وکیل تجدید نظر پرونده کیفری

وکیل تجدید نظر پرونده کیفری

وکیل تجدید نظر پرونده کیفری


تجدید نظر یکی از مراحل مهم رسیدگی در امور کیفری است و بدون حضور وکیل تجدید نظر پرونده کیفری، اعتراض در دادگاه تجدید نظر با شکست مواجه خواهد شد.

چرا که رسیدگی در مرحله تجدید نظر با حساسیت بالاتر و با تعدد قضات صورت می‌گیرد؛ یعنی سه قاضی در خصوص پرونده تجدید نظر اعلام نظر می‌نمایند؛ بنابراین تنظیم لایحه تجدید نظر توسط وکیل تجدید نظر پرونده کیفری، بسیار حائز اهمیت است.

رای صادر شده در پرونده‌های کیفری در دادگاه بدوی در بعضی موارد قطعی است؛ اما بسیاری از آراء صادر شده در پرونده های کیفری قابل تجدید نظر خواهی و اعتراض هستند.

مرجع اعتراض به رای کیفری صادر شده از دادگاه کیفری دو، دادگاه تجدید نظر مرکز استان است؛ رسیدگی به اعتراض درباره رای دادگاه کیفری یک نیز در دیوان عالی کشور صورت می پذیرد.

رای کیفری دادگاه انقلاب نیز در دیوان عالی کشور و یا دادگاه تجدید نظر استان قابل اعتراض است.

رای کیفری دادگاه‌های نظامی نیز در دادگاه‌های تجدید نظر نظامی یک و یا دیوان عالی کشور قابل اعتراض است.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل تجدید نظر پرونده کیفری با گروه وکلای مهر پارسیان تهران تماس بگیرید.

در ادامه وکیل تجدید نظر پرونده کیفری، به بررسی نمونه رای صادر شده در خصوص جرم افترا پرداخته است؛ نکاتی که در این پرونده توسط وکیل تجدید نظر پرونده کیفری، پاسخ داده خواهند شد:

خیانت در امانت نسبت به چک تضمینی.

احضار مشتکی عنه (فردی که از او شکایت شده) به عنوان مطلع و تفهیم اتهام به وی توسط بازپرس.

معرفی بهترین وکیل پرونده تجدید نظر در موضوعات کیفری.

 طرح شکایت کیفری منتهی به رأی برائت، مصداق افترا نیست؛ زیرا سوءنیت وجود ندارد.

تاریخ رای نهایی: 1392/08/11

شماره رای نهایی: 9209970222001090

 رای بدوی (نخستین)

در خصوص کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 16 تهران علیه 1- م.ش. فرزند ع. 2- م.د. فـرزند س. 3-پ.ن. فرزند ک. 4- ح.ن. فرزند ک. 5- ر.م. فرزند ح. 6- الف.ط. فرزند ن. دایر بر:

افترا از طریق طرح شکایت کیفری تحت عنوان جعل و شروع به کلاهبرداری،

وکیل کیفری یوسف آباد

موضوع شکایت ص.خ. فرزند ح. با وکالت ت.ج.؛ با عنایت به محتویات پرونده نظر به اینکه سوءنیت متهمان از بابت افترا محرز نیست، لذا منطبق با اصل 37 قانون اساسی و بند الف ماده 177 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری برائت متهمان فوق صادر و اعلام می‌گردد.

رأی صادره ظرف 20 روز پس از ابلاغ به وکیل شاکی قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران است.

دادرس شعبه 1154 محاکم عمومی جزایی تهران

رای دادگاه تجدیدنظر

تجدیدنظرخواهی آقای ص.خ. با وکالت آقای ت.ج. از دادنامه شماره 9209970212300470 مورخ 23/5/92 صادره از شعبه 1154 دادگاه عمومی جزایی تهران که به موجب آن درباره شکایت نامبرده علیه آقایان 1- م.ش. 2- م.د. 3- ح.ن. و خانمها 4- پ.ن. 5- ر.م. 6- الف.ظ. دایر بر افتراء از طریق شـکایـت کیـفری تحت عنوان جعل و شـروع بـه کلاهبـرداری به لحاظ عدم احراز سوءنیت حکم برائت (بی گناهی) صادر گردیده است؛

با‌ توجه به محتویات پرونده و مفاد لایحه تجدیدنظرخواهی وکیل معترض نظر به اینکه ایراد و اعتراض موجه و مؤثری که متضمن نقض و بی‌اعتباری رأی معترض‌عنه (مورد اعتراض) باشد اقامه نشده و از حیـث رعایـت تشـریفـات قـانونی و مـبانی استنباط و توجـه به مستندات فاقد اشکال می‌باشد.

لذا با رد اعتراض مستنداً به بند الف ماده 257 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری رأی تجدیدنظرخواسته تأیید می‌گردد.

رأی صادره قطعی است.

رئیس شعبه 20 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه

در رسیدگی به پرونده ها در دادسرا، آیا می‌توان بدوا مشتکی عنه (فردی که از او شکایت شده است) را به عنوان مطلع احضار و از وی در خصوص موضوع شکایت تحقیق کرد؟

در صورت اقرار به ارتکاب جرم، اقرار وی چه حکمی دارد؟

 نظر اکثریت

نظر به مفاد ماده 204 قانون آیین دادرسی کیفری که مطابق آن این اختیار را به بازپرس داده که هر شخصی (از جمله مشتکی عنه) حضور و تحقیق از وی را برای روشن شدن موضوع ضروری تشخیص دهد؛ برابر مقررات احضار کند در مواردی که دلیل کافی جهت احضار مشتکی عنه (فردی که از او شکایت شده است) به عنوان متهم وجود ندارد. (مثلا در زمان وقوع جرم نسبت به شاکی صرفا شاکی و مشتکی عنه حضور داشته اند) می‌توان مشتکی عنه را به عنوان مطلع احضار کرد.

دادسرای فرهنگ و رسانه

از مشتکی عنه در خصوص شکایت شاکی بدون تفهیم اتهام و رعایت مقررات مربوط به تحقیق از متهم از ایشان تحقیق کرد چنانچه اظهارات وی دلالت بر توجه اتهام به او نماید با توجه به مفاد ماده 213 قانون ایین دادرسی کیفری که بیان می‌دارد: «تفهیم اتهام به کسی که به عنوان متهم احضار نشده از قبیل شاهد یا مطلع ممنوع است و چنانچه این شخص پس از تحقیق در مظان اتهام قرار گیرد باید طبق مقررات و به عنوان متهم برای وقت دیگر احضار شود» بعدا به عنوان متهم احضار کرد.

همچنین اقرار وی به ارتکاب جرم در مقام مطلع چنانچه مقرون به واقع باشد اقرار صحیح بوده و می‌توان زمانی که به عنوان متهم احضار شد به عنوان یکی از ادله تفهیم اتهام باشد.

نظر اقلیت

از مفاد ماده 168 قانون آیین دادرسی کیفری جواز احضار مشتکی عنه (فردی که از او شکایت شده است) به عنوان مطلع برداشت نمی‌شود؛ این امر نقض غرض می‌باشد.

چون قانونگذار بیان نموده که برای احضار مشتکی عنه (متهم در صورت احضار) باید دلیل کافی وجود داشته باشد و اگر دلیل کافی جهت احضار شخص به عنوان متهم وجود نداشته باشد؛ مجوز احضار ایشان به عنوان مطلع وجود ندارد و همچنین ماده 204 قانون آیین دادرسی کیفری در مورد تحقیق از مطلعین یعنی اشخاص ثالث غیر از طرفین پرونده می‌باشد.

در ماده 213 قانون مذکور نیز که بیان داشته «تفهیم اتهام به کسی که به عنوان متهم احضار نشده از قبیل شاهد یا مطلع ممنوع است و چنانچه این شخص پس از تحقیق در مظان اتهام قرار گیرد باید طبق مقررات و به عنوان متهم برای وقت دیگر احضار شود» قانونگذار نظر به اشخاصی غیر از طرفین پرونده که به عنوان مطلع یا شاهد احضار می‌شوند دارد و اگر چنین مواردی را بپذیریم بدون دلیل اشخاص را احضار کرده‌ایم و این خلاف مفاد مقررات قانونی از جمله ماده 168 قانون آیین دادرسی کیفری می‌باشد.

‌تصرف عدوانی مال منقول

اما اگر قاضی رسیدگی کننده مشتکی عنه را به عنوان مطلع احضار نمود و ایشان اقرار به ارتکاب جرم نمود چنانچه مقرون به واقع باشد؛ اقرارش نافذ (صحیح) و قابل ترتیب اثر می‌باشد و ارزش اقرار را دارد.

از طرفی حسب ماده 190 قانون آیین دادرسی کیفری متهم می‌تواند یک وکیل دادگستری به همراه خود داشته باشد و دلیل به همراه داشتن وکیل این است که اظهاری به ضرر خود نماید و وقتی مشتکی عنه (فردی که از او شکایت شده است) به عنوان مطلع احضار می‌شود از داشتن چنین حقی محروم می‌شود و ممکن است اظهاری داشته باشد که به ضرر او تمام شود.

نظر ابرازی

مشتکی‌عنه (فردی که از او شکایت شده است) را با توجه به مفاد مواد 168 و 204 و 213 می‌توان به عنوان مطلع احضار و از وی تحقیق کرد.

اما باید در موارد محدود از این اختیار استفاده نمود و استفاده از آن در همه پرونده‌ها امری ناپسند است.

در صورت اقرار به ارتکاب جرم اقرار وی نافذ و دارای اعتبار می‌باشد به شرط اینکه مقرون به واقع باشد.

نظر هیئت عالی

در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 عناوین متهم، شاکی، مطلع و شاهد دارای معانی خاص خود و مجزای از یکدیگرند و لذا احضار متهم (مشتکی عنه) به استناد قانون مزبور به عنوان مطلع به صرف این که دلیلی بر علیه او وجود ندارد فاقد وجاهت قانونی است.

بنابراین نظریه اقلیت قضات محترم دادگستری شهرستان شفت استان گیلان، موجه و مورد تایید است.

ضمناً نظریه مشورتی شماره 7/94/3397 مورخ 1394/12/8 اداره کل حقوقی این استنتاج (نتیجه‌گیری) را تأیید می‌کند.

نشست قضایی با موضوع تصاحب چک تضمینی علی رغم اجرای مفاد تعهد

برگزار شده توسط استان تهران/ شهر تهران

تاریخ برگزاری ۱۳۹۷/۰۸/۲۲

پرسش
فردی بابت حسن انجام کار یا تضمین تحویل اجناس یک فقره چک تحویل دیگری می‌دهد که پس از انجام کار یا تحویل کالا به ایشان مسترد (باز) گردد، حال چنانچه دارنده چک قبل از اتمام کار یا پس از انجام کار و تحویل کالا حسب مورد اقدام به برگشت چک نماید؛ آیا جرمی واقع شده است یا خیر؟ در صورت مثبت بودن، عنوان مجرمانه چیست؟

آیین‌نامه اجرایی نحوه نگهداری و درمان مجانین

نظر اکثریت
با توجه به اینکه چک تضمینی پس از اجرای تعهدات در دست دارنده امانت تلقی می‌شود؛ لذا در صورت اقدام مالکانه بر روی چک تضمینی موضوع خیانت در امانت محسوب می‌شود.

نظر اقلیت
با توجه به اینکه اسناد تجاری (چک و سفته، برات) صرفاً وسیله پرداخت هستند و مال محسوب نمی‌شوند و عقود ضمانی امانت ایجاد نمی‌کنند و امانت قانونی و شرعی مورد حمایت کیفری قانون‌گذار نیست و چه بسا از عنصر امانت در عرف این است که هر موقع مورد امانت از امین مطالبه شود قابل استرداد باشد در حالی که در این مورد چک تضمینی قبل از اجرای تعهد قابل مطالبه و استرداد (پس گرفتن) نیست و مراجع کیفری صلاحیت بررسی حسن انجام کار یا اجرای تعهد را ندارد و موضوع بایستی از سوی مراجع حقوقی پیگیری شود.

لذا وقوع جرمی قابل تصور نیست.

نظر هیئت عالی
نظریه اکثریت در حدی که موضوع می‌تواند از مصادیق خیانت در امانت باشد مورد تأیید هیأت عالی نشست قضایی در امور کیفری است.

وکیل تجدید نظر پرونده کیفری

خدمات تخصصی گروه وکلای کیفری تهران

موسسه حقوقی مهر پارسیان، با به کارگیری برترین وکلای کیفری در شمال تهران خدمات زیر را ارئه خواهد نمود:

مشاوره حقوقی آنلاین و حضوری با وکیل تجدید نظر کیفری

قبول وکالت در پرونده کلاهبرداری، فروش مال غیر، خیانت در امانت

قبول وکالت در پرونده اخلال در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال از طریق نامشروع

قبول وکالت در پرونده پولشویی و جرایم مالی کارکنان دولت

تنظیم دادخواست جهت مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم

قبول وکالت در پرونده کیفری خانواده مانند شکایت ترک انفاق، تدلیس در ازدواج، کتک زدن همسر و فحاشی

تنظیم و تهیه لایحه دفاعیه جهت ارائه به دادگاه کیفری یک و دو

قبول اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور و اعمال ماده 477 کیفری

همه چیز درباره دادرسی مالیاتی

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل تخصصی کیفری در تهران به یکی از راه‌های زیر اقدام کنید.

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”آیا حضور وکیل تجدید نظر پرونده کیفری الزامی است؟” answer-0=”حضور وکیل در مرحله تجدیدنظر در خصوص برخی جرایم الزامی است و در خصوص برخی دیگر الزامی نیست.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”بهترین وکیل تجدید نظر پرونده کیفری کیست؟” answer-1=”وکیلی که علاوه بر علم حقوقی بالا دارای تجربه کافی در دعاوی کیفری باشد و به روند و رویه قضایی مرحله تجدیدنظر نیز تسلط کامل داشته باشد.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

_

نشانی دفتر وکالت وکیل تجدید نظر پرونده کیفری در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (2 امتیاز)

8 دیدگاه

  • سلام آقای وکیل من برای یک پرونده کلاهبرداری تو مرحله تجدید نظر به عنوان شاهد احضار شدم و بعد وکیل میگفت احتمالا خودت محکومی آیا اونجا میتونن من بازداشت کنن؟

    • سلام وقت شما بخیر
      مطابق قانون تفهیم اتهام به کسی که به عنوان متهم احضار نشده از قبیل شاهد یا مطلع ممنوع است و چنانچه این شخص پس از تحقیق در مظان اتهام قرار گیرد باید طبق مقررات و به عنوان متهم برای وقت دیگر احضار شود.

  • سلام وقت بخیر، ما در کار طراحی دکوراسیون هستیم. در بازار شب عید برای آقایی کار انجام دادیم و متریال و جنس را از حساب خودمون خریدیم و حالا آن شخص پس از اتمام کار اعلام کرد که نمی‌خواهد مبلغی به ما بدهد و ما هم قسمتی از وسایل خانه را بردیم و به مالک منزل زنگ زدیم که در صورت دادن مبلغ پرداختی، وسایل ایشان را تحویل می‌دهیم. ایشان هم از ما شکایت کرد، دادسرا به ضرر ما بود اما دادگاه بدوی به نفع ما رای داد و قاضی اعلام کرد که سرقت نیست، حالا اون فرد از حکم دادگاه تجدید نظرخواهی کرده، خواستم بدونم چقدر احتمال داره که حکم دادگاه کیفری 2 شکسته بشه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      اگر دلایلی که در حکم دادگاه درج شده است نشان دهنده‌ی بی‌گناهی شما است محکم و واقعی باشد، امکان نقض حکم دادگاه بدوی ضعیف است. می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص درامور کیفری با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام وقت بخیر من به اتهام سرقت از منزل خاله‌ام به حبس محکوم شدم خالم الان رضایت داده و یک اشتباه نامه هم نوشته آیا مجازات من کم میشه

    • سلام وقت شما بخیر
      اعلام گذشت شاکی می‌تواند موجب تخفیف مجازات متهم شود در هر صورت بهتر است وکیل پرونده شما را مطالعه نماید.

  • سلام وقتتون بخیر، در پرونده فروش مال غیر دادگاه تجدید نظر حکم قطعی مبنی بر پرداخت وجه توسط متهم به بنده و پرداخت دقیق همان مبلغ به دولت را داده است.آیا در صورت رضایت من، جریمه متهم در مورد پرداخت وجه به دولت نیز بخشیده می‌شود؟

    • سلام وقت شما بخیر
      خیر، ایشان از مجازات جزای نقدی معاف نخواهد شد و فقط ممکن است مشمول تخفیف شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور کیفری با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *