ثبت ازدواج خلاف قانون


ثبت ازدواج خلاف قانون
ازدواج،تکالیف و و حقوق زوجین بعنوان یکی از مهم ترین مسائل جامعه ی امروزی محسوب میشود و در این رابطه مسائل و پرسشهایی برای افراد پیش میآید که از مهم ترین آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.وظیفه ثبت ازدواج بر عهده ی کیست؟وظیفه ی سردفتر در رابطه با ثبت ازدواج و رعایت شرایط ان چیست؟ثبت ازدواج توسط سردفتر چه شرایطی دارد؟ در صورت داشتن اعتیاد و یا بیماری خطرناک تحت چه شرایطی می توان ازدواج کرد؟ ازدواج برای افراد زیر سن قانونی چه شرایطی دارد؟شرایط ازدواج مجدد مرد چیست؟
در ماده ۵۶ قانون حمایت خانواده مواردی که ثبت ازدواج بر خلاف قانون میباشد بیان شده است که ذیلا به شرح ان می‌پردازیم :
متن این ماده بیان میدارد که هرگاه سردفتر رسمی بدون اینکه موارد زیر را رعایت کند ، اقدام به ثبت آن‌ها نماید به محرومیت درجه چهار ( انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی ) موضوع قانون مجازات اسلامی از اشتغال به سردفتری محکوم خواهد شد.
1-ثبت ازدواج بدون دریافت گواهی عدم اعتیاد و عدم ابتلا به بیماریهایی که وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده و طرفین باید قبل از ازدواج در مقابل این بیماری ها واکسینه شوند و همچنین بیماری های واگیردار و مسری که برای زوجین و فرزندان ناشی از ان ، خطرناک می‌باشنددر این موارد دفترخانه باید گواهی عدم اعتیاد و عدم ابتلا به بیماری های مذکور و واکسینه شدن زوجین در مقابل این بیماری ها را از انان مطالبه و بایگانی نمایند.که در این رابطه علاوه بر ماده 56 قانون حمایت خانواده ماده 1040 قانون مدنی نیز اشعار میدارد که هر کدام از زوجین می‌تواند جهت انجام وصلت نامزدی از طرف مقابلش بخواهد که گواهی پزشک نسبت به صحت از بیمایهای مسری مهم از قبیل سفلیس ، سوزاک و سل را ارائه دهد. در ماده 2 قانون لزوم ارائه گواهی نامه ی پزشک قبل از وقوع ازدواج مصوب آذر 1317 نیز بر این امر تاکید شده که دفاتر ازدواج مکلف به اخذ گواهینامه ی پزشک مبنی بر نداشتن بیماری های مسری مهم که نوع آن‌ها را وزارت دادگستری تعیین و اعلام مینماید، هستند و بعد از اخذ و بایگانی این گواهی می‌توانند وقوع ازدواج را ثبت نمایند و در ماده 4 قانون مذکور برای سردفتری که بدون رعایت این موضوع اقدام به ثبت نماید مجازات حبس تادیبی از 2 ماه تا یک سال را درنظر گرفته است.
درتبصره ی ذیل ماده23 قانون حمایت خانواده بیان شده که در صورتی که گواهی پزشکی حاکی از وجود اعتیاد و یا امراض مذکور در قانون باشد، ثبت ازدواج در صورتی که زوجین از ان مطلع باشند بدون اشکال است. در رابطه با بیماری های مسری و خطرناک ،زوجین جهت نظارت و مراقبت  به مراکز تعیین شده معرفی خواهند شد و در صورتی که درمان بیماری های مذکور موجب آسیب رساندن به جنین باشد ، این مراقبت باید شامل ممنوعیت تولید نسل نیز باشد.
 2-ثبت ازدواج بدون دریافت اجازه  نامه دولت در رابطه با ازدواج زن ایرانی با تبعه ی خارجی
حسب ماده 987 قانون مدنی، این حق به زنان ایرانی داده شده که می‌توانند با مرد تبعه خارج ازدواج نماید که دارای آثار متعددی در رابطه با تغییر تابعیت ، محدودیت در حق مالکیت و غیره می باشد که البته پس از فوت شوهر و یا طلاق صرفا از طریق تقدیم درخواست به وزارت امور خارجه به انضمام برگه ی تصدیق فوت شوهر و یا سند طلاق ، تابعیت اصلی زنبه همراه تمام حقوق و امتیازات متعلق به ان دوباره به وی تعلق خواهد گرفت.حسب بند 184 بخشنامه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با توجه به ماده 1060 قانون مدنی و آئینامه زناشوئی زنان ایرانی با اتباع خارجی و مقررات ماده 17 قانون ازدواج با بانوان ایرانی باید اقدام به كسب اجازه از وزارت كشورنموده سپس ازدواج را ثبت نمایند. شماره و تاریخ اجازه نامه نیز بایددر دفترازدواج قید کنند .
3-حکم صدور تجویز ازدواج مجدد
ازدواج مجدد مرد نیازمند کسب اجازه از دادگاه صالح(در هرصورت، حتی اگر زن رضایت دهد) و داشتن تمکن مالی شرط اساسی ان است و رعایت عدالت نیز از شروط ان به حساب می‌آید.

اجازه ازدواج مجدد

4-ثبت ازدواج برخلاف مقررات نکاح قبل از سن بلوغی که باید به اذن ولی با تشخیص دادگاه صالح  و با رعایت شرط رعایت مصلحت ازدواجی را به ثبت برساند .

5- بدون اینکه حکم دادگاه یا گواهی عدم امکان سازش یا گواهی موضوع ماده (۴۰)قانون حمایت خانواده  یا حکم تنفیذ راجع به احکام خارجی اقدام به ثبت هریک از موجبات انحلال نکاح یا اعلام بطلان نکاح یا طلاق نماید.

حسب ماده 20 قانون حمایت خانواده زوج (شوهر) ملزم است نکاح دائم ، فسخ و انفساخ نکاح دائم ، طلاق ، رجوع و اعلام بطلان نکاح یا طلاق را در دفترخانه اسناد رسمی ثبت نماید  و اگر مردی بدون اینکه ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح یا  رجوع تا یک ماه از ثبت ان خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است(مانند زمانی که زوجه حامل است) ان را ثبت ننماید، علاوه بر الزام به ثبت واقعه محکوم به پرداخت جزای نقدی درجه 5 (8.000.000الی 18.000.000 تومان) و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می  شود. این مجازات در مورد مردی که از ثبت انفساخ نکاح و اعلام بطلان نکاح یا طلاق استنکاف کند نیز مقرر است.
منحصر کردن ضمانت اجراي كيفري به زوج و عاقد و عدم جرم‌انگاري عمل زوجه كه يكي از طرفين عقد نكاح محسوب مي‌شد، یک سیاست حمایتی از زنان بود.

موسسه حقوقی بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با همکاری گروه وکلای مهر با کادری مجرب، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری و کارشناسان حقوقی تحت مدیریت محمدرضا مهری با سابقه ای درخشان در تمامی زمینه های حقوقی بین‌المللی و داخلی ، امور مربوط به ثبت، دعاوی خانواده، دعاوی اثبات نسب، نفی نسب ، امور راجع به صلح و سازش ،تقسیم وراثت، ارث، دعاوی چک ، داوری ، مطالبه‌ی نفقه ، اجرت المثل ایام زوجیت ، مطالبه‌ی مهریه ، دعاوی بین کارگر و کارفرما، مطالبه‌ی حقوق و سنوات معوقه و امور استخدامی و غیره آماده ی پذیرش پرونده‌ها و ارائه ی خدمات به شما سروران گرامی می‌باشد. تمامی پرونده‌های موکلین، بااستفاده از دو وکیل پایه یک دادگستری وبا یک حق الوکاله، انجام وپیگیری خواهد شد.

5/5 - (11 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *