اجرت المثل زن چیست؟

اجرت المثل زن چیست؟

اجرت المثل زن چیست؟


امروز با موضوع اجرت‌المثل زن چیست با شما خواهیم بود.

هنگامی که زن زندگی مشترک، خود را در آستانه جدایی می‌بیند و تمام تلاش خود در تداوم زندگی زناشویی را از دست رفته می‌داند، به ویژه هنگامی که خود را از نظر مالی بی پشت و پناه ببیند، هیچ راهی جز اقدام به دریافت حقوق مالی که در خانه شوهر سهم وی می‌باشد ندارد؛ اما نکته این است که آیا زن می‌تواند در مقابل کارهایی که در خانه شوهر انجام داده است حق‌الزحمه دریافت نماید؟

اجرت‌المثل ایام زوجیت از حقوقی است که قانونگذار برای زن در نظر گرفته است.

اجرت‌المثل زن پیش از اینکه در قانون پیش‌بینی شود در شرع و متون فقهی مبحثی را به خود اختصاص داده است. در تماس با موسسه حقوقی داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در خصوص چگونگی مطالبه اجرت‌المثل ایام زوجیت، نحوه تنظیم دادخواست و الزام مرد به پرداخت اجرت‌المثل سوالاتی برای مخاطبین بوجود آمده است. از همین رو وکیل حقوق خانواده گروه وکلای مهر، نوشتاری در خصوص اجرت‌المثل ایام زوجیت تهیه و تنظیم نموده است.

نکات مهم و توضیحات کامل در خصوص اجرت‌المثل زن چیست؟

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

زن چه زمانی می‌تواند اقدام به مطالبه اجرت‌المثل ایام زوجیت نماید؟ آیا قبل از طلاق نیز اجرت‌المثل زن قابل مطالبه است؟

وکیل طلاق غرب تهران

آیا اجرت‌المثل زن خانه‌دار با اجرت المثل زن کارمند متفاوت است؟

بهترین وکیل مطالبه اجرت‌المثل ایام زوجیت کیست؟

مزایای بهره‌مندی از وکیل دعاوی خانوادگی چیست؟

مرجع صالح به رسیدگی جهت مطالبه اجرت‌المثل زن کجاست؟

[/stextbox]

 

مستند قانونی اجرت‌المثل ایام زوجیت زن

پیش از لازم‌الاجرا شدن قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، اجرت‌المثل زن به استناد تبصره ۶ ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مورد حکم دادگاه قرار می‌گرفت، که مطابق آن زوجه می‌توانست از دادگاه مطالبه حق‌الزحمه‌ای که شرعا وظیفه او نبوده است نماید؛ اما به موجب ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده تبصره مزبور نسخ شده است. مطابق ماده ۲۹، دادگاه خانواده ضمن صدور رای تکلیف اجرت‌المثل ایام زوجیت را نیز تعیین می‌کند.

البته در این خصوص به تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی نیز باید استناد نمود. این تبصره در سال ۱۳۸۱ به ماده ۳۳۶ قانون مدنی الحاق شده است که به موجب آن چنانچه زوجه کارهایی را که شرعا به عهده وی نبوده است و عرفا برای آن کار اجرت‌المثل باشد، به دستور زوج و یا قصد عدم تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت‌المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌نماید.

در خصوص تبصره ماده ۳۳۶ بیان نکاتی اهمیت دارد:

اولا الزام مرد به پرداخت اجرت‌المثل زن ویژه انجام کارهایی است که از نظر قانون و عرف مشروع و مباح است.

ثانیا زن نباید به قصد رایگان و یا به اصطلاح قانون به قصد تبرع، اعمالی که شرعا وظیفه او نیست انجام دهد و اگر به قصد تبرع انجام دهد مستحق اجرت‌المثل ایام زوجیت نخواهد بود.

آیا اخذ رضایت از بیمار قبل از عمل قانونی است؟

ثالثا زوجه برای انجام تکالیفی که شرعا و قانونا از وظایفش می‌باشد نمی‌تواند مطالبه اجرت‌المثل ایام زوجیت نماید؛ هرچند مرد درخواست اجرای آن را کرده باشد، به عنوان مثال زن هرگز نمی‌تواند برای انجام کاری که لازمه زندگی مشترک است مطالبه اجرت‌المثل نماید هرچند به امر و خواسته شوهر باشد.

چه زمانی زن حق مطالبه اجرت‌المثل ایام زوجیت را دارد؟

ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده به نحوی نگارش شده است که شاید برخی تصور نمایند صرفا هنگام طلاق، زن می‌تواند مطالبه اجرت‌المثل نماید؛ اما این تصور اشتباه است چرا که مطالبه اجرت المثل زن منوط به طلاق و یا حتی تقاضای طلاق نیز نمی‌باشد.

اگرچه در دادگاه‌ها مطالبه اجرت‌المثل ایام زوجیت پیش از درخواست طلاق، کمتر مشاهده شده اما چنانچه زوجه بخواهد قبل از طلاق از دادگاه چنین درخواستی نماید کاملا قانونی است و هیچ ایراد شرعی یا قانونی بر آن مترتب نیست. لازم به ذکر است چنانچه زن قبل از درخواست طلاق بخواهد اجرت المثل را مطالبه نماید نیاز به دادخواست مجزا و مستقل دارد اما اگر ضمن طلاق خواستار اجرت‌المثل ایام زوجیت باشد نیاز به دادخواست جداگانه نیست و دادگاه مکلف است مطابق قانون حمایت از خانواده تکلیف اجرت‌المثل و سایر دعاوی مربوط به طلاق از جمله مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت و اجرت‌المثل را مشخص نماید.

نحوه محاسبه اجرت‌المثل

تعیین میزان اجرت‌المثل با توجه به وضعیت زندگی زوجین، عرف و نرخ متعارف محاسبه می‌شود. دادگاه جهت تعیین اجرت‌المثل می‌تواند نظر کارشناس را جویا شود. اثبات اینکه به زن، اجرت‌المثل تعلق می‌گیرد یا خیر، با توجه به شهادت شهود امکان‌پذیر است.

اثبات رجوع از بذل مهریه

البته از منظر دادگاه‌ها از شروط مهم الزام به پرداخت اجرت‌المثل، مطالبه از جانب زن می‌باشد.

دادگاه صالح جهت مطالبه اجرت‌المثل زن

همانطور که بیان شد چنانچه زن در ایام زندگی مشترک و قبل از دادخواست طلاق بخواهد مطالبه اجرت‌المثل نماید، باید با تقدیم دادخواست جداگانه به دادگاه خانواده اجرت‌المثل را مطالبه نماید، اما چنانچه درخواست طلاق در حال رسیدگی باشد دادگاه خانواده مکلف به تعیین اجرت‌المثل ایام زوجیت می‌باشد.

خدمات گروه وکلای مهر در دعاوی خانواده

اجرت‌المثل زن از دعاوی مربوط به دعاوی خانوادگی است و نحوه تنظیم دادخواست و پیوست مدارک مربوط به دادخواست از اصولی‌ترین مواردی است که در دعاوی خانواده می‌بایست به آن توجه ویژه نمود.

چنانچه جهت مطالبه اجرت‌المثل سوالاتی دارید، قبل از اقدام به تنظبم دادخواست یا دفاع از پرونده حتما با وکیل دعاوی خانوادگی مشاوره نمایید. موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با بهره‌مندی از گروه وکلای مهر که دارای تخصص و تجربه در دعاوی خانواده می‌باشند همرا شما عزیزان از بدو تنظیم دادخواست تا انتهای پرونده خواهند بود.

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

برای هماهنگی جهت مشاوره حقوقی، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

شماره دفتر وکیل خانواده شمال تهران

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

دپارتمان خانواده موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

۵/۵ - (۲۵ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *