گزارش موارد مشکوک به پولشویی

گزارش موارد مشکوک به پولشویی

گزارش موارد مشکوک به پولشویی


امروز درباره گزارش موارد مشکوک به پولشویی با شما سخن خواهیم گفت.

قانون‌گذار به منظور جلوگیری از وقوع جرم پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم و همچنین فراهم آوردن تمهیدات لازم به منظور اجرای بند ج از ماده ۷ قانون مبارزه با پولشویی برخی از اشخاص را به ارایه گزارش موارد مشکوک به پولشویی مکلف نموده است. در این نوشتار که توسط وکیل موسسه حقوقی مهر پارسیان از همکاران گروه وکلای مهر تهیه و تنظیم شده است به بررسی موارد مشکوک به پولشویی، اشخاصی که موظف به ارایه گزارش جرم پولشویی می‌باشند و ضمانت اجرای عدم گزارش توسط آنان پرداخته شده است.

سوالات متداول در خصوص گزارش موارد مشکوک به پولشویی

  • چه اشخاصی و چرا باید موارد مشکوک به پولشویی را گزارش دهند؟
  • چنانچه اشخاصی که موظف به گزارش موارد مشکوک به پولشویی می‌باشند از این تکلیف امتناع نمایند قانون چه ضمانت اجرایی را پیش بینی نموده است؟
  • بهترین وکیل پایه یک دادگستری در طرح شکایت پولشویی و دفاع از پرونده‌های پولشویی کیست؟

تعریف پولشویی

پولشویی به عنوان جرمی پیش‌بینی شده است که مطابق قانون، مجرم پول و ثروت ناشی از جرایم مالی را با فریب و حیله به ثروت تمیز یا پولی که در ظاهر از راه‌های مشروع و قانونی تحصیل شده است تبدیل می‌نماید. در فرآیند پول‌شویی منشا پول اولیه مشخص نخواهد شد.

وکیل دادسرای ارشاد سعادت آباد

وظایف اشخاص حقوقی و حقیقی در خصوص ارایه گزارش موارد مشکوک به پولشویی

به منظور جلوگیری از وقوع جرم پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم، نظارت دستگاه‌های اجرایی بر عملکرد اشخاص مشمول قانون مبارزه با پولشویی، مهم‌ترین نکته‌ای است که می‌بایست مد‌نظر قرار گیرد. نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی که در مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با پولشویی مورد اشاره قرار گرفته‌اند عبارتند از:

ماده ۵: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری، بیمه‌ها، بیمه مرکزی، صندوق‌های قرض الحسنه، بنیاد‌ها و موسسات خیریه و شهرداری‌ها

ماده ۶: دفاتر اسناد رسمی، وکلای دادگستری، حسابرسان، حسابداران، کارشناسان رسمی دادگستری، بازرسان قانونی

نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی و اشخاص حقیقی و حقوقی که در مواد ۵ و ۶ به آن اشاره شده است چنانچه با تخلف یا جرمی در حیطه پولشویی یا تامین مالی تروریسم موجه شوند مکلفند تخلف یا جرم در راستای مبادلات مالی را در جهت امکان‌پذیر شدن شناسایی موارد پولشویی  به مراجع صالح گزارش دهند.

گزارشات جرایم مربوط به پولشویی کمک قابل توجهی به اقتصاد دولت می‌نماید و از طرف دیگر، مراجع صالح می‌توانند جرایم اقتصادی را شناسایی و از وقوع جرم پولشویی جلوگیری نمایند.

دستورالعمل معاملات مشکوک و شیوه گزارش دهی به منظور مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم

مطابق دستورالعمل تمامی کارکنان بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلف می‌باشند چنانچه در حین انجام وظیفه، به معاملات و عملیات مشکوک به پولشویی یا تامین مالی تروریسم مواجه شوند مراتب را بدون اطلاع مشتری، به شخص یا واحد مسول به مبارزه با پولشویی گزارش دهند.

گزارش عملیات مشکوک به پولشویی باید محرمانه باشد و چنانچه کارمند مربوطه مشتری را از گزارش آگاه شود مطابق مقررات با وی برخورد خواهد شد.

مجازات شرکت در چهارشنبه سوری

تکالیف و الزامات بانک‌ها در مبارزه با پولشویی و گزارش معاملات مشکوک به پولشویی

مبارزه با پولشویی با کنترل دسترسی به سیستم مالی و جلوگیری از ورود پول کثیف به سیستم مالی آغاز می‌شود. بنابراین بانک‌ها و موسسات اعتباری هسته اصلی شبکه حفاظت از سیستم مالی به شمار می‌روند. از همین رو تمام بانک‌های دولتی و خصوصی و موسسات اعتباری در جهت جلوگیری از وقوع جرم پولشویی و مبارزه با آن مکلف می‌باشند اصول و قوانینی که مورد توافق عمومی سازمان‌های بین المللی فعال در زمینه مبارزه با جرم پولشویی و تمام کشورهایی است که دارای قانون مبارزه با پولشویی بوده و برنامه‌های مبارزه با پولشویی را فعالانه دنبال می نمایند.

گزارش موارد مشکوک به پولشویی مطابق قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم

ماده ۳ قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم بیان می‌دارد: « کلیه اشخاص مطلع از جرایم موضوع این قانون موظفند مراتب را در اسرع وقت به مقامات اداری، انتظامی، امنیتی یا قضایی ذیصلاح اعلام کنند در غیر این صورت به مجازات تعزیری درجه ۷ محکوم می‌شوند.» ماده ۴ نیز در صدد بیان مجازات اشخاص حقوقی برآمده است و بیان می‌دارد: « در صورت ارتکاب جرایم موضوع این قانون توسط شخص حقوقی طبق مقررات قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ اقدام خواهد شد.»

همچنین ماده ۱۳ قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم بیان می‌دارد: « تمامی اشخاص و نهاد‌ها و دستگاه‌های مشمول قانون مبارزه با پولشویی موظفند به منظور پیشگیری از تامین مالی تروریسم اقدامات زیر را انجام دهند:

شناسایی مراجعان هنگام ارایه تمام خدمات و انجام عملیات پولی و مالی از قبیل انجام هرگونه دریافت و پرداخت، حواله وجه، صدور و پرداخت چک، ارایه تسهیلات، صدور انواع کارت، دریافت و پرداخت، صدور ضمانت‌نامه، خرید و فروش ارز و گواهی سپرده، اوراق مشارکت، قبول ضمانت و تعهد ضامنان به هر شکل از قبیل امضای سفته، برات و اعتبارات اسنادی و خرید و فرش سهام

فروش مشروبات الکلی توسط اقلیت های دینی

نگهداری مدارک مربوط به سوابق معاملات و عملیات مالی اعم از فعال و غیر فعال و نیز مدارک مربوط به سوابق شناسایی مراجعان، حداقل به مدت پنج سال بعد از پایان عملیات

شورای عالی مبارزه با پولشویی

گزارش عملیات و معاملات مشکوک به پولشویی و تامین مالی تروریسم باید به شورای عالی مبارزه با پولشویی واصل شود.  شورای عالی مبارزه با پولشویی نیز مکلف است گزارش عملیات مشکوک را جهت سیر مراحل قانونی به مراجع صالح ارسال کند.

چنانچه هریک از اشخاص از روی آگاهی و عمد یا برای کمک و تسهیل ارتکاب جرم وظایف مذکور را انجام ندهد، معاون جرم محسوب می‌شود و در صورتی که انجام این اعمال به دلیل اهمال و سهل‌انگاری باشد، مرتکب حسب مورد به مجازات‌هی مقرر اداری و انتظامی محکوم می‌شود.

 معرفی وکیل پولشویی در تهران

چنانچه در خصوص جرم پولشویی نیاز به مشاوره حقوقی دارید حتما با وکیل پایه یک دادگستری که به جرایم مالی اشراف دارد وقت مشاوره تعیین نمایید. وکلای موسسه حقوقی مهر پارسیان همکار گروه وکلای مهر با دارا بودن کادر تخصصی وکیل جرایم مالی به شما عزیزان مشاوره حقوقی به صورت تلفنی و حضوری ارایه نموده و قبول وکالت می‌نمایند.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری در رشته تصادفات و تعیین خسارت در تصادفات رانندگی، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل جرایم اقتصادی در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۸ و پنج شنبه از ساعت ۹ الی ۱۴ با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

  • ۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸
  • ۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳
  • ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱
  • ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲
  • ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳
  • ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴
  • ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

قانون مهریه بیش از 110 سکه

دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

۴.۶/۵ - (۹ امتیاز)

۵ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *