سفته ضمانت کار و سفته بدون تاریخ

سفته ضمانت کار و سفته بدون تاریخ

سفته ضمانت کار و سفته بدون تاریخ


سفته ضمانت کار و سفته بدون تاریخ

قبل از هر چیز اگر درگیر پرونده و دعاوی حقوقی مانند دعاوی خانوادگی و یا دعوای کیفری مانند کلاهبرداری ، هک حساب بانکی ، هک شدن وب سایت شرکت ها و غیره هستید یا نیازمند مشاوره تخصصی با وکیل مهاجرت در تهران هستید، جهت دسترسی به بهترین وکیل پایه یک دادگستری از طریق شماره تماس های درج شده در این مقاله با ما در تماس باشید.

سفته ضمانت کار و سفته بدون تاریخ در روابط بین کارگر و کارفرما و یا معاملات تجاری که اشخاص انجام می دهند، مرسوم شده است. نحوه تنظیم سفته ضمانت یا سفته بابت حسن انجام کار، می‌تواند کمک بزرگی جهت پیشگیری از سو استفاده از سفته بدون تاریخ و یا سفته ضمانت کار نماید. سفته مانند چک، نوعی سند تجاری محسوب می‌شود که در ظاهر و محتوا تفاوت های بسیاری با چک دارد. اگر سفته بابت بدهی و یا پرداخت اقساط در مواعد معین تنظیم و تسلیم طلبکار شود، در معنی واقعی خود به کار رفته است.

اما گاهی سفته بابت ضمانت کار یا به عبارت بهتر، سفته، بابت حسن انجام کار و یا سفته بدون تاریخ جهت تضمین، صادر و تحویل کارفرما یا طلبکار می‌شود. نحوه پس گرفتن سفته از کارفرما، پس از اتمام قرارداد و رابطه کاری، گرفتن سفته از کارمند، در پژوهشی که از سوی کارشناسان حقوقی گروه وکلای مهر، با همکاری دپارتمان تخصصی اسناد تجاری موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، انجام شده است به صورت مدون در وب سایت دفتر حقوقی محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی درج خواهد شد.

اعاده دادرسی توسط شاکی

 

سفته چیست؟

بر اساس قانون تجارت و عرف معاملاتی، سفته، سند تجاری است که به موجب ان، تنظیم کننده و امضا کننده سفته، پرداخت مبلغ تعیین شده در سفته را در تاریخ معین یا عندالمطالبه توسط حامل سفته و یا دارنده سفته تعهد نموده و ملزم به پرداخت و کارسازی مبلغ مندرج در ان می‌باشد.

در معاملات تجاری، چک بیشتر از سفته رواج دارد، چرا که در چک مبلغی معین نشده است و در هر برگ چک، صادر کننده می‌تواند هر مبلغی درج نماید. اما مبالغ مندرج در سفته مشخص است و بر روی هر برگ سفته درج شده است. هر برگ سفته برای مبالغی خاص به کار می رود و بیش از مبلغی که در سفته قید شده معتبر نیست.

 

نحوه تنظیم سفته

سفته ضمانت کار و سفته بدون تاریخ و سفته معمولی، باید به نحو صحیح و مشخص تنظیم شود تا موجب سو استفاده از سفته ضمانت کار و سفته بدون تاریخ فراهم نشود. الزاماتی که برای صدور سفته باید رعایت شوند، به شرح زیر می باشد:

  • درج تاریخ بر روی سفته و همچنین نقش امضا و مهر
  • مبلغی که باید پرداخت شود باید علاوه بر روی سفته، در محل مخصوص نیز درج شود
  • مشخصات گیرنده وجه سفته و تاریخ پرداخت وجه و یا قید عندالمطالبه باید محض رایت در محل تاریخ
  • نام و نام خانوادگی صادر کننده سفته و نوشتن محل اقامت وی

 

نکات مهم درباره سفته ضمانت کار و سفته بدون تاریخ

  • اگر سفته ضمانت کار و سفته بدون تاریخ، بدون قید نام گیرنده، تنظیم شود، هر شخص می‌تواند در سر رسید سفته را وصول نماید.
  • در صورتی که سفته در وجه شخص معینی صادر می‌شود، عبارت حواله کرد در متن سفته، این اجازه را می‌دهد که هر شخص نیست در مطالبه وجه سفته اقدام نماید. خط زدن عبارت حواله کرد در متن سفته به دارنده امکان می‌دهد که با ظهر نویسی، سفته را به اشخاص ثالث منتقل کند.
  • اگر در مقابل تاریخ سفته ضمانت و سفته بدون تاریخ عبارت عندالمطالبه‌یا به محض رویت درج شود متعهد و امضا کننده سفته مکلف است به محض مطالبه، وجه ان را پرداخت نماید.
نمونه قرارداد آزمایشی کار

 

ظهرنویسی سفته ضمانت کار و سفته بدون تاریخ

برای وصول وجه سفته می توان با پشت نویسی ان را در اختیار فرد دیگری قرارداد تا نسبت به وصول وجه سفته اقدام نماید و یا اینکه با ظهرنویسی، نسبت به انتقال کامل حق به شخص ثالث اقدام نمود.

 

واخواست سفته

ذینفع سفته مکلف است ظرف ده روز از تاریخ سر رسید سفته، نسبت به واخواست سفته اقدام نماید. واخواست سفته یعنی اعتراض به عدم پرداخت وجه سفته در تاریخ مقرر برگه واخواست سفته از دادگستری و بانک، قابل تهیه است. واخواست نامه در سه نسخه تنظیم می‌شود و توسط دارنده سفته امضا شده و پس از الصاق تمبر، به صادر کننده سفته ابلاغ می‌شود.

در صورت عدم پرداخت وجه سفته، پس از ابلاغ واخواست، ذینفع می‌تواند از طریق تقدیم دادخواست در محاکم دادگستری نسبت به مطالبه وجه سفته از صادر کننده و ظهرنویس ها اقدام نماید.

 

مسوولیت کیفری دارنده سفته ضمانت کار و سفته بدون تاریخ

اگر در متن سفته قید شده باشد که سفته بابت ضمانت کار و حسن انجام کار صادر شده است و یا نداشتن تاریخ در متن سفته قید شده باشد و دارنده سفته بدون اثبات تقصیر در انجام کار و یا ورود خسارت در انجام کار مورد توافق طرفین، نسبت به دادخواست سفته یا مطالبه وجه سفته اقدام نماید، ممکن است این اقدام وی خیانت در امانت محسوب شود. اما نظر عده ای از قضات و حقوقدانان درباره سفته بدون تاریخ متفاوت است.

بسیاری از حقوقدانان عدم درج تاریخ در سفته تنظیم شده و یا چک صادر شده را نوعی اعطای وکالت به دارنده این اسناد تجاری قلمداد می کنند که به دارنده، این اختیار را داده است که هر زمان بخواهد می‌تواند با درج تاریخ بر روی سفته با چک، نسبت به وصول وجه ان اقدام نماید.

مشاور حقوقی شرکت ها

 

نحوه تنظیم سفته ضمانت

جهت جلوگیری از سو استفاده احتمالی از سفته ضمانت کار، سفته بدون تاریخ و یا سفته تضمین در معاملات، می توان صدور و تحویل سفته را در قرارداد قید نمود. در قراردادها، می توان داور مرضی الطرفین و یا داور اختصاصی، قرارداد تا در صورت بروز اختلاف و صدور رای داوری مبنی بر وقوع خسارت و ضرر و زیان، از محل سفته ضمانت کار یا سفته بدون تاریخ، خسارت وارده قابل دریافت و وصول باشد.

حال اگر به هر دلیلی اختلاف بین کارگر و کارفرما پیش آید که منجر به عدم همکاری شود و کارفرما از استرداد سفته ضمانت کار و سفته بدون تاریخ، خودداری می‌نماید امکان طرح دعوا وجود دارد.

 

نحوه پس گرفتن سفته از کارفرما

در صورتی که سفته ضمانت کار و یا سفته بدون تاریخ یا سفید امضا تحویل کارفرما شده باشد، بهتر است رسیدی و یا قراردادی که ثابت کننده این موضوع می باشد را اخذ نماییم. در صورت عدم استرداد سفته ضمانت کار، ابتدا با ارسال اظهارنامه قانونی، وی به کارفرما اعلام نمایید که نسبت به استرداد سفته ضمانت کار اقدام نماید. در صورتی که با ابلاغ اظهارنامه، نسبت به استرداد سفته اقدام ننمود. میتوانید با تقدیم دادخواست استرداد سفته، وابسته داشتن دلایل کافی ازجمله رسید سفته و یا شهادت حداقل دو شاهد، نسبت به استرداد سفته و پس گرفتن ان از کارفرما اقدام نمایید.

 

مطالبه وجه سفته از ظهرنویس

دارنده سفته و ذینفع، میتواند در هنگام تقدیم دادخواست مطالبه وجه سفته، نام امضا کننده و پشت نویس ها را در ستون خوانده درج نماید. به عبارت دیگر، ظهرنویس ها و صادر کننده سفته، مسوولیت تضامنی در پرداخت وجه سفته دارند. هر کدام از ظهر نویس ها نیز می‌توانند جهت وصول وجه به ید ماقبل خود رجوع نموده وجه پرداختی به طلبکار را مطالبه کنند.

تفاوت سرقفلی با حق کسب و پیشه و تجارت

دادخواست مطالبه وجه سفته، ازجمله دعاوی مالی است و نیاز به پرداخت هزینه دادرسی دعاوی مالی دارد. دعوای استرداد سفته از کارفرما و یا استرداد سفته ضمانت کار، نیز معادل مبلغ مندرج در سفته، به عنوان دعوای مالی محسوب شده و پرداخت هزینه دادرسی، لازمه طرح دعوا و تشکیل پرونده می‌باشد.

 

ادعای جعل در محتو یات سفته

در صورتی که مبالغ مندرج در سفته دستکاری شده باشد و یا تاریخ مندرج در سفته دستکاری شده باشد،امکان ادعای جعل در سفته وجود دارد. باید توجه داشت که ادعای غیر مستند جعل در پرونده‌های حقوقی که مورد توصیه بعضی از کارشناسان حقوقی قرار می گیرد، عمل درستی نبوده و مدعی جعل در صورت عدم اثبات وقوع جعل در سند تجاری مانند سفته و چک، ممکن است با اتهام افترا روبرو شود.

 

وکیل و مشاور حقوقی درباره سفته ضمانت کار و سفته بدون تاریخ

در صورتی که سفته ای بدون تاریخ و بدون مندرجات اصطلاحا سفید امضا صادر شده باشد، درج تاریخ و مبلغ در صورت تحقق شرایط تعیین شده بین طرفین بلا اشکال است. اما اگر شرطی جهت پرداخت وجه سفته در متن سفته و یا طی قرارداد جداگانه ای، مقرر شده باشد، بهتر است به ان شرط ترتیب اثر داده شود.

وجود پرونده‌های بسیار زیاد درباره مشکلات کارمندان در استرداد و پس گرفتن سفته ضمانت کار و سفته بدون تاریخ از کارفرما، گواهی بر وجود نقطه ضعف در تنظیم صحیح سفته می‌باشد. جهت مشاوره حقوقی سفته ضمانت کار و سفته بدون تاریخ، با موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید.

وکیل مفاسد اقتصادی کرج

گروه وکلای مهر، آماده پذیرش کلیه پرونده‌های مطالبه وجه سفته، شکایت خیانت در امانت نسبت به سفته امانی و تضمین، پرونده‌های استرداد سفته و مطالبه خسارت‌های ناشی از طرح دعاوی مرتبط می‌باشد.

وکیل پایه یک دادگستری

5/5 - (11 امتیاز)

28 دیدگاه

  • با عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما دوست گرامی ،
    جهت استخدام به یک شرکت خصوصی رفتم تمام مدارکم رو کامل کردم و رسیدیم به سفته اونجا بود که مشکل برخوردم سرپرست شرکت میگفت نباید تاریخ و مبلغ و بابت حسن انجام کار در سفته درج بشه و منم هم قبول نکردم .
    با توجه به مراجعه به چند شرکت دیگر همین امر برای من تکرار شد و سرپرست شرکت ها از من میخواستن سفته رو سفید تحویل بدم و فقط مشخصات خودم رو درج کنم بنظر شما آیا با این کار موافقت کنم یا خیر

    • سلام حتما باید دلیل دادن سفته در سفته و در قرارداد کار درج بشه وگرنه هر سوء استفاده ای از سفته ضمانت ممکنه انجام بشه
      021-88663925
      021-88663926
      021-88663927
      021-88663628
      021-88795408
      021-88796143
      09120067665
      دپارتمان حقوق کیفری گروه وکلای مهر

      • سلام میخوام از شرکتی دستگاه خرید کنم و تولید کنم به اسم اون شرکت پول دستگاه رو جدا میگیرن ولی ۲۰ملیون سفته بابت حسن انجام کار میخوان،باید چکار کنم؟

        • سلام میتونین تو قرارداد و متن سفته بنویسین که سفته بابت ضمانت هست

  • سلام خداقوت.
    من میخوام با یک نفر برای کار در زمینه کودک شریک شوم. ایشون تجهیزات و مکان رو تهیه کنند و مجوز و تامین نیروی انسانی و کار از من باشه.
    گفتن باید ۱۰۰ میلیون سفته یا چک تضمین بدم.
    نمیدونم چکار کنم!؟ قبول کنم یا خطرناک هست و ممکنه باعث دردسرم شود!
    لطفا راهنماییم کنید، ممنون ??

  • آیا میشه سفته ایی که 3 میلیون اعتبار چاپی داره رو بجای طلب ده میلیونی با نوشتن مبلغ ده میلیون حروفی و عددی گرفت؟ در این صورت از نظر قانون بدهی صادر کننده سفته چقد حساب میشه؟ آیا 3 تومن چاپی یا ده تومنی که با دست نوشته شده؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • سلام به شرطی که تمبر مالیاتی رو در اداره دارایی یا بانک افزایش بدین میشه مبلغ افزایش پیدا کنه
      در هر صورت به عنوان یه رسید عادی قابل استناد هست

  • با سلام
    بنده سال گذشته خانه ای نوساز را خریداری کرده ام و جهت تضمین ثبت سند مبلغ 300 میلیون هم سفته دریافت کرده ام که در قولنامه ثبت شده و فعلا نزد املاک به امانت می باشد. در قولنامه ذکر گردیده که اگر تا تاریخ 98/02/01 سند زده نشد، امکان وصول سفته وجود داره. حالا چند ماهی میگذره و صاحب خونه هنوز دنبال کارهای پایانکار هم نرفته است. آیا امکان به اجرا گذاشتن سفته وجود داره؟ و چون مبلغ سفته بالاست، مراحل انجام کار چیه؟ ممنون

    • سلام ابتدا باید تخلف متعهد رو در دادگاه اثبات کنید و سپس نسبت به اجرای سفته اقدام بفرمایید

  • با سلام من در شرکتی سال گذشته کار میکردم کارفرما سفته های اینجانب را که بدون تاریخ بودن ولی قید ضمانت حسن انجام کار صراحتا در متن سفته نوشته شده بود را بلافاصله بعد از اخراج اینجانب واخواست نمود و از طریق دادگاه حقوقی حسابهای بانکی و اموال اینجانب را توقیف کرد منم هم تقاضای استرداد سفته را دادم و در دادگاه کیفری شکایت خیانت در امانت علیه مدیرعامل مطرح کردم ولی قاضی گفته چون سفته ها ضمانتی بوده پس امانی نبوده و خیانت در امانت محسوب نمیشود و قاضی دادگاه حقوقی هم قرار اناطه به دادگاه کیفری صادر کرده خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید ، ممنون

    • سلام بدون اثبات تقصیر یا خسارتی که وارد کردین نمیتونن سفته ها رو اجرا بزارن و خیانت در امانت است. میتونین با کمک لایحه وکیل تو پرونده موفق بشین

  • با سلام. من در شرکتی کار کردم که از من سفته ای به مبلغ ده میلیون تومان گرفتند بابت اینکه اگر از شرکت استعفا دادم تا ۶ ماه در شرکتی مشابه مشغول به کار نشوم. از آنجا که به این کار نیاز داشتم مجبور شدم سفته بدهم و بعد از ۲ سال استعفا دادم. الان ۳ ماه از استعفای من میگذره و در شرکتی دیگر با فعالیت مشابه قرار است همکاری کنم. آیا شرکت قبلی میتواند با استناد یه اینکه هنوز ۶ ماه نشده سفته من رو که هنوز به من تحویل ندادن به اجرا بگذاره؟ آیا من میتونم قبل از اتمام ۶ ماه درخواست کنم سفته ام را پس بدهند و اگر موافقت نکردند از آن شرکت شکایت کنم؟

    • سلام تعهد شما به محرومیت از حقوقتون بابت اضطرار هیچ ضمانت اجرایی نداره
      شما میتونین با ارسال اظهارنامه سفته امانی رو مطالبه کنید و اگه پس ندن میتونین طرح دعوا بفرمایید

  • سلام خسته نباشید
    من به مدت سه ماه پیش یه آرایشگری دوره دیدم حالا بهم گفت اگه می خوای پیشم بمونی باید سفته بدی بهم و من اصلا چیزی بلد نیستم از این سفته بازیا چیکار کنم که اخرش ضرر نکنم.مرسی

  • با سلام اینجانب قبل از استخدام در شرکتی ۱۰۰ میلیون سفته سفید امضا دادم و در سفته حسن انجام کار را گفتند ننویس حال بابت حق و حقوق ام با مشکل مواجه شدم بابت سفته رسید هم ندارم چکار کنم لطفا کمکم کنید با تشکر

    • سلام این موضوع نیاز به مشاوره با وکیل داره و پاسخ به این سوال از این طریق امکان پذیر نیست

  • سلام و عرض ادب
    من ماشینی داشتم به یه بنده خدایی اجاره دادم‌ که در موعد مقرر اجاره رو پرداخت کنه که متاسفانه نزدیک به ۳ ماه پرداخت نکرده.
    و اینکه من ماشین رو بهشون تحویل دادم بعد از اون ۲بار با ماشین تصادف کردند.
    ما قراردادی که با هم امضا کردیم در قرارداد قید شده است که هزینه خسارت به ماشین را باید پرداخت کنند.
    من ازشون سفته گرفتم و در اون قید کردم تعهد حسن انجام کار
    الان هم‌ اجاره بنده رو پرداخت نکرده و هم خسارت هایی به ماشین زده.
    چطور می تونم هزینه های خودم رو از سفته بردارم
    و اینکه تاریخ در سفته به دلیل حسن انجام کار بودن نزدیم.
    راهش چی هست؟؟؟؟؟

  • سلام
    من نمایندگی یکی از اپراتورها هستم الان برای تمدید قرارداد طلب 20 میلیون سفته کردن . به چه صورت بنویسم سفته رو که مشکلی برام پیش نیاد ؟
    ممنون می شم امروز جوابمو بدید چون فردا باید برم برای بستن قرارداد

  • سلام
    در تاریخ ۱۳۹۸/۵/۳۰ قرارداد مشارکت کاری با فردی منعقد کرون بطوریکه سرمایه از من و کار از صفر تا صد با ایشان باشد، مبلغ سرمایه ۵۰ میلیون تومان و ضمانت داده شده ۲۰۰ میلیون سفته است که تاریخ قید نشده و در وجه من صادر و توسط ۲ نفر کارمند دولتی ضمانت شده‌اند، فرد مورد نظر به تعهدات خود عمل نکرده و پولی به من پرداخت ننموده است، تا کنون سعی کروم که دوستانه حل شود ولی ایشان همکاری نم‌کند و ضامنین نیز پاسخگوی تماسهای تلفنی من نیستند، و با بررسی که انجام دادم هر دو ضامن اخراجی هستند و مدارک ارائه شده توسط آنان جعلی است، و در آدرسهایی که ارائه داده‌اند ساکن نیستند، لطفاً چگونگی پیگیری قانونی موضوع که به حقم برسم را مرقوم بفرمائید، با سپاس از راهنمایی شما

  • سلام
    من پولی از کسی طلب دارم و بابت ان سفته گرفتم چٰٰٰگونه میتونم پیگیری کنم،کجا باید برم

    • سلام مقالات مرتبط رو مطالعه بفرمایید توضیح داده شده.
      از طریق دادگستری و یا شورای حل اختلاف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *