آیا نداشتن مهریه زندانی دارد؟

آیا نداشتن مهریه زندانی دارد؟

آیا نداشتن مهریه زندانی دارد؟


امروز با موضوع آیا نداشتن مهریه زندانی دارد؟ با شما خواهیم بود.

هرگاه به موجب حکم قطعی دادگاه، مرد به پرداخت مهریه عندالمطالبه محکوم شود و از اجرای حکم خودداری کند، طبق قانون محکومیت‌های مالی با او برخورد می‌شود، یعنی هرگاه مهریه عین معین باشد آن مال اخذ و چنانچه عین معین نباشد، اموال مرد با رعایت مستثنیات دین و مطابق اجرای احکام مدنی توقیف و از محل آن حسب مورد عین معین و یا مثل یا قیمت آن استیفا می‌شود.

اگر استیفای مهریه از طرق مختلف در قانون از جمله شناسایی اموال مرد و توقیف آن میسر نبود، در صورت عدم ادعای اعسار و یا جلب رضایت زن، تا زمان اجرای حکم (پرداخت مهریه) مرد حبس می‌شود. چنانچه به موجب قانون مرد حبس شود، هرگاه مالی معرفی کند و یا حتی مالی با رعایت مستثنیات دین از او کشف شود و مال مزبور تکافوی میزان مهریه را نماید، از حبس آزاد می‌شود.

افرادی که به علت نداشتن مهریه در زندان هستند به موجب قانون جدا از محکومان کیفری نگهداری می‌شوند.

نکات مهم در زمینه موضوع آیا نداشتن مهریه زندانی دارد؟

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]
گم کردن سند طلاق

آیا دادخواست اعسار از پرداخت مهریه توسط مرد، مانع زندانی شدن او می‌شود؟

آیا عدم پرداخت مهریه و یا نداشتن مهریه جرم تلقی می‌شود؟

آیا بعد از صدور اجراییه حکم پرداخت مهریه، مرد در صورت نداشتن مهریه زندانی می‌شود؟

دستور به حبس کسی که از اجرای حکم مهریه امتناع کند، فقط از دادگاه صادر می‌شود؟

عدم پرداخت اقساط مهریه منجر به حبس می‌شود؟

[/stextbox]

 

تقدیم دادخواست اعسار از پرداخت مهریه، در شرایطی مانع حبس مرد می‌شود.

کسی که به دلیل نداشتن مال و یا عدم دسترسی به مال و اثبات آن طبق قوانین، معسر شناخته می‌شود، در صورت اثبات اعسار دادگاه ضمن صدور حکم اعسار، با توجه به وضعیت مرد، مهلت مناسبی برای پرداخت یا حکم تقسیط مهریه را صادر می‌کند.

چنانچه مرد تا سی روز از ابلاغ اجراییه، ضمن ارایه صورت کلیه اموال خود، دعوای اعسار خود را طرح کند حبس نمی‌شود؛ مگر اینکه دعوای اعسار به موجب حکم قطعی دادگاه رد شود.

اگر مرد خارج از مهلت مقرر، دعوای اعسار خود را طرح کند، با رضایت زن و یا به تشخیص دادگاه کفیل یا وثیقه معتبر معادل مهریه ارایه نماید، تا روشن شدن وضعیت اعسار از حبس خودداری می‌شود.

عدم پرداخت مهریه و یا نداشتن مهریه به تنهایی جرم محسوب نمی‌شود.

پرداخت مهریه به عنوان دین مالی مرد طبق قانون اجرای محکومیت‌های مالی، اجرا می‌شود و عدم پرداخت مهریه خود به تنهایی جرم محسوب نمی‌شود و تحت شرایطی مشمول جرم کیفری می‌شود. از مواردی که می‌توان جرم نام برد، هرگاه مرد در صورت اموال ارایه شده به دادگاه همراه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه، به منظور فرار از اجرای حکم از اعلام کامل اموال خود مطابق قانون خودداری کند یا پس از صدور حکم اعسار معلوم شود برخلاف واقع خود را معسر نشان داده، دادگاه ضمن حکم به رفع اثر از حکم اعسار، مرد را به حبس تعزیری درجه هفت محکوم خواهدکرد.

3 نکته مهم که اگر در محضر ثبت ازدواج رعایت نکنید شما را راهی زندان می‌کند!

چنانچه انتقال مال به دیگری به هر نحو به وسیله مدیون با انگیزه فرار از دین به نحوی که باقی‌مانده اموال برای پرداخت مهریه کافی نباشد، موجب حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه شش یا جزای نقدی معادل نصف مهریه یا هر دو مجازات می‌شود.

شرایط زندانی شدن مرد بعد از صدور اجراییه حکم پرداخت مهریه، در صورت نداشتن مهریه

بعد از صدور اجراییه و عدم ادعای اعسار مرد برای پرداخت مهریه، مرجع اجراکننده رای باید به درخواست زن به مراجع ذیربط از قبیل بانک مرکزی برای فهرست کلیه حساب‌های مرد، اداره ثبت محل و شهرداری برای توقیف ملک متعلق به مرد، و مراجع دیگر که به هر نحو اطلاعاتی در مورد اموال مرد دارند، دستورات لازم انجام می‌گیرد؛ و مراجع مذکور موظف به اعلام فهرست اموال و نقل و انتقالات و هر نوع تغییری در اموال، از زمان یک سال قبل از صدور حکم قطعی به بعد، به دادگاه هستند. در صورت عدم معرفی مال و یا عدم مکفی بودن مال برای پرداخت مهریه، به درخواست زن، حکم جلب مرد صادر و پیرو آن مرد به علت نداشتن و عدم پرداخت مهریه و عدم ادعای اعسار، زندانی می‌شود.

مرجع صالح برای دادن دستور حبس مرد در امتناع از اجرای حکم مهریه

زن برای مطالبه مهریه و اجرای آن می‌تواند از طریق دادگاه و اجرای اداره اسناد و املاک، اقدام کند. چنانچه از طریق اجرای اداره اسناد و املاک برای مطالبه مهریه اقدام کند، نمی‌تواند حکم جلب و پیرو آن مرد را روانه زندان کند اما اگر اقدام از طریق دادگاه باشد، طبق قوانین و شرایط مقرر دادگاه می‌تواند دستور حبس دهد.

جرم قاچاق ارز

ضمانت اجرای عدم پرداخت اقساط مهریه

اگر مردی به پرداخت اقساطی مهریه محکوم شده باشد، اقساط را در موقع مشخص تادیه نکند، زن می‌تواند مرد را حبس کند. البته مرد در صورت عجز از پرداخت اقساط مهریه می‌تواند طی دادخواستی به دادگاه، تقاضای تعدیل اقساط مهریه را از دادگاه بخواهد و با ارایه مدارک لازم و با نظر دادگاه اقساط تعدیل و کمتر می‌شود البته بعد از تعدیل مرد باید اقساط قبلی و معوقه را بپردازد و نمی‌تواند به بهانه درخواست از پرداخت آنها امتناع کند.

قابل ذکر است که طی بخشنامه‌ای جدید از رییس قوه قضاییه خطاب به روسای کل دادگستری استان‌ها، که به علت افزایش غیرمتعارف سکه طلا و افزایش محکومین تادیه مهریه بر اساس تعداد سکه طلا و عدم توان پرداخت آن، به منظور اجرای قانون محکومیت‌های مالی به زندان معرفی می‌شوند، دادگاه‌ها به صورت خارج از نوبت و بدون تعیین وقت رسیدگی نسبت به درخواست تعدیل که توسط زوج مطرح می‌شود، رسیدگی و مهلت تادیه را متناسب با وضعیت مالی زوج افزایش داده و به این ترتیب از زندانی شدن آنان جلوگیری به عمل آید.

وکیل متخصص در مهریه

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

شما عزیزان ممکن است درگیر مشکلات مهریه باشید که نیازمند راه‌حل و مشورت برای آن باشید، شما می‌توانید با مشاوران حقوقی و وکلای متخصص در این زمینه مشورت و مشاوره داشته باشید. برای مشاوره دراین زمینه، با گروه وکلای مهر همکار موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید.

برای انتخاب وکیل دادگستری و مشاور حقوقی، همه روزه از ساعت‌های ۹ الی ۱۹ و پنجشنبه‌ها ۹ الی ۱۵ با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

وکیل رابطه نامشروع تضمینی

۸۸۷۹۹۵۶۲-۰۲۱

۸۸۷۹۵۴۰۸-۰۲۱

۸۸۷۹۶۱۴۳-۰۲۱

موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *