وکیل اعاده دادرسی پرونده قتل

وکیل اعاده دادرسی پرونده قتل

وکیل اعاده دادرسی پرونده قتل


تقریبا در تمام پرونده‌های قتل، اعاده دادرسی توسط وکیل اعاده دادرسی پرونده قتل صورت می‌گیرد و اعاده دادرسی آخرین مرحله رسیدگی به پرونده قتل می‌باشد.

اعاده دادرسی در پرونده‌های قتل به دو صورت انجام می‌شود؛ از طریق اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری که به دلیل مخالف بودن رای با شرع انجام می‌شود و یا از طریق ماده ۴۷۴ آیین دادرسی کیفری که با استناد به موارد موجود در این ماده مانند مخفی بودن مدارک و دلایل و… مطرح می‌شود.

اعاده دادرسی که یکی از شیوه‌های فوق‌العاده رسیدگی به رای می‌باشد نیازمند طرح لایحه قوی و مستند به قانون و قواعد فقهی می‌باشد که وکیل متخصص اعاده دادرسی تنظیم نموده باشد.

در ادامه این مقاله نمونه لایحه اعاده دادرسی در پرونده قتل که توسط وکیل اعاده دادرسی پرونده قتل، تنظیم شده؛ آورده شده است.

چنانچه در این خصوص و سایر امور کیفری مانند کلاهبرداری، فروش مال غیر، اخلال در نظام اقتصادی و… دچار مشکل شده‌اید و نیازمند مشورت با وکیل متخصص کیفری هستید؛ با شماره تماس‌های مندرج در انتهای مقاله تماس بگیرید تا وکیل متخصص متناسب با مشکل شما معرفی گردد.

سوالات مهمی که وکیل اعاده دادرسی پرونده قتل در این مقاله پاسخ خواهند داد:

در پرونده قتل به چه نکاتی در اظهارات متهم دقت می‌شود؟

در اعاده دادرسی قتل به چه مواردی از صحنه جرم اشاره نماییم؟

مشاوره حقوقی جرایم پزشکی

بهترین وکیل اعاده دادرسی کیست؟

بهترین وکیل اعمال ماده ۴۷۷ را چگونه پیدا کنیم؟

اعمال ماده ۴۷۷ به صورت مستقیم:

در پرونده پیش روی، قاتل با سو استفاده از فحوی قوانین موضوعه به دنبال راه فرار از محاکمه بوده است و علت قتل را تجاوز مقتول به خواهرش بیان می‌نماید؛ حال آنکه چنین موضوعی خلاف واقع بوده است.

متاسفانه رای در دیوان عالی کشور به ضرر اولیای دم مقتول صادر می‌گردد و راهی به جز اعاده دادرسی و اعمال ماده ۴۷۷ باقی نمی‌ماند.

برای آشنایی بیشتر با ساز و کار اعمال ماده ۴۷۷ و اعاده دادرسی به سایر مقالات ما مراجعه نمایید.

اگر به دنبال بهترین وکیل اعاده دادرسی پرونده قتل هستید؛ علی الخصوص در پرونده‌های قتل، تجاوز به عنف و … ما به شما بهترین وکیل اعاده دادرسی، دکتر محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری و قاضی سابق را معرفی می‌نماییم.

وکیل کلاهبرداری رایانه‌ای
وکیل اعاده دادرسی پرونده قتل

 

در پرونده پیش رو فراز و نشیب‌های زیادی سبب گردید تا وکیل اعمال ماده ۴۷۷ با شناسایی و مطالعه بیش ۴۰۰ صفحه از پرونده به بهترین دلایل ممکن دست یابد و بزهکاران را به سزای اعمال مجرمانه خویش برساند تا خون بی‌گناهی پایمال نشود.

نکات و دلایل برای اعمال ماده ۴۷۷ در این پرونده با دقت و وسواس خاصی توسط وکیل اعاده دادرسی با سابقه قضاوت انتخاب و ارایه گردیده است.

نمونه لایحه اعمال ماده ۴۷۷ از ریاست محترم قوه قضاییه

با سلام و تحیات؛

احتراماً اینجانب با تقدیم وکالت نامه شماره… ضمن معرفی خویش به سمت وکیل اولیای دم مرحوم…؛ در خصوص پرونده به شماره بایگانی شعبه — که منتهی به صدور دادنامه شماره —– به تاریخ ۷/۱۲/ از شعبه — دیوان عالی کشور گردیده و در تاریخ ۱۹/۱/ ابلاغ شده است.

مطابق ماده ۴۷۷ از قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری درخواست تجویز اعاده دادرسی به سبب خلاف بین شرع بودن دادنامه فوق را داشته و بذل توجه معظمٌ‌له را خواستارم.

سرنوشته مطالب به شرح ذیل است:

وکیل اعاده دادرسی پرونده قتل، ابتدا به بیان خلاصه پرونده پرداخت :

حدود ساعت ۰۵:۰۰ صبح هفدهم شهریور ماه سال — مرحوم … در مرغداری مورد ایراد ضرب و جرح توسط م آ قرارگرفته که پس از انتقال به بیمارستان بر اثر جراحات وارده فوت می‌نماید.

م آ پس از ارتکاب به قتل بنا به اقاریر صریح مندرج در پرونده با سرقت دو عدد گوشی تلفن همراه مقتول و سرقت یکصد و بیست هزارتومان (به گفته خود متهم) متواری می‌شود.

مجازات ترک انفاق

پس از یکسال فرار، متهم در زادگاه خود دستگیر می‌گردد و با بیان ما وقع و پذیرش این که مرحوم … را عمداً به قتل رسانده است علّت ارتکاب قتل را تجاوز به خواهرش (ف آ) وانمود می‌نماید.

این در حالی است که آقای م آ در پیشینه کیفری خود سابقه سه سال حبس تعزیری و نزاع و درگیری و حمل مواد مخدر را نیز به همراه دارد.

آقای م آ (قاتل) در اظهارات خود علّت قتل مرحوم را تجاوز ایشان به خواهر خود عنوان کرد.

شعبه دوم دادگاه کیفری یک نیز ضمن پذیرش اظهارات قاتل و خواهر ایشان!!!

مستنداً به تبصره ۲ ماده ۲۹۵ قانون مجازات اسلامی (اعتقاد به مهدور الدم بودن) مبادرت به انشاءِ رای نموده و از صدور رأی قصاص قاتل صرف نظر می‌کند.

متعاقب آن نیز پس از اعتراض به حکم صادره پرونده فوق الاشعار به شعبه — دیوان عالی کشور فرستاده و دیوان عالی کشور هم حکم سابق را ابرام (تایید) می‌نماید.

امّا به دلایل ذیل ایرادات مهّم و غیر قابل اغماض بر دادنامه‌های صادر شده، وارد بوده که اهّم آن خلاف بین شرع و خلاف مسلّمات فقه شیعه بودنِ آرای صادره است که رزانت (محکم و استواری) دادنامه‌های صادره را محل تردید قرار می‌دهد.

دلایل وکیل اعاده دادرسی پرونده قتل برای اعاده دادرسی:

الف: با توجه به منابع فقهی معتبر فقه پویای شیعه؛ همواره اصل بر محقون الدّم بودن و حرمت دماءِ (خون) مسلم بوده و خلاف این امر نیازمند اثبات است که این مهم هم در گفته فقها و هم در نظریه‌های مشورتی به کرّات بیان شده است.

از جمله نظریه مشورتی شماره ۱۰۵۵۷/۷ ۳/۱۱/۱۳۸۱ «از توجه به تبصره ۲ ماده ۲۹۵ قانون مجازات اسلامی چنین استنباط می‌شود که صرف ادعای قاتل به اینکه مقتول را مهدورالدّم می‌دانسته است کافی برای سقوط مجازات قاتل نمی‌باشد» تایید کننده این مطلب می‌باشد و در ادامه گزارش مورخ ۱۷/۶/ پزشکی قانونی (روز حادثه) :

آثاری از مقاومت و تجاوز به عنف مشاهده نشده است؛ لذا با توجه به نظر پزشکی قانونی که در فقه از آن رجوع جاهل به عالم ذکر شده است.

(واستعینواباالصناعات باهلها)؛ اظهارات بدون دلیل متهم و خواهر وی مبنی بر انجام عمل زنا یا تجاوز به عنف محکوم به ردّ بوده و قطعاً انگیزه قاتل چیز دیگری به غیر از ادعاهای مطروحه می‌باشد.

وکیل اعاده دادرسی در پرونده قتل در خصوص مهدورالدم بیان داشت؛ مهدورالدم، فردی است که ریختن خون او مجاز است

وکیل کلاهبرداری رایانه‌ای ، وکیل جرایم رایانه‌ای

وکیل اعاده دادرسی پرونده قتل بیان داست: اختلافات و تناقضات در پرونده مطروحه به قدری است که فقط به آن اشاره نمود:

پیش از ورود به تناقضات موارد ذیل را جهت تنویر و روشن شدن اذهان محترم به استحضار می‌رساند:

– با عنایت به گزارش تشخیص هویت از خون ریخته شده بر روی چاقو، ملحفه و صحنه جرم که در صفحه ۵۷ پرونده منعکس بود؛ حاکی از آن است که گروه خونی متوفی B می‌باشد.

با گزارش پزشکی قانونی که گروه خونی متوفی را A+ اعلام نموده است کاملا متعارض است. (صفحه ۶۶) و این موضوع خود محل تأمل است.

– نکته مهمی که در گزارش مورخ ۱۷/۶/ پزشکی قانونی (روز حادثه) منعکس می‌باشد این است:

که بالصراحته اعلام شده آثاری از مقاومت و تجاوز به عنف مشاهده نشده و به زمان دخول نیز اشاره‌ای نشده است.

لذا با توجه به این نظریه؛ اظهارات بدون دلیل خانم ف آ و متهم مبنی بر انجام عمل زنا یا تجاوز به عنف توسط مقتول محکوم به ردّ بود.

شاید این اعمال توسط شخص ثالثی در مکان و زمانی دیگر انجام شده باشد.

انگیزه قتل قطعاً چیزی به غیر از ادعاهای مطروحه می‌باشد.

نکته مهم‌تر اینکه پاسخ استعلام درخصوص بررسی لباس‌های زیر خانم ف آ و نمونه‌هایی که از اندام‌های نامبرده به آزمایشگاه استان ارسال شده تاکنون واصل نگردیده است و پاسخ بررسی‌های تکمیلی در رسیدگی موثر می‌باشد.

– علاوه بر موارد عنوان شده، متهم و خواهرش از ابتدای دادرسی کراراً متعارض و متناقض صحبت نموده و در هر مرحله از بازجویی یک سناریوی جدید را تعریف نموده‌اند.

 از جمله تناقضات می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • تناقض در بیان مکان تجاوز

موافق مندرجات صورتجلسه مورخ ۷/۶/تنظیمی در بازپرسی (ص۲۱۰) متهم در پاسخ به سوال بازپرس محترم مبنی بر اینکه محلی که اظهار داشته با محلی که خواهرش گفته متفاوت می‌باشد چه توضیحی دارد؟

بدواً سکوت کرده و بعد اظهار میدارد چیزی را که خود دیده بیان میکند… و همچنین در صفحه ۲۲۱ در جواب سؤال بازپرس مبنی بر اینکه محل گوناگون است جواب می‌دهد که محل در موضوع مؤثر نیست…!

  • تناقض در بیان زمان تجاوز

بنابر اظهار خانم ف.آ؛ زمان تجاوز حدود ساعت ۱۲ نیمه شب بوده است… در صورتی که طبق صورتجلسه مورخ

۱۷/۰۶/ (صفحه ۴ پرونده) که در ساعت ۱۲ ظهر روز حادثه تنظیم شده است چنین اشعار می‌دارد:

«…در قسمت زیرین و داخل لگن ظرفشویی لکه‌های خون وجود دارد و به نظر می‌رسد موقع شستن آلت قتاله بوجود آمده باشد، رنگ خون قرمز روشن است و نشانگر عدم سپری زمان زیاد است…»

دادسرای جرایم پولی و بانکی

لذا با عنایت به اظهارات مطلعان پرونده که همگی بیان داشته‌اند حوالی ساعت ۴:۳۰ الی ۵ صبح از وقوع جنایت توسط متهم مطلع شده‌اند؛ به نظر ساعت عنوان شده توسط قاتل و خواهرش درخصوص وقوع جنایت در ساعت ۱۲ شب با واقع منطبق نیست.

  • تناقض در بیان نحوه اطلاع و رؤیت عمل تجاوز

ف آ در اظهارات اولیه اش در صفحه ۱۰ پرونده چنین گفته است:

«…برادرم گفت چی شده؛ ایکس با تو چی کار داشت؛ من گفتم چیزی نشده می‌خواست داخل مرغداری را به من نشان دهد ایشان (برادرم) مرا تهدید کرد و گفت واقعیت را بگو و الّا تو را می‌کشم…».

پس به گفته ف آ برادرش صحنه را مشاهده ننموده است.

حال آنکه قاتل در جواب سوال دادگاه که پرسیده می‌شود اظهارات ف آ برایتان قرائت می‌شود که حاکی از عدم مشاهده عمل زنا توسط شما بوده چه جوابی دارید؟

(ص ۲۶۰) در پاسخ اظهار می‌دارد من در حال عمل خودم رفتم دیدم و طوری که شما سوال کردید باید ف دروغ گفته باشد.

در جواب سوال بازپرس محترم در صفحه ۲۱۱ مبنی بر این که… آیا از ف ا در رابطه با موضوع سوال نکردی پاسخ می‌دهد چرا سوال کردم ف ا گفت:

… به زور با من اینکار را کرده است.

اگر قاتل خود شاهد تجاوز بوده است پس به چه علت از مشارٌالیها (ایشان) سوال کرده است؟!!!

  • تناقض در نحوه بیان چگونگی عکس العمل خانم ف آ

اظهارات قاتل و خواهرش در هر بازجویی متفاوت و متهافت (اشتباه) است.

خانم ف آ در اظهارات اولیه خود منعکس در صورتجلسه مورخ ۱۷/۶/ (ص ۱۰) چنین می‌گوید: «…ولی من از ترس، داد و فریاد نکردم…»

سوال: چرا وقتی که ایکس تجاوز کرد داد و فریاد نکردی؟ جواب: چون میترسیدم که برادرم، … را بکشد…

یا در صفحه ۱۲ پرونده که می‌گوید: «…می‌خواستم جیغ بکشم ولی ترسیدم…».

نکته جالب و قابل تامل این است که مشارالیها (ایشان) در صورتجلسه مورخ ۸/۵/ یعنی دو سال بعد از اظهارات اولیه خود و در محضر دادگاه کیفری یک (البته بعد از ملاقات مادر و خواهر متهم با قاتل، که قبل از این تاریخ صورت پذیرفته است و در صفحه ۲۱۷ مندرج است) ناگهان اظهارات خویش را عوض کرده و می‌گوید:

«…لباسم را در آورد؛ جیغ کشیدم که ولم کن اعتنایی نکرد…» و در همان صورتجلسه سطر ۷ نیز اظهار می‌دارد:

وکیل پایه‌یک دادگستری در تهران

«…مقاومت می‌کردم و داد می‌کشیدم…». که این اختلاف در بیان ماوقع تبانی و مواضعه نامبردگان را از موضوع می‌رساند.

– با عنایت به اینکه قاتل خود صراحتاً اقرار به قتل عمد و سرقت وجه نقد و ۲ عدد گوشی تلفن همراه نموده است (ص۲۲۰) و قرار مجرمیت صادره هم (ص۲۲۴) مبتنی بر توجه جرایم یاد شده به متهم است.

معلوم نیست به چه علت در کیفرخواست صادره، فقط به قتل عمد اشاره و اشاره‌ای به جرایم دیگر نشده است؟!

از این حیث نیز کیفرخواست و دادنامه معترض عنه (مورد اعتراض) واجد اشکال است.

مضافاً آنکه شخصی که به اعتقاد مهدورالدم بودن طرف مقابل را به قتل می‌رساند به دور از ذهن است که با آن اعتقاد مبادرت به سرقت نماید!!!

– اظهارات قاتل کاملاً مؤید و تایید کننده این است که نامبرده در زندان و توسط سایر زندانیان دیگر تفهیم شده است.

اگر گفته‌هایش را عوض نماید و چنین اظهار نماید که در حال زنا مشاهده نموده است تبرئه می‌شود.

گفته‌های مشارٌالیه در ص ۲۵۸ در محضر دادگاه مؤید این امر است:

«..درحال زنا با خواهرم مشغول است…».

النهایه از توجه به موارد مذکور؛

به جهت فقد دلیل بر ارتکاب زنا یا تجاوز به عنف و ادعاهای اثبات نشده قاتل و خواهرش، کذب اظهارات در خصوص مشاهده عمل تجاوز به عنف توسط متهم و ارتکاب عمل توسط مقتول و نتیجتا اعتقاد به مهدورالدم بودن مقتول مردود بوده و توجها به تبانی و مواضعه قاتل و خواهرش و نیز نقص در تحقیقات مقدماتی؛ مورد از موارد نقض دادنامه می‌باشد.

لذا مستدعی است ضمن بررسی موارد و مراتب عنوان شده، درخصوص نقض دادنامه مورد اعترض تصمیمات شایسته قانونی اتخاذ فرمایند.

وکیل اعاده دادرسی پرونده قتل

مهدورالدم چیست؟

مهدورالدم فردی است که به دلیل وقوع جرایمی، کشته شدن او توسط برخی از افراد مجاز است.

در پرونده‌ قتل می‌توان اعاده دادرسی ماده ۴۷۷ نمود؟

چنانچه رای برخلاف شرع صادر شده باشد؛ قابل اعاده دادرسی ماده ۴۷۷ در دیوان عالی کشور خواهد بود.

 

 

 

در صورتی که نیاز به وکیل تخصصی در موضوع اعاده دادرسی قتل عمد دارید با شماره های زیر تماس بگیرید.

راه‌های ارتباطی با دفتر وکیل محمد رضا مهری

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

نشانی دفتر وکالت تخصصی قتل عمدی

تهران- میدان ونک- گاندی جنوبی- خیابان ۱۴- پلاک۱۴- طبقه۴- واحد ۹- دفتر وکالت محمدرضا مهری

دفتر وکیل خوب کیفری تهران

۵/۵ - (۱۱ امتیاز)

۲ دیدگاه

  • سلام آقای وکیل من برادرم محکوم به حبس شده در پرونده قتلی که براش مشارکت خورده بود و حدود ۱۰ سالی هست از این موضوع گذشته من الان مقتول پیدا کردم و ایشون زنده است من چه کار میتونم انجام بدم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *