وکیل اعاده دادرسی

وکیل اعاده دادرسی

وکیل اعاده دادرسی


امروز با موضوع معرفی وکیل اعاده دادرسی با شما هستیم.

قبل از هر چیز اگر درگیر پرونده و دعاوی حقوقی مانند دعاوی خانوادگی و یا دعوای کیفری مانند کلاهبرداری و غیره هستید یا به وکیل اعاده دادرسی نیاز دارید جهت دسترسی به بهترین وکیل پایه یک دادگستری از طریق شماره تماس های درج شده در این مقاله با ما در تماس باشید.

نکات مهم در معرفی وکیل اعاده دادرسی

  • اعاده دادرسی چیست؟
  • جهات و موارد اعاده دادرسی کدام است؟
  • چه اشخاصی حق درخواست اعاده دادرسی را دارند؟
  • مرجع تسلیم درخواست اعاده دادرسی کجاست؟
  • آثار و ویژگی های اعاده دادرسی چیست؟
  • وکیل اعاده دادرسی کیست و ویژگیهای وکیل اعاده دادرسی چیست؟

تعریف اعاده دادرسی

اعاده دادرسی عبارت است از رسیدگی مجدد به دلایل حکم محکومیتی که اعتبار امر قضاوت شده را دارد لیکن به واسطه ی اشتباهی که به ان نسبت می دهند، تقاضای بطلان ان می‌شود.

اعاده دادرسی ازجمله طرق فوق العاده ی اعتراض به احکام دادگاه هاست. اعاده دادرسی نسبت به احکام محکومیت قطعی است اعم از اینکه ان حکم به مرحله ی اجرا گذاشته شده یا نشده باشد.

بنا بر انچه گفته شد، اعاده ی دادرسی صرفا نسبت به حکم پذیرفته می‌شود، لذا شامل قرار نمی‌شود ضمن انکه اعاده دادرسی نسبت به حکم محکومیت پذیرفته می‌شود، نه نسبت به حکم برائت و اینکه اعاده دادرسی نسبت به حکم محکومیت قطعی پذیرفته می گردد و بنابراین در صورت عدم قطعیت حکم، امکان مطرح کردن درخواست اعاده دادرسی توسط وکیل اعاده دادرسی وجود ندارد.

دفتر خدمات الکترونیک قضایی

مطابق با اصول کلی در نظام دادرسی کیفری ایران، اصل بر این است که حکم صادره پس از قطعی شدن، مورد رسیدگی مجدد قرار نمی گیرد لیکن قانون‌گذار به صورت استثنایی اجازه داده که حکم قطعی کیفری از طریق اعاده دادرسی قابل رسیدگی مجدد باشد.

طرق عادی رسیدگی مجدد به احکام کیفری عبارتند از:

  1. واخواهی
  2. تجدید نظرخواهی

تا زمانی که امکان درخواست رسیدگی مجدد از طریق روش های عادی مذکور امکان‌پذیر باشد، امکان درخواست اعاده دادرسی وجود ندارد.

موارد اعاده دادرسی

به موجب مقررات قانون آیین دادرسی کیفری، موارد اعاده دادرسی از احکام قطعی، عبارتند از:

  1. کسی که به اتهام قتل شخصی محکوم شود و سپس زنده بودن وی محرز شود.
  2. چند نفر به اتهام ارتکاب جرمی محکوم شوند و ارتکاب ان جرم به گونه ای باشد که نتوان بیش از یک مرتکب برای ان قاعل شد.
  3. شخصی به علت انتساب جرمی محکوم شود و فرد دیگری نیز به موجب حکمی از مرجع قضایی به علت انتساب همان جرم محکوم شده باشد به طوری که از تعارض و تضاد مفاد دو حکم، بی گناهی یکی از انان احراز گردد.
  4. درباره شخصی به اتهام واحد، احکام متفاوتی در پرونده‌های مشابه صادر شود.
  5. در دادگاه صالح ثابت شود که اسناد جعلی یا شهادت خلاف واقع گواهان، مبنای صدور حکم محکومیت بوده است.
  6. پس از صدور حکم قطعی، واقعه جدیدی حادث و یا ظاهر یا ادله ی جدیدی ارائه شود که موجب اثبات بی گناهی محکوم علیه یا عدم تقصیر وی باشد.
  7. عمل ارتکابی جرم نباشد و یا مجازات مورد حکم بیش از مجازات مقرر قانونی باشد.
بهترین وکیل منطقه 1

اشخاصی که حق درخواست اعاده دادرسی دارند

اشخاص ذیل حق درخواست اعاده دادرسی را دارند:

  1. محکوم علیه یا وکیل یا نماینده قانونی او و در صورت فوت یا غیبت محکوم علیه، همسر و وارث قانونی و وصی او.
  2. دادستان کل کشور
  3. دادستان مجری حکم
  4. رییس سازمان قضایی، نیروهای مسلح (نسبت به احکام قطعی دادگاه های نظامی)

انچه که از اهمیت بسزایی برخوردار است اینکه، شاکی حق درخواست اعاده دادرسی را ندارد چرا که اعاده دادرسی وسیله‌ای برای اعتراض به حکم محکومیت است که برخلاف قانون اصدار یافته است. لذا نسبت به حکم برائت نمی توان درخواست اعاده دادرسی مطرح نمود.

مرجع تسلیم درخواست اعاده دادرسی

مرجع تسلیم درخواست اعاده توسط وکیل اعاده دادرسی، در مورد احکام قطعی در امور کیفری، دیوان عالی کشور می‌باشد. پس از تعیین شعبه در دیوان عالی کشور، این مرجع پس از احراز انطباق موضوع درخواست با یکی از موارد مندرج در ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ با «تجویز اعاده دادرسی»، رسیدگی مجدد را به دادگاه هم عرض دادگاه صادر کننده ی حکم قطعی ارجاع می‌دهد. (منظور از دادگاه هم عرض صادر کننده حکم قطعی، اعم از دادگاه بدوی و یا دادگاه تجدید نظر می‌باشد.)

در صورتی که دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی را نپذیرد، قرار رد درخواست اعاده دادرسی را صادر می‌نماید.

صرف تقاضای اعاده دادرسی، اجرای حکم را به تعویق نمی اندازد، بلکه تجویز اعاده دادرسی (قبول تقاضای اعاده دادرسی از سوی دیوان عالی کشور) اجرای حکم را در صورت عدم اجرا، به تعویق می اندازد.

البته در مورد جرایمی که مجازات آن‌ها به موجب حکم صادره مثلا از نوع مجازات های سالب حیات می باشد، شعبه دیوان عالی کشور با وصول تقاضای اعاده دادرسی قبل از اتخاذ تصمیم در مورد تجویز یا رد اعاده دادرسی، دستور توقف اجرای حکم را می‌دهد.

الزام به تنظیم سند خودرو

آثار اعاده دادرسی

آثار قطعی اعاده دادرسی وقتی ست که دادگاه مرجوع الیه (دادگاه هم عرض) مجددا رسیدگی نموده و حکم صادر نماید. آثار مزبور بستگی دارد به اینکه در حکم مجدد متهم بی تقصیر شناخته شود یا اینکه مجددا مقصر و محکوم تشخیص داده شود. به حکمی که پس از اعاده دادرسی صادر می‌شود، دیگر اعاده دادرسی از همان جهت پذیرفته نمی‌شود مگر اینکه اعاده دادرسی از مصادیق ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری بوده و مغایرت رای صادره با مسلمات فقهی به جهات دیگری غیر از جهت قبلی باشد.

مهلت درخواست اعاده دادرسی

تقاضای اعاده دادرسی در امور کیفری نسبت به موارد مندرج در ماده ۴۷۴ قانون مذکور، مقید به زمان نیست و مهلت ندارد.

با عنایت به اینکه اعاده دادرسی (چه اعاده دادرسی موضوع ماده ۴۷۴ قانون فوق الاشاره چه موضوع ماده ۴۷۷ قانون پیش گفته که از طریق رییس قوه قضاییه است.) ازجمله طرق فوق العاده ای اعتراض به احکام قطعی صادره از دادگاه های کیفری یک یا دو می باشد و درخواست ان علاوه بر دانش حقوقی و قضایی، مستلزم تجربه و مهارت کافی در امور کیفری می‌باشد. فلذا مراجعه به وکیل متخصص در اعاده دادرسی امری لازم و ضروری می‌باشد.

مدارک مورد نیاز برای درخواست اعاده دادرسی

با توجه به اینکه جهتی که به موجب ان محکوم علیه حکم قطعی درخواست اعاده دادرسی می‌نماید کدام یک از موارد مندرج در ماده ۴۷۴ ق.آ.د.ک می باشد، دلایل و مستندات لازم برای درخواست اعاده دادرسی متفاوت می باشد که نیاز به مشاوره با وکیل متخصص در اعاده دادرسی دارد. لیکن مدارک مورد نیاز به طور کلی عبارتند از:

  1. تنظیم و ارائه ی لایحه ی درخواست اعاده دادرسی و امضای ان توسط درخواست کننده
  2. قید شماره دادنامه ی مورد اعتراض و تاریخ ان
  3. ذکر عبارت «درخواست اعاده دادرسی» و ذکر یکی از بندهای ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری
  4. پرداخت هزینه دادرسی
  5. ارائه کلیه دادنامه های برابر اصل شده توسط دفتر دادگاه صادرکننده ان ها
  6. درخواست تشکیل پرونده اعاده دادرسی در دبیرخانه دیوان عالی کشور از سوی درخواست کننده یا وکیل پایه یک دادگستری با حق وکالت در درخواست اعاده دادرسی و حق مراجعه به دیوان عالی کشور
  7. وکالتنامه وکیل اعاده دادرسی در صورتی که از سوی وکیل تقدیم شود.
اعاده دادرسی توسط شاکی

معرفی بهترین وکیل اعاده دادرسی

موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تحت مدیریت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری ، با سابقه ی درخشان در امر وکالت و با سابقه ی قضایی، با بهره گیری از تجارب و دانش حقوقی وکلای پایه یک دادگستری و سایر اساتید دانشگاه ها و قضات بازنشسته، مبادرت به تقدیم درخواست های اعاده دادرسی متعددی برای موکلین محترم نموده اند و بدین ترتیب با یاری رساندن به اشخاصی که به هر نحوی از انحا متضرر از احکام کیفری قطعی گردیده بودند، برگ زرینی دیگر در ارائه خدمات حقوقی تخصصی به هموطنان گرانقدر را رقم زده اند.

در صورتی که شما شهروندان محترم پس از محکومیت قطعی در پرونده‌های کیفری، خود را واجد یکی از شرایط و موارد نامبرده در این نوشتار می دانید، می توانید به وکلای پایه یک دادگستری متخصص در اعاده دادرسی تضمینی مراجعه نمایید تا از مشاوره ی حقوقی تخصصی وکلای رسمی موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان بهره مند گردید.

نمونه آرای صادره در موضوع اعاده دادرسی که توسط وکیل متخصص در اعاده دادرسی و عضو گروه وکلای مهر اخذ شده در وب سایت موجود می باشد.

جهت انتخاب وکیل تضمینی اعاده دادرسی در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۸ و پنج شنبه از ساعت ۹ الی ۱۴ با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

مشاوره حقوقی اعاده دادرسی

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

۵/۵ - (۱۱ امتیاز)

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *