توقیف ماشین برای مهریه

توقیف ماشین برای مهریه

توقیف ماشین برای مهریه


امروز با موضوع توقیف ماشین برای مهریه با شما هستیم.

نکاتی که هنگام انعقاد عقد ازدواج، برای تعیین مهریه باید مورد توجه زوجین قرار گیرد، در بسیاری از موارد نادیده انگاشته شده و زن و مرد دقت کافی در توافق بر سر مهریه ننموده و از این رهگذر آسیب‌های جدی به خود و جامعه وارد می‌کنند.

اما از موضوع فوق که بگذریم، پس از عقد نکاح و تعهد مرد به پرداخت مهریه، چه به صورت عندالاستطاعه و چه به صورت عندالمطالبه، پابرجاست و با مطالبه مهریه توسط زوجه، طبق شرایطی، مرد مکلف به پرداخت مهریه است.

گاهی ممکن است زوجه، در اقدامی پیشگیرانه، توقیف ماشین برای مهریه و یا توقیف اموال مرد برای مهریه را در دستور کار خود قرار داده تا پس از صدور رای الزام زوج به پرداخت مهریه، امکان وصول وجه را از طریق فروش اموال مرد داشته باشد.

در ادامه نوشته پیش رو که با عنوان توقیف ماشین برای مهریه توسط برترین وکیل مطالبه و وصول مهریه در تهران تهیه شده است به نکات مهم در موضوع توقیف ماشین برای مهریه اشاره خواهیم نمود.

نکات مهم موضوع توقیف ماشین برای مهریه

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]
  • آیا توقیف ماشین برای مهریه، به صورت سندی انجام می‌شود و یا توقیف فیزیکی ماشین برای مهریه امکان پذیر است؟
  • در صورتی که مرد برای فرار از پرداخت مهریه ماشین و اموال خود را به نام مادر شوهر انتقال دهد، باز هم مهریه قابل وصول است؟ مجازات معامله صوری به قصد فرار از پرداخت مهریه چیست؟
  • توقیف اموال مرد برای وصول مهریه از چه راههایی امکان پذیر است؟
  • در صورت توقیف ماشین برای مهریه، امکان آزاد کردن و رفع توقیف ماشین وجود دارد؟
  • توقیف خودروی لیزینگی برای مهریه چگونه امکان دارد؟
مشاور خانواده
[/stextbox]

شرایط توقیف ماشین برای مهریه

با معرفی اموال مرد برای وصول مهریه، هر نوع مالی که به نام وی باشد، تا سقف مبلغ مهریه، از طریق اداره اجرای اسناد رسمی ثبت و یا اجرای احکام دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف، حسب مورد، دستور توقیف اموال بلامعارض مرد که دارای سند رسمی باشد، با درخواست زوجه یا وکیل وی، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

شرط توقیف ماشین برای مهریه، مثبت بودن پاسخ استعلام از راهنمایی و رانندگی، مبنی بر مالکیت مرد است.

شرایط رفع توقیف از ماشینی که برای مهریه توقیف شده چیست؟

برای رفع توقیف از ماشین که برای مهریه توقیف شده است، در صورتی که شخص ثالثی، قبل از توقیف خودرو برای مهریه، اتومبیل را خریداری نموده باشد، و این قرارداد واقعی و قابل استناد باشد، می‌تواند با اعتراض به توقیف خودرو، درخواست رفع توقیف نماید.

در صورت توقیف فیزیکی خودرو برای مهریه، اگر ماشین وسیله کار بدهکار باشد، می‌تواند با اثبات این ادعا، نسبت به رفع توقیف ماشین اقدام نماید.

توقیف ماشین برای مهریه به صورت سندی است و یا امکان توقیف فیزیکی هم وجود دارد؟

در ابتدای شروع پرونده در دادگاه با صدور قرار تامین خواسته و صدور توقیف اموال منقول و غیر منقول مرد برای جلوگیری از نقل و انقال آن، توقیف سندی انجام خواهد شد.

پس از صدور رای دادگاه و یا ادامه عملیات اجرایی توسط اجرای اسناد رسمی ثبت، و عدم پرداخت دین توسط زوج، و عدم اثبات مستثنیات دین در موضوع توقیف ماشین برای مهریه، امکان توقیف فیزیکی خودرو و همچنین به مزایده گذاشتن جهت وصول طلب وجود دارد.

وکیل در میرداماد

توقیف ماشین لیزینگی برای وصول مهریه چگونه امکان دارد؟

در مورد توقیف ماشین برای مهریه که به صورت لیزینگ و اقساط خریداری شده است، چون معمولا شرکت های لیزینگ خودرو را به نام شخص منتقل نموده و با قرارداد اجاره به شرط تملیک، حق انتقال را از خریدار سلب و ساقط می‌کنند، امکان توقیف ماشین لیزینگی برای مهریه هم وجود دارد.

نکته‌ای که در توقیف ماشین لیزینگی برای مهریه و یا هر طلب دیگری وجود دارد، این است که در صورت به مزایده گذاشتن خودرو لیزینگی، فقط مبلغی را که به لیزینگ پرداخت شده است می‌توان مطالبه نمود و مطالبات لیزینگ هم با مزایده گذاردن خودرو، باید پرداخت شود.

انتقال خودرو  وسایر اموال به نام مادر شوهر برای فرار از پرداخت مهریه چه حکمی دارد؟

هر نوع معامله به قصد فرار از دین، امکان تعقیب و محکومیت کیفری انتقال دهنده و انتقال گیرنده و محکومیت به تحمل حبس را به دنبال خواهد داشت.

اسناد این نوع انتقال ها نیز توسط دادگاه حقوقی باطل شده و مهریه یا سایر مطالبات از بدهکار، قابل وصول خواهد بود.

مشاوره حقوقی توقیف ماشین برای مهریه

در صورتی که خواهان توقیف ماشین برای مهریه و یا توقیف اموال مرد برای وصول مهریه هستید و امکان تصمیم گیری درست در انتخاب مرجع رسیدگی و یا نحوه اقدام ندارید، بهترین روش مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری و متخصص امور خانواده است.

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

وکیل رابطه نامشروع تضمینی

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

گروه وکلای مهر

[/stextbox]

 

۵/۵ - (۳۶ امتیاز)

۲ دیدگاه

  • سلام خدمت جناب دکتر مهری

    آیا امکان توقیف وسیله نقلیه به استناد مبایعه نامه عادی امکان پذیر است؟ در حالی که سند رسمی خودرو به نام شخص دیگری باشد؟
    «الف» با ارائه تصویر مصدق مبایعه نامه عادی دادخواستی به طرفیت «ب» مبنی بر صدور دستور موقت توقیف سیستمی و فیزیکی و الزام به تنظیم سند خودرو تقدیم کرده است، اما حسب استعلام به عمل آمده از پلیس راهور خودرو به نام «ج» سابقه ثبت دارد. آیا به استناد مبایعه‌نامه عادی می‌توان دستور توقیف سیستمی و فیزیکی خودرو را صادر کرد؛ در حالی که سند رسمی خودرو به نام شخص دیگری است؟

    • سلام خدمت شما دوست عزیز

      🉑نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه‌ قضاییه

      💠 چکیده: ملاک مالکیت خودرو نزد مراجع رسمی، سند مالکیت رسمی تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی است.

      شماره: ۷/۹۹/۱۲۰۳
      تاریخ: ۱۳۹۹/۰۹/۰۵

      🔷️پاسخ:

      در فرض سؤال که فردی با ارائه تصویر مصدق مبایعه‌نامه عادی، صدور دستور موقت مبنی بر توقیف سیستمی و فیزیکی خودرو و الزام به تنظیم سند رسمی آن را خواستار شده است؛ در حالی که حسب استعلام به عمل آمده از پلیس راهور، خودروی مذکور دارای سابقه ثبتی به نام فرد دیگری غیر از خوانده دعوا است؛
      اولاً، الزام به تنظیم سند رسمی خودرو، هرچند موضوع درخواست صدور دستور موقت باشد؛ قابل ترتیب اثر نیست. زیرا نمی‌توان در قالب دستور موقت امری دائمی را مطالبه و در خصوص آن اتخاذ تصمیم کرد.

      ثانیاً، مطابق ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹، نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود و لذا ملاک مالکیت خودرو نزد مراجع رسمی، سند مالکیت رسمی تنظیمی در دفاتر مذکور است و منتقل‌الیه برای اثبات مالکیت خود و یا صدور دستور موقت مبنی بر توقیف خودرو باید دعوا را به طرفیت شخصی مطرح کند که دارای سند رسمی خودرو است و تا زمانی که این درخواست به طرفیت چنین شخصی مطرح نشده باشد، موجبی برای صدور دستور موقت نیست.
      در صورت تمایل به مشاوره با وکیل تخصصی خانواده با گروه وکلای مهر تماس بگیرید.
      ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *