وکیل دادسرای تهران

وکیل دادسرای تهران

وکیل دادسرای تهران

وجود نواحی مختلف دادسرای عمومی و انقلاب تهران، و همچنین دادسراهای تخصصی تهران، که به صورت خاص به جرایم خاص رسیدگی می‌کنند، گاهی باعث مشکل در تشخیص دادسرای صالح جهت تقدیم شکواییه کیفری توسط ارباب رجوع می‌باشد. در پی بروز اختلافاتی بین نواحی مختلف دادسرای تهران، دادستان عمومی و انقلاب تهران، وظایف دادسرای تهران را طی دستور العملی به نواحی مختلف دادسرا ابلاغ نمود. نحوه حل اختلاف بین نواحی مختلف دادسرای تهران، امکان ارسال پرونده از دادسرایی به دادسرای دیگر، امکان اعاده پرونده از دادسرای مقصد به دادسرای مبدا، تعیین تکلیف در پرونده‌های خاص و همچنین معرفی وکیل دادسرای تهران، موضوع تحقیقی جامع است که گروه وکلای دادسرای تهران، با همکاری موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به رشته تحریر در آورده است.

دستورالعمل شرح وظايف و حل اختلاف پرونده ها در نواحی دادسرای تهران

با توجه به اين كه در بعضی موارد، پرونده های ارجاع شده به يك ناحيه دادسرا در تهران، با اين استدلال، كه محل وقوع جرم، خارج از محدوده جغرافيايی آن ناحيه بوده و يا مربوط به يكی از نواحی تخصصی دادسرای تهران می‌باشد، به نواحی ديگر دادسرا ارسال می‌شود و دادسرای بعدی نيز مبادرت به اعاده پرونده به دادسرای ارسال كننده يا دادسرای ديگری می‌نمايد و چنين اقداماتی، سردرگمی مراجعان و اطاله زمان رسيدگی به پرونده ها را موجب می‌شود؛ لذا به منظور جلوگيری از نقل و انتقال بی جهت پرونده، موارد ذيل جهت اجرا ابلاغ می‌گردد:

الف) كليات

ماده 1. ناحیه های دادسرای عمومی و انقلاب تهران، صرفا به پرونده های مربوط به آن ناحيه و بر اساس تقسيم كار صورت گرفته، رسيدگی می‌نمايند.

وکیل تضمینی مالیات در تهران

ماده 2. سرپرست دادسرا يا مقام ارجاع مكلف است، با رعايت قانون آيين دادرسی كيفری و در چهارچوب اين دستورالعمل، شكواييه های وارده يا گزارشهای ارسالی را به نحو مقتضی بررسی و در صورتی كه متضمن امر كيفری يا از موارد مداخله دادستان باشد، نسبت به ارجاع آن اقدام نمايد.

نحوه حل اختلاف در نواحی دادسرای تهران

در صورت طرح شكواييه يا گزارش خارج از تقسيم كار مصوب در يكی از نواحی دادسرای تهران، مقام ارجاع، شكواييه يا گزارش را قبل از ارجاع و با قيد علت، به صورت مكتوب به ناحيه مربوط ارسال می‌نمايد. اگر دادسرایی كه پرونده به آن ارسال شده است، به ضرورت رسيدگی توسط ناحيه ارسال كننده معتقد باشد، سرپرست دادسرا، پرونده را با ذكر دلايل توجيهی جهت تعيين تكليف به دفتر معاون اول دادستان ارسال می نمايد. نسبت به پرونده هايی كه پيش از ابلاغ اين دستورالعمل در نواحی مطرح و به شعب ارجاع شده است، رسيدگی ادامه يافته و در صورت صدور حكم بر محكوميت، اجرای حكم با همان ناحيه خواهد بود.

تبصره 1- ملاك تقسيم كار در نواحی دادسرای تهران، وقوع جرم در محدوده جغرافيايی آن ناحيه است؛ به استثنای جرايم مربوط به نواحی تخصصی كه رسيدگی در همان ناحيه تخصصی به عمل می آيد. در صورت مشخص نبودن محل وقوع جرم، ناحيه ای كه ابتدا شروع به تعقيب يا تحقيق نموده است، رسيدگی را ادامه خواهد داد.

تبصره 2- در جرايم مركب، چنان چه ركن مادی جرم در محدوده چند ناحيه دادسرا ارتكاب يافته باشد، هر يك از نواحی كه ابتدا شروع به تعقيب يا تحقيق كرده، مكلف به ادامه رسيدگی است.

صلاحیت دادسرای امور جنایی تهران

تبصره 3- در جرايم مستمر، هر ناحيه از دادسرا كه جرم در حوزه آن شروع شده، با رعايت اين دستورالعمل مكلف به رسيدگی است.

تبصره 4- پس از ثبت پرونده در شعبه تحقيق، از ارسال آن به ناحيه ديگر خودداری به عمل آيد؛ مگر آنكه رسيدگی توامان ضرورت يابد و يا از موارد طرح در نواحی تخصصی باشد. هم چنين در صورتی كه پس از ارجاع پرونده به شعبه، مقام تحقيق تشخيص دهد كه رسيدگی به پرونده داخل در وظايف ناحيه ای ديگر از دادسرا است، در اسرع وقت با اخذ نظر معاون دادستان و سرپرست ناحيه و بدون هرگونه اقدامی، پرونده را به ناحيه مربوطه ارسال می‌نمايد.

تبصره 5- ملاك ارسال پرونده به ناحيه ديگر جهت رسيدگی توامان، مفتوح بودن پرونده در شعبه تحقيق مرجوع اليه است؛ نواحی دادسرا و شعب تحقيق مكلف اند در اسرع وقت استعلامات صورت گرفته در اين خصوص را پاسخ دهند.

رسیدگی به اتهامات متعدد متهم در دادسرای تهران

ماده 3. به اتهامات متعدد متهم كه در نواحی مختلف دادسرای تهران مطرح گرديده است، با رعايت ماده 310 قانون آيين دادرسی كيفری رسيدگی می‌شود.

تبصره 1- چنان چه چند اتهام به طور همزمان به يك نفر نسبت داده شود كه حداقل يكی از اتهامات، به نواحی تخصصی مربوط باشد، به تمامی اتهامات در دادسرای تخصصی مرتبط با آن رسيدگی می‌شود و چنان چه تمامی اتهام ها مربوط به نواحی متعدد تخصصی باشد، وفق ماده 310 قانون آيين دادرسی كيفری اقدام می‌شود.

ماده 310 قانون آیین دادرسی کیفری: متهم در دادگاهی محاكمه می‌شود كه جرم در حوزه آن واقع شود. اگر شخصی مرتكب چند جرم در حوزه‏ های قضايی مختلف گردد، رسيدگی در دادگاهی صورت می‌گيرد كه مهمترين جرم در حوزه آن واقع شده باشد. چنانچه جرايم ارتكابی از حيث مجازات مساوی باشد، دادگاهی كه مرتكب در حوزه آن دستگير شود، به همه آنها رسيدگی می‌كند. در صورتی كه متهم دستگير نشده باشد، دادگاهی كه ابتداء تعقيب در حوزه آن شروع شده است، صلاحيت رسيدگی به تمام جرايم را دارد.

وکیل حرفه ای ملک در تهران

تبصره 2- چنان چه راجع به موضوع واحد، پرونده های متعددی در نواحی دادسرای تهران تشکیل شده باشد و يا بخشی از اقدامات قضايی راجع به موضوع واحد در يك ناحيه از دادسرا و بخشی ديگر در ناحيه يا نواحی ديگر دادسرای تهران صورت گرفته باشد مانند پرونده های مرتبط كه ناشی از يك منشا باشند يا اتخاذ تصميم در يكی، موثر در اتخاذ تصميم در ديگری باشد، با رعايت قاعده سبق ارجاع، ناحيه‌ای كه ابتدا شروع به تعقيب نموده است، به تمامی پرونده ها رسيدگی می‌نمايد.

اولویت رسیدگی به پرونده‌های زندانی دار

ماده 4. پرونده‌های زندانی‌دار يا دارای متهم تحت نظر، از هر حيث در اولويت رسيدگی قرار دارند. سرپرستان نواحی مكلفند در خصوص متهم چنين پرونده هايی، تا پايان وقت اداری همان روز، تعيين تكليف نمايند.

دفتر وکیل دادسرای تهران

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل دادسرای تهران و یا شهرستانها، در تمامی ساعات اداری اعلام شده در سایت گروه وکلای دادسرای تهران، امکان تماس و تعیین وقت مشاوره حضوری یا آنلاین با وکیل دادسرای تهران وجود دارد. در صورت ضرورت به مشاوره فوری در ساعات تعطیل و غیر اداری، می‌توانید با شماره تلفن همراه 09120067665 با وکیل دادسرای تهران مشاوره فرمایید.

دپارتمان کیفری گروه وکلای دادسرای تهران

5/5 - (65 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *