چگونه بانوان ایرانی می‌توانند گواهینامه موتورسیکلت بگیرند؟

چگونه بانوان ایرانی می‌توانند گواهینامه موتورسیکلت بگیرند؟

چگونه بانوان ایرانی می‌توانند گواهینامه موتورسیکلت بگیرند؟


امروز با موضوع چگونه بانوان ایرانی می‌توانند گواهینامه موتورسیکلت بگیرند؟ با شما خواهیم بود.

دستگیری دو موتورسوار خانم در دزفول، موتورسواری نیکی کریمی در تهران

تیترهای جنجالی سالهای اخیر در ورود تماشاگران خانم به ورزشگاه آزادی جهت تماشای مسابقه فوتبال تیم پرسپولیس و استقلال، دوچرخه سواری بانون در خیابان و متورسواری بانوان در خیابان‌های تهران و سایر شهرها،

موجب شد تا به سراغ محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری و سرپرست گروه وکلای مهر برویم و نظر ایشان را درباره این موضوع که چگونه بانوان ایرانی می‌توانند گواهینامه موتورسیکلت بگیرند؟، جویا شویم.

نکات مهم مطرح شده در موضوع چگونه بانوان ایرانی می‌توانند گواهینامه موتورسیکلت بگیرند؟

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

طبق چه قانونی ممنوعیت اخذ گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای بانوان تعیین شده است؟

اگر خانمی برای سفر به کشورهایی که موتورسواری برای بانوان را آزاد گذارده اند، نیاز به اخذ گواهینامه رانندگی موتور سیکلت داشته باشد، چه اقدامی باید انجام دهد؟

اگر قانون ممنوعیت صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان وجود دارد، پس چگونه امکان شرکت در مسابقات موتورسواری برای بانوان وجود دارد؟

آیا ممنوعیت موتور سواری برای خانم‌ها فقط در شهرها اعمال می‌شود و یا در همه جا ممنوع و جرم است؟

[/stextbox]

 

قانون ممنوعیت صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان ایرانی

طبق نظر محمدرضا مهری، یکی از ده وکیل برتر در ایران، قانونی تحت عنوان ممنوعیت صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان وجود ندارد.

تنها در تبصره ذیل ماده 20 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 1389 مجلس شورای اسلامی، صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان، به عهده راهور ناجا قرار داده شده است و به نظر می‌رسد با توجه به عدم منع قانونی و اینکه قانونگذار در مقام بیان بوده و در صورت نظر بر ممنوعیت صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان داشته به صراحت بیان می‌نمود.

دادسرای ناحیه 36 تهران

ماده 20 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی

کلیه قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در مورد موتورسیکلت‌ها نیز جاری است. حرکت در پیاده رو یا در جهت مخالف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف، حرکت نمایشی مارپیچ، تک‌چرخ، حمل یدک، عدم استفاده از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی با موتورسیکلت تخلف محسوب شده و مأموران موضوع ماده(2) این قانون موظفند ضمن صدور قبض جریمه نسبت به توقیف موتورسیکلت حداکثر به مدت یک هفته و در صورت تکرار یک ماه اقدام کنند.

تبصره ـ صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان برعهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.

اخذ نظر و تفسیر قانون مصوب مجلس از طریق مجلس شورای اسلامی امکان پذیر است.

آیا موتورسواری بانوان جرم است؟

هر چند جرمی با عنوان موتورسواری بانوان در قانون مجازات اسلامی تعریف نشده است اما در صورتی که موتورسواری بانوان، موجب اخلال در نظم عمومی شود، بر اساس ماده 618 قانون مجازات اسلامی جرم و قابلیت تعقیب کیفری دارد.

بنابراین موتور سواری بانوان نه تنها جرم نیست و قانونی در این زمینه نداریم، بلکه برگزاری مسابقات موتورسواری بانوان در ایران، قرینه مثبتی جهت دارا بودن حق از سوی بانوان است.

ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، هر کس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف، با تعرض به افراد موجب اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب ‌وکار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

وکیل ملک همدان

محمدرضا مهری تصریح کرد: هر نوع رفتاری که ایجادگر اخلال در نظم عمومی باشد و موجب شود افراد جامعه به زحمت افتاده و آسایش و آرامش آن‌ها خدشه‌دار شود، جرم است و مجازات آن حبس و شلاق است و این موضوع بین زن و مرد تفاوتی ندارد.

چگونه بانون ایرانی می‌توانند گواهینامه موتورسیکلت بگیرند؟

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در تبصره ماده 20 پیش گفته، صرفا صدور گواهینماه رانندگی برای آقایان به عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران قرار داده شده است، احتیاج به اصلاح قانون در این زمینه بوده و باید چاره ای اندیشیده شود.

محروم کردن نیمی از جمعیت یک کشور از حق داشتن گواهینامه رانندگی موتورسیکلت هیچ مبنای قانونی و شرعی ندارد و تمامی کنوانسیون های حقوق بشری نیز بر این امر صحه گذارده اند.

در کشور هندوستان که از نظر پایبندی به سنت ها از ایران نیز پیشی گرفته است، استفاده از موتورسیکلت توسط بانوان به عنوان وسیله نقلیه سالم و سازگار با محیط زیست، پذیرفته شده است.

بنابراین راهکار اصلاح قانون جهت صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای زنان، و آموزش نحوه استفاده صحیح از موتورسیکلت توسط بانوان، از طریق تشکیل کمپین حقوقی و قانونی، بهترین راه برای حل معضل عدم صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای بانوان است تا امکان ترجمه گواهینامه رانندگی موتورسیکلت جهت استفاده در کشورهای دیگر و کشور ایران فراهم شود.

آیا شرکت در مسابقات موتورسیکلت رانی بانوان نیاز به گواهینامه دارد؟

با توجه به اینکه شرکت در مسابقات ورزشی و نمایشی نیازی به صدور گواهینامه مخصوص ندارد و گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان یا هر شخص راکب دیگری، صرفا برای رانندگی در خیابان های شهری و یا جاده ها ضرورت دارد، برای شرکت در مسابقات موتورسیکلت رانی بانوان نیاز به گواهینامه موتورسیکلت نیست.

شکایت از تعمیرکار گوشی موبایل

وکیل متخصص جرایم رانندگی ایران

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و متخصص جرایم رانندگی، مشاوره آنلاین با وکیل متخصص، معرفی بهترین وکیل ایران در قوانین راهنمایی و رانندگی، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

09120067665

گروه وکلای مهر

[/stextbox]

 

 

 

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *