌توان با وصیت ارث دختر و پسر را برابر کرد؟

آیا جمله از ارث محرومت می کنم وجاهت قانونی دارد؟

مشاوره حقوقی جهت تنظیم صحیح وصیت نامه چگونه است؟

[/stextbox]

آیا می‌توان وصیت را طوری در نظر گرفت که پس از فوت تحت شرایطی تغییر نماید؟

علی القاعده رابطه انسان با اموال و دارایی های خود مستلزم حیات و زنده بودن اوست لذا رابطه شخص متوفی برای دارا بودن و تصرف در اموال بعلت فقدان اهلیت برای دوران پس مرگ قطع شده و هر گونه تصمیم گیری در این مورد استثنایی بر قاعده محسوب می شود بنا بر این اصل حق وصیت و تصرف اشخاص برای دارایی های خود بعد از فوت امری استثنایی و خلاف قاعده است.

وکیل ملکی تهران | وکیل ملکی تهران ویلا

اشخاص تا چه میزان از اموال خود را می‌توانند مورد وصیت قرار دهند؟

بنا بر آنچه در فوق گفته شد و استثنایی بودن اختیار اشخاص در مورد اموال خود بعد از وفات تعیین مقداری که شرعا و قانونا افراد می توانند مورد وصیت قرار دهند حائز اهمیت می باشد زیرا عدم رعایت این میزان می تواند موجب بلا اثر شدن وصیت نسبت به مازاد شود بنابر شریعت و قوانین موضوعه حداکثر میزان اموالی که اشخاص می توانند وصیت نمایند ثلث و یا یک سوم اموال و دارایی آنهاست.

و چنانچه نوع وصیت رنگ و بویی از لجبازی داشته باشد و مازاد بر ثلث باشد با عدم تنفیذ احد از وراث قابل ابطال است.

آیا با توجه به محدودیت وصیت بر ثلث اموال می‌توان وصیتی بیش از این مورد نمود؟

محدودیت اشخاص در وصیت نسبت به 1/3 از اموال و دارایی های خود مانع از آن نیست که درصورت افزایش این نسبت مثلا 1/2یا بیشتر یا وصیت به تساوی در سهم دختران وپسران با قبول و تنفیذ سایر ورثه وصیت معتبر شناخته نشود.

موصی یا همان وصیت کننده  شخص مورد اعتمادی را جهت اجرای وصیت نامه تعیین می کند که وصی نامیده می شود ضمن اینکه  وصیت کننده می تواند برای اطمینان از صحت اقدامات وصی شخص دیگری را نیز به عنوان ناظر برگزیند.

اگر شخصی دارایی چندانی ندارد طبق رویه عرفی بهتر است تقسیم وصیت را خود بنماید یا به فرض ثابت شرعی باقی گذارد؟

با عنایت به پرسش فوق که تقریبا قالبی شرعی دارد تا حقوقی با توجه به قواعد ارث و روح آیات قرآن کریم من جمله آیه شریفه ؛ كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالأقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَى الْمُتَّقِينَ( سوره بفره / ایه 180 ) و تفاسیر و اخبار در این مورد توصیه می شود افرادی که از دارایی و ثروت زیادی برخوردار نمی باشند (بنا برآنچه گفته شده منظور از خیرا در ایه شریفه مال زیاد می باشد) از برهم زدن سهم ورثه با وصیت نسبت به ثلث خودداری کرده و به همان تقسیم ماترک بما فرض الله اکتفاء کنند.

وکیل ملکی فرحزاد

وکیل تنظیم وصیت نامه در تهران

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث وصیت یا ارث سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067665

گروه وکلای مهر 

 

 

[/stextbox]

امتیاز دهی به مقاله

4 دیدگاه

  • سلام. پدر بنده کل اموالش را به من وصیت کرده. آیا میتوانم بخشی از وصیت را قبول کنم و بخش دیگر را قبول نکنم؟

    • سلام. هیچ‌ کس نمی‌تواند بیش از ثلث اموالش را وصیت کند. نفوذ وصیت بیش از ثلث دارایی‌ها در حین وفات، منوط به تنفیذ سایر ورثه متوفی می‌باشد. لذا وصیت مذکور تا یک سوم نافذ بوده و موصی له می‌تواند تا ثلث اموال به هر میزان که می‌خواهد، وصیت را قبول کند.
      جهت کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067662

  • باسلام پدر زنده وپیر است اموال خود را به تمامی بچها تقسیم کرده ولی بچها بعضی به پدر توهین واعتراض دارن پدر چه کار کند که فرزندان نتوانند وصیت آن را تغیر دهن شما کمک کنید به نحوه وصیت واداره جات متشکرم

    • سلام وقت شما بخیر
      وصیت نسبت به یک سوم اموال فرد، اگر تحت شرایط قانونی تنظیم شود غیر قابل تغییر و مازاد به آن منوط به قبول وراث است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *