وکیل کودک آزاری تهران

child abuse

child abuse


آیا شما هم به وکیل کودک آزاری تهران نیاز دارید؟

گروه وکلای مهر- دادگاه اطفال و نوجوانان- وکیل کودک آزاری تهران- دادسرای اطفال تهران

تعریف کودک آزاری از دید قانون

از نظر قانونی، تعریف خاص و روشنی برای جرم کودک ‌آزاری وجود ندارد.

اما از نظر عرفی، مصادیق کودک آزاری، مشخص است و شامل مواردی چون آزارهای فیزیکی، روحی، غفلت و مسامحه نسبت به نگهداری طفل، بهره‌کشی اقتصادی، سوءاستفاده جنسی و… می‌شود.

ابهام و کمبود قانون، به این معنی نیست که اساسا، هیچ اقدامی صورت نگیرد، بلکه در قوانین کیفری ما، مواد قانونی در حمایت از کودکان و نوجوانان در قوانین، تصویب و اجرا شده که در ادامه، با همکاری وکیل کودک آزاری در تهران و همکار گروه وکلای مهر، یکی از برترین گروه وکلای ایران، به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

هر چند که به هیچ ‌وجه کامل و کافی نیست و در این زمینه لزوم توجه بیشتری از ناحیه قانونگذار احساس می‌شود.

مصادیق کودک آزاری در قوانین ایران

1- قانون مجازات اسلامی هر چند در بند 1 م 59 خود در بیان اعمالی که جرم محسوب نمی‌شوند به اقدامات تادیبی والدین و اولیای قانونی صغار اشاره می‌کند.

اما در انتها تاکید می‌کند که این اقدامات تادیبی تا وقتی جرم محسوب نمی‌شوند که در حد متعارف تادیب و محافظت باشند و هرگونه ایراد و صدمه جسمی مکرر به اطفال را، قطعا، نمی‌توان به استناد این ماده، به عنوان اقدامات تامینی توجیه کرد.

مصادیق کودک آزاری در قوانین ایران
مصادیق کودک آزاری در قوانین ایران

ماده 1179 قانون مدنی

2- در همین رابطه ماده 1179 قانون مدنی نیز می‌گوید:

ابوین (پدر و مادر) حق تنبیه طفل خود را دارند اما با استناد این حق نمی‌توانند طفل خود را خارج از حدود تادیب، تنبیه کنند.

وکیل مالیات تضمینی

 

3- یکی از مواد قانونی مهم در این مورد ماده 1173قانون مدنی است که می‌گوید هر وقت در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می‌تواند به تقاضای اقربای (فامیل و نزدیکان) طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای مدعی‌العموم، هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی می‌داند، اعمال کند.

به این معنی که در صورت اثبات این مساله، حضانت طفل از پدر و مادرش توسط مرجع قانونی دارای صلاحیت، سلب می‌شود.

 

4- دراین زمینه یک قانون خاص هم وجود دارد که با وجود کاستی ‌های موجود، موادی از آن کاملا راه‌گشاست.

قانون حمایت از کودکان و نوجوانان

قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در 9 ماده در تاریخ 11/10/81 به تایید شورای نگهبان رسید و در اکثر پرونده‌های مربوط به کودک‌ آزاری از منابع اصلی مورد استناد وکیل کودک آزاری است.

ماده 4 این قانون برای مرتکبین آزار و شکنجه روحی و جسمانی اطفال، و نادیده گرفتن بهداشت و سلامت جسمی و روانی آنها مجازات زندان از 3 ماه و 1 روز تا 6 ماه و تا 10 میلیون ریال جزای نقدی را درنظر گرفته و ماده 3 آن هم مجازات ‌هایی سنگین‌تر برای مرتکبین به بهره‌کشی اقتصادی و به کارگیری اطفال در شغل‌های خلاف و…مقرر کرده است.

قانون حمایت از کودکان و نوجوانان
قانون حمایت از کودکان و نوجوانان

ماده 6 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان

ماده 6 این قانون، مقرر می‌دارد که کلیه افراد و موسسات و مراکزی که به نحوی مسوولیت نگهداری کودکان را به عهده دارند( مانند مدارس) مکلفند که به محض مشاهده مصادیق کودک ‌آزاری به مقامات صالح قضایی مراتب را جهت پیگیری اعلام کنند و تخلف از این امر موجب حبس تا 6 ماه و جزای نقدی تا 5 میلیون ریال خواهد بود.

وکیل طلاق توافقی قیطریه

و نهایتا بر طبق ماده 5 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، کودک ‌آزاری از جرایم عمومی است و نیاز به شاکی خصوصی ندارد.

یعنی برای طرح دعوی علیه کودک ‌آزار شکایت زیان دیده یا ذی‌نفع لازم نیست و هر شخصی در صورت مشاهده این جرم می‌تواند به مراجع قضایی اعلام جرم کند و مقام قضایی مکلف به پیگیری تا صدور حکم است.

 وظایف ناحيه 29 دادسرای عمومی و انقلاب تهران

دادسرای ناحیه 29 تهران (ویژه رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان) به جرايم زير رسيدگی می‌كند:

الف) جرايم كودكان و نوجوانان كم تر از 18 سال ؛ با رعايت مواد 285 و 312 قانون آيين؛ دادرسی كيفری مصوب 1392

 وظایف ناحيه 29 دادسرای عمومی و انقلاب تهران
وظایف ناحيه 29 دادسرای عمومی و انقلاب تهران

ماده 285 قانون آیین دادرسی کیفری:

در کنار دادگاه اطفال و نوجوانان و در محل آن، شعبه‌ای از دادسرای عمومی و انقلاب با عنوان دادسرای ويژه نوجوانان، به سرپرستی يكی از معاونان دادستان و با حضور يك يا چند بازپرس، تشكيل می‌شود.

تحقيقات مقدماتی جرايم افراد پانزده تا هجده سال به جز جرايم موضوع مواد (۳۰۶) و (۳۴۰) اين قانون كه به ‌طور مستقيم از سوی دادگاه صورت می‌گيرد، در اين دادسرا به عمل می‌آيد.

 

تبصره ۱- تحقيقات مقدماتی تمامی جرايم افراد زير پانزده سال به‌طور مستقيم در دادگاه اطفال و نوجوانان به عمل می‌آيد و دادگاه مذكور، كليه وظايفی را كه طبق قانون بر عهده ضابطان دادگستری و دادسرا است انجام می‌دهد.

تبصره ۲- در جرايم مشهود، هرگاه مرتكب، طفل يا نوجوان باشد، ضابطان دادگستری مكلفند نسبت به حفظ آلات، ادوات، آثار، علائم و دلايل جرم اقدام نمايند، لكن اجازه تحقيقات مقدماتی از طفل يا نوجوان را ندارند و در صورت دستگيری وی، موظفند متهم را حسب مورد، فوری به دادسرا يا دادگاه اطفال و نوجوانان تحويل دهند.

فرجام خواهی در پرونده پولی بانکی

انقضاء وقت اداری و نيز ايام تعطيل مانع از رجوع به دادسرا يا دادگاه اطفال و نوجوانان نيست.

 

ماده 312 قانون آیین دادرسی کیفری:

هرگاه یک یا چند طفل یا نوجوان با مشارکت یا معاونت اشخاص بزرگسال مرتکب جرم شوند و یا در ارتکاب جرم با اشخاص بزرگسال معاونت نمایند ، فقط به جرایم اطفال و نوجوانان در دادگاه اطفال و نوجوانان رسیدگی می‌شود.

تبصره: در جرایمی که تحقق آن منوط به فعل دو یا چند نفر است، در صورتی که رسیدگی به اتهام یکی از متهمان در صلاحیت دادگاه اطفال و نوجوانان باشد، رسیدگی به اتهام کلیه متهمان در دادگاه اطفال و نوجوانان به ‌عمل می‌آید.

در این صورت اصول حاکم بر رسیدگی به جرایم اشخاص بالاتر از هجده سال تابع قواعد عمومی است.

 

ب) ﺟﺮاﻳﻢ کودک آزاری در ﻏﺮب ﺗﻬﺮان ﺷﺎﻣﻞ نواحی دادسرای ناحیه5 ،9 ،10و18 دادﺳﺮای عمومی تهران.

كودك آزاری در ساير نواحی دادسرای تهران

تبصره- به جرايم كودك آزاری در ساير نواحی دادسرای تهران، به شرح ذيل رسيدگی می‌شود:

– جرایم ارتکابی در زمینه جرایم کودک آزاری، در محدوده نواحی 4،7 و14 تهران در دادسرای ناحیه 4 تهران واقع در حکیمیه.

– جرایم ارتکابی در زمینه جرایم کودک آزاری، در محدوده نواحی6، 11، 12 و 16 تهران، در دادسرای ناحیه 11 تهران واقع در میدان منیریه رسیدگی می‌شود.

– جرایم ارتکابی در زمینه جرایم کودک آزاری که محل ارتکاب آنها در شمال تهران، شامل مناطق 1، 2 و 3 می‌باشد در دادسرای

ناحیه یک شمیران واقع در خیابان الهیه تهران رسیدگی می‌شود.

وکیل کودک آزاری تهران

با توجه به توافق گروه وکلای مهر با سازمان بهزیستی کل کشور و کارگروه های تخصصی حمایت از حقوق کودکان، آمادگی گروه وکلای مهر و موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان جهت مشاوره حقوقی و قبول وکالت رایگان در پرونده های کودک آزاری اعلام شده است.

وکیل تضمینی ملک شمال تهران

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان و استخدام رایگان وکیل در پرونده های کودک آزاری با گروه وکلای مهر تماس بگیرید.

دپارتمان حقوق کودک و نوجوان گروه وکلای مهر

وکیل کودک آزاری تهران
وکیل کودک آزاری تهران
4.9/5 - (15 امتیاز)

5 دیدگاه

  • سلام اگر از زمانی که جرم کودک ازاری اتفاق افتاده مدت زیادی گذشته باشد دیگر جایی برای شکایت کردن نیست؟

    • سلام
      جرم کودک آزاری مشمول مرور زمان نشده و میتوان با گذشت زمان نیز اقدام به شکایت نمود لیکن اثبات آن از طریق ارائه مدارک و شواهدی مانند اقرار یا شهادت خاص شهود و … امکانپذیر می باشد . همچنین اثبات ارتکاب اصل جرم نیز مهم است که از طریق پزشکی قانونی میسر بوده و طبعا با گذشت زمان این امر امکانپذیر نخواهد بود .

  • سلام وقتتون بخیر، همسایه ما یک فرزند دارد این مادر هرروز به بدترین شکل بچشو کتک می‌زند به قدری این بچه گریه می‌کند که من هرروز از صدای جیغ و گریه این بچه واقعا ناراحتم بنا بر شناختی که این مدت از این خانم دارم کمی عصبی هستن واقعا دلم برای این بچه می‌سوزه می‌خواستم بدونم جایی هست ما اطلاع بدیم پیگیری کنن ، اصلا مجازاتی دارد چون مادر بچه هستن؟

      • سلام بله قابل پیگیری است، مطابق ماده 1179 قانون مدنی و بند ت ماده 158 قانون مجازات اسلامی پدر و مادر حق تنبیه کودک را دارند مشروط بر اینکه از حد متعارف و حدود شرعی تادیب خارج نشود، در غیر این صورت کودک آزاری محسوب می‌شود براین اساس در صورتی که این مادر کودک خود را هرروز کتک می‌زند موضوعی است که از مصداق م 1179 قانون مدنی خارج است و کودک آزاری می‌باشد و شما می‌توانید به عنوان مطلع از کودک آزاری توسط مادر از طریق اورژانس های اجتماعی همسایه را گزارش کنید و مطابق مواد 3 و 33 و36 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان سال 99 در خصوص این مادر اقدامات لازم انجام می‌شود.
        جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
        09120067663

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *