اعاده دادرسی دیوان عدالت اداری

اعاده دادرسی دیوان عدالت اداری

اعاده دادرسی دیوان عدالت اداری


بهترین وکیل اعاده دادرسی در این نوشتار به بررسی اعاده دادرسی دیوان عدالت اداری پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید، با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

 

بررسی ماهیت، انواع و نحوه تجویز و مرجع صالح رسیدگی به اعاده دادرسی احکام دیوان عدالت اداری

نهاد اعاده‌ دادرسی یک شیوه خاص و استثنائی اعتراض به آراء قطعی محاکم است که به سبب آن، پرونده ای که با رای قطعی مختومه شده‌، دوباره مفتوح و مورد رسیدگی قرار می‌ گیرد و منظور از این­که یک روش خاص و استثنائی اعتراض به آراء قطعی محاکم، این است که در برابر روش‌ های عمومی اعتراض به آراء محاکم قرار دارد، به­ تعبیر دیگر دو روش عمومی اعتراض به آراء محاکمی وجود دارد؛ «واخواهی» و «تجدید نظر خواهی» که در این دو روش، هر شخصی که رایی علیه او صادر شده باشد (اعم از آنکه محکوم شده باشد یا حقی برای او به اثبات نرسیده باشد) می‌ تواند نسبت به آن رای اعتراض و درخواست رسیدگی مجدد در همان مرجع (واخواهی) یا مرجع بالاتر (تجدید نظر) نماید و به­ غیر از محکومیت، موجب دیگری برای طرح این درخواست وجود ندارد.

ولی در مقابل روش‌ خاص و استثنائی اعتراض به آراء اعاده‌ دادرسی، صرف صدور حکم به ضرر شخص برای طرح این اعتراض کافی نیست و بایستی بطور حتمی علت مشخصی که توسط قانون تعیین شده نیز وجود داشته باشد، به­ تعبیر دگر، جهات و مبانی طرح این درخواست‌ ها، محدود و غیر معمول می‌ باشد.

اعاده‌ دادرسی در دیوان عدالت اداری

اعاده‌ دادرسی در دیوان عدالت اداری است که از حیث جهت و صلاحیت، به 3 نوع ذیل قابل دسته­ بندی است؛

  • اعاده‌ دادرسی عام

منظور از اعاده دادرسی عام این­که وقتی یک حکم قطعی از شعب دیوان عدالت اداری صادر شده است ولی حکم صحیح و درستی نیست و هر ذی­ حقی می تواند به آن اعتراض و تقاضای رسیدگی مجدد نماید.

جهات دادخواست اعاده دادرسی احکام دیوان عدالت اداری

در مورد احكام قطعي دیوان عدالت اداری به جهات ذيل می توان دادخواست اعاده دادرسی تقديم نمود؛

  • الف ـ حكم خارج از موضوع شكايت صادر شده باشد،
  • ب ـ حكم به ميزان بيشتر از خواسته صادر شده باشد،
  • پ ـ در مفاد حكم تضاد وجود داشته باشد،
  • ت ـ حكم صادر شده با حكم ديگری در خصوص همان دعوی و اصحاب آن، كه در گذشته توسط همان شعبه يا شعبه ديگر صادر شده است متعارض بوده بدون آن كه سبب قانونی موجب اين تعارض باشد،
  • ث ـ حكم مستند به اسنادی باشد كه پس از صدور، جعلی بودن و يا عدم اعتبار آن ها به موجب حكم مراجع صالح قانونی ثابت شده باشد،
  • ج ـ پس از صدور حكم اسناد و دلايلی به دست آيد كه دليل حقانيت درخواست­ كننده اعاده دادرسی باشد و ثابت شود اسناد و دلايل ياد شده در جريان دادرسی در اختيار وی نبوده است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص اعاده دادرسی دیوان عدالت اداری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

متقاضی اعاده دادرسی احکام دیوان عدالت اداری

در اعاده دادرسی به هيچ عنوان شخص ديگری غير از طرفين دعوی، وكيل يا قائم مقام و يا نماينده قانونی آنان، نمی تواند وارد دعوی شود و متقاضی اعاده دادرسی احکام دیوان عدالت اداری ذی­ نفع یا وکیل یا قائم مقام یا نماینده قانونی او و در اعاده دادرسی غیر از طرفین دعوا شخص دیگری به هیچ‌ عنوان نمی‌ تواند داخل در دعوا شود، به­ تعبیر دیگر، اشخاصی كه حق تقاضای اعاده دادرسی دارند، به شرح ذیل عبارتند از؛

  • خواهان و خوانده دادرسی بدوی،
  • نمايندگان طرفين دعوا،
  • قائم مقام طرفين دعوا.
بهترین وکیل امور ملکی

مهلت تقديم دادخواست اعاده دادرسی احکام دیوان عدالت اداری

مهلت تقديم دادخواست اعاده دادرسی به احکام دیوان عدالت اداری 20 روز است.

مبداء تقديم دادخواست اعاده دادرسی احکام دیوان عدالت اداری

مبداء تقديم دادخواست اعاده دادرسی به احکام دیوان عدالت اداری به شرح ذیل عبارت­ند از؛

  • در موارد ذیل 20 روز از تاريخ ابلاغ رای شعبه؛
  • حكم خارج از موضوع شكايت صادر شده باشد،
  • حكم به ميزان بيشتر از خواسته صادر شده باشد،
  • در مفاد حكم تضاد وجود داشته باشد.
  • در موارد ذیل 20 روز از زمان حصول سبب اعاده دادرسی؛
  1. حكم صادر شده با حكم ديگری در خصوص همان دعوی و اصحاب آن، كه در گذشته توسط همان شعبه يا شعبه ديگر صادر شده است متعارض بوده بدون آن كه سبب قانونی موجب اين تعارض باشد،
  2. حكم مستند به اسنادی باشد كه پس از صدور، جعلی بودن و يا عدم اعتبار آن ها به موجب حكم مراجع صالح قانونی ثابت شده باشد،
  3. پس از صدور حكم اسناد و دلايلی به دست آيد كه دليل حقانيت درخواست­ كننده اعاده دادرسی باشد و ثابت شود اسناد و دلايل ياد شده در جريان دادرسی در اختيار وی نبوده است.

هزينه دادخواست اعاده دادرسی احکام دیوان عدالت اداری

هزينه دادخواست اعاده دادرسی برابر هزينه تقديم دادخواست به شعب تجديد نظر ديوان است.

مرجع صالح رسیدگی به تقاضای اعاده دادرسی احکام دیوان عدالت اداری

رسيدگی به دادخواست اعاده دادرسی در صلاحيت شعبه صادر كننده حكم قطعی است و دادخواست اعاده دادرسی با رعايت مواد مربوط به دادخواست مندرج در قانون دیوان عدالت اداری با ذكر جهتی كه موجب اعاده دادرسی شده است، به شعبه صادر كننده رای تقديم می شود. شعبه مذكور در ابتدا در مورد قبول يا رد اين دادخواست قرار لازم را صادر می نمايد و در صورت قبول دادخواست مبادرت به رسيدگی ماهوی می کند.

وکیل جعل و کلاهبرداری پاسداران

این مرجع پس از احراز انطباق موضوع تقاضا با یکی از موارد مذکور در قانون­ آئین­ دادرسی­ مدنی، تجویز یا عدم تجویز اعاده دادرسی، را در قالب یکی از دو قرار ذیل اعلام می دارد که عبارتند از؛

الف – قرار پذیرش اعاده‌ دادرسی احکام دیوان عدالت اداری

با صدور قرار قبولی اعاده‌ دادرسی، پرونده از حالت مختومه خارج و مجدد در مسیر رسیدگی قرار می‌ گیرد، برای آن وقت رسیدگی تعیین می‌ شود و طرفین آن احضار می‌ گردند و از آن پس مثل سایر پرونده‌ های در جریان با آن برخورد می‌ شود و تشریفات رسیدگی بدوی یا تجدید نظر (بر حسب اینکه حکم موضوع اعاده‌ دادرسی، حکم بدوی قطعی بوده باشد) نسبت به آن اجرا می‌ گردد.

شرایط صدور قرار پذیرش اعاده‌ دادرسی احکام دیوان عدالت اداری

اگر دادگاه وجود همه شرایط ذیل را احراز نماید، قرار قبولی اعاده‌ دادرسی را صادر می‌ نماید که عبارتند از؛

  • تقاضا در مهلت مقرر طرح شده باشد،
  • تقاضا منطبق بر یکی از جهات قانون آئین دادرسی مدنی باشد،
  • دلیل ابرازی متقاضی اعاده‌ دادرسی متناسب با جهت مورد درخواست باشد،
  • دلیل ابرازی شرایط قانونی مربوط به آن جهت را داشته باشد.

ب – قرار عدم پذیرش اعاده‌ دادرسی احکام دیوان عدالت اداری

و اگر دادگاه یکی از شرایط 4 گانه فوق­ الذکر را احراز ننماید، قرار رد تقاضای اعاده‌ دادرسی را صادر می‌ نماید و پرونده مختومه و بلااقدام باقی می‌ ماند.

آثار پذیریش تقاضای اعاده دادرسی احکام دیوان عدالت اداری

  1. هر وقت شعبه دادخواست اعاده دادرسی را وارد تشخيص دهد، حكم مورد تقاضای اعاده دادرسی را نقض و حكم مقتضی را صادر می نمايد.
  2. اگر دادخواست اعاده دادرسی راجع به قسمتی از حكم باشد، فقط همان قسمت نقض يا اصلاح می گردد.
  3. اگر جهت دادخواست اعاده دادرسی، مغايرت 2 حكم باشد، شعبه­ رسيدگی كننده پس از قبول اعاده دادرسی، حكم دوم را نقض می نمايد و حكم اول به قوت خود باقی می ماند.
  4. حكمی كه پس از اعاده دادرسی صادر می گردد، قابل اعاده دادرسی مجدد از همان جهت نيست.
وکیل ملکی فرحزاد

اثر پذیرش اعاده دادرسی احکام دیوان­ عدالت بر وضعیت اجرای احکام

شعبه رسيدگی كننده به اعاده دادرسی می تواند قبل یا بعد از صدور قرار قبولی اعاده‌ دادرسی، در صورت احراز ضرورت، دستور توقف اجرای حكم مورد تقاضای اعاده دادرسی را صادر نمايد.

  • اعاده دادرسی ویژه

طبق قانون دیوان عدالت اداری نوع ویژه‌ ای از اعاده‌ دادرسی است، که فقط جزو اختیارهای انحصاری رئیس دیوان عدالت اداری و رئیس قوه قضائیه شناخته‌ می‌ شود و به­ تشخیص رئیس دیوان عدالت اداری یا رئیس قوه قضائیه، رای صادره با قواعد بین شرع یا قانون مغایرت داشته باشد، رئيس ديوان فقط می تواند برای يک بار با ذكر دليل پرونده را برای رسيدگی ماهوی و صدور رای به شعبه هم عرض ارجاع و دستور تجویز اعاده دادرسی را صادر نماید و رای صادر شده قطعی است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص اعاده دادرسی دیوان عدالت اداری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

جهات اعاده‌ دادرسی

جهات این نوع اعاده‌ دادرسی مبتنی بر 2 مورد ذیل است که عبارتند از؛

  • مخالفت رای صادره با بین شرع،
  • مخالفت رای صادره با قانون.

آراء و تصمیم­ های قابل اعاده دادرسی

این نوع از اعاده‌ دادرسی در خصوص هر نوع رای صادره از شعب بدوی یا تجدید نظر دیوان عدالت اداری اعم از حکم یا قرار قابل اعمال است.

تشریفات رسیدگی اعاده دادرسی احکام دیوان عدالت اداری

پس از تجویز اعاده‌ دادرسی، بر حسب اینکه رای مورد اعاده دادرسی از چه شعبه‌ ای از دیوان صادر گردیده‌ است، پرونده با ذکر دلیل مغایرت رای با شرع یا قانون، به یکی از 2 مرجع ذیل ارجاع می‌ گردد، که عبارتند از؛

  1. اگر رای مورد اعاده‌ دادرسی، از شعبه بدوی دیوان صادر شده باشد، پرونده برای صدور حکم ماهیتی به شعبه تجدید نظر دیوان ارجاع می‌ گردد.
  2. اگر پرونده برای صدور حکم ماهیتی به شعبه هم‌ عرض ارجاع می‌ شود و در نهایت شعبه مرجوع­ الیه بر اساس نظر رئیس دیوان، رای ماهیتی مقتضی صادر می‌ نماید.
  • تجدید نظر در آرا هیات عمومی دیوان عدالت اداری

طبق قانون دیوان عدالت اداری، هیات عمومی این دیوان مجموعه‌ ای متشکل از قضات دیوان عدالت اداری‌ است که در موارد ذیل، نسبت به موضوع با یکدیگر مشورت نموده و نظر قضائی اکثریت اعضای هیات عمومی، به­ عنوان رای هیات عمومی اعلام می‌ گردد و سپس این رای در کلیه موارد مشابه برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری لازم‌ الاتباع است، که از حیث ماهیت و کارکرد نوعی اعاده‌ دادرسی است و می‌ توان آن را «اعاده‌ دادرسی از آراء هیات عمومی» نام نهاد، که عبارتند از؛

  • هر وقت در موارد مشابه، آراء متعارض از یک یا چند شعبه دیوان صادر شده باشد،
  • هر وقت در موضوع واحد، حداقل 5 رای مشابه از دو یا چند شعبه دیوان صادر شده باشد.
هزینه زندگی در نیوزلند

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده ‌های اعاده دادرسی دیوان عدالت اداری پیچیدگی ­های زیادی دارند. با بهره ‌گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهر پارسیان می ­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان، در حوزه دعاوی اعاده دادرسی دیوان عدالت اداری، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می ­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص اعاده دادرسی دیوان عدالت اداری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل اعاده دادرسی دیوان عدالت اداری در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌ های تماس ثابت با موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با موسسه مهرپارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (1 امتیاز)

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *