چه مجازاتی در انتظار معلم نظرآبادی است؟

چه مجازاتی در انتظار معلم نظرآبادی است؟

امروز با پاسخ به این سوال که چه مجازاتی در انتظار معلم نظرآبادی است؟ با شما هستیم.

امروز با موضوع بررسی چه مجازاتی در انتظار معلم نظر آبادی است با شما همراه است مدیرکل آموزش و پرورش البرز از احضار و توبیخ معلم نظرآبادی که دست و گردن دو دانش آموز را با قاشق داغ کرده بود، خبر داد.

خبرها حاکی ازاین  است که به گفته مدیر کل آموزش و پرورش البرز معلم متخلف احضار شده است و پس از صحبت‌های اولیه و تکمیل پرونده، نتیجه به این اداره کل ارسال می‌شود.

نکات مهم چه مجازاتی در انتظار معلم نظرآبادی است

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جرم معلم نظرآبادی چیست؟

چگونه از معلمی که ناقض قوانین است شکایت کنیم ؟

دیه سوختگی به چه شکل محاسبه می‌شود؟

آیا قانونگذار تمهیدات خاصی در خصوص جرایم علیه کودکان در نظر گرفته است؟

آیا تنبیه زجرآور دانش آموز کودک آزاری است؟

[/stextbox]

 

انواع روش‌های شکایت از معلمان متخلف

اگر معلم یا هر یک از مسئولان مدرسه مبادرت به تنبیه بدنی دانش‌آموزان و یا سایرتنبیه‌هایی که طبق ماده 77 آیین‌نامه، ممنوع شده است نماید مرتکب تخلف اداری شده است و والدین دانش‌آموز  می‌توانند مراتب را با طرح شکایت به هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان، مستقر در هر وزارتخانه اعلام و پیگیری نمایند.

در خصوص شکایت از معلمان دو راه  مورد پیگیری قرار می‌گیرد. یکی شکایت اداری از آموزش و پرورش و معلمان است و راه دیگر شکایت کیفری است که در آن موضوع ضرب و جرح مطرح می شود و اگر ادله کافی در این رابطه وجود داشته باشد، کیفرخواست برای معلم خاطی صادر می‌شود و بر طبق جرمی که مرتکب شده باشد منجر به صدور حکم در دادگاه های کیفری می شود.

وکیل متخصص اعمال ماده ۴۷۷

برای اثبات دعوا در مراحل کیفری طرقی پیش بینی شده است که بر اساس اولویت قویترن ادله به اقرار شخص معلم به تنبیه دانش آموزش اختصاص دارد و راه‌های دیگر شامل استماع شهادت شهود، دوربین‌های مدار بسته و تاییدیه پزشکی قانونی برای کمک به اثبات دعوا مورد استفاده قرار می گیرد.

هم اکنون می‌توانید از طریق سامانه http://shekayat.medu.ir/  شکایت خود را از معلمین متخلف ثبت و پیگیری نمایید.

معلم و کادر مدرسه در چه مواردی حق تنبیه دانش آموز را دارند و این تنبیه‌ها شامل چه مواردی است؟

وفق آیین نامه اجرایی مدارس مصوب ۱۳۷۹ شورای عالی آموزش و پرورش، قصور و سهل‌انگاری‌ دانش‌ آموزان‌ نسبت‌ به‌ انجام‌ وظایف‌ خود تخلف‌ محسوب ‌می‌شود مدیر، شورای‌ مدرسه‌، معاونان‌ و مربیان‌ موظفند قبل‌ از اعمال‌ هرگونه‌ تنبیه‌ از وضع‌ و موقعیت‌ محصل‌ آگاهی‌ یابند و در جستجوی‌ انگیزه‌ و علت‌ تخلف‌ برآیند و نسبت‌ به‌ رفع‌ آن‌ اقدام‌ کنند.

لذا در این خصوص تنبیه باید توجه‌ دانش‌آموز را به‌ اشتباه‌ خود جلب‌ و زمینه‌ مناسب‌ را برای‌ ایجاد رفتار مطلوب‌ در وی‌ فراهم‌ نماید فلذا اعمال‌ تنبیه‌ باید متکی‌ به‌ یافته‌های‌ علمی‌ و استفاده‌ از الگوهای‌ مناسب تغییر رفتار باشد تا موجب‌ تجّری‌ دانش‌آموز و اصرار وی‌ بر تکرار اشتباه‌ نشود.

وفق این قانون نحوه تنبیه تنها شامل موارد ذیل است:

۱- تذکر و اخطار شفاهی‌ به‌ طور خصوصی‌ ۲- تذکر و اخطار شفاهی‌ در حضور دانش‌ آموزان‌ کلاس‌ مربوط ۳- تغییر کلاس‌، در صورت‌ وجود کلاسهای‌ متعدد در یک‌ پایه‌ با اطلاع‌ ولی‌ دانش‌ آموز ۴- اخطار کتبی‌ و اطلاع‌ به‌ ولی‌ دانش‌ آموز ۵- اخراج‌ موقت‌ از مدرسه‌ با اطلاع‌ قبلی‌ ولی‌ دانش‌آموز، حداکثر برای‌ مدت‌ سه‌ روز ۶- انتقال‌ به‌ مدرسه‌ دیگر

وکیل دادسرای ارشاد

 وفق ماده ۷۷ اعمال‌ هرگونه‌ تنبیه‌ دیگر غیر از موارد فوق که شامل اهانت‌، تنبیه‌ بدنی‌ و تعیین‌ تکالیف‌ درسی‌ جهت‌ تنبیه‌ باشد ممنوع‌ است‌ و در اعمال‌ تنبیهات‌ نباید بین‌ دانش‌ آموزان‌ تبعیض‌ و استثنایی‌ قائل‌ شد.

چه احکام اداری‌ای در انتظار معلم نظرآبادی خواهد بود؟

به استناد بند2 ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات اداری اگر کارمندی در انجام وظایف محوله، قوانین و مقررات مربوطه را از روی عمد یا ناآگاهی نادیده بگیرد و نقض کند مرتکب تخلف اداری شده و قابل تعقیب در هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری است.

به چه اعمالی کودک آزاری گفته می‌شود؟

و اما در تعریف کودک آزاری می‌توان گفت: “هر رفتاری که آسیب یا تهدید  علیه سلامت جسم، روان، اخلاق و رفاه طفل و نوجوان زیر ۱۸ سال باشد، کودک‌آزاری محسوب می‌شود” که طبق قانون حمایت از کودک و نوجوان مصوب ۱۳۸۱، فارغ از جنسیت، ممنوع بوده و به صورت خاص جرم‌نگاری شده که طبق ماده ۵ قانون جرائم عمومی غیرقابل گذشت محسوب می‌شود و در نتیجه برای به جریان افتادن تعقیب نیاز به شکایت شاکی خصوصی ندارد و این موضوع باعث می‌شود؛ در صورتی که پدر و مادر، سرپرست قانونی یا هر شخصی که طبق قانون مسئول نگهداری طفل و نوجوان است، مرتکب کودک آزاری شده باشد به راحتی قابل تعقیب باشد.

در قانون آیین‌دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ در ماده ۶۴،۶۵،۶۶،۶۷ و ماده ۶ قانون از موادی است که قانونگذار عالمانه در جهت بی‌کیفر نماندن چنین جرایمی پیش‌بینی کرده‌ است. طبق این مواد همه افراد جامعه در صورت مواجه شدن با چنین جرایمی می‌توانند وقوع آن را گزارش دهند و در برخی موارد نیز عدم گزارش جرم‌نگاری شده‌است.

جرم شنود غیر مجاز

قوانین کودک آزاری در ایران

در قوانین موضوعه اعم از قانون آیین‌دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب ۱۳۸۱ برای مجازات معلم خاطی دارای ظرفیت‌هایی در نظر گرفته شده است لیکن در شرع و قانون برای سوختگی دیه مقدر مشخص نشده، اما نظریه مشورتی شماره ۶۷۷/۷ مورخ ۲۳ مرداد ۱۳۶۴ سوختگی را از انواع جراحات (فصل ششم قانون مجازات اسلامی ۹۲) محسوب کرده‌است که طبق ماده ۴۰۱ و ۴۴۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و ماده ۶۱۴ قانون تعزیرات با توجه به عمدی‌بودن رفتار، معلم نظرآبادی قابل تعزیر است.

طبق ماده ۸ قانون حمایت از کودک و نوجوان مصوب ۱۳۸۱ (اگر جرائم موضوع این قانون مشمول عناوین دیگر قانونی شود یا در قوانین‌ دیگر حد یا مجازات سنگین‌تری برای آنها مقرر شده باشد، حسب مورد حد شرعی یا‌ مجازات اشد اعمال خواهد شد) که به منظور شدت برخورد با این موضوع وضع شده‌است؛ همچنین بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰۰ و ماده ۱۰۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و تاکید ماده ۵ قانون حمایت از کودک و نوجوان این عمل غیرقابل گذشت بوده و گذشت شاکی نیز براساس ماده ۳۷ و ۳۸ قانون مجازات اسلامی از جهات تخفیف مجازات نامبرده  نخواهد بود.

دیه جراحت های سوختگی

سوختگی دست و گردن احتمالا در زیبایی اشخاص بی‌تاثیر نخواهد بود همانگونه که گفتیم سوختگی دیه ندارد زیرا صدمه ای است که با قانون دیات تطبیق ندارد و در این زمینه ارش برای آن تعیین می شود . تعیین ارش فوق توسط کارشناسان خبره پزشکی قانونی صورت می پذیرد. جهت تعیین ارش در چنین مواقعی سطح سوختگی به نسبت سطح بدن، برای سوختگی های درجه 1 در عدد 0.5 ، برای سوختگی های درجه 2 در عدد 1 ، برای سوختگی های درجه 3 در عدد 1.5 و برای سوختگی های درجه 4 در عدد 2 ضرب خواهد شد . کف دست هر انسان تقریبا 1 درصد مساحت بدنش را تشکیل می دهد. بنابراین برای سوختگی های با وسعت کم ، از اندازه کف دست فرد آسیب دیده (یا پشت دست) برای تعیین درصد سوختگی استفاده می گردد .

وکیل متخصص ارز دیجیتال

نحوه تعیین ارش یا دیه سوختگی به چه شکل خواهد بود؟

در زمینه سوختگی بدن ما با جدولی روبرو هستیم که به نام جدول 9 درصد یا جدول والاس معروف است . در این جدول هر قسمت بدن با ضریبی از عدد 9 درصد بندی می شود و براساس این درصدبندی می توان وسعت سوختگی را مشخص کرد . وسعت سوختگی همراه با شدت سوختگی مشخص کننده میزان دیه ای است که باید پرداخت گردد .

براساس جدول والاس در افراد بزرگسال سرو و گردن : 9 درصد ، پشت تنه : 18 درصد ، جلوی تنه : 18 درصد ، اندام فوقانی هر یک 9 درصد ، اندام تحتانی هر یک 18 درصد و اندام تناسلی 1 درصد بدن را تشکیل می دهند.

در مورد کودکان نیز وضعیت تقریبا به همین گونه است به استثنای اینکه سر و گردن در خردسالان 18 درصد حساب می شود و اندان تحتانی برای خردسالان هر یک 14 درصد محاسبه می شود .

با توجه به نواحی سوختگی دانش آموزان که در خبرگزاری ها اعلام شده است چه حدود دیه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود؟

با توجه به نوع سوختگی و نواحی سوختگی دانش آموزان نظرآبادی ، بنظر صدمات وارده شامل سوختگی‌های زیر می‌باشد.

سوختگی درجه دوم بخش هایی از پشت دست راست و ساعت راست معادل 1/3 پشت دست : 1/3 پشت دست یعنی 1/3 از 1/00 که می شود 1/300 . چون سوختگی از نوع درجه دوم بوده است ضربدر 1 می شود که باز هم می شود 1/300 دیه کامل می‌باشد

سوختگی درجه دوم بخش هایی از پشت دست چپ و ساعد چپ معادل 1/3 پشت دست: درجه سوختگی و مساحت آن مانند مثال بالا است و بنابراین می شود 1/300 دیه کامل که به نرخ سال 1396 برابر است با 700 هزار تومان

وکیل دادسرای شمال تهران

سوختگی درجه دوم بخش هایی از سمت راست گردن معادل 1/8 سطح گردن: در این حالت هم 1/8 ضربدر 9 درصد می شود که معادل 1.125 درصد بدن می شود و چون سوختگی از نوع درجه دوم است ضربدر 1 می گردد که نهایتا 1.125 درصد دیه کامل می‌شود.

وکیل مدافع جرایم معلمان آموزش و پرورش

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث قوانین آموزش و پرورش یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067665

گروه وکلای مهر 

 

[/stextbox]

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *