وکیل متخصص قصور پزشکی

وکیل متخصص قصور پزشکی

وکیل متخصص قصور پزشکی


امروز با موضوع وکیل متخصص قصور پزشکی همراه باشید تا در چند سطر از ناگفته‌های مبحث قصور پزشکی با شما سخن بگوییم.

با بخش مشاورین پاسخگوی موسسه حقوقی مهرپارسیان تماس تلفنی واصل شد مبنی بر قصور پزشکی!

ماجرا را از زبان مشاور پاسخگوی تماس تلفنی نقل می‌شود: “تلفن را که برداشتم آقایی با صدایی محزون و لرزان با مکث صحبت خود را شروع کرد.

ماجرا این بود که مادرش را که هیچگونه سابقه بیماری قلبی و کلیوی نداشته برای یک دل درد ناگهانی که مشکوک به آپاندیس از طریق اورژانس به بیمارستان انتقال می‌دهد، بعد از گذشت.

چند روز پزشک بخش به او می‌گوید حال مادرت کاملا خوب است و برای ادامه روند بهبودی به استراحت درمنزل نیاز دارد.

پس از تریخص از بیمارستان به فاصله چند ساعت هر دو کلیه مریض از کار می‌افتد تا جایی که در غروب آن روز کاملا علایم حیاتی وی به صفر می‌رسد و متاسفانه فوت می‌نماید.”

وکیل تضمینی دادگاه ارشاد

” پسر وی که این تماس را با موسسه حقوقی گرفته بود اعلام می‌دارد؛ یک سال از این واقعه می‌گذرد و حال برای پاسخ به وجدان خویش و سایر برادران و خواهران خود، قصد شکایت از پزشک را دارد.” در ادامه با ما همراه باشید تا راه حل‌های اساسی شکایت از پزشک را برای شما تبیین نماییم.

نکات مهمی که وکیل متخصص قصور پزشکی در ادامه بررسی می‌نمایند:

بیماران و اطرافیان آنها بیشتر نسبت به چه مواردی از پزشکان شکایت می‌نمایند؟

تحت چه شرایطی پزشک از مسئولیت مبرا خواهد بود؟

نظام پزشکی در برخورد با پزشکان خاطی چه اقدامی به عمل می‌آورد؟

راه حل اساسی پیشنهادی موسسه حقوقی مهر پارسیان به کسانی که قصد شکایت از پزشک مقصر را دارند چیست؟

علیرغم اینکه این قبیل حوادث بسیار متاثر کننده است، باید گفت تشخیص قصور پزشک بسیار پیچیده‌تر از آن است که افراد متضرر از اعمال پزشکی به آن می‌اندیشند.

چرا که بعضا حتی وکلای متخصص در زمینه جرایم پزشکی با صرف ساعت‌ها مطالعه پرونده و مشورت با تیم پزشکی در نهایت برای احراز قصور ناگزیر با تردید و دقت خاص پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند.

آنچه به عنوان پیشنهاد نگارنده مقاله خطاب به خواننده گرامی اعلام می‌گردد این است که چنانچه قصد شکایت از پزشک را دارید از ارجاع پرونده به وکلای غیر متخصص خودداری نمایید.

من باب پیشنهاد می‌توانید با وکیل مشاوره داشته باشید چرا که ایشان با سوابق قضایی عالی در کنار تیمی از پزشکان حاذق و متخصص پرونده‌های جرایم پزشکی را به صورت ویژه بررسی می‌نمایند.

عمده شکایات بیماران از پزشکان شامل چه مواردی است؟

عمده شکایات بیماران یا اطرافیان آنها از پزشکان در خصوص «خطا در تشخیص»، «بی‌احتیاطی» و «بی‌مبالاتی در معالجه و درمان بیماران» یا «مراقبت‌های بعد از عمل جراحی» است.

وکیل تضمینی ملکی

برابر قانون، تخلف‌های پزشکی شامل سهل‌انگاری در انجام وظیفه؛ رعایت نکردن موازین علمی، شرعی و قانونی؛ افشا کردن اسرار و نوع بیماری؛ انجام اعمال خلاف شئون پزشکی؛ جذب بیمار از طریق تبلیغات گمراه‌کننده و فریفتن بیمار است.

خاطر نشان می‌گردد تقصیر علاوه بر جنبه خصوصی، واجد جنبه عمومی است یعنی حاکمیت نیز نسبت به برخی از جرایم به عنوان مدعی العموم تعقیب مقصر را انجام می‌دهد. علی ای ُ حال وفق قوانین تقصیر، جنبه عمومی دارد مگر در موارد خاصی که قانونگذار استثنا کرده باشد.

بنابراین تقصیر پزشکی، علاوه بر اینکه جنبه خصوصی دارد؛ با جبران خسارت و پرداخت دیه از سوی فرد خاطی همراه است، جنبه عمومی نیز دارد و مرتکب با حبس و جزای نقدی یا محرومیت از حقوق اجتماعی، مجازات می‌شود.

نحوه اثبات قصور و تقصیر پزشکی به چه نحو است؟

صرف نظر از پیچیدگی‌های موارد تقصیر پزشک در صدر مقاله بدان اشاره کردیم به اختصار به اطلاع خوانندگان گرامی می‌رسانیم که علاوه بر قانون مجازات اسلامی که به ماهیت تقصیر پزشکی و جرایم مرتبط با آن می‌پردازد و مجازات حاکم بر جرایم و تقصیرات را مقرر می‌کند، قانون آیین دادرسی کیفری نیز نحوه اثبات دعوی و چگونگی اثبات و رسیدگی به آن را بیان کرده است.

در این رابطه تقصیر پزشکی با اخذ نظریه کارشناسی از سازمان پزشکی قانونی یا سازمان نظام پزشکی اثبات می‌شود.

 مرجع رسیدگی به قصور پزشک کجاست؟

دادگاه عمومی و انقلاب مرجع رسیدگی به پرونده‌های مربوط به تقصیر پزشکی است.

همچنین در تهران ناحیه خاصی از دادسرا با عنوان «دادسرای ویژه جرایم پزشکی و دارویی» به‌طور جداگانه به این مورد رسیدگی می‌کند.

جاسوسی رایانه‌ای

در برخی مراکز استان‌ها نیز شعبه خاصی از دادگاه‌های عمومی و انقلاب، مرجع رسیدگی به این پرونده‌ها هستند.

البته باید گفت که مرجع رسیدگی به قصور و تخلفات انتظامی پزشکی، دادسراهای انتظامی و هیأت‌های بدوی، تجدید نظر و عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی است.

سازمان نظام پزشکی چه برخوردی با پزشکان خاطی می‌نماید؟

سازمان نظام‌پزشکی در زمینه برخورد با قصور پزشکی، یک تشکیلات دادرسی دارد.

برای بررسی این موضوع، کارشناسانی تعیین می‌شوند و در صورت صحت اثبات شاکی مبنی بر رخ دادن قصوری از سوی یک پزشک یا پرستار، در صدد جبران این مساله برمی‌آیند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، وظیفه بازرسی و نظارت بر مؤسسه‌های پزشکی، مطب‌ها و مراکز درمانی را بر عهده دارند و اگر با جرم و تخلفی برخورد کردند، باید حسب مورد آن را به دادسرای ویژه جرایم پزشکی و دارویی یا شعبه خاص دادگاه‌های عمومی و انقلاب در مراکز استان‌ها یا شعب ویژه پزشکی و دارویی سازمان تعزیرات حکومتی یا دادسراهای انتظامی نظام پزشکی ارسال کنند.

خاطر نشان می‌گردد که مرجع رسیدگی به تقصیرات پزشکی همان‌گونه که اشاره شد، در تهران دادسرای ویژه جرایم پزشکی و دارویی و در سایر شهرستان‌ها، دادسراهای عمومی و انقلاب است.

 چه ضمانت اجرایی در قانون برای برخورد با پزشک خاطی در نظر گرفته شده است؟

براساس قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲، هرگاه پزشک در معالجاتی که انجام می‌دهد موجب تلف یا صدمه بدنی شود، ضامن (مسئول) دیه است.

مگر آنکه عمل او مطابق مقررات پزشکی و موازین فنی باشد یا اینکه قبل از معالجه برائت (بی‌گناهی) گرفته باشد و مرتکب تقصیری هم نشود و چنانچه اخذ برائت از مریض به دلیل نابالغ یا مجنون بودن او، معتبر نباشد یا تحصیل برائت از او به دلیل بیهوشی و مانند آن ممکن نشود، برائت از ولی مریض تحصیل می‌شود.

شیوه­ های حل و فصل غیرقضایی

در تبصره یک این ماده آمده است که در صورت عدم قصور یا تقصیر پزشک، در علم و عمل برای وی ضمان وجود ندارد هر چند برائت اخذ نکرده باشد.

طبق این قانون، پزشک در معالجاتی که دستور انجام آن را به مریض یا پرستار و مانند آن صادر می‌کند، در صورت تلف یا صدمه بدنی ضامن است مگر آنکه مطابق ماده ۴۹۵ این قانون عمل کند.

مضاف آنکه هرگاه مریض یا پرستار بداند که دستور اشتباه است و موجب صدمه و تلف می‌شود و با وجود این به دستور عمل کند، پزشک ضامن نیست بلکه صدمه و خسارت مستند به خود مریض یا پرستار است.

همچنین در قطع عضو یا جراحات ایجادشده در معالجات پزشکی طبق ماده ۴۹۵ قانون مجازات عمل می‌گردد.

وکیل تضمینی در قصور پزشکی

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی با موسسه حقوقی مهر پارسیان:

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

شماره‌های همراه:

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان‌پذیر است.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

به جرایم پزشکی کجا رسیدگی می‌شود؟

ابتدا در دادسرای ویژه جرایم پزشکی و دارویی و سپس در دادگاه رسیدگی خواهد شد.

مجازات قصور پزشکی چیست؟

علاوه بر جبران خسارت و پرداخت دیه، مرتکب به حبس و جزای نقدی یا محرومیت از حقوق اجتماعی نیز مجازات خواهد شد.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

۶ دیدگاه

  • سلام روز بخیر من دندونام بردم ایمپلنت کنن بعد نمیدونم چیشده دکتر چیکار کرده همش تمام فک و دندونام درد میکنه میتونم شکایت کنم؟

    • باسلام و وقت بخیر
      تقصیر پزشکی، علاوه بر اینکه جنبه خصوصی دارد؛ با جبران خسارت و پرداخت دیه از سوی فرد خاطی همراه است، نظر کمیسیون پزشکی در این خصوص تعیین کننده است.

  • سلام وقتتون بخیر، من ۶ ماه پیش، در یک کلینیک دندان پزشکی ایمپلنت کردن . پایه های اولیه انجام شد در مرحله قالب گیری رنگ دندان های من با هم متفاوت شد من بابت این موضوع شاکی شدم و گفتند که درست کردنش زمان بر هست و گفتند که برو و ۴۰ روز دیگه بیا الان که مراجعه کردم میگن اون پزشک از اینجا رفته، و ما موظف به اتمام کار ایشون نیستیم. میخواستم بدونم الان من باید از کی شکایت کنم ؟ پزشک یا صاحب کلینیک؟

    • سلام وقت بخیر
      طبق قوانین موجود پزشک شما دچار تخلف پزشکی شده و پزشک موظف به تکمیل درمان بیمارش است؛ می‌توانید با مشاوره تخصصی از یک وکیل متخصص جرائم پزشکی که بر قوانین مسلط باشند بهره‌مند شوید.

  • درود
    مادر بنده پیش دکتری چشمش را لیزر کرده است و الان دید یکی از چشمانش را از دست داده است بابت
    دفعات بالای لیزر زدن توسط دکتر؛ حدود ۱۰ سال گذشته از این ماجرا آیا امکان شکایت داریم؟

    • سلام وقت بخیر
      با توجه به مدارک و شرایط شما و در صورت اثبات عملکرد اشتباه دکتر در باب از دست رفتن دید چشم مادرتون، شما می¬توانید اقدام به شکایت کیفری نمایید که در صورت محکوم شدن پزشک دیه به شما تعلق خواهد گرفت ولی با توجه به حساس بودن مساله جرائم پزشکی باید شرایط شما توسط یک وکیل متخصص جرائم پزشکی بررسی شود و به شما راهکار تخصصی ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *