وکیل معاضدتی کیست و چگونه درخواست و تعیین می شود؟

وکیل معاضدتی کیست و چگونه درخواست و تعیین می شود؟

وکیل معاضدتی کیست و چگونه درخواست و تعیین می شود؟


امروز با بررسی این موضوع که وکیل معاضدتی کیست و چگونه درخواست و تعیین می شود؟ با شما هستیم.

معاضدت در لغت به معنای همراهی و کمک و یا معاونت و همکاری آمده است و در اصطلاح خاصی که مورد بررسی در این نوشتار کوتاه قرار خواهد گرفت، در واقع کمکی است که از طرف وکلای پایه یک دادگستری و مشاورین حقوقی، به عنوان وکیل رایگان برای افراد خاص در نظر گرفته شده است.

سازمان حقوقی مهر پارسیان، با معرفینامه کمیته امداد امام خمینی و یا سازمان بهزیستی، اقدام به معرفی وکیل رایگان و وکیل ارزان قیمت به متقاضیان خدمات حقوقی نیازمند خواهد نمود و اداره معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری در تهران نیز این وظیفه را انجام خواهد داد.

وکیل مفاسد اقتصادی کرج

نکات مهم در بررسی وکیل معاضدتی کیست و چگونه درخواست و تعیین می شود.

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

آیا نیاز به خدمات وکیل رایگان دارید؟

مرجع معرفی و تخصیص وکیل رایگان برای پرونده های قضایی کجاست؟

چگونه وکیل رایگان بگیریم؟

آیا برای درخواست وکیل معاضدتی و رایگان زمان زیادی را باید صرف کنیم؟

خدمات موسه حقوقی مهر پارسیان در معرفی وکیل رایگان شامل کدام گروه از جامعه می شود؟

[/stextbox]

 

چرا کانون وکلای داگستری اداره معاضدت قضایی و نهاد وکیل معاضدتی را پایه گذاری نمود؟

حساست وکلای دادگستری در اجرای عدالت و پایبندی ایشان به سوگند وکالت که در آغاز این حرفه یاد می کنند، آنها را بیش از سایر اقشار جامعه در معرض احقاق حق مظلوم قرار می دهد.

اصل ۳۵ قانون اساسی این حق را برای همه اتباع ایرانی محفوظ داشته تا برای خود وکیل انتخاب نمایند تا در مشکلات حقوقی و قراردادی در کنار آنها باشد، حال ممکن است این سوال و تصور پیش آید که شخصی که توان پرداخت هزینه وکیل را ندارد باید از این حق شهروندی مقرر شده در قانون اساسی چشم پوشی نماید؟

اینجاست که کانون وکلای دادگستری به عنوان یکی از قدیمیترین نهادهای مستقل مدنی در ایران پا پیش گذاشته و با تاسیس نهاد وکیل معاضدت و اداراه معاضدت قضایی، وکلای پایه یک دادگستری و  مشاورین حقوقی را مکلف به پذیرش رایگان سه پرونده معاضدتی در سال نموده است.

شرایط استفاده از خدمات وکیل معاضدتی

ماده ۲۴ قانون وکالت در این باره اشعار داشته

کسانی که قدرت تادیه حق الوکاله ندارند می توانند از کانون وکلای دادگستری تقاضای معاضدت نمایند، مشروط به اینکه دعوا راجع به شخص تقاضاکننده باشد.

ستاره ونک

طرز تقاضا و سایر شرایط لازمه برای معاضدت قضایی را وزارت عدلیه به موجب نظامنامه معین خواهد نمود». بنابراین مطابق این ماده سه شرط پیش بینی شده که دو شرط آن ناظر به متقاضی است و شرط دیگر ناظر به دعواست.

  1. متقاضی توانایی پرداخت حق الوکاله را نداشته باشد.
  2. متقاضی شخصا ذی نفع و ذی سمت در دعوا باشد.

و اما شرط ناظر بر دعوا این است که دعوای مطروحه مستند به دلیل باشد و واهی یا واجد ایذا و اذیت برای طرف مقابل نباشد.

در عین حال این شرط ناظر به زمانی است که خواهان متقاضی باشد. بنابراین شرط مذکور قابل تعمیم به خوانده نیست به عبارتی در فرضی که خوانده دعوا متقاضی معاضدت باشد ملحوظ داشتن این شرط موضوعا منتفی است.

تکلیف وکلا در پذیرش وکالت معاضدتی

وکلای پایه یک دادگستری در پذیرش وکالت معاضدتی مختار نیستند و بر اساس ماده ۳۱ قانون وکالت که در آن تصریح شده است: وکلا باید وکالت معاضدتی را که از طرف کانون به آنها ارجاع می شود قبول کنند و همچنین در ماده ۳۳ این قانون تاکید شده است که وکلای دادگستری مکلفند هر سال در سه دعوای حقوقی به عنوان معاضدت قبول وکالت کنند؛ بنابراین پذیرش آن برای وکلا تکلیف قانونی است و عدم پذیرش آن یا احساس مسئولیت نکردن در قبال وکالت معاضدتی و اهمال در انجام وظیفه تخلف انتظامی برای وکیل محسوب می شود.

آیا وکیل معاضدتی می تواند از وکالت استعفا کند؟

باید دقت داشت که گرچه وکالت عقد جایزی است و وکیل هر وقت اراده کند می تواند استعفا دهد لکن این قاعده در وکالت معاضدتی وجود ندارد زیرا قبول معاضدت، تکلیفی است که قانونگذار به وکیل واگذار کرده است.

شکایت از مهندس ناظر

در عین حال با استناد به جایز بودن عقد وکالت موکل می تواند وکیل خود را عزل کند ولی برای جلوگیری از دور و تسلسل باید پذیرفت که موکل دیگر حق استفاده از وکیل معاضدتی را نخواهد داشت و در صورت انتخاب وکیل تعیینی و عقد قرارداد با وکیل جدید، وکالت معاضدتی باطل و بلااثر خواهد شد.

آیا می توان کارآموز وکالت را به عنوان وکیل معاضدتی انتخاب نمود؟

ارجاع وکالت معاضدتی به کارآموزان وکالت به دلالت ماده ۴۶ آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری ممنوع است و کانون وکلای دادگستری حق استفاده از کارآموزان و یا وکلای پایه دو دادگستری را به عنوان وکیل معاضدتی ندارد.

پرداخت حق الوکاله وکیل معاضدتی به عهده کیست؟

از جمله تکالیف وکیل معاضدتی که در قانون وکالت پیش بینی شده، تنظیم وکالتنامه با موکل یعنی متقاضی معاضدت است.

در ماده ۲۳ این قانون مصرح است که چنانچه موکل محکوم له واقع شود حق الوکاله قانونی از آنچه وصول شود به او پرداخت می شود. بنابراین پرداخت حق الوکاله وکیل معاضدتی مقید به دو شرط است:

  1. شرط اول این که موکل محکوم له واقع شود.
  2. شرط دوم اینکه محکوم به وصول شود.

بنابراین چنانچه موکل در پرونده محکوم له واقع نشود یا بنا به دلایلی محکوم به، قابل وصول نباشد وکیل معاضدتی از دریافت حق الوکاله محروم خواهد بود.

منظور از حق الوکاله قانونی حق الوکاله ای است که طرفین در قرارداد حق الوکاله تنظیمی به توافق رسیده اند. در عین حال در فرضی که حق الوکاله قابل وصول نباشد یا موکل محکوم له واقع نشود یا اینکه موکل خوانده دعوا باشد، محلی برای تامین آن پیش بینی شده است.

قوانین سفته

در ماده ۱۰ قانون تشکیل صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری مصوب ۱۳۵۵ آمده است که هر سال مبلغی بابت حق الوکاله های تسخیری و معاضدتی در بودجه کل کشور پیش بینی و به کانون های وکلا پرداخت خواهد شد.

وکیل معاضدتی چگونه درخواست و تعیین می شود؟

برای درخواست وکیل معاضدتی از یکی از سازمانهایی که در ذیل همین نوشتار تعرفه خواهد شد، همراه داشتن فرم درخواست وکیل معاضدتی و رایگان، مدارک پرونده ای که در آن موضوع نیاز به وکیل معاضدتی و رایگان دارید، استشهادیه عدم تمکن مالی برای انتخاب وکیل تعیین و یا تایید نیروی انتظامی محل، شورای اسلامی و یا استشهادیه محلی برای بررسی صحت ادعای متقاضی لازم است.

درخواست وکیل معاضدتی توسط مسئولین مربطوه رسیدگی شده و در صورت صحت ادعا وکیل رایگان به شما معرفی خواهد شد و در غیر این صورت درخواست مردود اعلام خواهد شد.

نشانی و تلفن اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری مرکز

برای درخواست وکیل معاضدتی از کانون وکلای دادگستری مرکز در تهران با در دست داشتن مدارک لازم به نشانی زیر مراجعه فرمایید.

تهران – خیابان سعدی – پایین تر از بیمارستان امیر اعلم – روبروی مسجد قائم – ساختمان ۲۵۰ – طبقه هشتم

تلفن ۷۷۵۳۲۰۶۴ و ۷۷۵۳۲۴۴۳ و ۷۷۵۳۴۴۶۴

نشانی و تلفن جهت تعیین وکیل معاضدتی از سوی موسسه حقوقی مهر پارسیان

تهران- خیابان گاندی جنوبی- خیابان ۱۴- پلاک۱۴- طبقه ۴- واحد ۹ و ۱۰

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت انتخاب بهترین وکیل دادگستری در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۸ و پنج شنبه از ساعت ۹ الی ۱۴ با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

وکیل در تعطیلات نوروز

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

سازمان حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

 

امتیاز دهی به مقاله

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *