عیوب موجب فسخ نکاح

عیوب موجب فسخ نکاح

عیوب موجب فسخ نکاح


امروز با موضوع عیوب موجب فسخ نکاح با شما خواهیم بود.

عقد نکاح به فسخ، فوت یا به طلاق یا به بذل مدت در عقد موقت منحل می‌شود.

از آن‌جایی که ازدواج یک قرارداد مالی نیست، همه خیاراتی که در قراردادهای مالی پیش‌بینی شده است در نکاح مطرح نمی‌شود. فسخ نکاح درای قواعد ویژه است که با احکام خیارات در قراردادهای مالی یکسان نیست بعضی از عیوب موجود در زن یا مرد، تدلیس و تخلف از شرط صفت از موجبات فسخ نکاح به شمار می‌رود.

قانون مدنی بعضی از عیوب مرد یا زن را علت فسخ نکاح شناخته است. یکی از این عیوب، مشترک بین زن و مرد است و بقیه عیوب ویژه هر یک می‌باشد.

عیب مشترک بین زن و مرد را جنون شامل می‌شود و برابر ماده 1121 قانون مدنی جنون هر یک از زوجین به شرط استقرار، اعم از اینکه مستمر یا ادواری باشد، برای طرف مقابل موجب حق فسخ است. چنانچه جنون درواقع عیب موجب فسخ نکاح در حالت ناپایدار و زودگذر مجوزی برای فسخ نکاح نخواهد بود.

از عیوب مختص به مرد که باعث فسخ نکاح می‌شود می‌توان، عنن، خصاء، مقطوع بودن آلت تناسلی با توجه به شرایطی نام برد.

از عیوب ویژه زن که موجب فسخ نکاح می‌شود، قرن، جذام، برص(پیسی)، افضاء، زمین‌گیری، نابینایی از دو چشم می‌توان نام برد.

نکات مهم پیرامون موضوع عیوب موجب فسخ نکاح

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

آیا جنون شوهر و جنون زن با هم تفاوت دارد؟

وجوه اشتراک و افتراق فسخ و طلاق چه مواردی می‌باشد؟

شرایط تحقق عیوب موجب فسخ نکاح چه می‌باشد؟

سرمایه گذاری در برزیل

[/stextbox]

 

تفاوت بین جنون زن و جنون شوهر از لحاظ فسخ نکاح

جنون شوهر، چه قبل از نکاح و چه بعد از آن عارض شود، موجب خیار فسخ برای زن است، اما جنون زن هنگامی موجب حق فسخ برای مرد است که عیب مزبور در حال عقد وجود داشته باشد. البته قابل ذکر است اگر جنون زوج و زوجه در حال عقد وجود داشته و همسر دیگر از آن آگاه باشد، نمی‌تواند بعد از عقد، نکاح را فسخ کند. عقد موقت به انقضاء مدت و یا بذل مدت و فوت منحل می‌شود و جنون هر یک از زوجین به شرط استقرار از موجبات حق فسخ در نکاح موقت نیز می‌باشد.

وجوه اشتراک فسخ و طلاق

فسخ ازدواج و طلاق هر دو عمل حقوقی یک جانبه و موجب انحلال ازدواج هستند. فسخ نکاح و طلاق نسبت به گذشته تاثیر ندارد و رابطه زناشویی از تاریخ وقوع فسخ یا طلاق خاتمه می‌دهند. نکاح آثار خود را از روز انعقاد به بار می‌آورد، با وجود این اگر فسخ شود، از زمان فسخ رابطه نکاح منحل می‌شود، مانند زمانی که طلاق بین زن و مرد واقع می‌شود.

ثبت فسخ همانند طلاق الزامی است عدم ثبت آن مانند عدم ثبت طلاق، مجازات کیفری مقرر شده در قانون را دارد. از وجوه اشتراک طلاق و فسخ نکاح می‌توان به عده بعد از آن اشاره کرد که در هر دو یکسان است.

وجوه افتراق فسخ نکاح با طلاق

فسخ نکاح دارای تشریفات طلاق، مانند صدور گواهی عدم امکان سازش و اجرای صیغه در حضور دو شاهد نیست. طلاق زمانی صحیح است که که زن دارای شرایط خاصی از جمله، وقوع طلاق در طهر غیر مواقعه باشد، اما فسخ نکاح دارای این شرط نیست.

وکیل تضمینی کرج

در طلاق از نوع رجعی، مرد در زمان عده، مرد حق رجوع دارد ولی در فسخ نکاح هیچ‌گونه حق رجوع نیست. طلاق هرگاه سه مرتبه متوالی واقع شود، موجب حرمت است، ولی فسخ نکاح حرمت ایجاد نمی‌کند.

طلاق مختص عقد دایم است اما فسخ نکاح اختصاص به نکاح دایم ندارد و در ازدواج منقطع(موقت) نیز راه دارد.

می‌توان به اثر انحلال ازدواج در مهریه به این نکته به عنوان وجه افتراق فسخ و طلاق اشاره کرد. بر حسب اینکه علت قانونی انحلال، فوت یا طلاق یا فسخ باشد، حکم مهریه متفاوت خواهد بود.

شرط تحقق عیوب، به عنوان عیب موجب فسخ نکاح

در بین عیوب موجب فسخ نکاح، به عنن می‌توان اشاره کردکه وقتی حق فسخ برای زوجه ایجاد می‌کند که مرد از تاریخ ازدواج ولو یک بار قادر به مواقعه نباشد که در این صورت حق فسخ برای زن به وجود خواهد آمد.

مهریه در فسخ نکاح

هرگاه عقد نکاح قبل از نزدیکی به جهتی فسخ شود زن حق مهر ندارد؛ مگر در حالتی که موجب فسخ، عنن باشد (عنن،یکی از عیوب موجب فسخ نکاح) که در این صورت با وجود فسخ نکاح، زن مستحق نصف مهر است اما بعد از نزدیکی مهریه تعلق می‌گیرد.

وکیل متخصص در امور موجب فسخ نکاح 

 [stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

شما عزیزان می‌توانید در زمینه فسخ نکاح، با مشاوران حقوقی و وکلای متخصص در این زمینه مشورت و مشاوره داشته باشید. برای مشاوره در این زمینه، با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در تهران تماس بگیرید.

برای انتخاب وکیل دادگستری و مشاور حقوقی، همه روزه از ساعت‌های 9 الی 19 و پنجشنبه‌ها 9 الی 15 با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

مطالبه و وصول مهریه

88799562-021

88795408-021

88796143-021

موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *